Toon posts:

[BC3] M''n DVD/MP3/CD multimedia huiskamer-Server projekt

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-tweakers,

- Omdat ik het zo klote vind om mijn DivX''jes en VCD''s op een 17" scherm te bekijken
- omdat ik nog steeds geen fatsoenlijke CD speler aan m''n Hifi set heb hangen
- omdat ik graag DVD''s wil kunnen kijken (en rippen :D)
- omdat ik mijn MP3 collectie op m''n Hifi set wil kunnen beluisteren
- Omdat ik vanuit m''n luie stoel m''n email en Tweakers wil kunnen checken
- Omdat ik geen ISA slot op m''n Mobo heb, en mijn A2000 Ethernet kaart ISA is
- en omdat het gewoon koel is

... ben ik van plan een multimedia DVD/MP3/CD huiskamer-Server geval te bouwen, die ik naast m''n TV/ Stereo zal plaatsen. Het idee is om een videokaart met TV out aan te sluiten aan m''n TV als standaard ''monitor'', draadloos keyboard en muis, en de geluidskaart aan m''n Hifi set aan te sluiten. Het geheel moet op Win2K Pro lopen. M''n werk/game PC sluit ik hierop aan als client. Mijn vragen:

- Wat voor''n goedkope videokaart heeft goede tv-out? In pricewatch staat de SIS 6326 voor f75, met TV-out van 800x600. Is dit een acceptabele kaart? Zwarte randen om het beeld? Moet ik niet een hogere res hebben voor DVD?

- Ik zal een Celly 566 met Asus P3B-F als basis gebruiken. Is dit voldoende voor DVD playback zonder decoder kaart?

- Wie weet waar ik een mooie zwarte kast kan vinden (voorkeur voor slank, niet teveel fratsen of krommingen, evt deurtje voor DVD/Floppy drive).

- Sygate nog nodig op Win2000Pro?

Hebben jullie nog andere tips, of dingen waar ik op moet letten?

• R Kuipers
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14-08 08:27
Ik ga zo''n zelfde gevalletje in elkaar zetten, maar dan ook met internet en een draadloos toetsenbordje/muis.

Gewoon vanaf de bank internetten ;)

Ik heb al een G400; met TV-out op 1024x768x32
Hele goede kwaliteit, ook voor DivX.

Succes

Verwijderd

tis niet echt een goedkope kaart maar de g400 serie van matrox heeft de beste tv-out. die sis dingen zijn echt brak.

bij computerland hebben ze zwarte kasten. zijn miditowers geloof ik.

Verwijderd

Topicstarter
-Gatver! Die G400 kost nog steeds f350+, daar heb ik helemaal niet op gerekend. In pricewatch staan een aantal andere kaartjes met TV-out met TNT2/V3 chipsets voor f150-f250. Zijn die niet goed genoeg? Trouwens, gaat Windows niet zeuren als je alleen een TV aan je kaart hebt hangen, en niet een monitor?

• Phaeton
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-08 10:33
je windows gaat iig niet zeuren als je een tv aan je 2e uitgang van je matrox gaat hangen, werkt hier perfect!
je kan trouwens ook van die marmitek muis/afstandbedingen halen voor 149,= (dacht ik) die kun je dan gebruiken als afstandsbediening voor winamp, dvd, eva dingen, lijkt me voor jou wel makkelijk.

zie http://www.tweakers.net/pricewatch.dsp?ProduktID=8676 voor goedkoopste leverancier en hun pagina''s is waarschijnlijk ook wel wat info te vinden...

• Phaeton
oh ik lees dat over alleen een tv, dat doet hij niet, maar volgens mij is daar wel wat op te verzinnen, ik denk er ff over na.

Verwijderd

Topicstarter
Heeft er verder hier iemand ervaring met TV-out op een TNT of V3?

Verwijderd

Ja tip:

www.conrad.nl verkoop een multimedia afstandsbedining, die hang je op je comport, en hiermee kun je van alles regelen tot next nummer in winamp enz. Allemaal programeerbaar, wel zo''n 100 gulden dacht ik, maar wel cool!

Verwijderd

1 Tip: Je hele zootje (lijkt mij trouwens ook stoer hoor, jouw idee) doet het sowieso
niet onder Win2K. Waarom niet? NIETS doet het onder Win2K. Draai maar gewoon op win 98.
verder veel succes met je plan.
PS. Maak ff een Topic''je als het gelukt is, en hoe en al helemaal met welk OS

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 18:58

4POX

Everybody is wired

viper2 heeft ook een verrotte goede TV out en dvd-performance die ook fantastisch zijn..

