Toon posts:

Novation Supernova 2 en Cubase...

Pagina: 1
Acties:
  • 200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Novation Supernova 2 gekocht een paar maanden geleden, nu wil ik hem gaan sequencen met Cubase 5.0r3 op een pc onder Windows 2000. Ik heb er geen soundcard inzitten, alleen een onboard soundcard met een gameport. De MIDI kabels zitten in die gameport en in de ins en outs van me synth. In Cubase reageert het rode MIDI in signaal wel als ik op een toets druk op mijn synth, en dan hoor ik ook geluid. Als ik noten neerzet in Cubase en die ga afspelen hoor ik echter helemaal niets... Wat ik ook raar vind is dat als ik onder MIDI Setup > System de MIDI Inputs, MIDI Outputs en de "mapped to" parameters allemaal op VIA MIDI External Port (mijn gameport neem ik aan?) zet en dan op exit klik, daarna weer ga kijken dat de MIDI Output en zijn "mapped to" parameter weer op Microsoft GS Wavetable staan ipv van VIA MIDI External Port... De MIDI Input en zijn "mapped to" parameter blijven wel op VIA MIDI External Port staan.

Dit zijn de instellingen van mijn synth:

Een program (1 timbre, dus geen performance van meerdere timbres) geselecteerd
Arpeggiator - off
Global MIDI channel - 1
Sysex transmission set - total data request
Sysex reception set - normal (Rx as sent)
MIDI clock - external
Local control - on (heb ook uit geprobeerd maar het haalde niets uit)
Incoming control change - enabled
Incoming program change - enabled
Program change Tx - on
Finder demos - off
Sysex Tx delay - 70ms
Temp disp time - 110

Iemand enig idee? Misschien is het omdat ik Windows 2000 gebruik? Of is de synthesizer zelf stuk? Ik word een beetje moedeloos hier... HELP!

Verwijderd

Topicstarter
Niemand enig idee?

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 14:04
Niet echt een antwoord op je vraag wellicht, maar ik zou misschien bij iemand anders de Novation uitproberen als dat kan. Kun je kijken of 't aan instellingen in Windows ligt of aan het apparaat zelf.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat ga ik zeker proberen. Als mijn synth het daar ook niet doet is die synth zelf misschien kapot. Volgens een gast op ICQ die zelf ook allemaal synths heb staan is er met mijn instellingen van Cubase niets aan de hand, allemaal goed. Iemand van Novation zei dat ik eens moest proberen om iets live te spelen en dat te recorden. Dan zou Cubase de instellingen zien en kan je verder gaan, maar dat werkt ook niet. Als ik op MIDI channel 1 ga staan, die track is voor de rest leeg maar de outputs e.d. zijn wel goed ingesteld en ik klik op record, wacht 8 maten tot ie begint met lopen en dan iets inspeel, moet dat toch gewoon gelijk op het beeld verschijnen? Niet dus...

Verwijderd

Topicstarter
Iemand anders nog een idee?

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-08 11:12
Ik heb een novation nova (desktop model) en draai ook Cubase 5 (revisie 5) onder windows 2000met een soundblaster live. Niet helemaal dezelfde synth, maar wat betreft midicontrollers e.d. lijken ze erg op elkaar. Deze combi geeft bij mij geen enkel probleem.
Als je wat midinoten afspeelt in cubase, zie je dan wel het groene midi-out lampje branden in de transport bar? Zo nee, dan weet je dat het niets met je synth te maken heeft. De mididata komt dan niet eens buiten cubase.
Kijk voor de zekerheid eens bij "setup MME", da's een extra programma dat mee geinstalleerd is met cubase, of er geen poorten gedisabled zijn en of de volgorde van je poorten een beetje ok is.

Verwijderd

Als je het nu eens uitprobeert met een andere sequencer bv. Logic Audio :D of een ander proggie ?

Probeer eens de Midi In aan de Midi Out te sluiten en visa versa.

Midi kanalen goed ?

Ik schrijf maar wat tips op, ik weet niet of je er wat aan hebt.

Novation Supernova 2 :9~

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 27 september 2001 21:30 schreef Marcel het volgende:
Ik heb een novation nova (desktop model) en draai ook Cubase 5 (revisie 5) onder windows 2000met een soundblaster live. Niet helemaal dezelfde synth, maar wat betreft midicontrollers e.d. lijken ze erg op elkaar. Deze combi geeft bij mij geen enkel probleem.
Als je wat midinoten afspeelt in cubase, zie je dan wel het groene midi-out lampje branden in de transport bar? Zo nee, dan weet je dat het niets met je synth te maken heeft. De mididata komt dan niet eens buiten cubase.
Kijk voor de zekerheid eens bij "setup MME", da's een extra programma dat mee geinstalleerd is met cubase, of er geen poorten gedisabled zijn en of de volgorde van je poorten een beetje ok is.
Ik zie het groene MIDI Out LEDje branden als ik noten afspeel in Cubase. Ook staan al me MIDI poorten in Cubase goed ingesteld, allemaal op mijn gameport. Bij die MME setup heb ik Microsoft GS Wavetable uitgezet, staat dus nu alleen VIA MIDI External Port bij zowel in- en output.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 27 september 2001 21:37 schreef Traveler het volgende:
Als je het nu eens uitprobeert met een andere sequencer bv. Logic Audio :D of een ander proggie ?

