[BC3] Hoeveel stroom kost een pc ''s nachts?

Pagina: 1
Acties:
  • 807 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6648

Topicstarter
Ik laat ''s nachts soms mijn pc aanstaan om te downloaden enzo...ik heb een internet server dus die staat dan ook aan.. nu loopt mijn pa te huilen over de stroom..
Ik vraag me af hoeveel het kost volgens mij niet veel..want de moni staat niet aan alleen beetje coolen enzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaZZle
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-06 10:35
Je voeding is 235/300W dus hij kan nooit meer dan dat gebruiken, maar ik denk dat als hij ''rustig'' aan het downloaden is en je geen koe ofzo hebt draaien hij toch nog 1 tot 2 flinke gloeilampen aan stroom verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiral866
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-07 16:25

admiral866

The King Personality Disorder

en hoeveel kost dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Joachim
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-03-2023

Sir_Joachim

Bestek Roelz

niet veel... want na een tijdje gaat je HD in standby en uh... gaat alles eigenlijk in standby... :) en als je beeldscherm ook uitdoet valt het allemaal wel mee....

WAZZAAPP!!! | Visit the greatest website of all time: Q2u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10074

haast niets, ik heb ergens gelezen dat je pc opstarten evenveel stroom kost als hem een nachtje aan laten staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:08
Je voeding is 235/300W dus hij kan nooit meer dan dat gebruiken, maar ik denk dat als hij ''rustig'' aan het downloaden is en je geen koe ofzo hebt draaien hij toch nog 1 tot 2 flinke gloeilampen aan stroom verbruikt.
Dat is niet waar. De 235/300Watt is de piek output van de voeding, aangezien een voeding ongeveer een effecientie heeft van 70% zal hij dus ongeveer 400Watt maximaal kunnen verbruiken. Maar zoals gezegd is dit een piek belasting die de voeding waarschijnlijk maar een paar minuten kan leveren, daarna is ie dood. Het maximale continue vermogen wat een voeding kan leveren is veel lager, misschien wel 200-225 Watt voor een 300W voeding. En dat zal je PC nog niet eens verbruiken omdat je vast niet je PC vol hebt staan en je HD''s bijvoorbeeld vast niet werken s''nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14254

zet''m toch uit als je''m niet nodig hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaZZle
Hmm mijn bak zal een hoop meer stroom gebruiken:
opgeklokte selderij
2x kleine fan
2 PS fans (bij ps en voor)
2x HD die nooit uitgaat (opstarten kost >dag draaien aan slijtage)
1x cd + 1x brander
netwerkkaartje
SB live
TNT2 AGP
ati rage II+ als secundaire kaartje
en nog een heel oud isa 14k4 dingetje.

Nu is het probl dat ik maar een 230W PS heb. En af en toe als ik dus flink aan het downloaden ben (met >500kb/s), of mijn cdromspeler opstart, of ik 3d in een venstertje zet (bij res>1024) , dan gaan de pixels horizontaal trillen, erg lelijk.

Iemand een idee hoe dit komt? Ik vermoed dus PS, aangezien zogauw andere apparaten actief zijn het gebeurd, maar het zou ook kunnen zijn dat mbord geen stabiele stroom geeft aan grafische kaart. Of misschien doet de grafische kaart iets mis? Zou het helpen om een betere PS te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-07 21:38
als je aan het downloaden bent, gaat je hd dus niet op standby

en even zeg 2min opstarten (ok is veel) kan natuurlijk nooit evenveel stroom trekken als een nacht van 8 uur laten staan

Ik denk dat een pc die verder niet veel doet, ongeveer tussen de 200 en 250W zit wat het verbruikt. Oudere pc''s wellicht minder.

Ik weet zo even niet meer hoe ik alles zou moeten uitrekenen, en hoeveel stroom nu kost.

