Toon posts:

[BC3] Zelf strandradio maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig zelf een strandradiotje te maken van wat oude onderdelen, maar nu zit ik met een probleempje. Ik heb zo''n versterkertje van ouwe trust boxjes die op 12V werkt, die wil ik voeden met een oude brommeraccu die 12V is en 6,5Ah :P.

Gaat dit werken als ik het zo aansluit, of gaat het versterkertje poef :?
Iemand hier elektricien ;)

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

kicked/to.hardware.algemeen

Verwijderd

Tuurlijk gaat die werken 12V=12V.

6.5 Ah is dat hij één uur lang 6.5 ampère kan leveren, maar minder mag ook.

Verwijderd

Topicstarter
owk, wat levert een accu trouwens Gelijkstroom of Wisselstroom?

• HurrI
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-06 15:04

HurrI

No fear... I is here

gelijk...

natuurlijk ;)

If it's just us, it seems like an awful waste of space

Verwijderd

Topicstarter
kan ik ook met een 12V adaptertje die accu weer opladen? of gaat dat te lang duren?

• HurrI

HurrI

No fear... I is here

ik vrees dat je daar toch een echte lader voor zult moeten gebruiken. Maareh... weet je zeker dattie akku 12v is? Toen ik nog zat te sleutelen waren ze 6v... dacht ik...

Verwijderd

Daarvoor heb je wisselstroom nodig geloof ik. (correct me if i''m wrong)

Verwijderd

Topicstarter
Er staat toch echt 12V op, hhmmz das minder dat ik hem niet kan opladen met een adaptertje want ik weet niet of ik zin heb om zo''n acculader mee te nemen

Verwijderd

Wil je een acculader meenemen naar het strand?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Op zondag 13 mei 2001 15:04 schreef Guanoape het volgende:
Tuurlijk gaat die werken 12V=12V.

6.5 Ah is dat hij 6.5 een uur lang 6.5 ampère kan leveren, maar minder mag ook.
Ehh je bedoelt dat ie 1 uur 6.5 amp kan leveren óf 6.5 uur 1 amp :o

Verwijderd

Foutje, is één uur 6.5 amps

Verwijderd

Gelijk :)

• Mahena
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-01-2020

Mahena

Doh !!!!

Nou bij deze correct ik you {gnagna}

Volgens mij werken vrijwel alle laders op gelijkstroom. Niet in het stopcontact natuurlijk, want dat is wisselstroom (of spanning, kweet het nie meer) * Mahena brainprobe : warning WARNING, Brainmelting in progress....

But seriously, Opladen werkt voorzover ik weet met gelijkstroom. Maarre, correct me if I am wrong.

"You want some crack?" "I was born with one, pal. I really don't need another one."

Verwijderd

Topicstarter
we gaan een weekje naar vlieland, alleen heb ik geen goeie radio, dus dacht ik dan bouw ik er zelf een, en dan kan ik daar gewoon me mdtje op aansluiten ;)

• HurrI

HurrI

No fear... I is here

lekker irritant zijn... :+

Verwijderd

Topicstarter
ik ben net te weten gekomen dat een acculader gelijkstroom gebruikt, maar dat een adapter teveel A zou zijn om een accu op te laden :?

Verwijderd

Dat heet dan snelladen. Met een groot amperage je accu opladen. Moeten de draden wel tegen kunnen anders brand je daar doorheen.

Ik denk zo, dat als je er een accu aan je radio hangt, je wel een weekje ofzo kunt uithouden... >:)
Als je weet dat 2 penlights ongeveer 2 uurtjes radio opleveren...

BTW, opladen is ALTIJD gelijkstroom, anders sluit je je accu toch kort!