Probeer eens de Midi In aan de Midi Out te sluiten en visa versa.

Midi kanalen goed ?

Ik schrijf maar wat tips op, ik weet niet of je er wat aan hebt.

Novation Supernova 2 :9~
Ja ik wil het liefst met Cubase werken. Maar ik probeer eerst mijn synth wel bij 2 vrienden in de buurt, of hij het daar wel doet. Zo niet dan moet ik toch het ergste vrezen. Dan ga ik er mee terug naar de zaak waar ik hem gekocht heb. Als hij het bij een vriend wel doet, ligt het aan mijn hardware of drivers... Die gameport komt dus uit mijn moederbord en niet uit een geluidskaart, heb alleen een onboard geluidskaart. Maar ik zie niet in waarom MIDI het hierdoor niet zo doen via mijn gameport. :? In ieder geval bedankt voor de suggesties, helaas nog steeds niets opgelost. Maar ik ga het proberen bij een paar vrienden...

Verwijderd

ga er maar van uit dat het in ieder geval NIET aan de novation ligt, dat soort apparaten worden bijzonder goed getest en doorgelicht in de fabriek (ze kosten niet voor niets duizenden guldens). Dit soort storingen worden tijdens zo'n proces absoluut gevonden. Problemen van deze aard zijn in de regel eigenlijk altijd softwarematig en het gevolg van te weinig inhoudelijk kennis van midi en sequencing software.

Post je probleem liever eens op een serieus midi forum van bijvoorbeeld steinberg, novation of sites als www.dancetech.com of www.harmony-central.com. Kom je waarschijnlijk een stuk verder mee ;)

pak anders eens een wat meer newbie-midi programma als cubasis, daar kan je als beginnner ook genoeg mee en heeft een hoop minder instellingen om fout te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 28 september 2001 09:51 schreef olivi3r het volgende:
ga er maar van uit dat het in ieder geval NIET aan de novation ligt, dat soort apparaten worden bijzonder goed getest en doorgelicht in de fabriek (ze kosten niet voor niets duizenden guldens). Dit soort storingen worden tijdens zo'n proces absoluut gevonden. Problemen van deze aard zijn in de regel eigenlijk altijd softwarematig en het gevolg van te weinig inhoudelijk kennis van midi en sequencing software.

Post je probleem liever eens op een serieus midi forum van bijvoorbeeld steinberg, novation of sites als www.dancetech.com of www.harmony-central.com. Kom je waarschijnlijk een stuk verder mee ;)

pak anders eens een wat meer newbie-midi programma als cubasis, daar kan je als beginnner ook genoeg mee en heeft een hoop minder instellingen om fout te zetten.
Ja maar het probleem is dat ik qua midi dan een newbie mag zijn maar qua muziek en muzikale ideeen ben ik verre weg van een newbie... Daarom heb ik deze synth gekocht, deze kon wat ik wilde. En met Cubase kan ik ook doen wat ik wil. Trouwens het bedienen van de synthesizer gaat me heel gemakkelijk af, alleen het midi gedeelte snap ik geen hol van. Misschien snap ik het wel, maar ik zie geen resultaat dus daar leer ik ook niets van... Als helemaal niets helpt dan weet ik ook niet wanneer ik een instelling oid verander of dat nou goed of fout is. Ik krijg wel wat reacties van mensen van het Yahoo! Supernova forum, maar nog geen oplossing... In ieder geval bedankt voor de moeite allemaal! Ik eis gewoon van de zaak waar ik hem gekocht heb dat ze desnoods zelf maar langskomen en hem aan de praat krijgen of anders wil ik mijn geld terug, plus de rente die ik moest betalen omdat ik de helft van het aankoop bedrag geleend heb.

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen is met alles waar ze aan beginnen een newbie eerst. Toch leer je na enige tijd wel hoe het in elkaar steekt, maar met dit probleem krijg ik haast de neiging om gewoon dat ding het raam uit te gooien. Na al die maanden kloten en proberen nog steeds geen resultaat. AAARGH!!! Zo, dat moest ik even kwijt...

Verwijderd

Bij Options > Midi setup > Filtering staan niet perongeluk filters aan?

Je zei in eerste post:
In Cubase reageert het rode MIDI in signaal wel als ik op een toets druk op mijn synth, en dan hoor ik ook geluid. Als ik noten neerzet in Cubase en die ga afspelen hoor ik echter helemaal niets...
Dan lijkt me dat midi data invoeren wel werkt? Of heb je die noten handmatig in cubase neergezet?

Verwijderd

Topicstarter
Dat van die filters ga ik wel ff kijken, ik zet ze gewoon allemaal uit. En ja ik heb zelf de noten neergezet, maar als ik live wil opnemen doet dat het ook niet, zelfs als je niets speelt dan moet Cubase toch alsnog iets neerzetten als je het opnemen stopt???