En dat voor een kaart van 299 piek...

Is wel een s-video uitgang.. Dus geen bagger tulp

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

en een aardige peut met geheugen is ook aan te raden voor dvd op de comp

• Phaeton
uitgang van tnt(2) die ik gezien heb was wel ok.

ik denk alleen dat het een beetje moeilijk gaat worden om zoiets wat jij wil zonder monitor te maken, vannacht heb ik ff geprobeert om alleen een tv werkend te krjgen maar dat ging niet.
Misschien een oude 14" monitor die je dan zwart verft ofsow?
Niet over het beeldscherm natuurlijk:)

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Ik heb zelf ook zoiets gehad, alleen ik moest die bak weer verkopen (had geld nodig). Het was een celeron300@450 met een asus 3400/tv en een realmagic dvd kaartje erin en een netwerkkaart en geluid natuurlijk :). Hij hing in mn netwerk en ik kon m vanaf mn andere pc besturen met WinVNC. Er zat geen monitor aan en hij draaide op win98se (32mb geheugen maar). Ik had windows zo geconfigureerd dat ie nooit scandisk zou doen en automatisch aanmelden enzo :). De 3400/tv videokaart had als voordeel dat ie ook dos/bios schermen op de tv zette als er alleen een tv aanhing en geen monitor, das verrekte handig :)

• Phaeton
dat is idd wat hij nodig heeft, zo heb je ook niet het probleem dat je die monitor eraan moet hangen, misschien ga ik dit ook wel doen, het is wel een heel goed idee.

laat nog ff weten hoe het gegaan is en of het gelukt is.

• Shuriken
  • Laatst online: 15:12

Shuriken

Life is all about priorities

Ik heb ervaring met de Voodoo3 en TV-Out.

Ik ben ooit eens begonnen met een S3 Savage kaartje. Vervolgens opgestapt naar een Matrox Mistique (dat was een verademing).

Vervolgens naar een Voodoo 3 3000. De TV-Out qualiteit is niet echt super. En daarnaast zijn er issues met het afspelen van DVD naar TV. Af en toe ging ie hangen zowel met WinDVD 2000 als Power DVD. Dit hangen was reproduceerbaard. En dat hangen gebeurde niet als je op de monitor afspeeld.

Nu heb ik een Matrox G400 erin zitten. De TV-out is echt super. Kwalitatief onverslaanbaar(op dit moment :) ).

Mijn advies probeer anders een 2e hands matrox g400 op de kop te tikken. Al neem je een 16 mb versie. Maakt niet uit als je maar een Dual-Head versie hebt.

Als je toch voor een TNT2 kiest kijk dan eens op www.come.to/tvout daar staat een programma waarmee je de kwaliteit van de tvout kan bijstellen.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19-08 20:29
kun jij niet beter een denon mp3/dvd speler kopen speelt ook alles wat jij wilt af en zowiezo suprieure geluids en beeld kwaliteit
en past nog bij je stereo ook nog
kost je wel tussen de 1000 en 2500 piek ( ik weet het niet meer maar de prijzen van al die dingen liggen tussen deze grenzen !

.

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-08 07:47

Roel

screen -x addict

Alleen dan kun je niet meer naar tweakers.net, dat was ook de bedoeling :)

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

• 4POX
  • Laatst online: 20-08 18:58

4POX

Everybody is wired

Ik heb een tnt2 gezien die aan een p3-800 hangt.. Daarop werd een DVD afgespeeld :r wat een kut kwaliteit.. nee, Geef mij maar die 16 layer hardwarematige viper2 dvdplayback... Doet het prima op een amd k6-2 450....

Alleen draai nu duron 850.. Kan ik 2 film afspelen

AKA Rinkel weblog

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:23

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Wat nog veel leuker is en een leuke uitdaging: het hele zakie onder Linux laten draaien.
dan kan je de hele boel customizen en een super-simpele ''GUI'' maken.
haal je een IR-Man en een universele AB en dan kan je alles met een normale AB simpel bedienen.

booten , meteen fullscreen bootlogo (net als b.v. corel linux dat doet dmv een kernel Framebuffer hack) op de achtergrond (onzichtbaar) word je hele besturings software in ramdisk geladen. daarna start je X. en knal je een mooi grafisch menu op ''t scherm (zelf mooi fotosjoppen) waaruit je met de nummertje van je AB functie kiest.
b.v. DVD afspelen => laatje open => DVD erin => laatje dicht => automagisch afspelen.
idem met b.v. DivX, MP3 etc.

en ''t dan zo maken dat mensen die niet weten dat het ''gewoon'' een PC is zouden denken dat je een of andere hele dure DVD/mp3/vcd/divx combo gekocht had.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Mex
  • Laatst online: 09-07 20:51

Mex

UP :)

• Xenomes
  • Laatst online: 17-08 11:14
Hoi,
Ik heb zelf een mp3 speler gebouwt met een 486 dx4-66 met een overdive naar 120 MHz.

