[BC3] Heb ik nog wat leuke upgrade mogelijkheden?

Pagina: 1
Acties:

• Neman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 14:07

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

Topicstarter
Heb je geld teveel of zo?

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik wil mijn PC weer eens een keertje upgraden, maar ik weet niet echt goed waar ik het meeste snelheid mee behaal.

-Processor naar 1000MHz
-Geheugen vervangen voor CAS 2-2-2
-Snellere HD (eventueel RAID opstelling?)
-Betere videokaart

Ik heb ook veel over RAID opstellingen gehoord, maar ik weet hier vrij weinig van. Kan iemand mij uitleggen hoe zoiets werkt en of het veel snelheid oplevert?

Wat kan ik het beste upgraden? (Zie sig. voor systeem)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:05
Vind je je pc nóg niet snel genoeg :?
Maar ik zou voor het geheugen gaan eventueel ook de harde schijf.

Je processor merk je niet veel van en jouw videokaart is zo te zien wel ok!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zondag 13 mei 2001 15:26 schreef Vertex het volgende:
Ik wil mijn PC weer eens een keertje upgraden, maar ik weet niet echt goed waar ik het meeste snelheid mee behaal.
Heel simpel: zowel hardware als software tweaks met wat je al hebt. Een paar tips:

HW:
- FSB beetje opschroeven. Kom je miscchien ook wel aan de GHz.
- Kijken of de RAM het niet stiekem toch doet op 2-3-3 (of 2-2-2, maar verschil tussen die twee merk je niet zo snel).
- GPU OC''en mbv. Speedstrip.

SW:
- Windows beter afstellen; Typical use op "Network Server" zetten.
- Swap file vastzetten op 256MB.
- MTU verhogen (beinvloedt alleen je internet verbinding, maar wie wil die niet sneller?)

OK, er zijn er zo nog een paar, maar met de bovenstaande zaken zul je wel degelijk een soepler, sneller systeem krijgen. Als je dan echt in je portemonnaie wil tasten is RAID niet eens zo''n gek idee.

Ervan uitgaande dat jouw CUSL-2 niet standaard een RAID chippie heeft, kun je het best een ABIT Hotrod kaart kopen (100,- ofzo) en een tweede Quantum (indentiek aan je huidige!!). Doe dan RAID-0 en je HDD snelheid verdubbelt in theorie, en in praktijk merk je ook nog 75% verbetering. Let wel dat de access times niet veranderen!
Maar gewoon tweaken met wat je hebt doet al wonderen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Aan je post te zien heb je geld over ofzo. Maar goed, wat kun je allemaal doen. Euh ga voor een thunderbird 1333 Mhz :)
Nee ik ga dat niet roepen. Moet je zelf ook weten. Maar ik zou denk ik gaan voor die HD in een raid opstelling. Of nee weet je wat doe gelijk SCSI. En koop dan ook direct ff 512 MB geheugen cas 2-2-2. Dan is je systeem weer "up to date" >:)

• BC3 Victim
Dit klinkt misschien stom, maar ik krijg over twee weken aardig wat geld binnen en ik weet niet goed wat ik er mee moet doen. Dan kun je het het beste aan je PC uitgeven, toch?

Denk je echt dat ik daar iets van ga merken als ik mijn geheugen CAS 2-2-2 maak? En die RAID opstellingen, weten jullie daar iets meer van?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

raid levert je niet zoveel snelheid op, tenzij je veel met kleine files bezig bent.

Afhankelijk van je OS is meer geheugen leuk, tot 512MB dacht ik voor de windowsen.

Die GTS is ruim voldoende voor nu, anders moet je voor ca. 10 Frames extra een Ultra halen.

Een Proc van 1 gig levert volgens mij het meeste op.

Ik zou je eigenlijk meer aanraden om je systeem dan maar wat (meer) te tweaken. FSB enz omhoog werkt altijd fantastisch.

• BC3 Victim
Bedankt voor de tweak tips, maar die heb ik allemaal al toegepast op mijn systeem :). Swap file heb ik trouwens vastgezet op 512MB, vind ik toch iets fijner.

Overklokken doe ik liever niet aan, want ik ben veel te snel bang dat er iets kapot gaat.

