[BC3] dat ontladen, statisch gedoe enzo....

Pagina: 1
Acties:
  • 257 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
ik weet dat je jezelf kuntontladen aan de verwarming enzo maar hoe weet je dan dat je ontladen bent?
ja ik weet het, allemaal dom gedoe dit van mij maar wil niet dat mijn moederbord of proc weer kapot gaat :)
zouden misschien die weggooi handschoentjes van het scheikunde lokaal helpen tegen het overbrengen van dat statische gedoe? :D

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-08 20:02
Als je erg geladen bent voel je een schokje, als je niet zo erg bent geladen merk je er niets van.

Verwijderd

Koop een polsbandje dan ben je nooit geladen.

Te halen bij de elektroshop of PCshop

• BC3 Victim
Iig. altijd even de kast goed vastpakken voordat je dimms, procs of videoboards vastpakt (kast moet wel geaard zijn...).

Onderdelen hoeven niet meteen kapot te gaan overigens, de levensduur kan ook behoorlijk teruglopen door statische ontladingen.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
thnx allemaal
ga ik me zon leuk armbandje halen
}:0

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

En nee, die handschoentjes zijn niet zo''n goed idee, dat verergert het probleem mogelijk.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

De meeste kunstoffen en vooral plastics zijn niet geschikt om de zooi mee aan te pakken, ze zijn namelijk vaker statischer geladen dan jijzelf :)
Ik zag een keer iemand ram meeneemen in een boterhammenzakje en toen vond ie het raar dat er geen garantie meer op zat >:)

Verwijderd

Op woensdag 23 mei 2001 23:54 schreef mvdejong het volgende:
En nee, die handschoentjes zijn niet zo''n goed idee, dat verergert het probleem mogelijk.
lol dat moet je dan tegen die debielen bij alternate zeggen want die doen alles heel voorzichtig met handschoentjes.
En m`n mobo was kapot omdat ik met m`n blote vingers aan een dimmetje had gezeten, ja dikke neus.

back to topic, gewoon ff je kast flink beet pakken ja, dan is het goed

• TumbleCow
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-07 10:32

TumbleCow

Waarschijnlijkheids elastiekje

Je kast vastpakken is meer als voldoende..

Ik sleep zo ongeveer al m''n hele leven (noujaaa.. ) met hardware, en nog nooit iets weggeblazen door statische electriciteit..

*afkloppen*

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Op donderdag 24 mei 2001 00:01 schreef wHiTeRaZoR het volgende:
Je kast vastpakken is meer als voldoende..

Ik sleep zo ongeveer al m''n hele leven (noujaaa.. ) met hardware, en nog nooit iets weggeblazen door statische electriciteit..

*afkloppen*
Idd. het valt heel erg mee met statische electriciteit, een fabrikant zet het er gewoon, om zichzelf in te dekken tegen een mogelijke schade :)

/dev/null

• MGSNK
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-08 11:16
kheb weleens een flinke schok afgevenen aan m''n kast, net voor ik erbinnen wilde sluitelen...PHEW

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:05
Iig. altijd even de kast goed vastpakken voordat je dimms, procs of videoboards vastpakt
Op mijn kast staat 90V 8-) daarom is hij ook niet geaard, want de lekstroom veroorzaakt een brom...

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
heeft iemand eigenlijk WEL es iets aan zn pc gesloopt door statische electriciteit? :?

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:04
Op donderdag 24 mei 2001 00:20 schreef rick_h het volgende:
heeft iemand eigenlijk WEL es iets aan zn pc gesloopt door statische electriciteit? :?
Ik iig nog nooit. Ik ben ook bijna nooit echt statisch volgens mij, of ik merk het nooit.. Maar normaal pak ik gewoon kaarten/dimmetjes etc. aan, en nog nooit heb ik er iets mee gemold. en als ik in me kast zit te prutsen, dan raak ik sowieso mijn kast wel even aan (erop leunen ofzo).

