Kennisnet installatie?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pierik
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:51

Pierik

I'll be back!!!

Topicstarter
Hallo

Klein probleempje. Ik moet voor m'n stage bij een school zorgen dat op alle PC's in het netwerk internet komt. Dat is niet het probleem want daar heb ik thuis inmiddels ervaring genoeg mee. :)

Het probleem is dat die school op kennisnet zit. Er ligt daar in een meterkast een COM21 modem (chello denk ik? Het is in Lelystad.) en een router, een cisco 1600 om precies te zijn.

Verder ligt er 1 UTP kabel van de meterkast naar de switch getrokken.

De vraag is nu of iemand me min of meer kan vertellen wat precies waarop aangesloten moet worden. Ik heb ook iets gelezen over een ISDN lijn die nodig zou moeten zijn?

Ik heb al op www.cisco.com gekeken, maar daar wordt ik ook niet heel veel wijzer van. Ik ben ook al op www.kennisnet.nl geweest maar daar staat al helemaal niks boeiends op (of ik kijk verkeerd :o ).

De bedoeling is dat ik vrijdag weer naar die school ga om de boel aan te sluiten en werkend te krijgen. Ik heb geen documentatie van kennisnet zelf gezien bij die school.

Als iemand me een eindje opweg kan helpen zou dat mooi zijn.

Iracing Profiel

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:20

TheVMaster

Moderator WOS
Op donderdag 27 september 2001 11:26 schreef Distortion het volgende:
Hallo

Klein probleempje. Ik moet voor m'n stage bij een school zorgen dat op alle PC's in het netwerk internet komt. Dat is niet het probleem want daar heb ik thuis inmiddels ervaring genoeg mee. :)

Het probleem is dat die school op kennisnet zit. Er ligt daar in een meterkast een COM21 modem (chello denk ik? Het is in Lelystad.) en een router, een cisco 1600 om precies te zijn.

De vraag is nu of iemand me min of meer kan vertellen wat precies waarop aangesloten moet worden. Ik heb ook iets gelezen over een ISDN lijn die nodig zou moeten zijn?

Ik heb al op www.cisco.com gekeken, maar daar wordt ik ook niet heel veel wijzer van. Ik ben ook al op www.kennisnet.nl geweest maar daar staat al helemaal niks boeiends op (of ik kijk verkeerd :o ).

De bedoeling is dat ik vrijdag weer naar die school ga om de boel aan te sluiten en werkend te krijgen. Ik heb geen documentatie van kennisnet zelf gezien bij die school.

Heeft dat KENNISNet geen helpdesk!??! Waar die school bv. heen kan bellen bij problemen..? Kun jij die helpdesk niet even bellen....? Zit er nu al iemand aangesloten op dat 'KennisNet'(op die school dan)?? 'k wil je wel komen helpen hoor :))) *lol*

DiscVault - Beheer je fysieke schijvencollectie | Beschikbaar als Self-Hosted, iOS (ook TestFlight) en Android (beta).

Verwijderd

Ik heb heel veel ervaring met Kennisnet aansluitingen en Cisco 2600 switches. Als je vragen hebt (ik heb eventueel ook handleiding voor je) moet je maar mailen.

• Pierik

Pierik

I'll be back!!!

Topicstarter
Ja ze hebben wel een helpdesk maar dan zit je weer een uur aan de telefoon en wordt je doorverbonden en nog eens doorverbonden. Daar heb ik niet echt veel zin in.

Maar er zijn hier vast ook systeembeheerders die met kennisnet moeten werken en precies kunnen zeggen hoe of wat. Mocht ik vrijdag nog niks weten dan kan ik altijd nog bellen he :) .

Iracing Profiel

• Pierik

Pierik

I'll be back!!!