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
het is nog niet duidelijk of jij de voedingspanning naar beneden moet drukken hoeveel watt moet die radio hebben van jouw ?
volgens mij wordt dit weer een transformator project :)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
Waar je met het opladen rekening mee moet houden is dat je hooguit 1/10e van de capaciteit van de accu moet aanleveren aan stroom (dus voor een 6.5 Ah kan dat toch nog een stroom zijn van 650 mA)
de spanning moet iets groter zijn dan de spanning van de accu. (bijv 13 a 14 V.)
De laadtijd is dan ongeveer 14 uur.
Dit moet niet een echt moeilijk schema zijn, maar als je niet goed het verschil weet tussen gelijk- en wisselstroom, denk ik niet dat je zelf hier een lader voor kunt bouwen.
Je moet namelijk wel enigzins voorzichtig zijn met accu''s opladen, anders is er kans dat die dingen gaan smelten of zelfs uit elkaar spatten. (polariteit verkeerd om bijv.)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
Het versterkertje is 15 watt, de boxjes komen uit een auto en zijn iets van 10watt nominaal elk, de uitgangs spannig van de adaptor is 12V gelijkstroom 1,2A

• BC3 Victim
Neem een toiletrol, willel daar een spoel om en sluit dit aan op een speaker..

Andere zender --> meer of minder wikkelingen.

Geen accu nodig..

(kan zijn dat het niet helemaal klopt, maar zoiets was het wel)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
ja zo''n geval heb ik toen ik negen was ofzo ook nog een keer in elkaar gezet :o

Maarem dat gaat niet echt blazen ;)

• BC3 Victim
Op zondag 13 mei 2001 15:55 schreef hezik het volgende:

Geen accu nodig..

dat met die wikkelingen noemen we in de elektro wereld nou transformators :) je transformeert een lage spanning naar een hoge spanning of omgekeerd

• BC3 Victim
je hebt nog altijd een diode nodig en een spoel is niet nodig maar met een "wissel condencator" (weet neit percies hoe zon ding heet) kun je dan wel zenders bijstellen dmv filtreren op het inkomende signal. Bevendoien zal het nooit werken op een speaker zonder een versterkertje (1 transistor kan het werk al dien + een penlite) maar een goedkope kop telefoon (mono) zal het wel doen zonder baterlij.
Maar bovenal is het ook belangrijk dat je dan een goede antenne hebt want je gaat dan op LW golfen zitten geloof ik (AM zeg maar) .
Op zondag 13 mei 2001 15:55 schreef hezik het volgende:

Geen accu nodig..

• BC3 Victim
volgens mij is het al gelijkspanning en hoeft het geen wisselspanning te worden door de volgende opstelling

wisselspanning -> transformator ->
diodebrug -> elco -> transistor -> condensator -> gelijkspanning

• Eric Oud Ammerveld
  • Laatst online: 05-07-2024

Eric Oud Ammerveld

Arduino developing... :)

Bij de hema kan je blij een adapter kopen waarvan het Voltage instelbaar is.
Zorg ervoor dat die lader tussen de 500 a 1000 mAh is (milliampère per uur).
Je kunt het beste inderdaad met een hoger voltage opladen ,dit houd je gehele accu "fit".
Wanneer de accu namelijk leeg begint te raken daalt het voltage.

Ik zou een paar penlites (oplaadbare zijn 1.2 volt) kopen ,en die serieel schakelen.
Die kan je dan waarschijnlijk netjes wegwerken in de speakertjes en die gaan nog redelijk lang mee ook.
Zorg dat je er 10 à 11 gebruikt (11 is beter ,gaat relatief een stuk langer mee)
Laadt deze op met 13 à 14 Volt.
Serieel wilt zeggen zo''n aansluiting :

(-13.2 Volt) <stukje snoer> - batterij + <stukje snoer> - batterij + <stukje snoer> - batterij + <stukje snoer> - batterij + <stukje snoer> - batterij + <stukje snoer> - batterij + <stukje snoer> - batterij + <stukje snoer> - batterij + <stukje snoer> - batterij + <stukje snoer> - batterij + <stukje snoer> - batterij + <stukje snoer> (+ 13.2 volt)

Dit is dus even een kwestie van solderen ,maar dan moet het goed lukken :9

Toch wel redelijk eenvoudig d8 ik zo.

