SCSI cd-writer wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Een kennis van me heeft een Adaptec AHA-2940 met daaraan een Plextor 12 speed cd-rom en een Philips CD 2600 cd writer. Omdat de Philips steeds begon te zeuren dat er geen cd inzat terwijl dat wel zo was, wilde hij die vervangen door een Teac drive van een kennis (de CD-R55S).

Het probleem is dat de Adaptec controller de drive niet herkent. De Plextor herkende ie wel (ID 3) maar de Teac niet. Ik heb de Teac ingesteld op ID 4, de Philips zat ook op ID 4.

Omdat ik nieuw ben in de SCSI wereld :) heb ik es wat gelezen en me uit laten leggen over termination, tis eigenlijk net als een coax netwerk heb ik begrepen. Dus ik naar de termination gekeken. Aan het einde van de kabel zit de Plextor drive, daar zit een jumpertje op de termination dus dat zit wel goed, maar op de Philips zat ook een jumpertje met termination, hoe kan het dan toch gewerkt hebben?

Dan zit er op de Plextor ook nog een jumpertje op PRTY, geen idee wat dat is.. Op de Teac komt dat overeen (denk ik) met het jumpertje PRSW, maar of ik het jumpertje er nou wel of niet opzet, de drive wordt niet gezien door de Adaptec..

Ik heb ook geprobeerd om alleen de Teac aan te sluiten op de 2940, met uiteraard termination, maar dan ziet ie gewoon niks.. Bovendien zet Windows (95) dan een uitroeptekentje bij de SCSI controller en roept code 10, dat het apparaat niet of niet goed werkt of niet alle benodigde stuurprogramma's geinstalleerd zijn..

Is die Teac nou gewoon rot of vergeet ik iets belangrijks? Kan ik nog iets proberen?

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:58
heb je geen manual?
Anders effe op de site van Teac kijken of er geen manual te krijgen is, kan je gelijk checken wat welk jumpertje is!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:15
Ok, termination, weet niet zeker of het op het laatste apparaat moet wat aan de kabel zit , of op het apparaat met het HOOGSTE ID. Bij veel SCSI kaarten kan je ook de termination laten regelen door de kaart zelf, dan hoef je geen enkel apparaat te terminaten.

Verder, PRTY, volgens mij staat er in de manual van de Plextors, dat het het apparaat stabieler maakt, terwijl het geen invloed heeft op de performance ofzo (:? waarom het er dan op zit, weet ik niet ;) )

Eum, verder effe in de BIOS kijken van de kaart, (meestal is er een optie "Detect Devices"), kijken wat ie zegt. Als hij zegt dat er geen apparaat aan zit, dan moet je maar es gaan vragen of hij niet defect is.

Ow , en probeer gewoon eens een ander ID op de TEAC.

• TripleM
Op donderdag 27 september 2001 10:13 schreef XTracer het volgende:
Ok, termination, weet niet zeker of het op het laatste apparaat moet wat aan de kabel zit , of op het apparaat met het HOOGSTE ID.
Dan zou het toch het laagste ID moeten zijn? Aangezien de controller zelf altijd 7 heeft..

Maar op zich maakt dat niet uit, want als ik er verder niks aanhang behalve de Teac dan wordt ie ook niet herkend, en ik zet netjes termination aan zoals het hoort..

Verder over de BIOS van die kaart.. Ik heb daar in rondgekeken maar alles staat op standaard, iets dat op zich goed genoeg zou moeten werken om de driver in ieder geval te moeten herkennen lijkt me.. Maar zoals ik al zei, ik heb weinig ervaring met SCSI..

Ik zal eens op zoek gaan naar een handleiding..

• jkf
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-06-2025

jkf

De termination moet aan het fysiek laatste station op een kabel zitten. (Aan bijde uiteinden) Vaak is het zo dat devices zelf detecteren of er zich een apparaat aan het andere einde bevind indien de datastroom door het apparaat gaat (2 aansluitingen).

(term)SCSI kaart ------ Dev 1 ---- Dev2 (term)
ID 7 ID 3 ID2

of Dev 1(term)--SCSI kaart----Dev 2---Dev3(term) ID 2 ID 7 ID3 ID4

De SCSI ID's hebben niets te maken met terminatie!

P II 233 @ begane grond, rip (1997-2007), vervangen door vituele server uptime,

Verwijderd

Op donderdag 27 september 2001 10:22 schreef jkf het volgende:
De termination moet aan het fysiek laatste station op een kabel zitten. (Aan bijde uiteinden) Vaak is het zo dat devices zelf detecteren of er zich een apparaat aan het andere einde bevind indien de datastroom door het apparaat gaat (2 aansluitingen).

(term)SCSI kaart ------ Dev 1 ---- Dev2 (term)
ID 7 ID 3 ID2

of Dev 1(term)--SCSI kaart----Dev 2---Dev3(term) ID 2 ID 7 ID3 ID4

De SCSI ID's hebben niets te maken met terminatie!
Ik kan niet jkf volgen.

Maar het is heel simpel:

ID-7: SCSI-kaart
ID-0 t/m ID-6: voor overige apparaten.

