[BC3] wat is er hier naar de kl*te

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik heb een Abit BE6 II met een schijf of 5 (vaarvan 2 7200 toeren schijven), DVD en een writer. Verder een P3500 (niet geclockt), een promise UDMA100 controller, een sblive, twee netwerkkaartjes, 768mb DRAM en een TNT2 ultra AGP videokaart.

Een aantal maanden geleden begon deze machine, meestal tijdesn het spelen van een of andere game te "beepen", dus vanuit de systeemspeaker. Meestal verhielp het afbreken van het spel deze t*ring herrie.

Op dit moment is het dusdanig erg dat de PC al begint te beepen als ik hem aanzet, of als ik er een tijdje meewerk. Dat werken is overigens niet meer mogelijk, zelf als ik met een DOS diskette opstart dat stopt het systeem, hetzij met een bevroren scherm, hetzij met een zwart scherm (DOS is dan wel opgestart).

Een reset van het systeem werkt ook al niet erg lekker meer, of hij reset niet (zwart scherm), of de sirene begint uit de systeemspeaker te klinken.

Win2k opnieuw installeren lukt niet, crasht tijdens de tweede installatie procedure (zeg maar het "grtafisch" opstarten) met zwart scherm, blue screen (stop), of "gewoon" bevroren.

Het geheel zit in een bigtower van AOpen met een 300wat voeding.

Goed, dat er het e.e.a vervangen dient te worden dat snap ik ook wel. Maar wat????

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Vrieskist
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-04 09:28
als je pc speaker eruit haalt beept ie niet mee ;)

maar ff serieus, ik heb geen idee wat er aan mankeert

• sju
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-05-2025

sju

rrradio

Kun je niet ergens in je bios de temp van je proccie zien? denk namelijk dat die veels te hoog is..
Als je dat niet kunt zien kun je ook nog kijken of de fan op je proc het nog doet..

blaat? BLAAAAAAAAT!

Verwijderd

Kan je voeding het wel trekken? Ik vind 5 HDD''s namelijk best wel veel.

Heb je wel gekeken of de koeler van de processor het nog wel deed?

Verwijderd

Deduceer.

Haal alles behalve 1 HD en vidkaart uit je PC. Voeg daarna 1 voor 1 de karten toe en kijk wanneer de problemen zich voortdoen. Andersom kan ook; haal 1 voor 1 de kaarten/apps eruit tot het probleem weg is.

• BC3 Victim
Hmm,

Volgens mij zijn er legio oorzaken aan te wijzen.
(symptomen lijken op een geheugen probleem)

Maar dat kan weer komen dat de spanning uit de voeding te laag is door het grote aantal opvreters in het systeem.

BV. 5 schijven op een 300 watt voeding is wat veel van het goede.

Volgens mij kan je het beste de machine zo kaal mogelijk maken, en langzaam opbouwen.

Vergeet ook niet even geheugen in machine te proppen waarvan je zeker weet dat het goed is

voordat je begint ook even het bios reseten naar factory defaults (kan ook een timing probleem zijn)

:?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
hoeveel x beept hij dan??

• Grrrrrene
  • Niet online
Misschien heb je de temperature warning aan staan op je CPU en heb je die te laag ingesteld?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• BC3 Victim
Goed, even wat aanvulling:

Ik draai nu op 1 7200 schijf op de Promise en de schrijver op IDE1.

CPU temp. : 49
System temp.1 : 23
System temp.2 : 34
fan1 : 4017 rpm
fan2 : 4500 rpm (er zit een dubbele iceberg koeler op m''n proc)

Het ''piepen'' van m''n speaker lijkt een beetje op de sirene van een ziekenauto (tee tuu tee tuu) :-). Overigens staat de warning temp. op 80 graden, en de beepjes doen zich ook voor als ik de ''warning function'' disable...

Geheugen wisselen heb ik ook al geprobeerd, maakt alle geen flaus aus.

Waar ik wel achter ben, is dat de ventilator van m''n TNT2 naar de kl*te is, wellicht al enige tijd. Is het wellicht mogelijk dat daarom de boel het soms wel ''even'' doet??? De ''beepjes'' lijken mij namelijk een pre-post message...