Maar als we nou met zijn all een guide maken om zo''n pc tebouwen.

Als iemand B.V. de Linux programeerd.(gaat het makelijkst als we dat met meerderen personen doen)
en de andere zorgt voor de perfect systeem samensteling.
en waar je de spullen kan halen (bestellen)
software kan downloaden.

ect. ect. ect

Ik hoop dat dit een goed idee is !!!

Ik hoor het wel ........

Ps. ik kan geen linux programeren !!!!

Groetjes GoGo ....

• RemcoZ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-01-2025
Heb thuis pc met mp3/dvd/tv-kaart/hele reutemeteut.
Zelf heb achter mijn grafische kaart een extra MPEG-kaart hangen, deze heeft twee voordelen:
1) Er zit een tv-out op (voor de resolutie maakt dat niet uit)
2) Het ontlast je processor bij het draaien van DVD''s.

Verder heb ik een video recorder aangesloten op de tv-kaart, makkelijker met zappen (zit overigens ook ab. bij tv-kaart). En uiteraard een cordless desktop.
Sluit dit aan op een Dolby ProLogic en klaar is Kees...

Wat betreft die zwarte kast: Een beetje tweaker heeft zijn kast toch al los liggen. En als die toch al los ligt: Bij Gamma hebben ze legio kleuren (in de spuitbus).

Heb je al wel een pc met koeie-vlekken gezien? Of een rode kast?
Wel voorzichtig doen je cd-rom frontjes! :-)

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:01
Ik zag iemand over een viper II praten, deze heeft dus wel de zwarte randen om het beeld (bij mij wel ieder geval) Ik hoor altijd dat ATI de beste DVD ondersteuning heeft, dus je kan ook kijken hoe duur zo''n kaart is. Anders neem je een goedkope videokaart met een hollywood tv-out kaart die kosten d8 ik ook niet zoveel meer.

suuk6

Hop,hop,hop!

• Aaargh!

Aaargh!

deze link stond op slashdot.
erg interessant.

• R Kuipers
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14-08 08:27
Zo''n MPEG-kaart is heel leuk en zo, maar dan kun je toch geen DivX-jes meer bekijken?

Verwijderd

Sorry dat mijn antwoord zo lang heeft geduurd, m''n andere login is geblokkeerd :(

Ik ben niet geinteresseerd in een standaard MP3/CD/DVD speler omdat ik dit geval ook als server en als surf-station moet dienen. Ook wil ik geen decoder kaart gebruiken, omdat ik VCDs, DivXen en evt. een spelletje op m''n breedbeeld wil bekijken.

Ik wil absoluut geen randen om het beeld, het moet helder en schermvullend zijn. Ik neig nu steeds meer naar de G400 16MB DH, het prijsverschil met een TNT2 is maar f50. De features zijn echt goed, ik krijg er binnenkort een binnen (voor een andere computer) die ik eens flink aan de tand ga voelen. Ik wil ook perse win2K erop, omdat ik ''m gewoon aan wil laten staan. Ik heb bij perfect systems een koele zwarte draadloze keyboard gezien (f89) van BTC, op de site van BTC staan og meer supergave toetsplanken, ik ben benieuwd of deze ook in Nederland verkrijgbaar zijn... Check dis out: Afbeeldingslocatie: http://www.btc.com.tw/btc2000/products/btc_product_keyboard/5113.jpg

Wat linux betreft, ik weet er gewoon niet genoeg van af, maar weet wel dat je de GUI ongeloofelijk vet kunt tweaken. Ik moet er alleen niet aan denken om DVD, MP3, server en networking aan de praat te krijgen...

Ik denk dat ik een simpele (stille) minitower ga kopen, en ga knutselen met kijkers. Ik had nog niet aan rood gedacht, misschien wel een gaaf idee. Moet ik wel het DVD en FDD frontje ook meespuiten.

Wie er nog meer ervaringen heeft met TV-Out, met name op Win2K, post ze hier!