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dat helpt ook niet van die filters... :(

Verwijderd

Topicstarter
Misschien woont er hier iemand in de buurt van Mijdrecht toevallig? Mijdrecht ligt tegen Vinkeveen aan, een beetje tussen Amsterdam en Utrecht in. Vlakbij Uithoorn, Aalsmeer en Amstelveen. Als er iemand langs zou kunnen komen en dat rotding eens aan de praat krijgt... Krijg je je reiskosten vergoed en natuurlijk een vergoeding voor het aan de praat krijgen... Want ik weet het anders ook niet meer. :?

• Hillie
  • Laatst online: 01:21

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Op vrijdag 28 september 2001 16:33 schreef DrMorpheus het volgende:
Ik eis gewoon van de zaak waar ik hem gekocht heb dat ze desnoods zelf maar langskomen en hem aan de praat krijgen of anders wil ik mijn geld terug, plus de rente die ik moest betalen omdat ik de helft van het aankoop bedrag geleend heb.
Hier bereik je al helemaal niks mee...... Dan zullen ze je zo de zaak uitbonjouren. Waarschijnlijk is het gewoon een of ander windowsinstellinkje of een Cubase-setting. Ga es buiten de geeffende paden zoeken.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Dit is exactly hetzelfde probleem wat ik had!
Ik heb een synthesizer en Cubase R1 (gekraakt), ik had alles goed aangesloten en hij nam alle midinoten goed op en bij het afspelen bleef het stil...

Ik heb het met Logic geprobeerd en daar werkte alles perfect!
Ik weet niet of je een gekraakte versie van Cubase hebt, maar misschien komt het daardoor.(?)

Succes ermee!

Phead

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een gekraakte versie van Cubase ja, 5.0r6. Maar ik zal kijken of ik Logic kan krijgen. Maar bij opnemen zet Cubase helemaal niets neer he, niet als ik wel iets inspeel, ook niet als helemaal niets inspeel. Terwijl dat verdomde rode MIDI In lampje in Cubase wel brandt! :?

Verwijderd

probeer dit maar eens, dit lost denk ik een hoop problemen op.

steek van de MIDI kabels de MIDI OUT van de computer in MIDI IN van keyboard en de MIDI IN van computer naar MIDI OUT van keyboard.

Ga naar het 'configuratiescherm' -> 'multimedia' -> 'tabblad MIDI' -> 'MIDI uitvoerpoort selecteren' (altijd interne synthesizer kiezen als je geen keyboard erbij hebt anders hoor je niks). Bevestig door 'toepassen' te drukken en niet 'ok'.

Open nu het sequence programma en zoek de instellingen voor MIDI (b.v. MIDI Devices in Cakewalk Pro Audio). Selecteer het MIDI invoer en het MIDI uitvoer gedeelte en druk op 'ok' of 'toepassen'.

het zou nu moeten werken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ja daar heb ik een vraag over... Moet je nou "Microsoft GS Wavetable" kiezen bij configuratiescherm > multimedia > midi of "VIA MIDI External Port"? Ik heb dus alleen een Supernova 2 Keyboard en een pc. Synth is aangesloten op de gameport van me moederbord. Ik heb geen geluidskaart, die zit in me moederbord, daarom zit die gameport ook in mijn moederbord. Trouwens als ik als midi output overal VIA MIDI External Port kies of overal Microsoft GS Wavetable werkt het nog niet. Het stond eerst allemaal op VIA MIDI External Port.

Verwijderd

Topicstarter
Toch lijkt mij het beste als er iemand bij me langskomt die al de nodige ervaring heeft met MIDI. Dus misschien voelt iemand zich geroepen? Reiskosten krijg je in ieder geval terug...

Verwijderd

Kan je geen screenshot plaatsen van midi setup en filters (gewoon voor zekerheid, plaatje zegt meer dan woorden)

Oh en dit staat ook goed? > Dubbelklikken op dat vakje rechts naast midi channel 1? Daar kan je de output instellen (alleen je had ook midi invoer problemen dus zal niet veel helpen)

Oh en nog iets, dubbelklik ook op de track zelf van midi 1 (je weet wel, dat je zo'n midi blokje krijgt) Als je daar op dubbelklikt dan kom je in het edit gedeelte (waar jij waarschijnlijk die noten had neergezet) Als je nu op je supernova een toets indrukt kijk dan of je die toets ook ingedrukt ziet op die reeks toetsen links