Topicstarter
Mailtje is onderweg :)

Iracing Profiel

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-02 16:49

wouterve

Swinger of States

Misschien dat op onderstaande link kijken helpt (of anders even verder de site servicepunt.kennisnet.nl doorspitten):

http://servicepunt.kennisnet.nl/mijnschool/index.cfm?fuseaction=handboek

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Op donderdag 27 september 2001 11:26 schreef Distortion het volgende:
Hallo

He gozer Kennis net maakt geen gebruik van Chello maar met NL tree. Het is geen meterkast maar een patchkast. En het is een Cisco 1603 router die met een UTP Cross kabel is verbonden met de switch. En de ISDN is voor het remot administration voor de mensen die het onderhouden. Weet niet of dit NL tree is.

Wat je moet doen om alle Computers internet te laten krijgen is.
- een cross kabel naar de switch.
- een straight kabel van de switch naar de computer waar je internet op wil hebben.
- Op die pc moet je de Ip adres en subnetmask invoeren.
voorbeeld: als je router IP 127.123.25.137 is dan moet je de computer ip instellen op 127.123.25.138 t/m hoe ver het ook kan. Het IP adres van je router kan je opvragen bij NL tree denk ik.

Ik weet dit omdat ik ook bij een school stage loop en daar ook kennisnet heb.

heb je meer vragen mail me dan even.

Assume there are no rules and it's one big free for all

Verwijderd

Om gebruik te kunnen maken van kennisnet moet je op het werkstation het ip nummer van de router als gateway instellen en in IE bij proxy :http://proxy.kennisnet opgeven. Thats all

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

hmm bij mij op school (ik mag er eigenlijk niet in de kamer komen maar het gratis kopieerapparaat staat er ook) staat een dergelijke configuratie met op het routertje een enorme sticker DEZE ROUTER WORDT BEHEERD DOOR NL.TREE. ik leid er vanaf dat ze bedoelen "nl.tree heeft deze router geinstalled en biedt support en alsjeblieft clueless schooladmin blijf er af want je maakt het toch alleen maar stuk" dat laatste terecht want routers zijn best ingewikkeld

Verwijderd

Op vrijdag 28 september 2001 14:57 schreef Yilkee het volgende:

[..]

He gozer Kennis net maakt geen gebruik van Chello maar met NL tree. Het is geen meterkast maar een patchkast. En het is een Cisco 1603 router die met een UTP Cross kabel is verbonden met de switch. En de ISDN is voor het remot administration voor de mensen die het onderhouden. Weet niet of dit NL tree is.

- een straight kabel van de switch naar de computer waar je internet op wil hebben.
voorbeeld: als je router IP 127.123.25.137 is dan moet je de computer ip instellen op 127.123.25.138 t/m hoe ver het ook kan. Het IP adres van je router kan je opvragen bij NL tree denk ik.

Ik weet dit omdat ik ook bij een school stage loop en daar ook kennisnet heb.

• Alpha-sphere
  • Laatst online: 14-12-2021
Op vrijdag 28 september 2001 19:15 schreef m-m het volgende:
hmm bij mij op school (ik mag er eigenlijk niet in de kamer komen maar het gratis kopieerapparaat staat er ook) staat een dergelijke configuratie met op het routertje een enorme sticker DEZE ROUTER WORDT BEHEERD DOOR NL.TREE. ik leid er vanaf dat ze bedoelen "nl.tree heeft deze router geinstalled en biedt support en alsjeblieft clueless schooladmin blijf er af want je maakt het toch alleen maar stuk" dat laatste terecht want routers zijn best ingewikkeld
En daar hebben ze die ISDN verbinding dan weer voor nodig. Beheer van die router. En routers zijn best ingewikkeld ja, ik ben nu op school bezig met de laatste semester van de cisco cursus. Ik wil dat shit maar niet echt snappen man echt ingewikkeld.

Assume there are no rules and it's one big free for all

Verwijderd

[..]

He gozer Kennis net maakt geen gebruik van Chello maar met NL tree.
De verbinding wordt wel door bijv. UPC geleverd.
Het is dan idd geen Chello aansluiting.
Die info staat als het klopt in de welkomstbrief die je van nl.tree hebt gehad (staat ook je wachtwoord voor die beheerpagina's enzo in).
Kunnen die vragen en antwoorden ajb. via het forum, dan heeft iedereen er wat aan :)

• Pierik

Pierik

I'll be back!!!