Suc6 ermee ,

-=@@D=-

-=@@D=- Macbook Pro 16"

• Eric Oud Ammerveld

Eric Oud Ammerveld

Op zondag 13 mei 2001 16:06 schreef rambo-2001 het volgende:
volgens mij is het al gelijkspanning en hoeft het geen wisselspanning te worden door de volgende opstelling

wisselspanning -> transformator ->
diodebrug -> elco -> transistor -> condensator -> gelijkspanning
Ehm.. dit is dus die trafo van de hema :)
(Hoef je dan niet te solderen) ;)

-=@@D=-

-=@@D=- Macbook Pro 16"

• Eric Oud Ammerveld

Eric Oud Ammerveld

Nog even de uitleg van die dingen :
wisselspanning => 220~230 Volt lichtnet spanning
transformator => 2 spoelen met verschillend aantal wikkelingen ,verhouding 1:20 voor 12 Volt
diodebrug => Een diode spert de stroom naar een richting ,bij wisseling van polariteit laat deze stroom door.
elco => Een condensator ,dit kan je zien als een soort vluchtige batterij.
Deze zit er bij omdat de diodebrug een aantal pieken en dallen bevat (Vanwege de inductiespanning van de wisselstroom) ,de elco trekt deze voor een deel recht.
Een elco kan polariteitonafhankelijk worden aangesloten ,of je de + en - dus omdraait maakt geen hol uit.
transistor => Kan je zien als een soort schakelaar ,deze zal hier gebruikt worden in combinatie met de condensator hieronder om de gelijkspanning stabieler te maken
condensator => Werderom hetzelfde verhaal als hierboven ,ik zou hier echter een polariteitafhankelijke condensator in prikken ,dan geeft de trafo nauwlijks stroom af indien je iets verkeerd hebt gesoldeerd en kan je je accu dus ehm.. minder snel slopen.
gelijkspanning => 12 V :)

-=@@D=- Macbook Pro 16"

Verwijderd

Topicstarter
die adaptor/trafo, komt uit die trust boxjes en is 1,2A maar dat is dus geen goed ID, omdat de accu dan kapot gaat :?

• BC3 Victim
''t ding is voor op het strand, neem aan dat die lader voor thuis bedoeld is, anders heeft die accu sowieso weinig zin.

Waarom koop je niet gewoon voor iets van 2 tientjes een auto-acculader?

Verwijderd

Topicstarter
nee de lader is om mee te nemen, je kunt daar bij de receptie van de camping je telefoon en deregelijke opladen

• BC3 Victim
hee waarom pak je geen opwindradio van bayliss/freecom zit een slinger aan en zonnecellen. met dit weer hoef je jezelf en de radio niet eens op te winden, werkt vanzelf.
is wel mono natuurlijk maar voor t strand..

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

koop een telefoon met ingebouwde radio ;) van samsung oid

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

Verwijderd

Als het toch voor een ''zonvakantie'' is,
koop een zonnecel en een klein radiotje.
Kijk eens bij Tandy of een andere zaak die die goedkope ''gimmicks'' in de electronica verkoopt...

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:11

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Vraag een lokale beunhaas (bouwvakker), die hebben altijd van die dingen. :)

Misschien willen ze dan wel 1''tje voor jou bouwen. :P

Whatever.

• BC3 Victim
Op zondag 13 mei 2001 16:17 schreef AADNOLL het volgende:
Nog even de uitleg van die dingen :
elco => Een condensator ,dit kan je zien als een soort vluchtige batterij.
Deze zit er bij omdat de diodebrug een aantal pieken en dallen bevat (Vanwege de inductiespanning van de wisselstroom) ,de elco trekt deze voor een deel recht.
Een elco kan polariteitonafhankelijk worden aangesloten ,of je de + en - dus omdraait maakt geen hol uit.
Als je van een flinke knal houd niet nee,

Een elco is per definitie polariteits gevoelig, draai je deze om is het BOEM.

Wat je wel hebt zijn BI-polaire elco''s (worden gebruikt in speaker filters) (erg duur)
(8>

Verwijderd

Op maandag 14 mei 2001 15:01 schreef mvdwolf het volgende:

[..]

Als je van een flinke knal houd niet nee,

Een elco is per definitie polariteits gevoelig, draai je deze om is het BOEM.

Wat je wel hebt zijn BI-polaire elco''s (worden gebruikt in speaker filters) (erg duur)
(8>
elco per definitie polariteits gevoelig maar de meeste licht condensators zijn gewoon dubbel polig.
Pagina: 1