Verwijderd

Op zaterdag 29 september 2001 03:48 schreef DrMorpheus het volgende:
Toch lijkt mij het beste als er iemand bij me langskomt die al de nodige ervaring heeft met MIDI. Dus misschien voelt iemand zich geroepen? Reiskosten krijg je in ieder geval terug...
nou langskomen is een beetje lastig, maar je mag wel je supernova meenemen en bij mij aansluiten in de 'studio'. dan kan je in ieder geval zien of het aan je hardware ligt (onwaarschijnlijk maar je weet het nooit) en kan ik je laten zien hoe je het een en ander aansluit. ik gebruik wel logic, dus met cubase-zaken kan ik je niet echt helpen (is toch een k*tprogramma ) ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 29 september 2001 11:38 schreef Kaos het volgende:
Kan je geen screenshot plaatsen van midi setup en filters (gewoon voor zekerheid, plaatje zegt meer dan woorden)
Hier zijn de screenshots:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~drmorph/1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~drmorph/2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~drmorph/3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~drmorph/4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~drmorph/5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~drmorph/6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~drmorph/7.jpg
Op zaterdag 29 september 2001 11:58 schreef olivi3r het volgende:

[..]

nou langskomen is een beetje lastig, maar je mag wel je supernova meenemen en bij mij aansluiten in de 'studio'. dan kan je in ieder geval zien of het aan je hardware ligt (onwaarschijnlijk maar je weet het nooit) en kan ik je laten zien hoe je het een en ander aansluit. ik gebruik wel logic, dus met cubase-zaken kan ik je niet echt helpen (is toch een k*tprogramma ) ;)
Ja, that could be great! Kan je ff emailen of contacten via icq?

Verwijderd

Je wilt dus de Supernova 2 aansturen, dus je moet de 'MIDI external port' hebben lijkt me.

maak ook eens een foto of tekening van hoe je het allemaal hebt aangesloten, dan kunnen we dat meteen ook ff nakijken :)

Verwijderd

Topicstarter
Eerst had ik alles op midi external port staan maar toen deed hij het ook niet.

Dit is een plaatje van m'n configuratie:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~drmorph/configuratie.png

• BikkelZ
  • Laatst online: 28-03 23:19

BikkelZ

CMD+Z

Misschien zou je local op 'off' moeten zetten maar dat lijkt me sterk dat dat nodig is bij een van de duurste synths die er nu te krijgen zijn......mijn ouwe gare juno doet dit wel goed maar je weet maar nooit....

Oh ja verder kan ik de onboard soundcard zonder problemen afraden, waarschijnlijk heb je daar geen ASIO drivers voor dus dan is je latency bagger.

Ik had eerst een soortgelijk met een gekraakte versie van cubase 3.7, ik heb nu ook 5 rc6 en daar werkte het meteen goed in.

iOS developer

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

Zet de MS port sowiezo even op inactive in de MME properties dialog

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

Verwijderd

Eerst had ik alles op midi external port staan maar toen deed hij het ook niet.
En toch moet je die gebruiken, het probleem zit 'm waarschijnlijk in iets anders.

check ook even je windows volume controls, ik denk niet dat het veel uitmaakt maar soms kan het aan iets heel simpels liggen (dat er een volumeslider naar beneden staat of dat er ergens een controller op mute staat b.v.) .

Heb je al eens geluid uit je synth weten te halen? Zo te zien heeft dit apparaat geen interne speakers dus het geluid zal via de line-out naar je versterker of je geluidskaart lopen neem ik aan :)

Afbeeldingslocatie: http://www.keyboardmag.com/demos/supernova2/supernova2.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.keyboardmag.com/demos/supernova2/supernova2f2.jpg

goeie koop trouwens :)

Verwijderd

probeer voor de zekerheid ook eens de midi in en out stekkertjes van je midikabel om te wisselen, weet je ook maar nooit...ik stuur zo wel even een mailtje.

gefeliciteerd nog trouwens ;)

ohja, wel mooi ding die supernova, maar 't is toch nèt geen virus ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.access-music.de/img/VirusbGrey198.gif

Verwijderd

probeer voor de zekerheid ook eens de midi in en out stekkertjes van je midikabel om te wisselen, weet je ook maar nooit...ik stuur zo wel even een mailtje.
niet omwisselen.. zoals het nu zit (volgens tekening) klopt het! :) MIDI IN in MIDI IN zal nooit werken (of er moet iets heel erg fout zijn gegaan met het fabriceren van het keyboard.
ohja, wel mooi ding die supernova, maar 't is toch nèt geen virus
sloop het toetsenbord eraf, schilder 'm rood, en het is een virus.

Verwijderd

neeh, ik bedoelde dat ik wel eens een cheapo soundcard-midikabeltje heb gezien waarbij de stickertjes verkeerd om gedrukt waren..

en volgens mij heeft ie de module, dus hoeft ie 'em alleen maar te verven :)

Verwijderd

Als ik de screenshot bekijk heb je in het arrange window van Cubase de verkeerde midi out gekozen.