• Pino64
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-07 00:10
Ik wil hetzelfde gaan doen, maar dan meteen als werkstation, die hou ik up to date. Heb ook een W2k advanced server, maar die comp. is veel te traag, is goed voor mijn data.
Ik heb nu een Voodoo3 onder W2k. Het beeld lijkt harder te flikkeren dan normaal en je monitor moet dan uit, daarom wil ik ook die G400, maar ben bang dat er niet mee te gamen valt??????? Carm2000 TDR etc.?
Verder moet je voor DivX wel minimaal die 566 hebben en 128MB ram. Voor gewoon DVD is het ook genoeg. Liefst meer RAM 196MB is goed genoeg om hem een maand aan te laten zonder te herstarten! PS neem zeker geen W98 als je hem aan laat staan.
PS als je toch bezig gaat met design koop dan meteen blauwe ledjes bij Conrad.

• Aaargh!

Aaargh!

Lijkt me erg interessant om zoiets onder Linux te implementeren.
eens zien of ik nog ergens wat ouwe hardware vandaan kan halen. :)

Verwijderd

Aarg, dat linux id klinkt heel gaaf, maar is het niet nog steeds zo dat linux op multimedia gebied achterhaald is in vergelijking tot windows? Hoe is divx/dvd playback onder linux? En tv-out e.d.?

• Aaargh!

Aaargh!

Ik kan mp3''s , MPEG''s , DivXen, ''normale'' avi''s, wav''s. etc. afspelen.
DVD schijnt ook te kunnen (heb zelf geen DVD drive) als je maar een hardware decoder gebruikt (dat wil je toch bij DVD op TV)
de TV-out van m''n Diamond Speedstar a70 werkt prima. dus da''s ook geen probleem.

lijkt me al met al best haalbaar, en met een beetje creativiteit kan ''t onwijs gaaf worden.

Verwijderd

En... is dit coole projektje nog wat geworden?

• cosmoOo
  • Laatst online: 12-08 21:44

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

en is het nog gelukt om aan dat keyboard te komen BTC 5113RF, ben er namelijk naar opzoek. bestellen in vs is geen probleem maar liever hier in nederland.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 18:33
Leuk, ik ben momenteel ook bezig met de voorbereiding van een identiek project.
Het grote verschil is dat ik per se een kleine desktop kast wil, omdat ie dan perfect tussen mijn stereotoren past.

Een optie is de MS-6209 NetPC, een kast met mobo en tvout, audio en netwerk
http://www.cns-systems.com/ms-6207.htm

Maar ik bouw het liever zelf dus ga ik voor deze Aopen kast die zwart zal worden gespoten, eventueel met een intern blauw neonlichtje
http://www.aopen.nl/products/housing/h300b.htm

Nu nog een passend mobo vinden, een P3 500 erop, goeie audiokaart en een region-free DVD-rom

De grafische kaart kan inderdaad een probleem vormen. De meeste geven wel degelijk zwarte randen of vullen het beeld maar gedeeltelijk met de TV-out functie.
De Matrox G400 heeft een auto-overlay functie die dit opknapt, maar het rare is dat sommige Divx;-en NIET willen spelen via de TV-out. Ik heb er ook geen verklaring voor maar het is zo... Je kan er rond werken door op je TV een ''mirror'' te draaien van wat er op je monitor speelt, maar dan is de kwaliteit minder. Raar probleempje hoor, +- 1/5 van mijn Divx;-en spelen niet rechtstreeks via de TV-out functie..

Op nog een andere PC heb ik een TNT2ultra met TV-out staan, kwaliteit is iets minder dan de Matrox, maar ook niet overdreven. Alles speelt vlekkeloos en via een speciaal voor deze chipset geschreven programma kan je met micro-DVD zonder je divx;-en DVDs in echte fullscreen bekijken.

Via mijn IR-man remote kan ik nu al Winamp en Power DVD besturen, ook is er de mogelijkheid om je PC op te starten en af te sluiten.. maar een draadloze keyboard lijkt wel handig.

Een grote HD moet er helemaal niet in, want ''het project'' zal in netwerk staan met 4 andere PC rondom het huis.

Leuk dat er nog gekken rondlopen met ditzelfde idee... elkaar op de hoogte houden is eventueel een goed idee

Mijn grootste problemen zijn momenteel, een passend mobo vinden voor in de kast, en het antwoord vinden op de vraag als de PC ook effectief telkens kan opstarten als er enkel eenenetaan hangt...