• BC3 Victim
Wel, bij ASUS mobo''s is het zo dat als er een soort van sirene klinkt van een ziekewagen, er geen CPU in zit, of er geen CPU wordt detected. Maar aan de temp van je CPU te zien lijkt deze goed (zo ca. 50 graden.) Het zou misschien kunnen dat je socket naar zijn blarie is. Ik weet niet wat je voor moederbord hebt...

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:56

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

"BV. 5 schijven op een 300 watt voeding is wat veel van het goede."

Ja mzzl he wiseguy!

Heb dat bord een tijd gehad met 6 DMA33 5400 rpm schijven en 4 7200rpm scsi schijven + de hele rambam aan coolers op een P3 450@600 en dit alles op een luttele 230 Watt voeding.

Moet niet dingen zeggen die niet relevant zijn..

Als je bios piept, dan kijk je in het boekje waarop ie uberhaupt kan piepen. Die BE6-2 piept op temp, voltage, rpm. Dus 1 van die dingen kan niet goed zitten. Als je kast zo vol zit kan je temp hoog in (in ene?), maar ook kan je fan kuren vertonene. Of je hebt de piep waardes zo laag gezet dat het steeds gebeurt. Aangezien je ook problemen hebt met andere dingen en dat ie crasht enzo, zou er wel iets anders kunnen zijn. Check dus alles eerst!

Daarna, als het dan nog niet werkt, alles eruit, behalve proc, mem, vga en een je boot schijf en proberen, als het dan nog neit doet, dan zit het daar in. Als ie het dan wle doet, af installen en stuk voor stuk componenten erin.

EITJE! :)

Succes man, zo moet het lukken.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• ezwizard
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 15:20
lijkt me duidelijk.... videokaart wordt te heet... koelen die hap, of ff een andere testen....

• DJSmiley
  • Nu online
Die sirene had ik ook uit mn BE6... was op t moment dat mn voeding beetje moeilijk kreeg...

Zodra een van je spanningen om wat voor redenen dan ook buiten grenzen komt,gaat ie loeien.

Daarnaast kan het ook bv je VGA temp zijn die te hoog wordt (bij spellen zeg je al zelf) of gaar geheugen...

Probeer eens..
1. andere voeding (300 of 350 Watt)
2. Andere vga krt
3. Ander geheugen, of minder geheugen als je meerdere bankjes hebt.

• BC3 Victim
Ik heb er inmiddels een -nieuwe- tnt2 ultra kaart ingehad, maar dat maakte dus geen fl*kker uit.

Op dit moment hangt er maar 1 7200 schijf en
een CD Writer in m''n systeem, en toch krijgt
het systeem het voor elkaar om bij een simpele disk controle (win2k setup) bij 82% te hangen.

Als jullie vanavond een heldere streep aan de avondhemel zien, dan weten jullie wat ik gelanceerd hebt. Ik begin namelijk aardig te flippen van dit systeem.

• Yucko
  • Laatst online: 07:21

Yucko

One clown to rule them all !

Whahahaha :)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Verwijderd

Is het niet gewoon iets met je moederbord? Zit bijvoorbeeld je BIOS prommmetje en batterij wel goed bevestigd? Is het temperatuurafhankelijk?

Als je de mogelijkheid hebt probeer dan eens een ander mobo. Heb zelf een BE6 (1,5 jaar) en die is ook allerlei vage problemen aan het veroorzaken. Af en toe gaat de computer spontaan uit met een gereset BIOS. Meestal krijg ik hem pas na wat hak en breek werk met een van de PCI/AGP kaarten weer aan de praat. Ook dan is het BIOS gereset. Volgende keer toch maar een ASUS. :(

• BC3 Victim
whaaaa!!!! pfoeeee!!!!! krakkkk!!!! na ff denken.... is het niet een idee om je BIOS te flashen?? anders probeer een ander moederb.. anders weet ik het ook nie.

• BC3 Victim
Euh heb ik ook gehad. Was iets met de temp. meting. De voeler was niet goed of zo. Je hebt zeker dat tempmeet prog. erop staan?? Dan gaat hij inderdaad heel veel herrie maken. Bel effe de zaak waar je je mamaplank hebt gekocht. Was bij mij een hele foute serie geleverd. Weet niet wat er nou aan gedaan was/werd. Nieuwe tmpvoeler of gewoon de max temp 20 graden hoger zetten, want die gaf 20 graden te hoog aan.

Pagina: 1