Verwijderd

ook goeiemorgen |:(

Verwijderd

Topicstarter
Dat van die MIDI kabels omdraaien heb ik allang geprobeerd natuurlijk... :) Ik zal overal de MIDI output weer op VIA MIDI External Port zetten, en die Microsoft GS Wavetable disablen... Ik heb vandaag trouwens een oude MIDI kabel gevonden. Ik heb toen de ene kant in de MIDI Out en de andere kan in de MIDI In van mijn synth gedouwd. Als ik dan speel gaat de synth heel raar doen en klinkt alles 2x zo hard... Als ik de Local parameter op Off zet, blijft hij het gewoon doen... dus het ligt GELUKKIG ;) niet aan de synth! Misschien is die gameport naar 2x midi kabel wel kapot, alhoewel ik dit zeer onwaarscijnlijk acht. Omdat het een integrated gameport is kan het zijn zoals al eerder gezegd is in dit topic dat er geen goede ASIO drivers voor de gameport zijn. Ik koop binnenkort als ik mijn salaris weer krijg wel een nieuwe hele goede geluidskaart, zonder een gameport aansluiting maar gewoon met 2 midi aansluitingen. Dan zitten daar hopelijk wel goede drivers bij voor die 2 midi aansluitingen... Kan iemand me misschien nog een goede geluidskaart aanraden? :P Ik heb nu de nieuwste versie van Logic gedownload, ik ga kijken of de synthesizer het daaronder wel doet. Ook heb ik al in mijn BIOS gekeken of die gameport niet toevallig disabled was, maar hij stond gewoon netjes op enabled.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 30 september 2001 11:56 schreef olivi3r het volgende:
neeh, ik bedoelde dat ik wel eens een cheapo soundcard-midikabeltje heb gezien waarbij de stickertjes verkeerd om gedrukt waren..

en volgens mij heeft ie de module, dus hoeft ie 'em alleen maar te verven :)
Als ik die midi kabels niet goed zou hebben aangesloten zou ik ook geen midi in signaal zien in Cubase, en als ik ze dus wel omdraai dan krijg ik dat midi in signaal niet meer... dus lijkt me dat ze nu wel goed zitten. Ik heb de keyboard versie trouwens... :) En ik denk niet dat ik hem rood ga schilderen, ik hou wel van de kleur blauw. Misschien verf ik hem wel paars... :P Paars rulez! ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 29 september 2001 21:32 schreef olivi3r het volgende:

gefeliciteerd nog trouwens ;)
Dank je! :) 19 jaar oud al weer...
ohja, wel mooi ding die supernova, maar 't is toch nèt geen virus ;)
Supernova 2 rules! :P Als je hem ten minste aan de praat krijgt met je pc... Ik heb de Acces Virus KB OS4.0 ook uitgeprobeert voordat ik met mijn klauwtjes aan een Novation Supernova 2 zat. Ja die Virus is me er ook eentje! Komt een heerlijk geluid uit, maar niet zo lekker als een Supernova 2, daar blijf ik bij. Ik vind de Virus een beetje moeilijk met gebruik, de Supernova 2 vind ik veel makkelijker in gebruik, het kan allemaal met knoppen. Met een Virus moet ik te veel in menu's zitten.

Verwijderd

Op maandag 01 oktober 2001 00:04 schreef DrMorpheus het volgende:
Omdat het een integrated gameport is kan het zijn zoals al eerder gezegd is in dit topic dat er geen goede ASIO drivers voor de gameport zijn.
ASIO heeft niks te maken met je MIDI-poorten. ASIO is een standaard waarmee multitrack harddiskrecording wordt aangestuurd, heeeeel wat anders dus 8-)

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

ASIO heeft niks te maken met je MIDI-poorten. ASIO is een standaard waarmee multitrack harddiskrecording wordt aangestuurd, heeeeel wat anders dus
Het is anders toch knap lullig als je 100ms latency hebt bij het afspelen van geluiden van je PC en je synth tegelijkertijd, dan klinkt je muziek toch niet zo lekker....

Maar het ging an sich ook niet over zijn probleem, maar het feit dat een el cheapo onboard sound card gewoon kut is voor MIDI.

iOS developer

Verwijderd

Bij het werken met softsynths of wat er op lijkt (Reason b.v.) kan het i.d.d. handig zijn dat je een beetje over een snelle computer beschikt ivm die vertragingen (latency). maar wat heeft dat met de Supernova te maken? Volgens mij draait die nog wel met een 486'er erbij. :)

... ik zou 'm gewoon in de line-in douwen en hop (als je 'm aan de praat krijgt natuurlijk) :)

Verwijderd

dubbel

Verwijderd

Op maandag 01 oktober 2001 15:19 schreef BikkelZ het volgende:

[..]

Het is anders toch knap lullig als je 100ms latency hebt bij het afspelen van geluiden van je PC en je synth tegelijkertijd, dan klinkt je muziek toch niet zo lekker....
das een hele andere thread. een goed midi programma kan dat trouwens zonder problemen sync'en.
Maar het ging an sich ook niet over zijn probleem, maar het feit dat een el cheapo onboard sound card gewoon kut is voor MIDI.
midi is verdorie een standaard uit 1982! dat draait dus nog als een trein op gare ouwe computers als 286's en atari st's, dat zegt genoeg! elke cheapo geluidskaart moet zonder problemen midi kunnen aansturen.

