De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Verwijderd
Veel plugins betekend in iedergeval het snelste wat je kan krijgen. Mocht je Cubase Vst gebruiken, denk ik dat je beter kan gaan voor een Intel. Ga voor 512mb ram. Matrox Dualhead. Voor muziek kan je beter een scherpe videokaart hebben ipv een supersnelle. scsi schijven zijn niet meer persee nodig. Alleen als je echt wilt pushen heeft het nog nut. Anders ga je voor een ibm schijf. 1 Schijf kan voldoen, 2 is beter. Dan gebruik je de tweede puur voor opnamen. Voor geluidskaarten is het goed te weten eerst wat huiswerk te verrichten:
* zijn nog steeds veel professionele kaarten die niet met via chipsets werken (geen grapje).
* hoeveel sporen wil je tegelijkertijd op kunnen nemen
* kaarten met dsp''s ontlasten de cpu zodat deze vrij blijft voor overige taken (creamware, mixtreme, etc.)
* meerdere in- en outputs kun je afhankelijk van de kaart gebruiken om externe effecten te gebruiken bij het afmixen, zeker handig om te hebben.
Zelf wacht ik even af voor een PIV op de nieuwe socket. Mocht je niet kunnen of willen wachten, zou ik zelf gaan voor:
* Asus CUSL2-C met 512 mb pc133
* PIII 1Ghz
* Matrox G450 DH ((32 mb)
* 2xIBM ATA100 schijven
* Audiokaart met eigen dsp''s.
* 2 x 17" monitoren (19" kan tegenwoordig ook wel voor de prijs)
Ben ervan uitgegaan dat je dus nergens op hoefde te besparen. Vandaar 2 monitoren, dat werkt gewoon erg prettig met al die plugins.
PS Feedback is in mijn ogen echt
4 maanden later en we hebben nog steeds geen 100% werkende driverset erop kunnen krijgen.
Kan een uitzondering zijn, maar ik zou het toch niet aanraden. Bovendien zit je aan een zeer beperkt aantal mobo''s vast als je een ISA kaart haalt. Ik zou eerder gaan denken aan een Guillemot MAXIsound MUSE. Gewoon PCI, heeft een externe connector doos en (erg belangrijk) de drivers schijnen veel beter in orde te zijn.
Oslik blyat! Oslik!
wij hebben een pc met 2 layla''s (echo)http://www.echoaudio.com/
op een celeron 700 en die draait als een trein!
(duurde een paar maanden) maar wat is hij enorm snel.
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Verwijderd
Aangezien geld geen rol speelt voor je, heb je hier vast wel 3695 Dollar voor over
En dan doen we er nog een Pro Tools 24Mix kaart bij voor in de computer.. 11.995 Dollar
Ow en een mediaarray van Avid hebben we ook..
http://www.avid.com/products/media_array/specs.html
Kweet niet wat het kost, maar vast een koopje vergeleken bij de rest..
wil daar 2,als het kan 3 ata 100 schijven in en heel veel werkgeheugen.
zit te denken over een motu kaart.
welke mobo kan ik het beste nemen?
iemand ervaring met mark of the unicorn?
Even een voorbeeldje:
AMD Athlon Thunderbird 1333Mhz DDR
Asus A7M266
256MB DDR RAM minimaal
2x Maxtor 40GB 7200RPM in RAID0
Bigtower
Vul de rest maar zelf aan...
Natuurlijk kan je ook SCSI nemen, maar dat is een flink eind duurder.
CubaseVST vind ik persoonlijk
Ik werk zelf veel liever met CakeWalk Pro Audio, welke ook veel logischer indeling heeft, een lager CPU load zodat er meer effecten/sporen mogelijk zijn op dezelfde hardware config. VST plugins kan je ook met Cakewalk gebruiken middels een DX2VST plugin die vrij te downloaden is. Ook kan je makkelijker met toetsenbord shortcuts werken als met CubaseVST. CoolEdit kun je gebruiken als standaard WaveEditor, of de ingebouwde in Cakewalk.