Maarja, het is natuurlijk ook beter voor het milieu als je het uit doet :)

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaZZle
haha, ik heb hier altijd 2 bakken aanstaan, 1 linux servertje (p133) met 2 netwerkkaartjes altijd actief, en dus mijn selderij windows machine, die ik gewoon aan laat staan omdat ik dan niet hoef af te sluiten en ik de volgende ochtend niet hoef aan te zetten en omdat ik het cpufannetje dan weer aan zou moeten draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24359

Staan hier 2 pc''s 24/7 aan, een k6-2 500 met 250 watt voeding en een K5 133 met 230 watt voeding als routertje.

''s nachts verbruikt die K5 133 ongeveer 45 watt per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24079

oke even van uit gaan dat hij 220 Watt trekt.

dus 1 Ampere.
is dus 0.22 KWatt.

1 Kwatt kost ongeveer ~25 cent.
dus 0.22 KWaat * 8 = 1,76 KWatt.
dat maal 25 cent is ongveer 45 cent.

weet niet of de prijzen aktueel zijn, woon bij mijn ouders en hoed dus nooit de energie rekening te betalen, maar die van mij staat bijna ook altijd aan, valt echt wel mee ongveer 10 gulden extra denk ik per maand.

anders betaal je 10 piek aan je ouders en ben je van het gezijk af (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:36

Dark

who tweaked the light?

[topic=42034]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaZZle
je kan geen ''watt'' per tijdseenheid gebruiken, omdat de watt al is gedefinieerd als energie per tijd, Joule per seconde om precies te zijn. Als jij dan gaat zeggen mijn PC gebruikt 40 Joule per seconde per uur, dan zit ik te denken aan een versnelling (net als km/s^2), dus elk uur gebruikt hij 40 Watt meer ;)

Als je het over kilowatturen hebt dan is het weer anders, want dan heb je het weer over energie zonder tijd, want dan vermenigvuldig je de tijd er weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:02
Heb hier nu een Cyrix M2-200 @ 2x68,5 draaien, die trekt toch wat meer dan een 486-120 (kan ik ruiken aan de voeding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
je moet eens kijken of je 2 meters in je meterkast hebt voor nacht en dagstroom, zo ja dan moet je pa helemaal niet lullen want dan kost de stroom ''s nachts helemaal geen fuck. (als je apparaten hebt al een afwasmachine dan is dag en nachtstroom zowieso voordeliger, wij laten ''s nachts de afwasmachina draaien lekker goedkoop)

oh ja goed argument is ook dat je wel wat minder lang doucht ofzo, als je douchen en computer aan met elkaar vergelijkt qua stroomverbruik dan schrik je je rot lijkt mij, een cv ketel verbruikt tijdens douchen ettelijke kilowatts namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schizofreen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-07 13:55

schizofreen

ik & jij

Op vrijdag 11 mei 2001 16:09 schreef DaZZle het volgende:
je kan geen ''watt'' per tijdseenheid gebruiken, omdat de watt al is gedefinieerd als energie per tijd, Joule per seconde om precies te zijn. Als jij dan gaat zeggen mijn PC gebruikt 40 Joule per seconde per uur, dan zit ik te denken aan een versnelling (net als km/s^2), dus elk uur gebruikt hij 40 Watt meer ;)

Als je het over kilowatturen hebt dan is het weer anders, want dan heb je het weer over energie zonder tijd, want dan vermenigvuldig je de tijd er weer uit.
je kunt wel degelijk watt * tijd, doen.
Zie het als met die auto: een auto rijd constant 60 km/u, een half uur lang.
Hoeveel afstand heeft ie dan afgelegd?
Nou 1/2 * 60 = 30 km

Op die manier moet je redeneren.
Dus een computer die 230 watt verbruikt en twee uur aanstaat verbruikt in totaal (230 * 2) = 460 watt..

sim-pel :)

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 12:08
Op vrijdag 11 mei 2001 15:48 schreef Sir_Joachim het volgende:
niet veel... want na een tijdje gaat je HD in standby en uh... gaat alles eigenlijk in standby... :) en als je beeldscherm ook uitdoet valt het allemaal wel mee....
Zou je harddisk in standby gaan als je aan het downloaden bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ongeveer precies evenveel als overdag zou ik zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Explore
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

Je kan inderdaad het vermogen bepalen wat een systeem (of wat dan ook) over een bepaalde tijdseenheid verbruikt (natuurlijk!) - dit wordt uitgedrukt in kwh, oftwel kilowattuur.