Verwijderd

Nou goed, dan ook maar eens een wat serieuzere reactie van me. Wat ik denk ik zou doen is het systeem BOVEN de GHZ helpen, met bijvoorbeeld het overklokken van een 1 GHZ proc of gewoon eentje te kopen van boven de GHZ.

Waarom vraag je je af? Nou omdat ik gelezen heb dat de geforce 3 pas echt uit zijn naad kan gaan bij cpu''s boven de GHZ. Dus nu naar de GHZ en dan nog ff wachten tot de Geforce 3 iets in prijs is gedaald. Dan koop je die erbij. Dat lijkt mij op het moment de meest nuttige upgrade die je kan doen.

edit: Typo''s )er zijn er vast wel meer(

• pinodambini
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-07 19:12

pinodambini

Dr. Z. Vago

Als ik jou was zou ik om je systeem wat sneller en soepeler te laten lopen voor meer geheugen gaan, en als je er het geld voor hebt, om over te stappen op SCSI. :7

• BC3 Victim
SCSI zou ik niet aan beginnen, is niet sneller _tenzij_ je er echt een shitload aan geld in gaat stoppen. In dat geval kun je beter voor een ander mobo gaan met een AMD op 1.3Ghz ofzo.

Eerlijk gezegd, ik heb praktisch hetzelfde systeem als jij (draait op 1064 Mhz, overclocked en iets meer geheugen), ik zou er niet meer geld aan uitgeven. Dat systeem is gewoon rap, die paar procentjes is het geld niet waard. Als ik vergelijk 800/1000 of 256/512 MB dan zie ik nauwelijks verschil. Wil je perse wat doen zou ik idd. voor ide raid gaan.

Hoe groot is je monitor? Bevalt je muis? Wat dacht je van een leuk racestuurtje? :)

Of koop een goede bureaustoel...

[edit: probeer dat geheugen eens op 2-2-2, wil vaak prima..]

• pinodambini

pinodambini

Dr. Z. Vago

Op zondag 13 mei 2001 16:01 schreef hezik het volgende:
SCSI zou ik niet aan beginnen, is niet sneller _tenzij_ je er echt een shitload aan geld in gaat stoppen.
Als je SCSI neemt gaat het niet alleen op de pure snelheidswinst, maar ook om de cpu usage. Zelf heb ik ook SCSI, en ik in vergelijking met andere systemen waar alleen ide in zit, dat het hier toch wat "soepeler" loopt.
Met SCSI kan je toch wat meer dingen tegelijk uitvoeren voordat je systeem begint te "stotteren", en dat vind ik zelf gewoon een groot voordeel.

• BC3 Victim
Ik denk dat ik toch mijn geheugen naar 512MB ga gooien. Ik gebruik heel veel buffers voor allerlei zaken, en die kan ik dan weer wat opschroeven.

In ieder geval bedankt voor de tips, en Hezik, plaats je systeem eens. Ik wil hem weleens zien.

• BC3 Victim
Nee, ik weet nog iets veel beters. Ik zie nu net dat ze al 1400GHz processoren verkopen, daar ga ik voor. Kijk hier maar eens :).

Verwijderd

Misschien ben ik een idioot, maarrre...

Hoe wou jij een Thunderbird 1,4 in jouw PIII systeem proppen??? Of heb je nog een ander systeem waar je mee bezig bent. Anders klopt die link niet.

• pinodambini

pinodambini

Dr. Z. Vago

Heb een klein vraagje....
Wat voor werkzaamheden doe je met je computer?????

• BC3 Victim
Wat wil je zien dan? Specs? Benches? Foto''s?

Ik wissel nogal rap van componenten, maar atm heb ik als main systeem het volgende:
  • PIII 800 E (100Mhz fsb, is toch de E?) @ 133Mhz FSb
  • MSI i815 EP-Pro mobo
  • 512Mb PC133 mem (merkloos, cas 3-3-3 op 2-2-2)
  • Geforce DDR (Asus)
  • Maxtor 2049U4 (20.4 Gb, UDMA 66)
  • Samsung writer, 8x4x32
  • Creative CD-rom (bagger) 48x
  • Hauppauge WinTV PCI (goedkoopste die ik vinden kon)
  • Farralon 10/100Mbit NIC
  • Floppy
  • 300 Watt ''merkloos'' voeding
  • SB-Live
  • Samsung Syncmaster 950p
  • Front: Philips speakerset met sub, weet type niet zo
  • Rear: Cheapass speakersetje wat ooit bij een vobix PC zat (van die grote vierkante kisten met bassreflexport rechtsboven)
  • Logitech Cordless Optical (aanrader!)
  • Microsoft SideWinder Force Feedback
  • Cherry toetsenbord (goedkoopste wederom)
Volgens mij heb ik het zo wel een beetje opgesomd.. zoals gezegd wissel ik vaak, zo heb ik onlangs mijn UDMA100 schijf vervangen door deze Maxtor UDMA66, om te kijken wat het verschil was. Uitkomst: deze maxtor was sneller :)