Ga je met meer dan 256MB RAM werken, dan kan je beter Windows 2000 installeren zodat je performance en stabiliteit toenemen.
Bespaar in ieder geval niet op je harddisk en je CPU. Kies voor 7200rpm of meer. Cakewalk werkt perfect op een AMD CPU. (ik werk op een AMD K6-II+550@600 met 8-10 sporen, meer heb ik nog nooit nodig gehad.
Als het om geluidskwaliteit gaat: let op de signaal-ruis-verhouding bij de aanschaf van een kaart. Het aantal aansluitingen is bijzaak, want je kan er altijd een paar aansluitingen bij maken of tweaken. Ook kun je 2 geluidskaarten gebruiken ipv 1 die meer in/ouputs heeft.
voorbeeld:
Goedkoopste SBLive 1024 Player fl 129,-
De CD / AUX / in kan je ieder naar de voorkant van je kast doen met 2tulp of 1jack. De Modem In naar voorkant met 1Jack want die kan je gebruiken voor Gitaarelementen/mono line in.
Natuurlijk kan je ook zo''n prachtige 24/96 MoT kaart nemen, dan heb je een betere kaart, meer inputs etc, maar dat kost dan ook wel wat...
Neem een BigTower...
Je kast hebt meer lucht, lagere temperatuur. Je kan grotere fans kwijt die minder herrie maken.
Je kan vrije 5 1/5" driveklepjes gebruiken voor extra in/outputs.
Je inputs zijn lekker op sta-hoogte.
Als videokaart?
Een goede 2D videokaart, zoals Matrox en Ati alleen maar kunnen maken. Wil je ook 3D games spelen dan raad ik je aan om dat op een aparte Windows Partitie te doen (die aan het eind van de HD staat zodat de multitrack aan het begin vd HD staat) met een Ati Radeon. Hiermee kan je dan ook DVD/DivX kijken op je TV en TV/DVD/DivX op je PC... Wil je die DVD/DivX/TV allemaal niet en speel je geen spellen dan raad ik je een Matrox G4x0 Dual Head aan. Voordeel: Dual Head = 2 monitoren tegelijk mogelijk.
je raad me 256mb ddr ram aan.is er zoveel verschil met gewone ram op 133mhz?
Ik wil er logic audio op draaien,gaat dit goed met AMD?
Zit te denken aan een MSI K7T turboraid mobo met AMD Tb 1400@266 mhz.
Of is een ASUS mobo beter?
zie door de bomen het bos niet meer....
Heb er paar weken geleden wat besteld en ze zaten wel lekker te klungelen ja. Goedkoop viel in dit geval wel mee.Op maandag 14 mei 2001 20:26 schreef dopy het volgende:
PS Feedback is in mijn ogen echt. Vroeger waren ze wel ok, maar nu ze wat groter zijn... Goedkoop zijn ze al zeker niet.
Verder was dit trouwens maar een voorbeeld, de 1e winkel die in me op kwam
Wij draaien Logic Audio Platinum 4.6(4,7 heeft een andere engine en werkte niet lekker) op een asus cuv4x met een via chipset(via drivers installeren!!) en een celeron 700 192mb ram en dat gaat beter als verwacht maar dan moet je ook niks anders doen dan alleen harddiskrecording en je systeem lekker schoon houden en allemaal verschillende partities maken zodat je bijvoorbeeld aan 10 verschillende nummers kan werken op verschillende partities.Op dinsdag 15 mei 2001 08:27 schreef magneteyezer het volgende:
unicorn 7
zie door de bomen het bos niet meer....
Raid is niet echt nodig maar dat moet je zelf weten.
scsi schijf met een opzoeksnelheid bij de 6-7ms heb je ook heel erg veel aan.
AMD Thunderbird 1400 Mhz(266 FSB)
MSI K7T turbo raid mobo
Matrox millenium G450 32mb dualhead
Maxtor 40 Gb ATA 100 7200rpm (x2)
MOTU 2496 audiocard
Dit alles in een bigtower kast.maakt het uit wat voor type kast je neemt(ATX ofzo???)
