Nou, het hoeft helemaal geen raar probleem te zijn.
Heb je je processor en/of cpu van je videokaart overgeclocked? Als dat zo is en je systeem wordt steeds langzamer, kan het zijn dat een van je processoren beschadigd is. Kijk, het enige wat een processor doet is stroompjes (frequentie met bepaald voltage, vcore dus) over een laagje siliconen lopen. Als de processor te warm wordt (door te hoog voltage bijvoorbeeld) smelten stukken van dit siliconen laagje. Op die plekken onstaan "gaten", waar de stroom niet meer overheen kan. Dit stroompje was een opdracht, dis dus NIET kon worden uitgevoerd, omdat het stroompje in het gat verdwenen is. De processor moet deze opdracht voor een tweede keer proberen uit te voeren... Hoe warmer de processor, hoe slechter de siliconen laag, hoe sneller de siliconen smelten, hoe meer gaten, hoe meer opdrachten die niet meteen de eerste keer uitgevoerd kunnen worden, langzamer de processor. Dit geldt dus ook voor je video kaart.
Verder kan het zijn dat je pc een keer gecrashed is en toen de cmos heeft gereset naar de standaardinstellingen (UC ipv UWSC, AGP 2x, cycle times van je geheugen, fsb whatever). Duik je bios dus nog eens in, en check al die instellingen.
Ook zei je dat je je hd opnieuw had geformateerd en dus ook windows opnieuw hebt geinstalleerd. Heb je Windows al volledig ge-tweaked dan? Er zijn werkelijk zo belachelijk veel software instellingen te doen die je pc sneller maken. Hiervoor verwijs ik je door naar
http://www.about.com Zoek hier op "tweak + windows" en je vindt veel info.
Met de hoeveelheid vrije ram zal het inderdaad niet zoveel te maken hebben. Ram is er namelijk niet voor om "vrij" te zijn, maar om gebruikt te worden. Memturbo (zoals gezegd) kan wel wat uitmaken, maar niet veel en dat komt door het volgende: als je memturbo draait, zal hij alle toepassingen uit je geheugen halen, die je even niet gebruikt. Het probleem is, dat als het proces van deze toepassing nog draait (bijv. background apps in windows) deze in no-time door windiws weer in het geheugen worden gezet. Als je een leuke score met 3dmark wil hebben, moet je windows eerst goed tweaken. Vervolgens opnieuw opstarten, zonder dat er ook maar IETS aan programma''s in de achtergrond worden opgestart. Als je win 9x/me hebt, kan je al deze opstart crap uitzetten door naar "Start", "Uitvoeren" te gaan. Hier typ je in "msconfig". ga naar het tabblad "opstarten" en vink hier alles uit wat je niet gebruikt.
Nou, verder weet ik het niet meer, omdat ik je systeem config niet ken.
Veel succes.
Jonas
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen