Toon posts:

[BC3] SDRAM >> ECC OF NIET?

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nou wil ik dus nieuwe SDRAM halen......het liefst 256MB reepje.

Is een reepje geheugen met ECC beter of juist niet? Is het ook langzamer dan normale ram? Heb ik het nodig? Graag jullie mening!

Ben benieuwd!

Groetjes,

Dreamy :)

ps:

PRIJZEN: 256MB SDRAM PC133

OEM: 175,-
VIKING: 239,-
INFINEON: 269,-
299,- (ECC)
KINGSTON: 269,-

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-08 09:43
ECC geheugen is alleen handig in servers en andere critice omgevingen. ECC geheugen bevat een extra bitje wat als controle dient. Hiermee kan beter bepaald worden of er iets fout gaat in het geheugen.

Voor normaal gebruik dus absoluut overbodig.

Tevens is het zo dat niet ECC samen met ECC slecht samen gaat op 1 moederbord

3kwp pvoutput

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
ECC = trager, vanwege de controle cycles...

ECC word vrijwel alleen toegepast bij servers vanwege de belangrijkheid van uptime daar, voor de thuisgebruiker is het niks...

Beter kan je dan kiezen voor merk RAM wat zich beter laat overclocken :9

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Daar komt bij dat ECC iets trager is als normaal SDRANM, aangezien er 9 bits over de bus moeten ipv 8

Verwijderd

In Computer Totaal stond dat alleen NT er gebruik van kon maken, dus als jij dat niet gebruikt dan is het volkomen overbodig

• BC3 Victim
Op woensdag 09 mei 2001 14:01 schreef Vinex het volgende:
In Computer Totaal stond dat alleen NT er gebruik van kon maken, dus als jij dat niet gebruikt dan is het volkomen overbodig
Verlicht mij even dan? Want bij mijn weten wordt dit al geregeld op Bios nivo...

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
Dus ECC is langzamer...maar heeft meer controle over het geheugen. Jullie zeggen dat ik het in principe niet nodig hebben. Maar als ik het voor 3 tientjes meer voor betaald. Is het wel waard om het te halen? En zoja welke merk is goed? (ZIE BOVEN PRIJZEN)

TX ALL!

Dreamy!

• BC3 Victim

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 09 mei 2001 14:33 schreef unicorn7 het volgende:
Dane Electric

mjammy :9
Hi Unicorn

Wow...die 1024MB is best wel prijzig!! HEHE :9~

Maarre ik zie dat het een groot verschil in prijs is met / zonder CAS2? Is CAS2 dan zoveel beter / waard om te halen?

Groetjes

Dreamy!

Verwijderd

die cas 2 heeft te maken met de letacy(wachttijden) van het geheugen...
dus in vergelijking met de werkelijkheid...
sta je liever 3minuten te wachten of 2....

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 09 mei 2001 14:50 schreef the-gothic het volgende:
Wow het is dus 1/3 sneller!! Hmmm het overwegen waard dus! THANKS!

Dreamy ;)

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 05:47

MRic3

Of praat ik weer poep?

het scheelt wel wat en als je wilt overclocken is cas 2 makkelijker te overclocken (je kan die eventueel nog terug zetten naar cas3 mocht het geheugen problemen geven)

een leuke vergelijking heb ik fff gezocht... www.exampc.com/ram1-1.htm

maar of het echt zoveel uitmaakt.... een paar % misschien maar ja, elke % is er 1tje... :):):)

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Verwijderd

Topicstarter
OK THANKS!

Hmmm toch wel weer moeilijk om te kiezen hoor!

DANE-ELEC 256MB

NORMAL: 235,-
CAS2: 319,-

Wat zou jij halen? Echt erg ik twijfel!!!!

Dreamy :?

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:59

JJJ

Ik zou de normale halen, met wat geluk loopt ie op cas2 :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 09 mei 2001 16:41 schreef JJJ het volgende:
Ik zou de normale halen, met wat geluk loopt ie op cas2 :)
HUH? Is dat zo?

Dreamy

Verwijderd

gewoon CAS2 nemen , de meerprijs is het echt waard .

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:54

Kvn

Op woensdag 09 mei 2001 14:50 schreef the-gothic het volgende:
Latency hoor

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 09 mei 2001 16:54 schreef real_raichu70 het volgende:
gewoon CAS2 nemen , de meerprijs is het echt waard .
En hoeveel meer waard denk jij?

Dreamy

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

Net wat jij wilt... als je wilt overclocken en het geheugen moet zeker geen problemen geven kan je beter cas2 kopen. Wil je meer risico lopen dan koop gewoon cas3 en met geluk loopt het ook op cas2... en wat is het JOU waard moet je jezelf afvragen....

