snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.
Verwijderd
Die koelers zitten er niet voor niks op. Misschien kan je andere koelers erop zetten, of hem een beetje underclocken. Scheelt ook weer.
Ik heb hier een pentium200MMX servertje staan waar en tijdje terug het koelblok vanaf was gevallen.
Het enige wat ie deed was afschuwelijk heet worden en afentoe vanzelf resetten (best lastig).
Maar wat ik hierme wil zeggen is dat als een 200MMX het zonder kooler uithoud, een 486 dat opzich ook moet kunnen.
Maaaaaaar!!!!
Zet voor de zekerheid even een koelblok erop zonder fan, dan wordt ie toch gekoeld (beetje dan) en heb je iets meer kans op een stabiel systeem.
Het enige wat ie deed was afschuwelijk heet worden en afentoe vanzelf resetten (best lastig).
Maar wat ik hierme wil zeggen is dat als een 200MMX het zonder kooler uithoud, een 486 dat opzich ook moet kunnen.
Maaaaaaar!!!!
Zet voor de zekerheid even een koelblok erop zonder fan, dan wordt ie toch gekoeld (beetje dan) en heb je iets meer kans op een stabiel systeem.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast!
Op je proc kun je best een flinke heatsink maken zonder fan.. Dan kan hij z'n hitte wel kwijt.. Wordt een beetje lastig met monteren, maar dat moet wel lukken...
De voedingsfan zou ik er niet uitslopen.. Ook al gebruikt jouw systeem nou niet bijzonder veel stroom, je hebt toch kans dat de voeding een beetje te warm gaat worden..
Wat je wel kunt doen is (als je een beetje handig bent tenminste!) de fan op 7V of 5V laten draaien.. Dan krijg je toch nog airflow in de voeding, maar de herrie zal een stuk minder worden..
Verder is het al een oud bakkie, dus waarschijnlijk zit er ook flink wat stof in de fan van de voeding.. Blaas deze maar eens een keer schoon.. Dat scheelt ook al heel veel!
De voedingsfan zou ik er niet uitslopen.. Ook al gebruikt jouw systeem nou niet bijzonder veel stroom, je hebt toch kans dat de voeding een beetje te warm gaat worden..
Wat je wel kunt doen is (als je een beetje handig bent tenminste!) de fan op 7V of 5V laten draaien.. Dan krijg je toch nog airflow in de voeding, maar de herrie zal een stuk minder worden..
Verder is het al een oud bakkie, dus waarschijnlijk zit er ook flink wat stof in de fan van de voeding.. Blaas deze maar eens een keer schoon.. Dat scheelt ook al heel veel!
De overdrive 80486DX4-100 van intel werd standaard geleverd met heatsink, zonder fan.
Zo zit hij ook in mijn freesco bak. (Compaq Prolinea)
En die draait al maanden 24/7 zonder problemen.
(Need I say more?)
Zo zit hij ook in mijn freesco bak. (Compaq Prolinea)
En die draait al maanden 24/7 zonder problemen.
(Need I say more?)
Ik had een Cyrix DX4-100 zonder fan of heatsink. Is altijd stabiel geweest.
heatsink zou dus al genoeg moeten zijn.
heatsink zou dus al genoeg moeten zijn.
Verwijderd
Zou ik niet doen, ik heb een AMD K5 op 100 Mhz (origineel) en daar heb ik de ventilator af gehaald en vervangen door een groot koelblok zonder ventilator. Stressed (met koe
) begon het systeem steeds rare foutmeldingen en reboots te geven. Toen het originele koelblokje met ventilator teruggezet en de ventilator op 7 V laten lopen en nergens geen problemen meer. Ook geen geluid meer.
Heb hier een Cirux 100MHz (
), die geleverd werd met een miniscuul koellichaam. Die staat hier lekker mijn internet te serveren, en dat al een paar maanden 24/7.
Dus, ik denk dat het wel kan. Tis altijd beter om er wel een fan op te hebben, ik zou dus kijken of ik aan een stillere kan komen.