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
Waarschijnlijk heb ik zojuist iets gesloopt door stat. electr. :(
ik wilde zojuist mijn nwe 256 MB erbij plaatsen en omdat het aantal MB''s daarna een beetje veel zou worden om met gewoon gebruik op stabiliteit te testen (512MB zit niet meteen vol) heb ik d''r even een simm-tester (www.simmtester.com) overheen gehaald.
toen bleek een module van 128 MB (uit ''99, dus echt geen garantie meer:'() precies 1 rot bitje te hebben.
waarsch is zoiets ontstaan door een schok (mischien van een tijdje terug).
(hopelijk verklaard dat ook meteen de vage klachten met VMware onder 2.4.4-kernel)

die module ga ik dus nu in mijn testbak gebruiken met alleen linux, kan ik de kernel-uitbreiding badram ook eens gaan testen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• BC3 Victim
Had eens iets gelezen over een bedrijf ofzo, dat sinds een bepaalde tijd alles heel voorzichtig ging doen qua statische electriciteit enzo en dat ze sindsdien veel minder rare storingen hadden. (Was trouwens een heeel oud artikeltje en weet niet meer waar ''t stond en welk bedrijf t over ging). Ik ben er zelf altijd voorzichtig mee, ontlaad me aan de verwarming, houd dan m''n hand effe voor de tv die aan staat en pak dan m''n geheugen beet..... :) (dat van die tv dus niet doen, was grapje)

• BC3 Victim
(foutje)

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Je kunt natuurlijk een aantal dingen doen om te voorkomen dat je jezelf ontlaadt aan kostbare apparatuur.
Polsbanjdes en bandjes die je om je schoenen doet kunnen daarbij helpen.
Echter, ik heb nog nooit iets ESD-techniesch verantwoords <-[Nederlands is ook zo''n moeilijke taal he.] gedaan om te voorkomen dat ik een DIMM of processor naar de andere wereld zou helpen.
Maar eerlijk is eerlijk, het is beter te voorkomen dan te genezen.

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op woensdag 23 mei 2001 16:04 schreef siggy het volgende:maar wil niet dat mijn moederbord of proc weer kapot gaat
Wéér?? >:)

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:24
tegen statische elektriciteit is het vasthouden van de kast 100% net zo effectief als een polsbandje. een polsbandje is dan ook vooral om je te beschermen tegen schokken, als je in de kast een onderdeel mocht aanraken waar 220 op staat. dan zit je wel scheef als je de kast met je andere hand vast hebt, de stroom gaat dan namelijk ongeveer langs je hart en dat is niet aan te bevelen. met een polsbandje zit er tussen jou en de aarde een weerstand, die ervoor zorgt dat statische elektriciteit wel ontladen wordt, maar dat er bij een spanning van 220 volt maar heel weinig stroom gaat lopen.

conclusie: in een pc-kast is buiten de voeding geen 220 aanwezig, als je niet enorm stom bent is er dus geen risico op het aanraken van een onderdeel met 220 erop, en kan je dus net zo goed gewoon de kast vasthouden.

Verwijderd

Op donderdag 24 mei 2001 01:42 schreef aatos het volgende:
tegen statische elektriciteit is het vasthouden van de kast 100% net zo effectief als een polsbandje.
Maar dat geld dan zeker alleen als je kast geaard is?

Ikzelf heb trouwes ook nog nooit iets gemold met statische electriciteit. Al moet ik wel toegeven dat ik 2x heb gehad dat een videokaart het na het inbouwen niet meteen weer deed. Toen heb ik ff een uurtje gewacht & toen deed alles het wel weer zonder problemen. Misschien toch een beetje statisch geladen geweest?

En sindsdien ik die verhalen op GoT lees over statische electriciteit raak ik voordat ik ga knutselen toch ff met beide handen de verwarming op een blank stukje pijp aan. Tot zover geen hardware meer gehad die weird deed.

Aan de andere kant stofzuig ik me computer wel al eeuwen, en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.

• PokkeNoise
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Op woensdag 23 mei 2001 23:59 schreef tva_goku het volgende:

lol dat moet je dan tegen die debielen bij Alternate zeggen want die doen alles heel voorzichtig met handschoentjes.
Handschoenen die ze gebruiken kunnen geleidend zijn, geen probs dus met statische ontlading. Maar zullen gebruikt worden om te voorkomen dat er oxidatie op de contactpunten ontstaat door zweet o.d. hoe weinig dat ook is, kan op den duur een slechte geleiding veroorzaken.
En met de huidige lage voltages voor proc= 1.8V en mem = 3V zijn minieme oxidaties al snel slechte geleiders (hoge weerstand). Tellen we de MHzen 66-100-133 enzo maar ff niet mee.

Belangrijkste ! Raak kaarten, proc en mem zo min mogelijk bij de contactpunten / geleidende delen aan maar bij de randen of andere delen.

Ontladen door de metalen kast, zelfs als tie niet geaard is, aan te raken is vaak afdoende.
(moeilijke term = Potentiaal vereffenen)

? weet jij wat.

Verwijderd

Op donderdag 24 mei 2001 10:25 schreef PokkeNoise het volgende:
En met de huidige lage voltages voor proc= 1.8V en mem = 3V zijn minieme oxidaties al snel slechte geleiders (hoge weerstand).
maaar... een processor heeft toch al gouden pootjes? Of is dat een legering (lijkt in elk geval wel goud). Lijkt me zowiezo geen legering die roest...

