geinspireerd door dit:
http://www.gameparty.net/index.php3?show=artikelen&id=189
verhaaltje heb ik besloten mijn eigen lan-koffertje te gaan maken.
ik heb op dit moment een aantal ideeen, maar ook nog een hoop vragen, ik dacht ze hier even te spuwen in de hoop er een antwoord op te krijgen
het idee tot dusver
een aluminium koffer met de volgende hardware erin:
- 235 watt atx voeding
- goedkoop (klein) mobo dat vooral stabiel is
- 128 mb ram
- trage processor (300-500)
- 1 500 mb disk met daarop het operating system
- 2 40GB disks met data
- 4 ethernet nic''s (NE2000 kaartjes 10/100)
- videokaartje
dan wil ik hier een fileserver van maken door er debian (linux) op te draaien, de 4 vraag is dan of de 4 ethernet nic''s gekoppeld kunnen worden om als 400Mbit lijn naar een switch te werken(iemand ervaring mee?)
daarnaast vroeg ik me ook af wat voor mobo/chipset en welke proc hier het meest geschikt voor zijn, ik had al gekeken naar een cyrixje, maar ik wist niet meer precies welk mobo daarbij moet
Uiteindelijk is het de bedoeling dat ie na het opstarten gewoon met dhcp een ip fetcht, en dan zelf files gaat staan server (ftp&smb)
dus nog even de vragen op een rijtje
- welke processor cq. mobo/chipset moet ik hiervoor gebruiken?
- is het mogelijk om 4 nic''s als een 400Mbit lijn te laten babbelen met een switch (3com) onder de huidige linux kernels?
verder sta ik natuurlijk open voor suggesties
http://www.gameparty.net/index.php3?show=artikelen&id=189
verhaaltje heb ik besloten mijn eigen lan-koffertje te gaan maken.
ik heb op dit moment een aantal ideeen, maar ook nog een hoop vragen, ik dacht ze hier even te spuwen in de hoop er een antwoord op te krijgen
het idee tot dusver
een aluminium koffer met de volgende hardware erin:
- 235 watt atx voeding
- goedkoop (klein) mobo dat vooral stabiel is
- 128 mb ram
- trage processor (300-500)
- 1 500 mb disk met daarop het operating system
- 2 40GB disks met data
- 4 ethernet nic''s (NE2000 kaartjes 10/100)
- videokaartje
dan wil ik hier een fileserver van maken door er debian (linux) op te draaien, de 4 vraag is dan of de 4 ethernet nic''s gekoppeld kunnen worden om als 400Mbit lijn naar een switch te werken(iemand ervaring mee?)
daarnaast vroeg ik me ook af wat voor mobo/chipset en welke proc hier het meest geschikt voor zijn, ik had al gekeken naar een cyrixje, maar ik wist niet meer precies welk mobo daarbij moet
Uiteindelijk is het de bedoeling dat ie na het opstarten gewoon met dhcp een ip fetcht, en dan zelf files gaat staan server (ftp&smb)
dus nog even de vragen op een rijtje
- welke processor cq. mobo/chipset moet ik hiervoor gebruiken?
- is het mogelijk om 4 nic''s als een 400Mbit lijn te laten babbelen met een switch (3com) onder de huidige linux kernels?
verder sta ik natuurlijk open voor suggesties
als dit hier staat heb ik een php-generated sig :)