[BC3] HELP, Systeem mega instabiel

Pagina: 1
Acties:

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:58

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
Hallo mede-tweakers,

''k heb een mega probleem.
Ik heb thuis de volgende configuratie:
Abit KT7-RAID
Athlon 1G (nog niet overgeklokt)
256 MB geheugen
Asus 6600 Deluxe Graphics Adapter
3COM 905 10/100 NIC
Soundblaster PCI128
2*20G HD van WD
Sony writer en een Pioneer DVD speler
Dit alles in een AOpen kast (big-tower) met 300 Watt voeding

Nu doet zich het volgende voor:
Enige tijd geleden heb Windows ME gedeinstalleerd, want ik kreeg teveel blue screens (VMM errors etc.). Ik wilde terug naar Win98 (SE). Tijdens installeren van Windows reboote het systeem enkele keren spontaan. Na stug volhouden, heb ik Win98 (SE) op mijn HD gekregen.
Nu heb ik regelmatig dat voor het inloggen de machine spontaan reboot of gewoon bevriest.
Als de PC ueberhaupt normaal op start, kan ik enkele minuten internetten en daarna is de link naar buiten weg (lokaal kan ik nog wel browsen). Internet werkt pas weer na een reboot (met evt. spontane extra reboots).
Inmiddels heb ik de machine al enkele malen compleet geinstalleerd (Windows 98, Windows 98 SE, Windows ME). Overal de zelfde problemen.
Vervolgens ben ik met de hardware gaan spelen en zelfs met ALLEEN mijn 1e HD geeft tie die problemen (voor de rest is alle hardware eruit).
Geheugen omgewisseld (2*128MB PC133)
Volgens mijn bios wordt het systeem niet warmer dan 37 graden (dat kan het ook niet zijn).

Hebben jullie enig idee, waar ik verder nog kan zoeken?????

Ik ben (bijna) ten einde raad.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Verwijderd

Geheugen waarschijnlijk niet goed meer..

Via 4-1 drivers?

voeding??

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
Ik heb beide reepjes afzonderlijk ook geprobeerd dat werkt en dat blijft hetzelfde probleem geven.
De voeding zou kunnen, maar betwijfel ik (heb helaas geen ATX voeding liggen, waarmee ik het evt. nog kan testen)

Wat die via drivers betrefd, heb ik versie ...25 en ...29 gebruikt, en bij beide het zelfde probleem.

Oh ja, SAFE MODE opstarten werkt wel ALTIJD.
Wat ik ook nog niet geprobeerd heb, is het vervangen van mijn ASUS 6600 (ben niet in die financiele situatie, dat ik alles ff kan vervangen)

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
Processor vervangen voor mijn oude Duron 800 levert ook niets op :(

Er zijn nu nog 4 mogelijkheden.
1) HD is gaar
2) ASUS 6600 is kaduk
3) MOBO is kapot
4) Voeding is niet stabiel (ofzo)

Iemand nog enig ander idee??

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-07 05:24
waarschijnlijk mobo...
dat bevriezen en resetten heb ik een keer meegemaakt met een k7m pro moederbordje van mijn ouders. terug naar de winkel. bleek een condensator ofzo stuk te zijn...

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

kijk vooral met met van die niet al te dure voedingen

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
''k heb nu win98 op een oude HD (850MB) geinstalleerd (nog zonder de via drivers etc) en het loopt nog. Wel wat traag :(
Volgende stap is met VIA drivers om te kijken of het daar fout gaat.
Als dat goed gaat, is mijn HD waarschijnlijk kapot :( (wel een excuus om een >=40GB HD aan te schaffen :P ). Deze hd heeft ansich wel het een en ander te verduren gehad de laatste tijd (24/7 aanstaan van PC, MPG en DivX conversies.... m.a.w. PC aan, HD max belast)

Overigens, bij viatech, kan ik alleen versie 29 van de 4in1 drivers downloaden. Is er misschien nog iemand die wat oudere versies weet te vinden???

Bij voorbaat dank

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
Systeem draait inmiddels al uur zonder problemen (TRAAG ALS DIKKE STR#NT, PIO4 850 MB CONNOR HD |:( ). Incl. de laatste via 4in1 drivers.
''k kan rebooen wat ik wil en iedere keer start het weer goed op (doet B!ll Gat3$ dan toch nog iets goed :? )

Ziet er naar uit dat mijn HD dus enigszins aan het overlijden is geslagen :'(
Dat wordt dus meteen morgen maar ff een nieuwe halen.

Iemand nog een suggestie voor merk en type ?
Voorwaarde is wel dat tie ATA 100, 7200 rpm en >=20GB

Bij voorbaat dank en nog een prettig weekeind (voor zover dat het nog weekeind is)

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:39
Op zondag 13 mei 2001 21:52 schreef BlaTieBla het volgende:
[knip]

Iemand nog een suggestie voor merk en type ?
Voorwaarde is wel dat tie ATA 100, 7200 rpm en >=20GB

Bij voorbaat dank en nog een prettig weekeind (voor zover dat het nog weekeind is)
neem IBM 30GB 7200RPM 2MB cache. supersnelle dingen. ik heb de 45Gb versie en zeer tevreden, kijk wel uit voor schijven met produktiedatum nov-dec, die schijnen wat problemen te hebben.

kan je eigenlijk net zo goed de 45GB nemen want die is 40 piek duurder..

Verwijderd

Welke BIOS versie draai je ??
zoek eens de ZT bios op en probeer die
ftp://ftp.abit.com.tw/pub/bios/kt7/kt7zt.exe

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
Ik denk niet dat de bios het probleem is.
Het probleem trad ''spontaan'' op. Ik heb inmiddels de laatste officiele bios van abit erin zitten, maar die geeft hetzelfde probleem.

Het systeem draait mogsteeds stabiel met mijn 850MB HD.

Ik kan er nu redelijk zeker van zijn, dat het mijn HD is die aan het overlijden is geslagen :)

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Eerst proberen bios up te deeten, dan nog steeds het probleem ff langs de winkel gaan of Abit bellen ofzo.

Verwijderd

probeer het eens nadat je agp 4x hebt uitgezet in het bios....

Verwijderd

Heb je scandisk over je hdd gehad? bad sectors? indien niet, dan is je harddisk m.i. niet stuk.
De WD hdd''s hebben sowieso problemen in combinatie met de soundblaster life en de via kt133(a)-moederborden.
er is een nog nieuwer bios (bij viahardware) met een bugfix voor dat probleem, probeer het eens.
installeer je windows vanaf een cd-rom die als master op de 2e ide zit? (dan is het logisch dat hij crashed, dat hoort bij deze bug: -> set de cd-rom op slave en je bent van het probleem af).

Als je een nieuwe harddisk neemt, neem dan wel een IBM, maar dan een snellere (gebaseerd op 20 GB-platters, dus een van 20 of 40 GB), ik weet de precieze naam even niet, maar een IBM van 20 of 40 GB op 7200 toeren is altijd goed.

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
Het probleem is dat het systeem een halfjaar stabiel heeft gedraait (afgezien van de nodige microsoft bugs en crashes :) )
Opeens ging het fout.
Heb inmiddels een DiamondMax 7200 ATA100 30GB disc gehaald en systeem draait weer als nooit tevoren.

Wat de scandisk betreft..... die leverde helemaal niets op.
Bij toeval had een collega hetzelfde probleem een keer gehad en die heeft zelf met de soldeerbout de contract punten op de HD nagegaan, maar dat vond ik weer tever gaan. HD heeft zijn geld opgeleverd en was economisch en technisch toch al afgeschreven

Pagina: 1