• PokkeNoise
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Zelfs als de contacten verguld zijn.

Goud oxideert OOK, alleen de geleidende eigenschappen van goud of zilver zijn beter dan b.v. bij koper o.d.

? weet jij wat.

• PsYgHo
  • Laatst online: 18-08 00:35
koop gewoon een antistatshe bandje, en knoop dat aan een in werking zijnde stekkerdoos, wel aan de aarde uiteraard, anders is je bandje aan gort!

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-08 17:51
Volgens mij heb ik mn eerste geluidskaart gemold met statische elektriciteit (tja, ik was jong en onvoorzichtig :D)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Op donderdag 24 mei 2001 14:07 schreef PokkeNoise het volgende:
Zelfs als de contacten verguld zijn.

Goud oxideert OOK, alleen de geleidende eigenschappen van goud of zilver zijn beter dan b.v. bij koper o.d.
Goud oxideert volgens mijn scheikunde bijbel (binas) alleen maar onder zeer extreme omstandigheden zoals fluor, ozon met zuur, waterstofperoxide met zuur, cerium(4+), en nog een stuk of 4 sterke oxidators gecombineert met zuur... denk niet dat zulke agressieve stoffen in je zweet zitten :)

En verder is de soortelijke weerstand volgens binas voor goud nog niet eens zo geweldig:
goud: 22x10^-9 ohm per meter (bij 293 K)
zilver: 16x10^-9 ohm per meter (bij 293 K)
koper: 17x10^-9 ohm per meter (bij 293 K)

Ik heb me dus ook altijd afgevraagd waarom men voor bijvoorbeeld draden in speakers of naar koptelefoons toe goud gebruikt... Misschien hanteert binas wel de waarde voor perfect puur goud terwijl het goud gebruikt voor contacten niet helemaal puur is maar gemixt met iets anders waardoor de soortelijke weerstand ook veel beter is...

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:45
Op donderdag 24 mei 2001 10:25 schreef PokkeNoise oa het volgende:

Ontladen door de metalen kast, zelfs als tie niet geaard is, aan te raken is vaak afdoende.
(moeilijke term = Potentiaal vereffenen)
In simpele zielen nederlands: Er voor zorgen dat jij dezelfde ladings niveau hebt als je PC: dan kunnen er ook geen ontladingen tussen jouw en de PC plaatsvinden

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• SjOuKeS
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-08 08:19

SjOuKeS

HmmmmPie!!!!

wel aan de aarde uiteraard, anders is je bandje aan gort!
en de gene die em om heeft ook :Y)

Verwijderd

In mijn vorige huis, euh krotwoning, heb ik geen last van statisch geodoe want het is overal nat, ik en mijn pc''s zijn zeer goed geaard...

Een armbandje met kabeltje naar de aarding of cv buizen.

• PsYgHo
  • Laatst online: 18-08 00:35
Op donderdag 24 mei 2001 14:43 schreef SjOuKeS het volgende:

[..]

en de gene die em om heeft ook :Y)
nee dat dus niet!, de weerstand fik er aleen uit!, enne trust me dat hebben we dus op de zaak geprobeert, niet omgedaan natuurlijk, maar met een voltmeter met mem, die onthoud het hoogte voltagen, met een bandje van 30 piek was dat precies 33,9 volt, nix aan het handje, maar toch zelf proberen lijkt me idd niet erg slim..

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:24
Op donderdag 24 mei 2001 07:40 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

Maar dat geld dan zeker alleen als je kast geaard is?

Ikzelf heb trouwes ook nog nooit iets gemold met statische electriciteit. Al moet ik wel toegeven dat ik 2x heb gehad dat een videokaart het na het inbouwen niet meteen weer deed. Toen heb ik ff een uurtje gewacht & toen deed alles het wel weer zonder problemen. Misschien toch een beetje statisch geladen geweest?

En sindsdien ik die verhalen op GoT lees over statische electriciteit raak ik voordat ik ga knutselen toch ff met beide handen de verwarming op een blank stukje pijp aan. Tot zover geen hardware meer gehad die weird deed.

Aan de andere kant stofzuig ik me computer wel al eeuwen, en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.
in principe geld dat ook als je kast niet geaard is, als het systeem erin de kast als nulpunt gebruikt. en dat gebeurt bij mijn weten in de voeding, dus het zou veilig moeten ziin. maar ik zou mn kast sowieso aarden eigenlijk.
Pagina: 1