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 10 mei 2001 08:08 schreef MRic3 het volgende:
Net wat jij wilt... als je wilt overclocken en het geheugen moet zeker geen problemen geven kan je beter cas2 kopen. Wil je meer risico lopen dan koop gewoon cas3 en met geluk loopt het ook op cas2... en wat is het JOU waard moet je jezelf afvragen....
TX Ik heb een Dane Elec 256MB cas2 besteld! Ik ben beniuewd! ;)

Dreamy

• BC3 Victim
Merkram laat zich eerder op CAS-2 zetten.

CAS2 tov CAS3 is maximaal 33% snelheidswinst, maar meer factoren spelen een rol, dus kan je 3-10% verwachten, ik zou altijd voor de nonECC-CAS2 gaan voor performance.

Maar je hebt al besteld... nu nog je ervaringen posten ermee - hebben wij ook wat aan :)

Die 1GB strip is inderdaad duur, maar wel heel erg mjammie... nog even wachten...

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:27

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

CAS2 tov CAS3 is 33% snelheidswinst,
Dat is een beetje overdreven. De CAS latency is maar een klein deel van de totale latency (FSB->chipset->RAM->CAS->chipset->FSB)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 11 mei 2001 03:47 schreef unicorn7 het volgende:
Merkram laat zich eerder op CAS-2 zetten.

CAS2 tov CAS3 is 33% snelheidswinst, ik zou altijd voor de nonECC-CAS2 gaan voor performance.

Maar je hebt al besteld... nu nog je ervaringen posten ermee - hebben wij ook wat aan :)

Die 1GB strip is inderdaad duur, maar wel heel erg mjammie... nog even wachten...
Ok zal ik doen! Maarre in welke prog? SISOFTSANDRA?

Dreamy!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 11 mei 2001 03:52 schreef Femme het volgende:

[..]

Dat is een beetje overdreven. De CAS latency is maar een klein deel van de totale latency (FSB->chipset->RAM->CAS->chipset->FSB)
En hoeveel % sneller is het dan?

Dreamy!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
reken maar op 5% ofzo.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 11 mei 2001 13:02 schreef P5ycho het volgende:
reken maar op 5% ofzo.
Ik ben benieuwd!!

Dreamy ;)

• Martinus_E
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Martinus_E

Suck on my Boomstick...

Cas2 of Cas3 geheugen, het is geluk waar het om draaid. De goedkope Cas3 dimms kunnen net zo goed presteren als het duurdere Cas2 geheugen(lees overclocken op cas2). Mijn ervaring is dat vrijwel alle nieuw gekochte dimms (dus zowel het duurdere cas2 spul als het goedkope cas3) ergens tussen 133 en 150MHz op cas2 lopen (als je veel geluk hebt nog hoger).

Geluk (en prijs) is de belangrijkste factor waar je je druk om moet maken. Maar als je toch genoeg geld hebt dan koop je gewoon een Cas2 dimm (ben je meteen gevrijwaard van eventuele compatibliliteits problemen wat bij heel goedkoop OEM geheugen weleens voorkomt).

Never get in a discussion with an idiot, he will bring you down to his level, and beat you with experience.

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

Goede keuze....

Ik heb KREK dezelfde sinds een maandje...
Geen problemen maar nog niet ge-OC''t, wel maximale geheugen instelling. Tussen de first post (met failsafe defaults) en de memory tweak kreeg ik op geheugen een snelheidswinst van het 50% !!!! Dus goed instellen is ook heel belangrijk..

Gewoon goed lezen veul proberen en rebooten en Sandra maar laten testen...

Verwijderd

la maar foutje .. bedankt

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 12 mei 2001 10:47 schreef MRic3 het volgende:
Goede keuze....

Ik heb KREK dezelfde sinds een maandje...
Geen problemen maar nog niet ge-OC''t, wel maximale geheugen instelling. Tussen de first post (met failsafe defaults) en de memory tweak kreeg ik op geheugen een snelheidswinst van het 50% !!!! Dus goed instellen is ook heel belangrijk..

Gewoon goed lezen veul proberen en rebooten en Sandra maar laten testen...
WOW.....wanneer ik die RAM binnen heb ga ik hem zeker tweaken! Doe je dat alleen in de BIOS? Of ook in W2K zelf? Want ik weet nie of ik het goed doet?!!?

Dreamy!

