Toon posts:

[BC3] MP3 Server & Player

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Voor het afspelen van MP3 wilde ik eigenlijk één enkele computer gebruiken die ik dan gelijk wil aansluiten op mijn stereo. Tevens wil ik hem dan gebruiken als een mp3 server zodat mijn huisgenoot ook mp3''s kan afspelen op zijn pc.

Dit wil ik natuurlijk zo goedkoop mogelijk houden, dus ik zat te denken aan een 486 of een P1. Ik weet inmiddels (search :) ) dat een 486-DX2 100 Mhz voldoende is voor het afspelen van MP3 mbv bijv het progje mpxplay. Ik weet alleen niet of een 486 geschikt is voor het netwerk gedeelte, dat de nummers niet gaan overslaan etc.

En welk OS moet er dan worden gedraaid? Beter gezegd: is het meest geschikt? Linux heb ik (nog) geen verstand van, maar ik sta er voor open. Liever heb ik natuurlijk een "kant-en-klaar" prog, liever lui dan moe he?

Kortom:
Doel=> MP3 Server & Player

Vragen=> 1) 486 of P1?
2) Welk OS?
3) Welke proggies?

Willen jullie met mij meedenken?

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-07 10:26

d-Frag

74% completed

Een 486 is meestal voldoende, als je de muis niet aanraakt....
Zeker als je gaat streamen is een P100 met 32mb aan te bevelen (uitgegaan van een Win Doos).

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

Verwijderd

Topicstarter
Dacht zelf ook al dat een 486 te licht zou zijn, p1 dus. Vraag 1 is beantwoord!
Nu nog vragen 2 en 3 ...

• Zwaluw
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-06-2003
Zo''n server is leuk. Maar je wil het altijd leuker maken :) En leuker betekend in jou geval een snellere CPU. Een P1 (133?) is wel mooi. Begin met windows. Als je een keer uitgerust bent, begin dan met Linux. Een Linux mp3-server opzetten is echt niet zo moeilijk.
Waarom later Linux? Tja.. niet echt een goede reden voor. Het is gewoon leuk... En je kan je eigenwijsheid er in kwijt he'' :)

Proggies? Tja, als je windows gebruikt zou ik gewoon Winamp gebruiken. voor linux.. ik weet niet, kijk eens op www.tucows.com. Je zult toch zelf moeten kijken wat je het fijnste vind. Ook zitten er vast al een hoop proggies bij linux, of beter gezegt, bij de distro. Mandrake is misschien wel een goede om mee te beginnen.

Verwijderd

Topicstarter
Welke Windows versie raad je aan? 3.11/95/98/98SE/2k?

Linux is minder zwaar natuurlijk.... Ik ben eigenwijs :)

• d-Frag

d-Frag

74% completed

Om te beginnen, win95 of NT4.
Vooral de laatste heeft een redelijke uptime.
Linux is errug leuk om te bouwen, maar heeft als nadeel dat je wel een paar weken bezig bent om alles lekker aan het werk te krijgen.

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:59

JJJ

Op vrijdag 25 mei 2001 23:28 schreef d-Frag het volgende:
Om te beginnen, win95 of NT4.
Vooral de laatste heeft een redelijke uptime.
Linux is errug leuk om te bouwen, maar heeft als nadeel dat je wel een paar weken bezig bent om alles lekker aan het werk te krijgen.
Dat hoeft niet hoor. Als je een klein beetje de basics kent moet je in 4 uur je systeem helemaal rennend kunnen hebben inclusief MP3 player e.d.

Verwijderd

Topicstarter
En NT4, draait dat een beetje op een P1-1xx?

Ben nog een Linux-maagd, en dat op mijn 20e ... Heb de basis dus nog niet onder de knie.

Maar volgens mij is het best te doen lijkt mij, ik bedoel als zoveel mensen het kunnen kan ik het ook!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:01

Hoicks

Techno!

Draait winnt4 een beetje op een p1-1**?
yep! NT4 draait bij mij goed op een p60 met 32 mb ram.

Is BeOs dan geen goed alternatief? hoge uptime, en multimediaal supergoed.

• d-Frag

d-Frag

74% completed

Op vrijdag 25 mei 2001 23:30 schreef JJJ het volgende:

[..]

Dat hoeft niet hoor. Als je een klein beetje de basics kent moet je in 4 uur je systeem helemaal rennend kunnen hebben inclusief MP3 player e.d.
In de eerste post wordt door Dimwit vermeld dat hij weinig (geen) verstand heeft van Linux.
Dat is niet zo erg, maar als je aan een MP3 player project begint met een onbekend OS duurt het wat langer.

Verwijderd

Topicstarter
Beos heb ik eens geprobeerd, ik zal maar niet vertellen waarom het in 1e instantie niet lukte, lachen jullie morgen nog ...

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Dat wil ik wel eens weten dimwit..:)

BeOs is een eitje namelijk :)

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze:
Had hem niet geïnstalleerd op de primaire partitie. (8>

Je kon hem starten vanuit Windows btw

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Probeer een mmx cpu''tje te regelen, dat scheelt namelijk een heleboel.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Haha euhm...diezelfde fout wou ik later ook maken trouwens... Ik hoopte eigenlijk dat je hem op een niet primaire partitie kon installen maar dat kan dus niet..

Je moet btw volgens mij ook windoos geinstalled hebben als je beos wilt installen.

MMX is toch pas vanaf 166+ processors?

Verwijderd

Topicstarter
Vanaf welke Pentium 1 zat MMX erbij?

Verwijderd

/ot

BeOS hoeft niet op de primari partietie te staan.
Heb hem hier (Pro ed.) op een secudaire partitie van een w2k bak (ook pro) draaien

• d-Frag

d-Frag

74% completed

De Pentium166MMX in pricipe (ja er zijn 133mhz proc. met MMX maar die zijn alleen voor notebooks geproduceerd).
Volgens mij hebben ook de Amd K6,Cyrix M2 MMX in de chip zitten.

Verwijderd

Op vrijdag 25 mei 2001 23:46 schreef Dimwit het volgende:
Vanaf welke Pentium 1 zat MMX erbij?
Meen 166

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Beos 5 Personal kan je niet op een sec. editie gooien hoor.

Dat kan met de pro versie wel

Verwijderd

Topicstarter
Dax: Bij mij bleef ie op een bepaald moment hangen, kreeg wel het opstartscherm.

Maar aan welk prijskaartje moet ik nu gaan denken? Hoef geen monitor natuurlijk.

Had dus ook de Personal versie te pakken

Verwijderd

Topicstarter
Jongens, als jullie nog iets kwijt willen kan dat natuurlijk, graag zelfs!, maar deze jongen gaat nu naar bedje toe :Z . Postlopen zonder slaap is namelijk erg vermoeiend!

I''ll be bäck first thing in the morning ...

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
ik heb in ieder geval een PI 233 MMX hier liggen.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Kvn
  • Laatst online: 12:54

Kvn

Op zaterdag 26 mei 2001 00:03 schreef Hoicks het volgende:
Beos 5 Personal kan je niet op een sec. editie gooien hoor.

Dat kan met de pro versie wel
Je kan wel de image branden en dan installeren zonder windows...

Verwijderd

Topicstarter
ServerElite: wat zou zo''n processortje moeten kosten denk je?
Pagina: 1