Nu weet ik alleen niet wat voor werkgeheugen ik het beste kan nemen.Ik wil 3x512mb maar ik weet niet welk geheugenmerk het beste werkt met dit moederbord.
Ik wil ook graag een dvd brander erin,welk merk is het beste?
DDR Ram heeft een hogere bandbreedte, die goed uitkomt als je je met WAVE multitrackrecording bezighoud. Het is nog maar wel de vraag of de meerprijs opweegt tegen de performance, het is nl. wel een poepie duurder. Ik werk zelf op een AMDK6-II 500Mhz 256Mb 100Mhz SDRAM systeem, en kan daar 8-10 sporen mee gebruiken, meer heb ik nog nooit nodig gehad. Maar mijn nieuwe systeem zou ik wel met DDR SDRAM willen hebben, mits de prijs laag genoeg is voor mijn varkentje...Op dinsdag 15 mei 2001 08:27 schreef magneteyezer het volgende:
unicorn 7
Ik zie geen reden om 1 van de 2 te bevooroordelen: Intel/AMD.
Voor mij is de prijs ook belangrijk, dus kom ik persoonlijk snel bij AMD uit zodat ik mijn zuurverdiende geld kan gebruiken voor een perfecte geluidskaart / moederbord / harddisk.
Logic Audio: Als het dit is:
http://www.logicuser.net/ dan is het een Cubase-achtig iets wat net als Cubase van de Mac afkomt. Mijn persoonlijke mening/ervaring is dat Cakewalk Pro Audio voor een Windows gebruiker lekkerder werkt en meer performance geeft op dezelfde hardware configuratie als Cubase. Dit hangt waarschijnlijk samen met het feit dat Cubase oorspronkelijk van de Mac afkomt en geport is naar de PC, terwijl Cakewalk op de PC ontwikkeld is (ik heb nog een disketteversie van 11 jaar oud: Cakewalk voor PC)...
MSI contra Asus... Ik vind MSI niet slecht, ze maken goede bordjes, maar persoonlijk zou ik voor de Asus A7M266 of de A7V266 gaan.
Kijk eens op
[topic=179613]
http://www4.tomshardware.com/mainboard/01q1/010221/index.html
Ik ben er zelf nog niet uit: DDR of SDR SDRAM, of een mobo wat beiden ondersteund, zodat ik met SDRAM kan beginnen en met minder kosten naar DDR SDRAM kan overstappen. Vooral bij grootte geheugen operaties, zoals bij multitrackrecording en videobewerking zou DDR SDRAM beter zijn, maar in de vergelijkingen die ik heb gezien, zijn de verschillen klein tussen DDR en SDR RAM.
Bigtower - ATX met een stille voeding - want geluidsediting doen met een vliegtuig naast je gaat niet echt lekker...Dit alles in een bigtower kast.maakt het uit wat voor type kast je neemt(ATX ofzo???)
Nu weet ik alleen niet wat voor werkgeheugen ik het beste kan nemen.Ik wil 3x512mb maar ik weet niet welk geheugenmerk het beste werkt met dit moederbord.
Ik wil ook graag een dvd brander erin,welk merk is het beste?
Geheugen: NoName 512MB PC133 SDRAM FL 330,-, of 512MB PC133 SDRAM Registered (Dane-Elec) FL 1144,- ECC heb je niet nodig, dat is voor servers bedoelt, en ECC is trager als normale SDRAM. Vanwege het grote prijsverschil zou ik voor de NoName gaan, mits goede garantie van de winkel. Als het verschil kleiner was geweest, had ik voor Merk Ram gegaan, zoals Dane Electric, Corsair, Kingston, Mushkin, Crucial etc.
en hij vroeg iets aan mij, dan is het altijd vriendelijk om daar nog even antwoord op te geven...