Hoeveel vermogen een bak wegtrekt als de monitor uitstaat, weet ik niet precies, maar bijzonder veel zal het zeker niet zijn. Die 45 cent/nacht vind ik heel aanneembaar.

bvg

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Hmmz, soms heb je natuurlijk ook nog nachttarief, dat kan ook nog weleens wat schelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12334

HD gaat pas op standby als je dat aan hebt staan |:(

Bovendien download ik ''s nachts altijd, dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1148

230W*2h=460watt :+ :Z

watt is gedefinieerd als joule per seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RIP-airco
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-11-2024
bweikes, als alles afstaat verbruikt ie toch omzeggens niets''''

airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaZZle
je kunt wel degelijk watt * tijd, doen
nee, dat kan niet, want watt is een grootheid en tijd een eenheid. Je kant wel Watt*seconden doen, watt*uren, of vermogen*tijd doen. Het eerste geeft een joule, het tweede een wattuur(=3600 joule) en het laatste geeft energie.
Voor de duidelijkheid:
Vermogen = energie/tijd
Joule = energie eenheid
Watt = Joule/Seconde
Zie het als met die auto: een auto rijd constant 60 km/u, een half uur lang.
Hoeveel afstand heeft ie dan afgelegd?
Nou 1/2 * 60 = 30 km
Die auto heeft dus 60km/u * 0,5u = 30 km gereden ja. Die redenering klopt ja
Op die manier moet je redeneren.
Dus een computer die 230 watt verbruikt en twee uur aanstaat verbruikt in totaal (230 * 2) = 460 watt..
Leuk, maar je redeneert op een andere manier, namelijk: 60 km/u * 0,5 = 30 km/u, klopt wel, maar je hebt het niet met tijd vermenigvuldigd, maar met een factor. Volgens jouw eerste beredenering moet het zijn 230 Watt * 2 uur = 460 WattUur (= 0,46 KiloWattuur, = 1656000 Joule)
sim-pel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nogmaals:
zet''m uit als je''m niet gebruikt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 15:16

CmdrKeen

Krentenboltosti

Deleon: haal je tobo uit je mobo als je niks zinnigs kan typen.

Je kan bij alle doe-het-zelvers een stroommetertje kopen. Zie het als een soort kleine stekkerdoos (is ongeveer even groot als een flinke GSM). Je plugt ''m in het stopcontact. Er zit een stopcontact op; daarop sluit je een stekkerdoos aan en op die stekkerdoos zet je al je apparaten: je PC''s en je monitoren. Het apparaat meet hoeveel stroom je gebruikt.

Als je dat nou een weekje monitort, dan weet je hoeveel stroom je ongeveer op maandbasis gebruikt en kan je dat bedrag aan je ouders betalen. Zal wel niet meer dan een geeltje of zo zijn.

Zo''n apparaatje kost iets van twee geeltjes, dus of het echt de moeite waard is, weet je pas achteraf :).

Edit: typos

Bloed, zweet & koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Op vrijdag 11 mei 2001 15:49 schreef tva_goku het volgende:
haast niets, ik heb ergens gelezen dat je pc opstarten evenveel stroom kost als hem een nachtje aan laten staan
:? waar heb je dat dan gelezen?
lekkere BS (waarom doe je ook al weer aan koeling..)

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Bram

..........

Weet niet of iemand het hierboven al heeft vermeld. Maar de stroomprijzen zijn tov vorig jaar ook nog eens met ca 10 % gestegen. Dus daar dient ook rekening mee te worden gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-07 13:47

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

er is toch geloof ik ook nog een nacht Tarief (hier wel tenminste)

dus dan zou het nog minde moeten kosten dan berekent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:36

Dark

who tweaked the light?

