Van het leasen van applicaties via Windows XP weet ik niet al te veel af. Ik weet wel iets van het .Net FrameWork en Visual Studio.NET.
Een van de onderdelen waarop MS een grote nadruk legt in het XP gebeuren is de term Web Services, m.a.w. applicaties die op een server staan en die de gebruiker met zijn browser kan benaderen en gebruiken. Je bent hierin niet gelimiteerd tot 1 (of een handvol) programmeertaal, in principe kun je hiervoor iedere taal gebruiken (je kunt ook verschillende componenten, geschreven in verschillende talen met elkaar laten werken). Opvallende afwezige in de lijst met ondersteunde talen is JAVA. MS is nog steeds niet blij met de rechtzaak die Sun had aangespannen en heeft tot op dit moment geen plannen voor J++ in Visual Studio.NET. In de whitepaper van Visual Studio staat zelfs een uitdrukkelijke noot waarin MS uitlegt dat ze JAVA ondersteuning hebben uitgesteld totdat de rechtzaak meer duidelijkheid heeft opgeleverd

).
Even noot tussendoor: Deze rechtzaak is dus door Sun aangespannen omdat Microsoft extra extensies voor Java in J++ had ingebouwd waardoor een van de belangrijkste voordelen van Java verviel, namelijk de portabiliteit over verschillende systemen en OS''en. De extensies waren namelijk specifiek bedoeld voor Windows.
Zo, terug naar XP. De applicaties op de server praten XML met elkaar (als ik me niet vergis). De browser van de eindgebruiker praat HTML met de applicatie c.q. Web Services. Dit laatste heeft dus als voordeel dat de applicatie ook door andere apparatuur kan worden gebruikt (mits deze HTML eet). GSM''s, palmtops, je ziet ze allemaal voorbij vliegen op de presentaties van Microsoft. En natuurlijk staan de applicaties centraal op de server, dus kun je ook nog lekker je werk doen als je met je laptop in de Australische woestijn zit...
Klinkt allemaal heel leuk. Ben benieuwd wat de stand van deze technieken over vijf jaar is
Groeten,
ElGwappo