Laatste apparaat in de SCSI-keten (aan het eind van de kabel) termineren, het maakt niet uit welk ID-nummer het is.

PRTY= Parity check: to minimize the possibility of undetected errors in data transmission

Goede SCSI-site: http://scsifaq.paralan.com/

• TripleM
Bedankt voor het adres van de FAQ, daar staat inderdaad heel wat, als ik zo doorga mag ik me binnenkort ook SCSI expert noemen ;)

Wat betreft mijn probleem, als de Teac als enige aan de kabel hangt dan moet deze dus geterminate worden. Dit heb ik gedaan en geprobeerd met en zonder een jumper op PRSW. Omdat de drive niet herkend wordt door de SCSI BIOS en Windows errors aangeeft als de drive eraan hangt kan ik alleen maar concluderen dat de drive niet goed is.

Verwijderd

Op donderdag 27 september 2001 14:35 schreef TripleM het volgende:
Bedankt voor het adres van de FAQ, daar staat inderdaad heel wat, als ik zo doorga mag ik me binnenkort ook SCSI expert noemen ;)

Wat betreft mijn probleem, als de Teac als enige aan de kabel hangt dan moet deze dus geterminate worden. Dit heb ik gedaan en geprobeerd met en zonder een jumper op PRSW. Omdat de drive niet herkend wordt door de SCSI BIOS en Windows errors aangeeft als de drive eraan hangt kan ik alleen maar concluderen dat de drive niet goed is.
Heb je de Teac al in een ander systeem geprobeerd?

En de SCSI-kabel, is die misschien niet goed?
Kortsluiting?
Draadje gebroken?
Connector of zo?
Andere kabel geprobeerd?

De Adaptec-adapter is getermineerd?

• TripleM
Op donderdag 27 september 2001 14:48 schreef OetelDonk het volgende:
Heb je de Teac al in een ander systeem geprobeerd?

En de SCSI-kabel, is die misschien niet goed?
Kortsluiting?
Draadje gebroken?
Connector of zo?
Andere kabel geprobeerd?

De Adaptec-adapter is getermineerd?
De Teac heb ik niet geprobeerd in een ander systeem, omdat ik zelf niemand anders weet die dichtbij woont met een SCSI controller en ik wil niet met die controller gaan slepen, die is nodig voor het harddisk recording systeem dat eraan hangt (nu dus losgekoppeld om mij te laten testen).

Verder lijkt het me niet dat het de connector of de kabel is, als ik in plaats van de Teac de Plextor hang is er niks aan de hand, hij herkent em prima en Windows kent keurig netjes een driveletter toe. Het zou misschien de connector van de Teac kunnen zijn, maar zo op het oog ziet die er prima uit.

Verwijderd

Op donderdag 27 september 2001 10:07 schreef TripleM het volgende:
Een kennis van me heeft een Adaptec AHA-2940 met daaraan een Plextor 12 speed cd-rom en een Philips CD 2600 cd writer. Omdat de Philips steeds begon te zeuren dat er geen cd inzat terwijl dat wel zo was, wilde hij die vervangen door een Teac drive van een kennis (de CD-R55S).
De Teac komt van een kennis,
werkte de Teac wel bij die kennis?

Verwijderd

Heb je de snelheid van het Device wel goed staan ?
Die Teac is namelijk geen Ultra Device en behoort dus op de braafe stand te staan. En aangezien de 2940 default alles in Ultra mode aanstuurt, De Optie om dit te fixen zit onder Devices, daar kun je de snelheid instellen en dan nog eens of je Ultra wilt hebben ja dan nee.

PS:
Verschillende Snelheden op één kabel is geen probleem.

• TripleM
Op donderdag 27 september 2001 18:47 schreef Momfer het volgende:
Die Teac is namelijk geen Ultra Device en behoort dus op de braafe stand te staan. En aangezien de 2940 default alles in Ultra mode aanstuurt, De Optie om dit te fixen zit onder Devices, daar kun je de snelheid instellen en dan nog eens of je Ultra wilt hebben ja dan nee.
Ik weet het zo uit mijn hoofd niet meer, maar volgens mij heb ik geen Ultra gezien in die BIOS, ik zal daar vanavond nog eens naar kijken..

Oeteldonk: Da's dus het probleem.. Ik vroeg of dat ding zeker weten 100% was, en dat wist ie niet.. Dus of dat ding bij die kennis wel goed werkte.. Ik denk eerlijk gezegd van niet want wie geeft er nou een Teac SCSI cd recorder weg? :)

Verwijderd

Op donderdag 27 september 2001 18:47 schreef Momfer het volgende:

PS:
Verschillende Snelheden op één kabel is geen probleem.
Er bestaan 2 Adaptecs met een 2940 nummer:
1) AHA-2940: 8 bits - 50 pins= 10 MB/S
2) AHA-2940W: 8 bits - 50 pins=10 MB/S + 68 pins= 20MB/s

Als je eerste SCSI-controller hebt hoef je niets in te stellen.
En volgens mij de tweede ook niet, omdat de controller dat automatisch instelt.

Tenminste dat doet de Tekram U2W-SCSI-controller van mij wel.
En ik neem aan dat een dure Adaptec dat ook wel doet.
Pagina: 1