Hmmm ja dat kloptOp woensdag 16 mei 2001 08:09 schreef unicorn7 het volgende:
volgens mij heeft ie een config gevonden, maar nog niet aangeschaft...
en hij vroeg iets aan mij, dan is het altijd vriendelijk om daar nog even antwoord op te geven...
Heb jij hem dat advies gegeven voor die pc? Zoja: dan heb je hem flink wat aangesmeerd
ik heb inderdaad nog geen pc gekocht,anders zou ik hier niet om raad vragen...
beetje te laat dan he...
Als ik het goed begrijp is die asus mobo sneller,maar is ie ook stabiel?
Dat is voor mij nl het voornaamste..
its a serrrrrrrr =8>)
maar ik heb zelf nu een 600Mhz systeempje, en het systeem wat hij nu bijelkaar heeft is zo''n beetje in grote lijnen wat ik op mijn koelkast op papier heb hangen als ''volgende pc''. Zodra het varkentje vet is....
Ik heb nog even wat nagelezen...
http://www4.tomshardware.com/mainboard/01q1/010221/kt133a-13.html
http://www4.tomshardware.com/mainboard/01q1/010104/amd-133fsb-08.html
Het verschil tussen Asus en MSI is niet zo groot naar mijn mening, het verschil tussen SDR en DDR is een stuk groter als je kijkt naar de geheugenbandbreedte. MSI zou in principe stabieler moeten zijn, Asus van huis uit een overclockers bordje.
afwegingen... afwegingen... afwegingen...
Ik had dus gelijkOp woensdag 16 mei 2001 08:21 schreef unicorn7 het volgende:
LOL...
maar ik heb zelf nu een 600Mhz systeempje, en het systeem wat hij nu bijelkaar heeft is zo''n beetje in grote lijnen wat ik op mijn koelkast op papier heb hangen als ''volgende pc''. Zodra het varkentje vet is....
Laten we het maar niet zeggen
? tsja er is niks mis mee met het systeempje, en aangezien ik er niks op verdien, is mijn mening in ieder geval niet gekleurd door geldlust zoals in een winkel. Daarnaast liggen zijn eissen en mijn eissen niet zover uitelkaar, behalve dan dat ik meer aan videobewerking wil doen.Op woensdag 16 mei 2001 08:22 schreef dennisdotcom het volgende:
Ik had dus gelijk
Laten we het maar niet zeggen
Nog even terugkomend op SCSI richting topicstarter:
SCSI is sneller, lagere toegangstijd etc... allemaal prachtig voor multitrackrecording. Maar helaas schreeuwend duur. Om kosten te spreiden, en niet in 1 keer configproblemen of aanschafverwarring te hebben, kan je eerst een IDE-RAID proberen, en kijken hoever dat bevalt. Wil je dan nog meer, dan kan je er altijd een PCI SCSI kaart in hangen met 1 of meer SCSI HDD''s.
Ik ga ook een nieuwe PC aan schaffen die o.a. dienst zou moeten doen in een studio. Mijn oog en oor is gevallen op de Sek''D Siena als soundcard.
Check hem maar ff op de site: www.sekd.com/product_main/siena_info.htm
Specs: 8 analog In/Out, 24 Bit/96 kHz, 2 MIDI In/Out, driver support for Windows 95/98, ME, NT and 2000 (MME), ASIO 2.0, DirectSound, GSIF for Windows 9x
Ken iemand die er mee werkt en die is zeer te spreken!
