Toon posts:

[BC3] Iemand een idee hoe ik deze fan moet aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag een 2dehands fan gekocht van het merk Compaq.
Toen ik thuiskwam heb ik de connector eraf gehaald, en de rode & zwarte draad op de spanning aangesloten. Dit werkt.
Alleen, ik vraag mij af wat de bruine & witte draad doen.
Als ik alleen de bruine draad aanraak, dan gaat de fan langzamer draaien. Hoe harder ik de draad knijp, hoe langzamer hij gaat.
Maar wat doet de witte?

Hier 2 pics,

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~bjhm.velthuis/download/lwf1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~bjhm.velthuis/download/lwf2.jpg

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

Niet hier klikken als je een win9x bak hebt
zoiets is Lame |:(

Vooral als je het dan ook nog verkeerd doet :)

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Op zaterdag 19 mei 2001 14:16 schreef DR het volgende:

[..]

zoiets is Lame |:(

Vooral als je het dan ook nog verkeerd doet :)
fout

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
Sjeez, dat was volgens mij niet de vraag.
(hep hem al weggehaald hoor)

• DR
  • Niet online

DR

Op zaterdag 19 mei 2001 14:17 schreef solstice het volgende:

[..]

fout
wat fout?

deze C:\windows\con\con werkt volgens mij niet hoor :?
et was nog altijd c:\con\con

Verwijderd

Rood+Zwart=Spanning

mm nog niet wakker ;)

De witte euhm, RPM signaal?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 19 mei 2001 14:22 schreef RenevdVeen het volgende:
Rood+Zwart=Spanning
Zie verhaaltje boven, daar was ik al achter :)

Maar die andere 2 :?

• Splatter
  • Laatst online: 26-11-2021
Op zaterdag 19 mei 2001 14:12 schreef Toverstaf het volgende:
Maar wat doet de witte?
Dat zal het "toerentel-draadje" :P wel zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Mmm, ik vind het maar een vreemd geval.

Lekker knijpen om hem stil te krijgen :D

• BC3 Victim
Waarschijnlijk is dit een in snelheid variabele fan. De zwart=min, de rode=plus. Met de overige twee draden kun je de snelheid regelen.

Aje harder in de bruine knijpt, komt er een lagere weerstand tussen jou en de aarde. De zwarte draad is ook aarde. Dus hoe lager de weerstand tussen zwart en bruin, hoe langzamer de fan draait.

Je kunt er bijvoorbeeld een NTC-weerstand (negative temperature coefficient) op aansluiten: hoe hoger te temperatuur, hoe lager de weerstand. Die sluit je aan op de bruine draad en nog eentje (weet niet welke). Hmmm, er klopt iets niet, maar zo iets zal het zijn :+

Ah, zet er een PTC-weerstand tussen de zwarte en de bruine (positive temperature coefficient): bij temperatuurstijging neemt de weerstand toe en gaat fan harder draaien. Dus als je kast heter wordt, gaat je fan sneller draaien! Een kwestie dus van de juiste PTC te vinden om bij de juiste temperatuur een maximaal draaiende fan te krijgen.

Er zijn ook fans waarbij je de snelheid kunt regelen door bijv tussen de 0 en 10Hz op een extra draad te zetten. De witte draad is misschien die freq-regeling: hoe hoger de freq van stroom-pulsjes tussen de zwarte en de witte, hoe sneller draaien. Maar het zou ook voltage regeling kunnen zijn: vast 12V tussen zwart en rood. Varierend voltage tussen zwart en wit. Hoe lager het voltage tussen zwart en wit, hoe langzamer fan draait, maar de fan blijft de 12V gebruiken en is dus ook op langzamer stand lekker krachtig! >:)

Ga niet zomaar aansluiten wat ik zeg, de fan kan kapot gaan.
Waarschijnlijk lul ik crap, maar ik hoop dat je er iets aan hep! :)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
Het zal interdaad wel eens kunnen zijn dat er een PTC op cd bruine en zwarte draad moet.

Dan blijft de witte over, ik denk niet dat er een bloksignaal op moet komen te staan, maar meer in de trend van het bovengenoemde "toerental draadje"

Ik ga es ff verder met proberen :P

• BC3 Victim
het kan ook nog zijn dat een draadje voor sommige moederborden is om aan te geven hoe hard de fan draait, je weet wel dan krijg je zo''n mooi snelheidsmetertje op je beeldscherm

• BC3 Victim
Hoe harder je knijpt hoe meer weerstand die draad ondervind dus hoe langzamer die gaar draaien

Verwijderd

knijpt??? je bedoelt dat je in de draad knijpt en dat ie dan harder of zacter loopt????

of kom ik nou dom over?

• Skeleton353
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2020

Skeleton353

Ik herken mezelf niet meer ...

Op zaterdag 19 mei 2001 18:26 schreef SuB het volgende:
knijpt??? je bedoelt dat je in de draad knijpt en dat ie dan harder of zacter loopt????

of kom ik nou dom over?
Je komt niet dom over... je komt alleen ''onwetend'' over. Iets meer dan beginner dus :)
Niet slecht bedoeld hoor ! :7

Asus Cusl2-c - Intel P3-800 Mhz - 512 Mb Ram - Asus V7700 (Ge-force 2 GTS) - Plextor 40/12/40A CD-writer - SB-audigy - 2x40 Gb HD - Cambridge FPS-1000 Speakers - IIYAMA AS4611UT LCD Monitor - MS Optical Wheel Mouse - Windows XP Professional (Engels)

• BC3 Victim
Mensen, ten eerste zijn jullie aarde, net als de zwarte draad. Ten tweede, als je harder in een draad knijp (tussen duim en wijsvinger ja), dan wordt de weerstand tussen jou (de aarde) en de draad KLEINER.

Pagina: 1