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 12 mei 2001 04:53 schreef Martinus_E het volgende:
Cas2 of Cas3 geheugen, het is geluk waar het om draaid. De goedkope Cas3 dimms kunnen net zo goed presteren als het duurdere Cas2 geheugen(lees overclocken op cas2). Mijn ervaring is dat vrijwel alle nieuw gekochte dimms (dus zowel het duurdere cas2 spul als het goedkope cas3) ergens tussen 133 en 150MHz op cas2 lopen (als je veel geluk hebt nog hoger).

Geluk (en prijs) is de belangrijkste factor waar je je druk om moet maken. Maar als je toch genoeg geld hebt dan koop je gewoon een Cas2 dimm (ben je meteen gevrijwaard van eventuele compatibliliteits problemen wat bij heel goedkoop OEM geheugen weleens voorkomt).
OK TX!!!! Ik heb al besteld! Een DANE ELEC 256 CAS2............

Dreamy!

Verwijderd

Deze reply komt wat te laat, maar ik gooi ''m er toch nog even in voor het geval er mensen zijn die toch nog twijfelen tussen ''normaal'' SDRAM en ECC:

Bekijk altijd voor je ECC gaat aanschaffen of je mobo dat wel ondersteunt!

Er zijn mobo''s / chipsets die dat namelijk niet ondersteunen, en dan is je hele mooie investering voor niets geweest. Vaak is dit niet direct uit de specs te halen maar ben je aangewezen op de handleiding (dus snel op zoek naar die *.PDF)!

• omitz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-08 20:20
Even heel wat anders:
Het gewone geheugen vergeleken met A-merk geheugen, wat is het verschil, behalve de prijs? (toch niet alleen maar betrouwbaarheid?)

Enne als je dat DANE ELEC 256 CAS2 geheugen aanschaft en je gaat verder niet overklokken of weet ik veel wat, is het dan de moeite waard?

Geheugenprijzen zijn zo laag en ik heb 2x 128Mb in mijn compu liggen. Die wilde ik wel vervangen door 1 reepje van 256, maar ja, maakt dat uit dan? Overigens is het geheugen in mijn mobo (een ka7abit) van Norrod en dat schijnt niet echt best te zijn heb ik wel eens gelezen... :?

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.

Verwijderd

Topicstarter
Ja hij is binnen!

Ik heb hem dus gesisoft!

Mijn oude ram >>>

2 * 128MB (2-2-2, overgeclockt)(oem + siemens) 252 / 306

Mijn nieuwe ram >>>

1 * 256MB (2-2-2)(DaneElec CAS2) 236 / 283

Hoe kan dat nou? Het is langzamer? Ligt het aan mijn systeem?

Celeron 400@500 (6 * 83), win2k etc

Ben benieuwd?!?

Dreamy! ;(

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik btw versie 2001............................

Dreamy !

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

Wazig, waarom heb je in hemelsnaam nieuw geheugen gekocht???? Het draaide dus al op cas 2 (ook al was dan oc''ed) en het was totaal ook 256 Mb :?:?:?

Het fine-tunen doe je in de bios, zoek goed uit wat je allemaal kan / moet veranderen want dit verschit nogal veel.

Mijn geheugen (DaneElec cas2 hetzelfde als de jouwe) draait in sandra 2001 op 494 / 576 dus daar zit veel verschil in... (een AMD 1 GHz niet oc''d) op een Abit KT7A

Als ik jou was zou ik fff goed het geheugen tweaken en dat oudere geheugen lekker erbij zetten (als je 4 banken hebt)

Suc6

• Martinus_E
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Martinus_E

Suck on my Boomstick...

Ik gun je een hogere score dreamy maar die resultaten zijn (helaas) normaal voor een Celeron systeem omdat je geheugen maar op 83MHz loopt en daarom dus die lage score.

Zelfs als je die celeron op een bus van 100MHz kon overclocken (waarbij dus ook het geheugen op 100MHz loopt, uitgaande dat je een BX mainboard hebt) dan zal die nog steeds laag zijn.

Als je echt een hoge memory score wilt hebben dan moet je aan een nieuw systeem denken en het geheugen minstens op 133MHz of hoger laten lopen op cas2.

Never get in a discussion with an idiot, he will bring you down to his level, and beat you with experience.

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:23

FFF

Op woensdag 09 mei 2001 14:56 schreef Dreamy het volgende:

[..]

Wow het is dus 1/3 sneller!! Hmmm het overwegen waard dus! THANKS!

Dreamy ;)
LOL zo zit het nu niet helemaal :D wel zo''n beetje, maar je merk het (bijna niet) Scheelt maar paar %
Pagina: 1