Helaas niet digitaal
I-eye
TECHNICAL SPECIFICATIONS
Analog Inputs:
2 ch. mic/line inputs (XLR or 1/4") bal/unbal w/-26dB pad, 48V, gain control, high-pass filter@ 75Hz
6 ch. line inputs (1/4" TRS) bal/unbal w/ software controlled gain
44.1kHz/48kHz sample rates
Dynamic Range: 98dB (input Ref. = +16dBV for ch. 1-2, +4dBV for ch. 3-8)
THD + N: 0.003% (relative to 1kHz @ -0.5dB, 20Hz - 22kHz)
Frequency Response: +/- 0.5dB (relative to 1kHz, 20Hz - 22kHz)
Input Impedance: Ch. 1-2: 3.1 kOhm pad out (mic/line) Ch. 3-8: 20 kOhm
Headroom: 14dB
Analog Outputs:
Main Output: ch. 1-2, +4dBu, balanced (1/4" TRS) outputs
Monitor Output: ch. 1-2, balanced (1/4" TRS) outputs w/ gain control
Line Outputs: ch. 3-8, -10dBV unbalanced
44.1kHz/48kHz sample rates
Dynamic Range: 98dB (DAC Output Ref. = 0dBFS)
THD + N: 0.003% (relative to 1kHz @ -0.5dB, 20Hz - 22kHz)
Frequency Response: +/- 0.5dB (relative to 1kHz, 20Hz - 22kHz)
Output Impedance: Ch. 1-8: 20 Ohm
Monitor Outputs: 50 Ohm
Headroom: 14dB
Headphone Output:
Stereo with 1/4" TRS connector with gain control
Maximum output level: + 17dBV @ 600 Ohm
Digital I/O:
2 ch. S/PDIF (24-bit), 44.1kHz/48kHz
8 ch. ADAT Optical* (24-bit), 44.1kHz/48kHz
* Can also be used in 2 ch. optical S/PDIF mode
Bovendien ziet het er nog goed uit ook:

Over je systeemconfiguratie zegt DigiDesign het volgende:
- Minimaal PIII @ 500 Mhz of hoger, single processor (ik zou geen P4 nemen, da''s geen lekker platform, hou het lekker bij de PIII)
- Minimaal 192 Mb RAM (256 Mb is dus prima, 512 nog beter)
- FAT32 (Win98 SE wordt geadviseerd, Win2k kan misschien wel, maar sowieso niet op NTFS)
- GEEN HP Pavillion (as if!)
- GEEN Pentium I (ehm..
- GEEN VIA Chipset (die is belangrijk!)
Als ik het dus zo kan zien zou ik voor zo''n set gaan, zeker als je wat professioneler wil gaan werken is die ProTools set echt super voor dat geld!
Dat mobo zou ik dan alleen vergeten, da''s een VIA chipset die daarop zit..
Bij Informatique (had de prijslijst op me bureablad staan
130065 Dane-Elec Dimm 256Mb SDram PC133 CAS2, ongebufferd 99 319.00
130065 Dane-Elec Dimm 256Mb SDram PC133 CAS2, ongebufferd 99 319.00
131141 Intel Pentium III 1000, 133Mhz, 256Kb, FCPGA, Box 36 719.00
130305 Silent Systems, Socket 7 / 370 , Medium speed 12 59.00
112096 IBM Deskstar 60GXP, 40Gb, IDE, 7200rpm 36 519.00
121234 Asus CUS-L2C Black Pearl, FCPGA, 815E, U-ATA100 36 399.00
501148 Matrox Millennium G450 32Mb Dualhead DDR oem 36 309.00
330000 Sony 3,5" Diskdrive 1.44Mb 12 45.00
410053 Plextor PX-W1610TA 16x10x40 IDE CD-Rewriter oem 12 569.00
880360 BTC 5201 Keyboard Win98 PS/2 12 39.00
460103 Logitech WheelMouse Optical, USB/PS2 60 89.00
350307 AOpen Bigtower ATX, 300Watt grijs (HQ08B) 12 279.00
665005 Nec MultiSync 95F, 19", .25mm 36 979.00
665005 Nec MultiSync 95F, 19", .25mm 36 979.00
Inclusief de ProTools set kom je dan rond de 7.500 piek uit, maar dit is dan ook een prima systeem.. Met voldoende processor power, lekker wat geheugen, ruimte voor wat leuke opnames en mooie beeldschermen op een goede videokaart..
Voor meer info over ProTools: http://www.digidesign.com/
Succes en vooral alvast veel plezier met je set!