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

midi is verdorie een standaard uit 1982! dat draait dus nog als een trein op gare ouwe computers als 286's en atari st's, dat zegt genoeg!
Maarreuh, een Atari, Apple of Amiga hadden allemaal van zichzelf al een latency van 5ms ofzo, alleen Windows werkte wat trager, zodat je er last van had.

Daarom werken ook nog zoveel pro's met Macs, vroeger kon je niet goed werken met Windows computers en MIDI door de latency.

Nou is er ASIO, en daarmee haal je je latency zo ver omlaag, dat je soms zelfs onder de 5ms zit, en dat is erg goed, daarom kun je nu zonder problemen windows systemen voor audio/MIDI gebruiken.

Ik zat net nog ff met Reaktor 2.3 te spelen, en als ik mijn keyboard gebruik met standaard drivers druk ik een toets in en dan gaat ie hoorbaar later pas spelen.

Met ASIO drivers sla ik een toets aan en reageert hij meteen. Dus een goede geluidskaart met een lage latency dmv ASIO drivers is een aanrader.

Maar om ff terug on topic te komen, ik zou het ding mee nemen naar iemand met een betere geluidskaart die al apparatuur heeft draaien, zo kun je kijken of het misschien aan je kabeltje, synth, of geluidskaart ligt.

iOS developer

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~drmorph/8.jpg

Is de ASIO Multimedia Setup wel goed ingesteld? Misschien ziet iemand hier een probleem? Ik zal het blijven proberen... het moet toch eens een keer gaan lukken.

Verwijderd

Ligt ws niet aan je audiodriver, deze gebruik je niet dus dat maakt niet uit.

Probeer anders ff een midi-tooltje zoals midi-ox om je in/output te monitoren. (of download muzys van www.muzys.com , daar zit ook een midi monitor in.)

Verwijderd

Op dinsdag 02 oktober 2001 00:49 schreef BikkelZ het volgende:

[..]

Maarreuh, een Atari, Apple of Amiga hadden allemaal van zichzelf al een latency van 5ms ofzo, alleen Windows werkte wat trager, zodat je er last van had.
aaaargh! voor de laatste keer, ASIO en termen als LATENCY hebben niks maar dan ook NIKS met midi te maken. misschien tegen de tijd dat je midi met audio gaat synchroniseren, maar dat is hier helemaal niet ter sprake.
Daarom werken ook nog zoveel pro's met Macs, vroeger kon je niet goed werken met Windows computers en MIDI door de latency.
onzin. macs atari's en amiga's hadden een native midi-poort en in die tijd was een losse midi poort voor pc's niet te betalen. daarnaast was er heel weinig software voor pc te krijgen. maar techniscg gezien was het geen enkel probleem.
Ik zat net nog ff met Reaktor 2.3 te spelen, en als ik mijn keyboard gebruik met standaard drivers druk ik een toets in en dan gaat ie hoorbaar later pas spelen.

Met ASIO drivers sla ik een toets aan en reageert hij meteen. Dus een goede geluidskaart met een lage latency dmv ASIO drivers is een aanrader.
jaaaaaaa! omdat het dus over AUUUUUDIO gaaat! en NIIIIIKS met MIDI te maken heeft. Je geluidskaart heeft zonder specifieke audio-drivers even tijd nodig om het audio signaal te streamen. Die paar kilobytes aan midi-informatie (midi is alleen maar tekst, je kabeltje geeft door welke nootjes afgespeeld worden) kosten geen capaciteit.
Maar om ff terug on topic te komen, ik zou het ding mee nemen naar iemand met een betere geluidskaart die al apparatuur heeft draaien, zo kun je kijken of het misschien aan je kabeltje, synth, of geluidskaart ligt.
ja ik heb hem al gemaild met een aanbod, maar hij reageert niet, dussss....

p.s. bad morning, sorry voor eventuele gekrenkte hartjes >)

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

p.s. bad morning, sorry voor eventuele gekrenkte hartjes
Geen probleem, ik hou wel van een pittige discussie >:)

Maar het is eigenlijk heel simpel, hetgeen wat ik zeg is een aanbeveling voor de toekomst, en niet direct de oplossing, want ook met een latency van 500 ms werkt het op zich wel :+

Ik ga er gewoon van uit dat die jongen meer wil als alleen geluiden uit zijn Nova halen, en aangezien hij het niet over een sampler heeft, neem ik aan dat ie zijn computer daarvoor wil gebruiken.

Vandaar het advies om sowieso ff naar een beter kaart te kijken. Het is trouwens zo dat Macs, PC's met DOS ed gewoon direct tegen de hardware praten, en dat daarom latency geen probleem is. ASIO is een beetje te vergelijken met DirectX, het zorgt allebei er voor dat win32 programma's toch weer wat dichter tegen de hardware aan zitten.

iOS developer

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 oktober 2001 11:19 schreef BikkelZ het volgende:
Ik ga er gewoon van uit dat die jongen meer wil als alleen geluiden uit zijn Nova halen, en aangezien hij het niet over een sampler heeft, neem ik aan dat ie zijn computer daarvoor wil gebruiken.

