Waarschijnlijk is dit een in snelheid variabele fan. De zwart=min, de rode=plus. Met de overige twee draden kun je de snelheid regelen.
Aje harder in de bruine knijpt, komt er een lagere weerstand tussen jou en de aarde. De zwarte draad is ook aarde. Dus hoe lager de weerstand tussen zwart en bruin, hoe langzamer de fan draait.
Je kunt er bijvoorbeeld een NTC-weerstand (negative temperature coefficient) op aansluiten: hoe hoger te temperatuur, hoe lager de weerstand. Die sluit je aan op de bruine draad en nog eentje (weet niet welke). Hmmm, er klopt iets niet, maar zo iets zal het zijn
Ah, zet er een PTC-weerstand tussen de zwarte en de bruine (positive temperature coefficient): bij temperatuurstijging neemt de weerstand toe en gaat fan harder draaien. Dus als je kast heter wordt, gaat je fan sneller draaien! Een kwestie dus van de juiste PTC te vinden om bij de juiste temperatuur een maximaal draaiende fan te krijgen.
Er zijn ook fans waarbij je de snelheid kunt regelen door bijv tussen de 0 en 10Hz op een extra draad te zetten. De witte draad is misschien die freq-regeling: hoe hoger de freq van stroom-pulsjes tussen de zwarte en de witte, hoe sneller draaien. Maar het zou ook voltage regeling kunnen zijn: vast 12V tussen zwart en rood. Varierend voltage tussen zwart en wit. Hoe lager het voltage tussen zwart en wit, hoe langzamer fan draait, maar de fan blijft de 12V gebruiken en is dus ook op langzamer stand lekker krachtig!
Ga niet zomaar aansluiten wat ik zeg, de fan kan kapot gaan.
Waarschijnlijk lul ik crap, maar ik hoop dat je er iets aan hep!
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen