[BC3] dma inschakelen op hitachi dvd

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik heb een Hitachi DVD GD-2500, nu wilde ik een dvd''tje kijken maar hij schokte iets. Ik las dat het verholpen kon worden door DMA in te schakelen. Maar het vinkje verdwijnt steeds na het opnieuw opstarten. Moet ik nu iets anders doen of ondersteund mijn dvd-rom of moederboard het niet? Of moet ik iets in de bios veranderen? Voor de duidelijkheid ik heb een MS-5169 van MSI (en daarop een hitachi-DVD).

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Nou, ik heb in de bios de DMA mode van de CD-ROM op TURBO gezet ipv NORMAAL. Toen werd DMA wel ondersteund (vinkje aanwezig in W98SE) maar blijft ie hangen bij het spelen van de DVD in POWERDVD (trial).

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
ik zou een ander progie gebruiken

kijk eens of asus DVD wat is die heb ik ook en doet het erg goed

• BC3 Victim
Ik heb geen asus videokaart, maar een voodoo3, kan dat wel?

[Quote]

System Requirements:
ASUS Graphics Card (AGP V3400TNT, AGP-V3500, AGP-V3800, AGP-V6600 Series, AGP-V7000 Series)
Windows 95/98 and Windows 2000
Intel® Architecture CPU with MMX instruction set
Intel® PII-300MHz or higher for Full-Frame Rate Playback without Hardware-Assist
DVD-ROM Drive
AGP Graphics Card (PCI may perform up to 30% slower)
32 MB System Memory
20 MB Available Hard Drive Space
Microsoft® DirectX 6 enabled Graphics Subsystem with Hardware Overlay Support
Microsoft® DirectX Media 6 or Greater
Audio Subsystem which supports up to 48Khz stereo playback

[quote\]

• BC3 Victim
het werkt nu, na ff mijn computerboer gebelt te hebben. Die raadde mij aan om de nieuwste ali5 drivers te installeren. Nu werkt DMA maar hij schokt nog steeds. :(
Nog meer tips

Het betreft een:
K6-II-450@450
128 SDRAM
Voodoo3 2000 AGP
+bovenstaand moederboard.

• BC3 Victim
oeps... Voodoo is niet echt DVD vriendelijk...

Onjuiste instellingen/conflicten zorgen ervoor dat DVD/DivX zelfs schokt op een Athlon/P3 1Ghz... ([url="http://gathering.tweakers.net/forum/find/keyword?data%5Bq%5D=dvd+schokt&data%5Border%5D=relevance&data%5Bpage%5D=0#hitstart]zie topics[/url])

Daarom, een (paar)

Tips:
- Gebruik Windows 2000, dat is efficienter vooral met veel RAM (>128MB)
- PowerDVD versie 3 en WinDVD hebben hardware ondersteuning voor DVD.
- Je kan een Creative DXR3 / Ravisent Cinemaster Hardware DVD Decodercard gebruiken, maar dan alleen voor DVD, niet voor DivX.
- DMA aanzetten voor CD/DVD Speler
- PowerTweak kan een hoop chipset instellingen voor je optimaliseren
- CD/DVD speler op eigen IDE kanaal - Master
- Ik heb behoorlijke performancewinst gezien door CD/DVD speler op een Promise ATA100 kaartje aan te sluiten ipv op onboard IDE ATA33 (ondanks dat veel mensen niet aanraden om een CD/DVD speler aan te sluiten op een ATA kaartje)
- Aantal kleuren verlagen op de desktop: 16bit ipv 32bit
- Resolutie van de desktop verlagen: 800x600 -> 640x480
- Refreshrate verlagen (<85Hz), of juist op het dubbele (100Hz) zetten van de TVout (50Hz)
- TVOut uitschakelen / Monitor out uitschakelen.
- VideoAcceleratie inschakelen bij Video Opties van DVD/DivX speler
- Videodrivers maken ook veel uit; Detonator driver versie 10.x en hoger hebben betere hardware ondersteuning voor DVD/DivX
- Voodookaarten staan erom bekend juist vertragend/verslechterend DivX/DVD af te spelen.
- ChipSet drivers up to date.
- USB uitschakelen (vooral voor Socket7 platforms)
- SB16Emulatie uitschakelen van SBLive!
- DirectX8.0a + Mediaspeler 6.4
- Alle achtergrond programma''s uit
- Bios up to date en tweaked to the max
- DivX codec 311alpha: CPU slide op 0
- Sommige zweren bij BSPlayer of GDivX - ik vind MicroDVD handig, vooral bij SubTitles
- Gebruik CDBremse om je CD/DVD snelheid te verlagen zodat je geen straaljager op de achtergrond hebt.

Ook scheelt het een hoop als DivX''jes goed geript zijn, en niet frame-errors bevatten, op framesizes die deelbaar zijn door 16/32 en niet teveel Variable Bitrate hebben (waarbij zowel de VideoStream als de AudioStream VBR zijn).

En over ALI:
Q. DVD playback seems slow with my ALI chipset based motherboard. How can I fix it?
Download the AGP Utility from the following page:
http://www.ali.com.tw/eng/support/driver.shtml
and set the following settings:

Write allocation enabled without holes
K6 features mask to 3
GAT to 1 (not 2)
AGP2X and sidebanding enabled
Write combining enabled

• BC3 Victim
Thanx, ik zal eens ff kijken welke ik kan gebruiken. Maar waarschijnlijk ga ik eerdaags over op een Geforce, omdat ik die slome voodoo3 nu wel zat ben.

Pagina: 1