* sus heeft uit een oude PC een hele stille 80mm fan gehaald, en die (met de nodige fantasie/handigheid) op zijn proc. gezet.
Dus, ik denk dat het wel kan. Tis altijd beter om er wel een fan op te hebben, ik zou dus kijken of ik aan een stillere kan komen.
* sus heeft uit een oude PC een hele stille 80mm fan gehaald, en die (met de nodige fantasie/handigheid) op zijn proc. gezet.
Ja, maar da's wel effe een verschil.. K5 = pentium-class cpu..Op donderdag 27 september 2001 10:45 schreef TilQ het volgende:
Zou ik niet doen, ik heb een AMD K5 op 100 Mhz (origineel) en daar heb ik de ventilator af gehaald en vervangen door een groot koelblok zonder ventilator. Stressed (met koe) begon het systeem steeds rare foutmeldingen en reboots te geven. Toen het originele koelblokje met ventilator teruggezet en de ventilator op 7 V laten lopen en nergens geen problemen meer. Ook geen geluid meer.
Die 486 moet het makkelijk kunnen, en is vaak ook zonder fan geleverd!
Verwijderd
ja dat kanOp donderdag 27 september 2001 09:26 schreef aardbeix15 het volgende:
'k heb een on-ge-oc't systeempje (zie title, ja ik weet hij is oud maar stabiel) dat wordt gebruikt voor tekstverwerking/foto's kijken door iedereen hier in huis. Als i nix doet dan gaat seti@home aan (CPU-usage 100%) vedrer staat het systeempje 24/7 aan.
- Is het mogelijk om de processorkoeling en/of voedingkoeling (allebei fan's) te verwijderen zodat het systeem wat stiller wordt.
- Zo ja hoe doe je dat?(die voedingkoeling).
- Is het schadelijk als i een keer oververhit raakt?
- Moet ik de kast behuizing er af halen?
- os = win95 lite (gaat best nog wel lekker)
bvd
dan kan ik wat stiller
dus er zijn echt AMD dx4's zonder fan & zonder koellichaam, of dat juist wel, geleverd?? Als dat zo is haal ik in iedergeval de fan van mijn processor af.Op donderdag 27 september 2001 10:48 schreef Twynn het volgende:
[..]
Ja, maar da's wel effe een verschil.. K5 = pentium-class cpu..
Die 486 moet het makkelijk kunnen, en is vaak ook zonder fan geleverd!
snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.
Wij hebben hier in huis een Pentium 166 MHz. Laatst kwam ik erachter dat de fan niet meer draaide. Het ding had dus slechts een klein klote heatsinkie als koeling. Die deed geen rare dingen, was niet erg instabiel (wel een beetje, Win 98 op een server is niet echt handig...).
Nu heb ik er een HSF van een celly op geklusd. Ik moest wel hard duwen, maar aangezien er niet zo'n leuk klein core'tje bovenop zit (zit geloof ik onderop) kon er niet veel stuk
. Nu is ie niet stabieler of zo, maar mijn tweakershart klopt toch rustiger
.
Mijn antwoord op jouw vraag is dus: Ja, dat kan. Ik zou alleen een wat grotere heatsink erop zetten (van een P2/3/celly of zo). Daar is vast wel goedkoop aan te komen.
De fan van je voeding moet je er niet uithalen. Die zit er niet voor niks in. Laat hem op 7V lopen en je hebt toch prima airflow en een stuk minder herrie.
Succes ermee.
Nu heb ik er een HSF van een celly op geklusd. Ik moest wel hard duwen, maar aangezien er niet zo'n leuk klein core'tje bovenop zit (zit geloof ik onderop) kon er niet veel stuk
Mijn antwoord op jouw vraag is dus: Ja, dat kan. Ik zou alleen een wat grotere heatsink erop zetten (van een P2/3/celly of zo). Daar is vast wel goedkoop aan te komen.
De fan van je voeding moet je er niet uithalen. Die zit er niet voor niks in. Laat hem op 7V lopen en je hebt toch prima airflow en een stuk minder herrie.
Succes ermee.
Pagina: 1