Vandaar het advies om sowieso ff naar een beter kaart te kijken. Het is trouwens zo dat Macs, PC's met DOS ed gewoon direct tegen de hardware praten, en dat daarom latency geen probleem is. ASIO is een beetje te vergelijken met DirectX, het zorgt allebei er voor dat win32 programma's toch weer wat dichter tegen de hardware aan zitten.
Precies! Ik heb heel veel sample cd's en audio proggies om mijn eigen samples mee te maken. Ik heb ook nog een hele zooi samples van mijn tracker periode... Ik wil alleen eens een keer een paar hele goeie lekkere stampende kickdrums hebben. Echt dat je zegt van: Zo, het was lekker... Ik produceer vrij stevige nummers, vandaar.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 oktober 2001 09:22 schreef olivi3r het volgende:
ja ik heb hem al gemaild met een aanbod, maar hij reageert niet, dussss....
Sorry voor de late reply, maar ik heb een mailtje gestuurd. Ik hoop dat het aanbod nog steeds geldt?! :)

Verwijderd

Precies! Ik heb heel veel sample cd's en audio proggies om mijn eigen samples mee te maken. Ik heb ook nog een hele zooi samples van mijn tracker periode... Ik wil alleen eens een keer een paar hele goeie lekkere stampende kickdrums hebben. Echt dat je zegt van: Zo, het was lekker... Ik produceer vrij stevige nummers, vandaar.
daar zijn soundfonts wel weer goed voor...

neem een Roland TR909 drumcomputer sf2 file en leef je uit ;)

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Toch niet toevallig hardcore :)? Mja hardcore basskicks kun je voorlopig echt het beste op je PC blijven maken, er zitten wel leuke kicks in je synth waarschijnlijk maar ik neem aan dat je ze wilt oversturen en dat gaat toch net ff wat beter op je PC als je geen sampler hebt. Wat wel kicken is is om een basskick die alleen gedistort is over je mengpaneel te laten lopen en dan flink aan de midsweeps gaan draaien (denk aan Chosen Few - In the name of DJ).
neem een Roland TR909 drumcomputer sf2 file en leef je uit
Dan moet je wel een Soundblaster hebben want op andere kaarten werkt dat niet.

iOS developer

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Maar een soundblaster wil ik eigenlijk niet aanbevelen, soundfonts zijn wel leuk, maar ASIO ondersteuning is weer wat minder (onofficieel, geen win2k drivers). Maar misschien dat de Audigy daar verandering in gaat brengen.

Mijn Terratec EWX 24/96 is voor 350 piek geen slechte keus, 24bit, 96khz opnemen en afspelen, en een hele strakke MIDI timing, alleen denk ik dat je mettertijd toch liever een geluidskaart wilt met een stuk of 8 in/uitgangen.

iOS developer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil geen hardcore gaan maken hoor... :) Hardhouse, hardtrance en techno. ;) Ik kijk van het weekend in Amsterdam wel naar een goede geluidskaart. En ik kan die kicks die ik zelf maak op mijn Supernova 2 gewoon opnemen op de pc en verder bewerken met compressors, eq en filters. Maar vandaag probeerde ik in Cubase nog eens op te nemen en dat lukte! Hoe dat nou ineens wel lukt vraag ik me echt af... :? maar het is gelukt, ook controllers werden opgenomen. Alleen als ik het weer terug wil spelen hoor ik niets. :( Toen ik zag dat hetgene wat ik gespeeld had werd neergezet door Cubase was ik helemaal gek van blijdschap alleen dus toch te vroeg gejuicht... maar geduld is een schone zaak zeggen ze, alhoewel het nu wel erg frustrerend begint te worden... |:(

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

noten en sysex worden dus allebei wel opgenomen maar niet afgespeeld? staat er niks geks ingesteld bij MIDI filter? staat je synth wel op receive?

iOS developer

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 oktober 2001 15:05 schreef BikkelZ het volgende:
noten en sysex worden dus allebei wel opgenomen maar niet afgespeeld? staat er niks geks ingesteld bij MIDI filter? staat je synth wel op receive?
Ja er is niet echt een aparte optie op die synth voor receive, alleen global midi channel... en dat staat op 1. Ik heb alle midi filters uitgezet.

• OnAcid
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-03 12:20

OnAcid

aka 303BASS

Wat je ook kan doen:

onder configuratiescherm > multimedia > midi >één instrument > midi uit.

Dan met mediaspeler even een midifiletje afspelen...en je zou wat moeten horen.

Als je supernova nog niet reageert, dan zit het probleem in je kabels ofzo...

Verwijderd

Dan moet je wel een Soundblaster hebben want op andere kaarten werkt dat niet.
Installeer Cakewalk Sonar met de LiveSynth! DXI maar eens, die draait op alle geluidskaarten :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb nu een USB 2x2 MIDI Interface gekocht van het merk Midiman in de hoop dat het gezeik met die gameport, of weet ik veel wat het probleem is, afgelopen zou zijn. Ik de drivers net geinstalleerd nu. Maar hoe zorg ik ervoor dat je in Cubase kan instellen dat de MIDI Out en In via de USB Interface gaat?

