[BC3] Niet-officiële adapter slecht voor laptops?

Pagina: 1
Acties:

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hi all,

Ik heb een extra adapter nodig voor m''n Compaq Armada E-500.
Ik ben aan het zoeken gegaan naar winkels die die dingen verkopen.
Zo kwam ik bij Dixons ( |:( )
Daar kreeg ik te horen dat een andere adapter slecht zou zijn voor de processor.... :?
Ik snap dat een 24V adapter gebruiken terwijl de originele 18,5V is, dat zal inderdaad niet zo gezond zijn. Maar het lijkt me dat je elke laptopvoeding met dezelfde spanning en vermogen toch kan gebruiken zonder dat het slecht is voor het apparaat?

Een niet-compaq-adapter kost zo''n 80 gulden minder...
Ik heb er 2 gezien die net niet aan de specs voldoen: 1 van 18 volt en 1 van 19 volt. De originele levert dus 18,5 volt.
Welke zouden jullie doen?
18 volt kan natuurlijk misschien net niet genoeg leveren om stabiel te draaien
19 volt zal de processor in zeer lichte mate wat zwaarder belasten... maar is het echt zo ingrijpend als Dixons zegt?

Help would be appreciated.... :)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Even er vanuit gaande dat :
- je niet een gelijkstroom-voeding op een wisselstroom-notebook (of omgekeerd) aansluit;
- als het gelijkstroom is, je de juiste polariteit aanhoudt (dat fikt HARD je notebook uit)
is er geen echt probleem.

Alleen indien de officiele voeding zelf al veel aan de kwaliteit van je spanning bijdraagt (afvlakking enz.), dan zou het uit kunnen maken, maar die circuits zitten waarschijnlijker in je notebook (worden de voedingen voor de verschillende landen eenvoudiger, en die worden in veel kleinere aantallen gemaakt dan de notebooks zelf, dus daar maakt het meer uit).

Ik zou zeker voor de 19V gaan, anders zou je wel eens problemen met stabiliteit kunnen krijgen.

Ik heb zelf een 100Base-TX<->100Base-FX converter, nominaal 5V/1A, op een 6V/800A voeding aangesloten, geen problemen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Op dinsdag 29 mei 2001 23:25 schreef mvdejong het volgende:
Ik heb zelf een 100Base-TX<->100Base-FX converter, nominaal 5V/1A, op een 6V/800A voeding aangesloten, geen problemen.
800 A das een beste voeding :)

Kijk wel ff naar het wattage dat je noteboek gebruikt.
Anders brand je voeding uit.

Verwijderd

volgens mij valt de laptop binnen garantie armada E 500 dit standaard volgens mij 3 jaar garantie op.

zij het effe checken op je aankoopnota als ik jouw was, ander mij het serienumer mailen, dan check ik het.

want ik hem namelijk inlognaam + WW voor de site van compaq waar je dat kan opzoeken