Ik heb even uitgerekend wat het kost om een apparaat met een gebruik van 100w altijd aan te hebben, aan de hand van de tarieven 2001 van ons locale delta-nuts bedrijf hier in zeeland http://www.delta-zld.nl/consu/electar1.html . Dat valt nog best tegen met die energiebelasting en btw.

Virtueel apparaat gebruikt 100w (0,1kW), dit apparaat staat 24 uur (h) per dag aan, dus:
0,1kW x 24h = 2,4 kWh.
een pc kost een factor meer aan stroom, al mijn apparaten samen gebruiken zo''n 235w gemiddeld, als energiebeheer uit staat. Als ik dat laatste wel zijn gang laat gaan dan vermindert het gebruik vooral door het ''inslapen'' van de monitor, dat scheelt al snel 75w (vm450 pro 19") . Dit is gemeten met zo''n powerpro van conrad.

Prijzen inc btw.

Enkeltariefmeter:
prijs per kWh bij normaal tarief f 0,2136
energiebelasting per kWh tot 10.000 kWh f 0,1529 *1
Totaalprijs per kWh. f 0,3665
Virtueel apparaat kost dus:
Per dag 2,4 kWh x f 0,3665 = f 0,8796
Per week (7 dagen x 2,4 kWh) x f 0,3665 = 16,8 kWh x f 0,3665 = f 6,1572
Per Jaar (365 dagen x 2,4 kWh) x f 0,3665 = 876 kWh x f 0,3665 = f 321,054

Dubbeltariefmeter: (nachtstroom)
prijs per kWh bij normaal tarief f 0,2409, prijs per kWh bij laag tarief f 0,1485
energiebelasting per kWh tot 10.000 kWh f 0,1529
Totaalprijs per kWh. normaal f 0,3938
Totaalprijs per kWh. laag f 0,3014

Op werkdagen is er bij dubbeltariefsmeting 8 uur laag tarief beschikbaar per etmaal, in weekend geld het lage tarief de hele dag. Dit is dus per week 88uur laag tarief en 80 uur normaal tarief

Virtueel apparaat kost dus:
Per werkdag 1,6 kWh x f 0,3938 + 0,8 x f 0,3014 = 0,63008 + 0,24112 = f 0,8712
Per weekenddag 2,4 kWh x f 0,3014 = f 0,72336
Per week 5 werkdagen en 2 weekenddagen
5 x f 0,8712 + 2 x f 0,72336 = f 4,356 + f 1,44672 = 5,80272
Per jaar261 werkdagen en 104 weekenddagen
261 x f 0,8712 + 104 x f 0,72336 = f 227,3832 + 75,22944 = f 302,61264

Bij mijn pc zou ik deze bedragen dus met 2,35 kunnen vermenigvuldigen om aan een juiste schatting te komen, ik heb nachtstroom dus als ik alles aan zou hebben zonder energiebeheer, 24x365 dan zou dat voor mij zo''n 700 gulden per jaar kosten.

*1 bij de energie belasting ga ik er maar even vanuit dat je in het hoogste tarief (tot 10.000 kWh. valt)
*2 bij dubbeltarief vergeet ik de 9 feestdagen per jaar even voor het gemak... omdat die ook op weekend-dagen kunnen vallen is dat moeilijk mee te rekenen
*3 vastrecht zit hier ook niet bij, ik ga ervan uit dat je toch al stroom had...

[edit] klein foutje in de berekening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je gebruik maakt van het nachttarief heb je ook een dagtarief (wat dus hoger ligt dan het normale 24h-tarief). Je moet er wel om vragen bij je stroom-leverancier (alhoewel sommigen zelf de mensen benaderen als''t voordelig kan zijn).
Denk dus goed na voor je een keuze maakt. Als je bijv een student bent is''t nutteloos, maar als huishouden met wasmachine/afwasmachine/etc kan''t wel al snel voordelig zijn. Overigens werkt het ongeveer als de telefoon, in''t weekend geldt ook het nachttarief..
Pagina: 1