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Als je gereboot hebt dan moet je hem gewoon uit het rijtje kunnen halen waar alle anderen al in staan. Ik zou hem onder multimedia ook ff default maken en eventueel die andere MIDI poorten uit schakelen.

iOS developer

Verwijderd

Topicstarter
Nou niet dus... :) Werkt niet. Het zit me ook weer erg mee allemaal zeg. Die interface staat wel in mijn device manager lijst, en er zijn ook geen conflicten. Staat bij die driver dat ie goed werkt. Maar bij mme setup van cubase zie ik hem niet staan en ook niet onder control panel > multimedia > audio en dan bij midi... :?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 07 oktober 2001 04:09 schreef DrMorpheus het volgende:
Nou niet dus... :) Werkt niet. Het zit me ook weer erg mee allemaal zeg. Die interface staat wel in mijn device manager lijst, en er zijn ook geen conflicten. Staat bij die driver dat ie goed werkt. Maar bij mme setup van cubase zie ik hem niet staan en ook niet onder control panel > multimedia > audio en dan bij midi... :?
Na veel gedoe heb ik de drivers nu wel zo geinstalleerd dat de midi interface nu wel in cubase is te kiezen. Maar als ik dan wat noten afspeel in cubase zie ik geen ledjes branden op de interface. Als ik wat speel op mijn synth zie ik wel het midi in ledje branden op de interface maar cubase ontvangt het signaal niet...

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Maar Cubase staat wel ingesteld om die USB MIDI interface te gebruiken??

iOS developer

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 07 oktober 2001 18:21 schreef BikkelZ het volgende:
Maar Cubase staat wel ingesteld om die USB MIDI interface te gebruiken??
Jep... Ik ga er wel mee terug vandaag, het werkt gewoon niet. Dan neem ik wel een andere midi interface, in ieder geval geen usb interface.

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Ik zou eerst even bij http://www.futureproducer.com of http://www.harmonycentral.com kijken of ze je daar verder kunnen helpen, daar zitten wat meer mensen met ervaring, ik denk dat je daar verder komt dan hier.

iOS developer

Verwijderd

zei ik ook al zo'n 30 posts geleden :P

Verwijderd

Cool zo'n Supernova

Verwijderd

Topicstarter
Ja die mididoctor komt vrijdag bij me langs, dat heeft die zaak waar ik die Supernova 2 heb gekocht geregeld op hun kosten. :) Het duurde ff en het kostte wat doorzettingsvermogen... ;) Die mididoctor zei gelijk dat ik niet Windows 2000 moet gebruiken maar het beste Windows ME, dat heb ik dus nu geinstalleerd. Die USB midi interface doet het nu wel! Alleen als ik noten afspeel wil die synth net als het geval was bij die gameport niet reageren. :? Ik kan wel opnemen, maar dat dus niet weer afspelen. Ook heb ik de synthesizer bij een vriend geprobeerd met Windows ME ook op de gameport en daar was het zelfde probleem als ik nu dus ook heb. Maar goed, de beste man komt vrijdag langs... Ik kan haast niet wachten! :z

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Laat ff horen hoe het gegaan is!

iOS developer

Verwijderd

Topicstarter
Eeeehhh... Ja! :? Hij doet het! *D Maar vraag niet wat precies het probleem was, het probleem was iets heel ingewikkelds met IRQ's en DMA's en port adressen aan mijn pc's kant en een zoals die midi doctor het zo mooi zei Read The Fucking Manual probleem aan mijn synthesizer's kant. :P Of toch ook weer niet want hij kwam er zelf ook niet gelijk uit. Duurde ruim 3 uur voordat wij het probleem met de synthesizer hadden opgelost. En omdat ik net begin met midi nam hij het me niet echt kwalijk. Ook was er een probleem met de drivers van de USB midi interface met poorten en IRQ's. Toen dat was opgelost kregen we geluid uit de synthesizer alleen moesten we nog uit zien te vinden hoe we 8 geluiden tegelijkertijd er uit zouden krijgen. Simpel zou je zeggen, ik wel iig... NOT! |:( Na veel gekloot en veel zoeken in de manual kwamen we er uit. Het is dus blijkbaar geen synthesizer voor beginners maar door dit gedoe ben ik wel heel wat wijzer geworden. En dat heb ik ook te danken aan de suggesties en oplossingen van jullie kant. Bedankt voor jullie moeite! Nu alleen nog Logic onder de knie krijgen... Cubase bleek gelijk al niet erg geschikt voor mij om mee te werken en omdat die midi doctor zelf met klem Logic aanraadde ben ik maar met dat programma begonnen. Ik moet zeggen dat ik het toch een prettiger programma vind, ondanks dat Cubase vrij simpel en makkelijk oogt. Wat ook raar is aan Cubase is dat ie mijn A en B midi in en outports verwisseld! :? Anyway I am a happy man again! :)
Pagina: 1