Op zaterdag 26 mei 2001 12:46 schreef sharky_k_ het volgende:
[..]
Is dat jou reden om 4:3 te promoten/verdedigen?
4:3 is makkelijker om te maken dan een breedbeeld scherm. vroeger waren ze gewoon nog niet zo ver en is 4:3 de standaard geworden.
moeilijker te maken? voor tv''s (dezelfde techniek) is het al tijden mogelijk om 16:9 schermen te maken, en inmiddels ook al behoorlijk ingeburgerd. meer dan de helft van de nieuw verkochte tv''s op dit moment zijn breedbeeld. toch worden er nog bijzonder weinig breedbeeld monitoren verkocht. waarom? niet vanwege productieproblemen. puur omdat 4:3 makkelijker werkt met de meeste toepassingen.
Nu LCD schermen er zijn is het net zo makkelijk om een breedbeeld scherm te maken als een normaal scherm.
dat klopt. en waarom gebeurt het dan niet? ook verreweg de meeste lcd-schermen op de markt, voor zowel notebooks als laptops, zijn 4:3. al die voordelen die jij noemt, maken kennelijk weinig indruk op de consument. diezelfde consument die wel in de helft (!) van het aantal keren voor een breedbeeld tv kiest, wil kennelijk voor zijn computer in het overgrote merendeel van de gevallen een 4:3.
Apple''s high end scherm/powerbook zijn/hebben breedbeeld en niet 4:3. (heb ze beide thuis)
Ook SGI''s beeldscherm is breedbeeld en echt niet dat die profesionals alleen maar dvdtjes gaan kijken hoor...
[..]
veel sgi beeldschermen zijn gewoon 4:3. daarnaast maakt sgi veel virtual-reality zooi, en ja, daar heb je bredere beeldverhouding nodig, omdat mensen nou eenmaal een relatief breed beeld kunnen zien. wil het scherm dus beeldvullend zijn, voor vr toepassingen, dan heb je een breder beeld nodig.
je geeft hier een zeek exotische toepassing. dan is het niet zo gek dat die afwijkende behoeften hebben. ik kan zo''n voorbeeld ook wel geven: in de grafische industrie wordt soms gebruik gemaakt van 3:4 monitoren, hoger dus dan ze breed zijn. dit omdat de a4 formaten waar vaak iets op geproduceerd moet worden, dan beter op het scherm passen.
het ging over laptops en met laptops wordt de hele oppervlakte gebruikt als beeldscherm. Ik heb liever dat mijn laptop dan breder is dan 4:3 en met breder bedoel ik ook groter... als je even veel pixels hebt dan kies ik liever voor breedbeeld dan voor 4:3...
dat is al een heel andere mening dan dat wat je eerder zei. dat kwam er namelijk op neer dat je liever een breder beeld had dan een normaal groter beeld. dat is in alle gevallen onzin.
met even veel pixels is het maar net wat je voorkeur is. ik zou trouwens met even veel pixels nog steeds niet voor 16:9 gaan, maar gewoon voor 4:3. of het moet een extreem groot scherm zijn (meter breed en halve meter hoog ofzo), bij hele grote afmetingen lijkt me breedbeeld wel wer fijner.
op een laptop zeker niet.
edit: met even veel pixels creeér je een grotere werkplek. (alleen heb ik op een ander laptop nog nooit zo''n groot scherm gezien als die van de Powerbook G4)
dat ligt dan aan jou, niet aan de beschikbaarheid.
oppervlak 15.2" van apple: 13.25*7.45=
98.7 vierkante inch, op 1152x768
oppervlak dell Latitude C800 15": 12.0*9.0=
108.0 vierkante inch, op 1600*1200
lijkt me duidelijk meer dan de apple, en ook nog op een VEEL hogere resolutie.