Topicstarter
[quote]
Misschien dat op onderstaande link kijken helpt (of anders even verder de site servicepunt.kennisnet.nl doorspitten):

http://servicepunt.kennisnet.nl/mijnschool/index.cfm?fuseaction=handboek[/quote]

Thanx die site kende ik dus niet en ik ga dat eens ff onderzoeken.
Om gebruik te kunnen maken van kennisnet moet je op het werkstation het ip nummer van de router als gateway instellen
Oke dat snap ik. De vraag is hoe kom ik aan dat IP krijgt ie dat automagisch via DHCP of moet ik daar kennisnet voor bellen. (ja ik moet nu pas maandag naar die school) . Er is namelijk geen documentatie want dat hebben klanten nooit
:( . Maar misschien is die vraag ook wel overbodig want dat staat hopelijk toch wel in de docs van bovenstaande link.
Het is geen meterkast maar een patchkast.
Ik weet nog net wel het verschil tussen een meter en een patchkast hoor ;) . De router en kabelmodem hebben ze in de meterkast gezet. Er is geen patchkast alleen 1 grote switch. Er zitten niet zoveel bakken in dat netwerk. Vanaf de meterkast loopt een UTP (kweetniet of het een twist is maar dat kijk ik maandag dus ff na) naar de ruimte waar een server staat en die switch. Ik wil hem in de server pluggen want dat lijkt mij het makkelijkst te beheren.

Iracing Profiel

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:44

[..]

He gozer Kennis net maakt geen gebruik van Chello maar met NL tree.
En waar komt dat vanaf ???

precies van essent (van @home weet je wel) die krijgen hun opdrachten weer van nl tree

heb zelf een maandje op het network managment center van essent kennisnet gezeten en heb daar de modempjes moeten provisioneren en controleren (bandbreedte instellen ,ping/loopback test enz )
en als internet helpdesk voor de installateurs

en er zijn idd isdn verbindingen

maar de meesten gaan via een com21 over com controllers enkel voor kennisnet (ze gebruiken niet het @home netwerk die zitten nl op een andere frequentie)

Repareren doe je zo.

• FMFREAK
  • Laatst online: 28-05-2023
Een klein vraagje tussen door...

Weet iemand ook hoe die kabels precies aangesloten moeten worden.
De Com21 op de Cisco router in Eth1
De kabel naar het nerwerk op Eth0/1
Of moet het anders...

Alvast bedankt

Soms zit het mee, vaak zit het tegen

Verwijderd

Jow Distortion,

Heb precies hetzelfde probleem als jou...k heb je inmiddels een meeltje gestuurd met het hoe en wat...

Misschien kun je eventueel de tekst eruit kopieeren en hier zetten, want k wordt er ziek van |:(

Greetz,

Apocalypse

Verwijderd

mensuu lees de docs die je van kennisnet krijgt

je hangt gewoon een switch of hubje aan de cisco:

*wolkje dat internet voorstelt* --> Com21 --> Cisco --> Hub/Switch

vervolgens prik je je putertjes op de hub/switch, je stelt ze in op DHCP en klaar. Je kunt NIET direct buiten het kennisnet netwerk komen uit veiligheidsoverwegingen. Daarom moet je op iedere pc de proxy.kennisnet.nl instellen.

ps. hint, de kennisnet mailserver is mooi speelgoed voor de creatievelingen onder ons :)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op vrijdag 26 oktober 2001 20:04 schreef TheIceCoMan het volgende:
ps. hint, de kennisnet mailserver is mooi speelgoed voor de creatievelingen onder ons :)
misschien ben ik niet creatief genoeg maar wat voor creatieve speledingetjes voer jij daar dan allemaal mee uit? ;) ;)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

niet veel :)

maar je hoeft niet perse de naam van je school op te geven in het gewenste email adres. met andere woorden jouwnaam@kennisnet.nl kan ook

oepsie...
Pagina: 1