[MySQL] veld eigenschappen, officiele standaarden?

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 10:09
Omdat veel "klant gegevens" tabellen nogal op mekaar zullen lijken met de standaard NAW gegevens vroeg ik me af of er geen standaarden zijn voor die veldgrootes..

Ik gebruik nu voor woonplaats, varchar(28).
De langste plaatsnaam in Nederland heet namelijk: "westerhaar-vriezenveensewijk".

Voor straatnaam gebruik ik varchar(43), officiele standaard: http://www.xs4all.nl/~qqleq/postcode/#Schrijfwijzen

Voor voornaam varchar(10)
De langste normale voornaam die ik kon vinden was "Wilhelmina".

Voor achternaam varchar(24)
De langste die ik tegenkwam was "van de Haar van de Meent".

Hebben jullie nog commentaar op bovenstaande of tips voor "telefoonnummer(buitenlands)" en "emailadres". Of gokken jullie altijd maar wat?

(En heeft deze nauwkeurigheid invloed op de snelheid van de database, of is dit overbodig gedoe?)

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 07:57
Ik kan me herinneren dat ik een keer tegen de lamp ben gelopen toen ik een e-mail veld max. 40 tekens lang heb gemaakt. Dat bleek te kort te zijn...

Verwijderd

gebruik de standaarden zoals in het GBA (ik kan ze niet vinden maar er zijn vast mensen die ze wel zo te voorschijn kunnen toveren).

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
pim:
Hebben jullie nog commentaar op bovenstaande of tips voor "telefoonnummer(buitenlands)" en "emailadres". Of gokken jullie altijd maar wat?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd maar wat gok. Voor straatnamen, plaatsen, achternamen etc meestal zo'n 30 karakters en voor email- en website-adressen 50 karakters.
(En heeft deze nauwkeurigheid invloed op de snelheid van de database, of is dit overbodig gedoe?)
Daar zou ik me maar niet te druk om maken. Je hebt toch in ieder geval ook een restrictie in je applicatie op een ander niveau als het goed is en deze kun je gemakkelijker aanpassen dan die in de database. Daarnaast gebruik je hier varchars en dan maakt het niet uit wat er maximaal in zou mogen als er dezelfde naam in staat.
MarcKonings:
Ik kan me herinneren dat ik een keer tegen de lamp ben gelopen toen ik een e-mail veld max. 40 tekens lang heb gemaakt. Dat bleek te kort te zijn...
Zelf vind ik klantgegevens en dergelijke altijd een ware ramp, tenminste, dat kan het zijn. Ik heb het dan niet alleen over veldtypen, maar iets ruimer, dus over dingen als:

* Welke velden staan in bijv het inschrijfformulier?
* Welke velden zijn verplicht?
* Waaraan moeten (verplichte) velden voldoen (min karakters, max karakters, alleen getallen, regex)?
* Welke velden mogen later aangepast worden?
* Etcetera...

Ik heb het regelmatig meegemaakt dat hier tijdens de ontwikkeling aanpassingen aan gemaakt moesten worden en, nog erger, ook na oplevering. Uiteraard kun je dan gewoon uren rekenen, maar toch vind ik het altijd uitermate irritant.
Dan moet er weer een voornaam bij, dan weer een mobiel nummer, dan moet de geboortedatum weer optioneel zijn, het gaat maar door. Denk er daarom aan dat je dit soort dingen in een concept al vast legt en je klant bijvoorbeeld 1 keer de mogelijkheid geeft definitief het formulier op te maken anders blijf je bezig. Klanten snappen vaak ook niet dat het 10 keer sneller is om alles in een keer goed te doen dan telkens een aanpassing te moeten maken :Z