Verwijderd

heb ook zoiets gedaan
(alleen wilde ik die compu ook gebruiken
mèt monitor)
Celly 500 is in principe goed genoeg
voor DivX (Divx is CPU intensiever dan DVD)
verder heb ik 96 Mb RAM en een 2ehands ASUS v3400 TVin/TVout. Die zwarte randen heeft een ASUS kaartje met TVout niet, als je tenminste de goede software gebruikt: come.to/tvout. Erg handige utils.
heb je een chromtel of een brooktree TVout chip, dan kun je hier utils halen die OVERSCAN ipv UNDERSCAN mogelijk maken. (geen borders)

alleen deze heb ik nog niet:
DVD spelertje (regiovrij uiteraard)

Suc6

Verwijderd

Wat ik mij nu afvraag of er nog meer videokaarten zijn waarbij je alleen je tv op kunt aansluiten, zoals Coppertop al vermeldde (Asus 3400/tv). Kan nl nergens deze kaart nog vinden in de prijslijsten.

DVD''s hoef ik er niet op te bekijken (ben al in het bezit van een stand-alone speler), hoef alleen maar mp3 afspelen en i-net op kunnen zien.

Verwijderd

Effe hoog houwe...

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 09:59

talin

ES-MA

up maar weer !

omdat ik graag wil weten hoever we al gevordert zijn ?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Verwijderd

Ik heb niet alles gelezen maar is een ATI Expert2000 TV al genoemd? Prima kaartje voor DVD en divx...

hier de 16MB
http://www.tweakers.net/pricewatch/10409

hier 32MB
http://www.tweakers.net/pricewatch/10408

Verwijderd

Ik gebruik hier in de huiskamer een simpele K6 266 met Hollywood+ kaart + remote control als DVD speler/mp3 speler. Via PC anywhere kan ik em vanaf een andere PC bedienen als ik iets anders wil dan een dvd bekijken.

VGA kaart met TV out zou mooi zijn voor DIVX , maar dit ouwe bakje heeft alleen PCI sloten ;).

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Allereerst, de Matrox G400 DualHead heeft de aller aller allerbeste "TV-Out" (VGA->TV converter aangesloten op 2e VGA aansluiting)die ik ooit gezien heb op een kaart. Gewoon heel erg goed beeld op je TV. Ik heb de G400 verkocht omdat ik een GeForce2 GTS wilde (die is gewoon beter voor games).. ik heb de V7700 GeForce2 GTS 32MB Deluxe met TV-Out .. die TV-out werkt ook wel aardig maar toch vond ik die G400 beter.

Ik gebruik in mijn 2e PC een Creative DXR2 DVD kit (met 5x DVD). Ik heb zelf ook een losse DVD speler (SEG DVD2000 - prima ding) maar deze staat in de huiskamer en ik gebruik de DXR2 als ik DVD''s kijk in mijn slaapkamer. De DXR2 zit aan mijn TV (slechts 63cm TV) en geeft minstens net zo goed beeld - als niet beter - dan mijn SEG2000 DVD stand-alone player.

Ik heb ook softwarematige DVD geprobeerd op mijn G200 Retail (Met TV-Out) en de G400 DH maar die DXR2 kit met MPEG-decoder kaart is gewoon veel en veel beter. En CPU power is niet noodzakelijk. Hij zit nu in een P3/500Mhz/128MB maar ik zie geen performance verschil met die DXR2 tussen mijn P3/500 en de P233MMX/64MB waar hij eerst in zat.

Je zal voor DVD''s dus geen TV-Out nodig hebben als je een DVD kit koopt met MPEG decoder kaart zoals een Creative DXR3 setje. Voor DiVXjes zal je dus WEL een kaart met TV-Out nodig hebben want dat gaat niet via een MPEG decoder kaart. (Tenzij je van een DiVX weer een MPEG formaat maakt.. :)

Ik gebruik een oude SB32 PnP (ISA) voor het geluid en die hangt aan een 20 jaar oude 100watt Akai versterker met 2 grote 3-weg speakers (120watt). Ik vind het geluid helemaal prima, dus voor mij voldoet zo''n oude geluidskaart prima. Alleen ik weet niet of iemand met een super-hi-tech-surround versterker + Dolby Digital 5.1 speakerset wel genoegen daarmee neemt. dan zal je iets van een SB Live! Platinum (met AC3 uitgang) moeten nemen en een versterker met AC3 decoder of losse AC3 decoderer moeten kopen.

Mijn schoonvader heeft laatst een projector gekocht.. :9~ :9~ moet ook maar es zo''n ding aanschaffen maar 4000,- DM vind ik een beetje prijzig.. :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Pagina: 1