Idem voor 3Com NIC/Farralon NIC.. de Farralon bleek ietsje rapper.

edit:

Ja, er zitten wel verschillen tussen beide systemen, maar in de basis zijn ze gelijk..

• BC3 Victim
Die link die ik gaf was komisch bedoeld, neem maar eens een kijkje.

Ik doe eigenlijk alles met mijn PC. Grafische werkzaamheden, spelletjes spelen, internetten, etc, etc. Hierdoor is het gewoon belangrijk dat mijn PC overal rap in is.

• pinodambini

pinodambini

Dr. Z. Vago

Op zondag 13 mei 2001 16:34 schreef Vertex het volgende:
Die link die ik gaf was komisch bedoeld, neem maar eens een kijkje.

Ik doe eigenlijk alles met mijn PC. Grafische werkzaamheden, spelletjes spelen, internetten, etc, etc. Hierdoor is het gewoon belangrijk dat mijn PC overal rap in is.
Ik denk dus niet dat je ook aan dvd-ripping oid doet. Dus dan zou ik zelf alleen voor het extra geheugen gaan (dat merk je zeker bij het fotosoppen).
Als je wel aan bijvoorbeeld dvd-ripping e.d. doet, dan zou ik voor een PIV gaan (dan zou ik wel wachten tot de nieuwe PIV er is, dit ivm een nieuw socket-type). En ook dan voor extra geheugen.

• BC3 Victim
Tsja, je hebt rap en rap.. een 800Mhz PIII in een configuratie zoals jij ''m omschrijft is imo gewoon rap in alles. Niet het snelste systeem op deze aardkloot, maar goed, rap is ie echt wel hoor.. :)

Natuurlijk is het leuk je systeem zo snel mogelijk te krijgen, maar op een gegeven ogenblik moet je imo gaan afwegen of dat kleine beetje extra snelheid de kosten rechtvaardigt. Zo heb ik bv. die muis en een betere front-speakerset gekocht, daar heb ik nu meer plezier van dan ik had gehad van 10% prestatiewinst.

Of koop bv. een set lego mindstorms, kun je ontzettend veel lol mee hebben.. zo zijn er nog wel meer van dat soort dingen, bv. een Velleman K8000, enz.

• BC3 Victim
Ik geef je gelijk dat je er misschien weinig van merkt in alledaagse situaties, maar als ik bovengenoemde upgrades allemaal uitvoer, dan weet ik zeker dat mijn PC merkbaar sneller is.

Geheugen lijkt mij op dit moment de beste optie, mede omdat de prijzen op dit moment zo laag staan. En jullie hebben ook wel gelijk dat je 200MHz extra eigenlijk niet gaat merken.

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Voor f1000 heb je een Athlon op 1333 Mhz met een MSI K7T Turbo (kwaliteitsbord). Moet je wel alles overplaatsen. Je CPU is dan meer dan 50% sneller, toch best aardig. Helaas niet een factor 2x oid.

Voor f1600 heb je een 18 GB Quantum Atlas 10K II harddisk met een Ultra/160 SCSI controller. Als je W2K ofzo hiervan gaat opstarten zul je merken dat die minstens tweemaal zo snel start als van je IDE schijf. De seek&access times zijn namelijk bruut >:)
(helaas zijn de aantallen MB/sec niet echt hoger oid.)

Maar je kunt ook tevreden zijn met wat je hebt :)

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• BC3 Victim
Geheugen is nooit een slechte investering natuurlijk, en idd erg goedkoop..

Maar verwacht er niet teveel van, zie ook deze thread:
[topic=177870]

Pagina: 1