Scsi maakt geen zak uit. De huidige ATA 100 schijven geven genoeg performance voor 60 - 70 kanalen 24 bit audio. Dat mag dus geen probleem geven. Cpu speed is wel degelijk van belang. Vooral bij gebruik van zware reverb plugins en VST instruments.
Een goede geluidskaart is belangrijk en dan vooral een goede driver support. Ik gebruik zelf een echoaudio darla24 (ik heb geen digi I/O nodig) met een midisport 4x4 midiinterface. Dit werkt voor mij prima.
De midiman DELTA 1010 vindt ik nog een betere kaart. Erg helder geluid en uitstekende driversupport. (8 in/8 out + midi)
Verder zou ik zeggen, wees er zeker van dat je een stapel RAM hebt (vooral met Logic en Cubase) 256 of 512 is echt wel fijn om te hebben! En zorg dat je een schone windows boot gebruikt voor je audio apps. Ik gebruik zelf een multiboot systeem (omdat grafische en audio apps vaak niet goed samen gaan.
Verder kan ik er niet genoeg op attenderen dan een Soundblaster Live geen proffesionele kaart is! De drivers zijn niet geschikt en veel mensen hebben er problemen mee!
Veel succes!
A.
live vanuit school...Op woensdag 16 mei 2001 08:40 schreef unicorn7 het volgende:
? tsja er is niks mis mee met het systeempje, en aangezien ik er niks op verdien, is mijn mening in ieder geval niet gekleurd door geldlust zoals in een winkel. Daarnaast liggen zijn eissen en mijn eissen niet zover uitelkaar, behalve dan dat ik meer aan videobewerking wil doen.
Nog even terugkomend op SCSI richting topicstarter:
SCSI is sneller, lagere toegangstijd etc... allemaal prachtig voor multitrackrecording. Maar helaas schreeuwend duur. Om kosten te spreiden, en niet in 1 keer configproblemen of aanschafverwarring te hebben, kan je eerst een IDE-RAID proberen, en kijken hoever dat bevalt. Wil je dan nog meer, dan kan je er altijd een PCI SCSI kaart in hangen met 1 of meer SCSI HDD''s.
Ja ik vroeg me dus idd. al af waarom er twee videokaarten in dat ding moeten, en vooral: waarom zulke enorm dure videokaarten!
succes.:)
en ik zou toch zeker ook voor een pentium 3 processor gaan.
Verwijderd
hmm ik zit te replyen op een topic van 3 jaar oud... LAMAAAA
ik ben ook al een tijdje bezig om een goede pc voor audioapplicaties bij elkaar te schrapen.
Mocht je gebruik maken van samples, dan kan ik je aanraden om bijvoor een aparte schijf hiervoor te gebruiken(dus geen andere partitie). Heb zelf een wd 80 gig met 8 mb cache als primary schijf en een s-ata maxtor 8mb cache voor samples ed. (misschien hiervoor een scsi?)
je kan ook kijken om audioprogrammas op een andere schijf te installen dan je primary partite.. weet het niet zeker. Heb zelf de delta 66 en is een lekker kaartje.
Kwam er wel achter dat mijn audiokaart de zelfde irq heeft als mijn sata controller, maar dat schijn je te kunnen veranderen door je acpi te disabelen. Heb er tot nu toe geen last van dus laat het zitten.
Let op je geheugen(lage latency), en dual channel lijkt me beter ivm met data/audio stromen.
Maar belangrijkste is dat ie stabiel is. Hier heb ik lang mee lopen kloten, maar heb nu een asus a7n8xe deluxe en die is rockin steady. Met een chieftec voedingkie.
Ik hoorde wel dat p4 sneller is met dit soort programma;s (cubase etc) maar weet het niet zeker. Zelf heb ik een amd barton, en hij doet het prima. Stabiliteit is het belangrijkste.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2004 15:51 ]
Zelfkennis siert de tweakerVerwijderd schreef op 03 april 2004 @ 15:50:
edit:>>
hmm ik zit te replyen op een topic van 3 jaar oud... LAMAAAA
[...]
Oslik blyat! Oslik!
Dit topic is gesloten.
![]()