[BC3] Hoe goed is koelpasta?

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Heb net even gelezen over die arctic silver II maar daar worden de temperaturen alleen vergeleken met andere koelpasta.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
De functie van koelpasta is eigenlijk het maken van een perfecte verbinding tussen heatsink en core. De onderkant van een heatsink is namelijk vaak niet perfect glad, en de bovenkant van een core ook niet.

Normaal gesproken is bij een koelpasta van belang hoe goed hij warmte geleidt, immers hoe beter de warmtegeleiding, hoe beter de warmte afvoer van de core naar de heatsink. Echter, het laagje tussen core en heatsink moet zo dun zijn dat het verschil tussen koelpasta''s bijna niet merkbaar is in de meeste gevallen.

Om even op je vraag terug te komen, dat verschilt dus per heatsink en core combinatie. Afhankelijk van de gladheid van de oppervlakken, gebruikte (hoeveelheid) koelpasta en bevestiging van de heatsink op je processor kan de temperatuur verschillen.

• BC3 Victim
OK, als ik nu een Duron 800@1000 ofzo doe. En bijv. een mini-orb ofzo. Tussen hoeveel graden verschil kan dit uitmaken? tussen de 2-10 graden?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:11

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Het scheelde mij 4 graden....ga maar uit van 2-6 graden verschil.

Whatever.

• TripleM
Ja, zo rond die koers zou kunnen.. Als je heatsink en core allebei al heel glad zijn kan het misschien net 1 of 2 graden schelen, zijn ze wat minder glad dan inderdaad best een graad of 5-6, soms zelfs meer..

Trial and error, ofwel, gewoon koelpasta smeren.. Eerst een heel dun druppeltje op de onderkant van je heatsink (als er zo''n stickertje opzit aan de onderkant, die er eerst afslopen.. ehm.. afhalen :)), dan uitwrijven in cirkelbeweging met je vinger in een boterhamzakje (is troep die arctic silver), dan een beetje op de core, ook uitwrijven met vinger-in-zakje en gladstrijken met een scheermesje of een of ander credit card achtig pasje.. Koeler erop, en klaar is kees!

Succes!

Verwijderd

Komt die air-miles pas toch nog een keer van pas he... >:)

• BC3 Victim
He, bedankt voor het advies. Zo''n tubetje kost ongeveer Fl.30 gulden toch?
Nu heb ik net gelezen dat dat goedje verschrikkelijk plakt en dat je je core sloopt als je de koeler eraf wilt halen. Is dat waar? :'(

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-06 10:00
nee dat is neit waar, wat jij bedoelt is de lijm variant van artic silver en die plakt idd erg goed.
Jij he b gewoon de normale artic silver II nodig

• TripleM
Op woensdag 16 mei 2001 10:32 schreef Stealth2000 het volgende:
wat jij bedoelt is de lijm variant van artic silver en die plakt idd erg goed.
Da''s nogal een understatement.. :D Met die rotzooi trokken ze de core van een GF2 videokaart eraf geloof ik.. Nou dan doe je stevig mee in het wereldje zou ik denken :P

Die zooi is leuk als je losse heatsinks op bijvoorbeeld je videogeheugen wil plakken, jij moet inderdaad de gewone Arctic Silver II hebben, kost 26 per tubetje bij http://www.oc-shop.nl , daar heb ik het gehaald in ieder geval, zou niet weten waar het nog meer te koop is..

• BC3 Victim
26? Da''s betaalbaar! Bedankt voor de info.

• Excrusiator
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 20:19

Excrusiator

Say wha?

Op woensdag 16 mei 2001 10:38 schreef TripleM het volgende:

[..]

Da''s nogal een understatement.. :D Met die rotzooi trokken ze de core van een GF2 videokaart eraf geloof ik.. Nou dan doe je stevig mee in het wereldje zou ik denken :P

Die zooi is leuk als je losse heatsinks op bijvoorbeeld je videogeheugen wil plakken, jij moet inderdaad de gewone Arctic Silver II hebben, kost 26 per tubetje bij http://www.oc-shop.nl , daar heb ik het gehaald in ieder geval, zou niet weten waar het nog meer te koop is..
Was een Geforce 1 DDR

<HunterPro> HAL: is Excru intelligent?
<HAL> HunterPro: Hijs weer lekker intelligent.
* Excru aait HAL

• F.U.B.A.R
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-07 22:15
Op woensdag 16 mei 2001 19:31 schreef onik4 het volgende:
26? Da''s betaalbaar! Bedankt voor de info.
Kost maar 375 befkes bij Loveno!

Ik heb het met een oude bankkaart aangebracht. Een minuutje rustig gladstrijken en het zit perfect!

Verwijderd

Loveno = afzetterzzzz . Alleen die Digidoc wil ik er wel halen omdat ze de enige winkel zijn die er een verkoopt . Voor de rest : www.capitani.be , www.wallabie.be , www.comtechnology.net
Pagina: 1