Toon posts:

Gnome start niet meer (beeld blijft verspringen)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gnome wil niet meer starten. :(
Na alle services uitgezet te hebben behalve usb support, httpd en sendmail kan ik niet meer inloggen.

Aangezien mijn machine direct grafisch inlogt (tenminste wil, dat lukt nu dus niet) blijft mijn beelscherm maar verspringen. en kan ik er nu dus niet meer bij. Opstarten vanaf de redhat cd in rescue mode wil wel maar ik weet niet hoe ik het kan herstellen.

Welke services heeft gnome nodig om in grafische modus op te starten? Met welk utility kan ik de services activeren en deactiveren (ik gebruik redhat)

Kortom hoe kan ik het systeem weer herstellen en er ook nog eens voor zorgen dat ik altijd in textmodus inlog? (om eventueel met startx de x omgeving te starten) bedankt. :)

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Als je lilo gebruikt met bootprompt (of je kunt die aanroepen): tik in linux <runlevel>, waarbij <runlevel> het niet-grafische runlevel van Redhat is (weet ik niet welk).
Lukt dat niet:
Als je beeldscherm 'verspringt' (ik neem aan dat daarbij pogingen gedaan worden X te starten), kun je dan niet met [ctrl]-[alt]-[f3] of zo naar een console? Of wellicht kun je de X-server killen met [ctrl]-[alt]-[backspace].

Vervolgens zorg je ervoor dat RH opstart in een niet-grafisch runlevel (edit /etc/rc.d of /etc/init.d)

Althans, op enkele details na moet dat kloppen. Geen ervaring met RatHead, wel met enkele andere distros.

Zoef

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:18

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Waarschijnlijk wil X opstarten, maar doet dat niet. gdm probeert dan een aantal keren opnieuw X te starten, en geeft uiteindelijk na 5 of 10 keer op.

Ik weet niet precies hoe het in redhat zit, maar je kunt natuurlijk Ctrl-Alt-F1 doen om bij de console te komen en als root in te loggen. Dan gdm uitzetten. In Debian doe je dat met `/etc/init.d/gdm stop`, in Rooie Hoed zal het ongetwijfeld anders zijn...

Als gdm uit is, zodat hij niet om de zoveel tijd weer gaat proberen X te starten, doe je `startx`. Klapt die er ook weer uit? Kan je de foutmeldingen zien? Zo nee, do dan `startx 2&> x.log`, dan komen de foutmeldingen in x.log te staan.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• tutterke
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-06 09:28

tutterke

Klein maar tapper!

Ik had dat probleem ook; maar bij mij bleek de harddisk vol te staan (of zoiets)...

Maar opstarten in text mode, en dan

boot: linux runlevel 3

en dan start hij de gui niet meer...

And I find it kind of funny
I find it kind of sad
The dreams in which I'm dying
are the best I've ever had.

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 20:06
Ik weet niet of dit de oplossing is, maar een service die sowieso benodigd is om X ueberhaupt op te kunnen starten, is xfs (de fontserver). Heb je daaraan gedacht?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, die staan dus allemaal uit.

Hoe voeg ik in redhat services toe? er is daar zo'n text tooltje voor maar hoe heet deze en hoe start ik die?

Verder moet ik dus access tot de bash kunnen krijgen, als het scherm maar blijft verspringen kan ik dus niks wijzigen, heelp!
Pagina: 1