Toon posts:

[BC3] Waarvan daan trekken HD''s hun stroom?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Jah de voeding natuurlijk, maar wordt er gebruik gemaakt van de 12v aansluiting op de molex of van die van 5v?

waarschijnlijk geldt het antwoord op de bovenstaande vraag ook voor cd-rom spelers enz. Dus Waarom zit die andere aansluitng er dan:? en waarom 2 nullen ( de zwarte draden ) in een molex stekker?

Ik vermoed zelf dat er gebruik gemaakt wordt van de 12v aansluiting omdat mijn voedingen niets doen als ik er alleen maar een schijf aan hang ( beveiliging, er moet een behoorlijke load (meer dan 10 Watt toch?) op de 5v aansluiting zitten als er wordt opgestart )

Iemand een idee?

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:52
beiden neem ik aan, kan best zijn dat de 12V voor de motor gebruikt wordt en de 5V voor de arm en de prints...

ooit al eens op de sticker gekeken? hij gebruikt van beiden wel 1A... als je een beetje een groffe schijf hebt.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 00:35
12volt voor de moter voor de platters en de rest van het mechanische en (stuur)electronica 5 volt.

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Verwijderd

na deze wijze antwoorden nog een poging tot ivm die twee massa''s:

de massa''s zijn apart voor 5V en 12V,
maar worden samengenomen in de voeding zelf om bepaalde redenen:

stel de 5V trekt veel stroom, dan zal dit ook op de massa merkbaar zijn, dus als ze samen zouden hangen (1 massa ipv 2), dan zou de 12V dit merken, demassa wordt (owv de weerstand in de draden)omhoog getrokken!

Gouden regel bij ontwerp van elektronica trouwens: alle massa''s apart uitvoeren (van elke voedingsspanning apart, aparte voor analoge circuits, aparte voor digitale circuits,...)en dan op 1 punt samennemen (vb in de voeding zelf!)

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 14:24
Ik dacht al zoiets, dat de 12V en de 5V bij een cd-rom speler gebruikt worden. Heb namelijk ooit eens met wat vrienden geprobeert een oude cd-rom speler om te bouwen tot diskman met o.a. een 12V accu, en ik maar afvragen waarom ie het niet deed :Z
Er moest dus ook nog 5V bij.

Leek me eigenlijk wel cool, een mega zware diskman met een 12V accu. En natuurlijk met een laadje *D

Verwijderd

Topicstarter
U is allemaal vriendelijk bedankt, have a nice day :)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 15:39
Op vrijdag 25 mei 2001 15:43 schreef The Rapier het volgende:
Ik vermoed zelf dat er gebruik gemaakt wordt van de 12v aansluiting omdat mijn voedingen niets doen als ik er alleen maar een schijf aan hang ( beveiliging, er moet een behoorlijke load (meer dan 10 Watt toch?) op de 5v aansluiting zitten als er wordt opgestart )
Iemand een idee?
Dat je voeding het zo iet doet komt idd door een beveiliging. Een paar van de draadjes die naar je moederbord gaan moeten met elkaar verbonden worden ofzo. Welke draadjes je hoe aan elkaar moet knopen weet ik zo ook niet.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Op vrijdag 25 mei 2001 19:53 schreef gabberjoost het volgende:
Leek me eigenlijk wel cool, een mega zware diskman met een 12V accu. En natuurlijk met een laadje *D
Een laatje? Een Caddy, da''s pas cool! :)

Verwijderd

Op mijn hd staat (een ibm delta 307030) hoeveel mA hij van de 5v en van de 12v trekt, iets van 300 en 500 mA. Ik weet zo niet meer precies wat. Hij gebruikt ze zeker allebei, en waarop? Tsja, dat wordt een ingewikkeld electronisch verhaal...
Pagina: 1