Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[BC3] Stroomverbruik oude en nieuwe pc''s vergelijken

Pagina: 1
Acties:
  • 272 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SnoW
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-11 10:12
Voor een onderzoek zou ik graag wat meer willen weten over het volgende:

Verbruiken moderne desktop-pc''s minder energie dan oudere pc''s? Wat zijn de ontwikkelingen hierin? Een Athlon vergt bijvoorbeeld een zwaardere voeding. Wil dat zeggen dat de pc in z''n geheel ook meer energie verbruikt dan bijvoorbeeld een oude Pentium1?

In laptops worden steeds meer energiebesparende onderdelen gebruikt, maar geldt dit ook voor desktop-pc''s?

Ik hoop dat er mensen zijn die me hier wat meer over kunnen vertellen. Alvast bedankt!

Verwijderd

Moet je eens wat proberen.

Pak je ampère meter en je natuurkunde boek en ga eens wat vergelijken.

Ik denk dat moderne PC''s meer stroom verbruiken dan de oudere PC''s. Die hebben ook zwaardere voeding, grotere monitor. Ook de randapperatuur (scanners/priners/boxen/etc.) verbruiken ook stroom.

PC''s die 24/7 aanstaan verbruiken zowiezo al meer stroom dan een systeem dat 1/3 aanstaat.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Dat nieuwe PC''s meer stroom verbruiken lijkt me evident: Snellere processoren, snellere HD''s, snellere CD-ROM spelers, dat kost allemaal energie. (Niet voor niets worden computers steeds warmer).

Wat mij wel leuk lijkt om te weten is of de efficientie van computers voor- of achteruit is gegaan? Oftewel: Hoeveel energie is er nodig voor dezelfde berekening? (die op een nieuwe pc natuurlijk minder tijd kost).

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Nieuwe computers verbruiken idd meer stroom. Dat zie je alleen al aan de voeding. Een 300 Watt voeding is tegenwoordig standaard. Dit komt omdat er steeds meer onderdelen in de pc komen die krachtig moeten zijn, en daardoor ook meestal meer stroom gaan verbruiken. Denk maar aan de videokaart. Vroeger was dit niet zo''n belangrijk onderdeel van de pc. Tegenwoordig moet een videokaart heel wat kunnen.

Hoeveel de onderdelen precies verbruiken zou ik niet weten.

In "gewone"desktop pc''s gaat het vooral om de prestatie. In laptops om prestatie/verbruik. Hiermee bedoel ik dus dat er bij het bouwen van een pc eigenlijk nooit op stroomverbruik wordt gelet.

Verwijderd

[b]Wat mij wel leuk lijkt om te weten is of de efficientie van computers voor- of achteruit is gegaan? Oftewel: Hoeveel energie is er nodig voor dezelfde berekening? (die op een nieuwe pc natuurlijk minder tijd kost).
Dat is idd een interessante vraag !!

Verwijderd

Mischien kun je de (9^(9^9) laten berekenen op een Pentium 100Mhz en een 1000Mhz.. lijkt me zeer 8-) om te weten.

• BC3 Victim
Ik durf te stellen:

Het maximum stroomverbruikt is omhoog gegaan.
Power on demand is nu beter geimplementeerd.
GreenPC is een marketing illusie.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

En je monitor (zeker als je een grote hebt) vraagt de meeste stroom van allemaal. Mijn monitor (19") heeft 140 watt nodig. Dat is meer dan het maximum stroomverbruik van mijn pc.

(trouwens, dat je een 300 watt voeding hebt, wil niet zeggen dat je pc zeker 250 watt gebruikt, want een 300 watt voeding leverd meestal in totaal maar 150 watt. Als je de losse vermogens van de verschillende voltages optelt, kom je aan 300 watt. Die kunnen echter nooit allemaal het maximum leveren)

Verwijderd

De efficientie is zeker toegenomen, het stroomverbruik is daarbij echter zeker ook toegenomen.

Verwijderd

Dat `onderzoekje` hoef je niet te doen hoor je kan ook hier ff kijken http://www.dutchpowercows.org/full.dsp?id=154

• SnoW
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-11 10:12
Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

Het onderzoek betreft aan stage waarbij moet worden nagegaan hoe milieubewust het stagebedrijf is. Hierbij kwam de vraag naar voren of het zinvol is de oude pc''s te vervangen, om zo het stroomverbruik te verminderen. Gezien jullie reacties is dit dus geen goed idee.
Op woensdag 16 mei 2001 17:03 schreef unicorn7 het volgende:
Ik durf te stellen:
[...]
GreenPC is een marketing illusie.
Interessante mening. Zijn al die groene logo''s e.d. volkomen onzin, puur en alleen om de consument tevreden te stellen? Of zijn er toch technische ontwikkelingen die wel degelijk bijdragen aan vermindering van het energieverbruik?

• BC3 Victim
Ik weet nog dat mijn eerste computertje een lineaire voeding had met 5V/3A, 12V/1A en -12V/1A. de +/-12 V werd nauwelijks gebruikt en ook de 5V werd maar belast met ongeveer 1.2A. Zo een 8-bit systeempje verbruikte dus ongeveer 6 a 8 Watt. Dat is dan zonder floppy station. Desondanks werd de voeding behoorlijk warm!

Verwijderd

Met het programma radiate kun je zien hoeveel vermogen een processor ongeveer heeft. Een 1000 MHz Thunderbird komt bijna aan de 60 W (!) een 486 DX4-100 is maar 4,4 W. Een 600 MHz transmeta crusoe is zelfs maar 1,2 W.
Pagina: 1