Toon posts:

[BC3] Nieuwe PC kopen (Pentium 4)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat kan ik zeggen, ziet er net uit. Een systeem is net als je vriendin, persoonlijk. Iedereen heeft andere wensen en voorkeuren. Dus opmerkingen maken is erg moeilijk..

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:11
We gaan volgende week waarschijnlijk een nieuwe PC kopen. Hieronder een lijstje van de onderdelen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
* AOpen HX-45A voor Pentium 4
* Intel Pentium 4 1,5GHz in a box + 2 x 128MB RDRAM
* Asus P4T PGA-423 (Pentium 4)
* Sony diskdrive 3,5" 1,44MB (boeiuhh!)
* IBM DTLA 40GB 7200 rpm
* ATi Radeon 64MB DDR TV-In/Out (oem)
* Terratec Soundsystem DMX XFire 1024 (speakerset hebben we nog)
* Microsoft Internet Keyboard PS/2 + Intelli Mouse
* 17" LG 795FT 
* Pioneer 115 DVD-drive (of liever de 
  105 ... en waarom? Is tray minder goed?)

Dit hele zooitje bij mekaar voor +/- 4600 gulden. Exclusief monitor ongeveer 3700 piek (misschien iets beter te vergelijken met andere configuraties). Een AMD 1,33 GHz systeem met DDR geheugen was ongeveer 300 gulden goedkoper (SDRAM natuurlijk nog weer wat goedkoper) ... verder in dezelfde configuratie). 19" monitor heb ik niet nodig ... dat is te lomp voor de plek waar ie komt te staan (ergens in de woonkamer).

Ik blijf toch bij Intel (na veel wikken en wegen) omdat ik al jaren Intel heb en er totaal geen problemen mee heb. Ook in mijn omgeving hoor ik veel positieve berichten over Intel, en zijn er veel mensen weer van AMD afgestapt. Kom a.u.b. dus niet met reply''s zoals "Waarom geen AMD?".

Ik hoop dat jullie iets kunnen vertellen over de andere onderdelen die ik misschien beter zou kunnen veranderen.

• tjAb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-10-2025
niet goed gelezen |:(

Don't put your mouth into motion, before your brain is in gear!

Verwijderd

Topicstarter
Klein puntje nog, misschien i.p.v. die Pioneer een Asus nemen. Standaard Regio-vrij namelijk..

• Wouter!
Staat er toch. Terratec DMX XFire 1024 ... stond er net ook al trouwens, dat heb ik niet geëdit.

• tjAb
solly :)

• Wouter!
Op dinsdag 08 mei 2001 23:10 schreef RenevdVeen het volgende:
Wat kan ik zeggen, ziet er net uit. Een systeem is net als je vriendin, persoonlijk. Iedereen heeft andere wensen en voorkeuren. Dus opmerkingen maken is erg moeilijk..
Ja, maar ik bedoel meer zoiets als "Die videokaart komt niet goed tot z''n recht bij die CPU" of zoiets ...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 08 mei 2001 23:12 schreef ThaWout het volgende:

[..]

Ja, maar ik bedoel meer zoiets als "Die videokaart komt niet goed tot z''n recht bij die CPU" of zoiets ...
Ziet er netjes uit, in balans zeg maar. Allemaal high-end onderdelen dus dat zit wel goed...

• tjAb
Op dinsdag 08 mei 2001 23:12 schreef ThaWout het volgende:

[..]

het is maar net waar je het voor wilt gebruiken...
als je veel spellen doet zou ik liever een geforce kaartje kopen, maar aangezien je een pentium koopt lijkt me dit een prima combinatie voor de andere dingen(radeon goede 2d)

• Wouter!
Kijk ... zulk soort antwoorden bedoel ik. En over die Pioneer DVD-speler ... de 115 of de 105. Qua geluid/funcioneren ?? (tray of ... hoe-heet-dat-andere :?)

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Op dinsdag 08 mei 2001 23:08 schreef ThaWout het volgende:
We gaan volgende week waarschijnlijk een nieuwe PC kopen. Hieronder een lijstje van de onderdelen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
* AOpen HX-45A voor Pentium 4
* Intel Pentium 4 1,5GHz in a box + 2 x 128MB RDRAM
* Asus P4T PGA-423 (Pentium 4)
* Sony diskdrive 3,5" 1,44MB (boeiuhh!)
* IBM DTLA 40GB 7200 rpm
* ATi Radeon 64MB DDR TV-In/Out (oem)
* Terratec Soundsystem DMX XFire 1024 (speakerset hebben we nog)
* Microsoft Internet Keyboard PS/2 + Intelli Mouse
* 17" LG 795FT 
* Pioneer 115 DVD-drive (of liever de 
  105 ... en waarom? Is tray minder goed?)

Dit hele zooitje bij mekaar voor +/- 4600 gulden. Exclusief monitor ongeveer 3700 piek (misschien iets beter te vergelijken met andere configuraties). Een AMD 1,33 GHz systeem met DDR geheugen was ongeveer 300 gulden goedkoper (SDRAM natuurlijk nog weer wat goedkoper) ... verder in dezelfde configuratie). 19" monitor heb ik niet nodig ... dat is te lomp voor de plek waar ie komt te staan (ergens in de woonkamer).

Ik blijf toch bij Intel (na veel wikken en wegen) omdat ik al jaren Intel heb en er totaal geen problemen mee heb. Ook in mijn omgeving hoor ik veel positieve berichten over Intel, en zijn er veel mensen weer van AMD afgestapt. Kom a.u.b. dus niet met reply''s zoals "Waarom geen AMD?".

Ik hoop dat jullie iets kunnen vertellen over de andere onderdelen die ik misschien beter zou kunnen veranderen.
Hmmm enige opmerking is eigelijk "Tray is wel minder stoer" En misschien als je toch genoeg geld voor een P4 hebt kun je ook wel een Geforce 3 betalen :7 En ehhh doe toch een AMD man !

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 21:02

Sjod

Ik ben goed luisterend

Als ik jouw was zou ik dan ook een geforce 3 nemen (oke wel erg duur) maar ik heb dat ding aan het werk gezien in combo met een P4 1,4 GHZ en dan wil je echt niet anders meer (ook op een Athlon 1Gig maar liep toch minder).

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 08 mei 2001 23:14 schreef tjAb82 het volgende:

[..]

het is maar net waar je het voor wilt gebruiken...
als je veel spellen doet zou ik liever een geforce kaartje kopen, maar aangezien je een pentium koopt lijkt me dit een prima combinatie voor de andere dingen(radeon goede 2d)
Radeon is ook puur een gamekaart net zoals een GeForce. Als iemand ECHT met 2D werkt neemt hij ook echt geen Radeon...

• Wouter!
Nee, Geforce3 is gewoon te duur. Dit is echt ongeveer het maximum wat het mag kosten. Bovendien zijn de game-mogelijkheden niet het belangrijkste. Daarnaast heb ik al vaker gehoord dat de Radeon ViVo goede TV-out funcies heeft (Miro kaartje is me te duur) ... dus daarom ook de Radeon. En 64MB DDR voor toch een vrij redelijk bedrag (+/- 600 piek).

Verwijderd

Topicstarter
Zou wel voor de Retail versie gaan van de Radeon. Stukkie sneller namelijk..

• Wouter!
Op dinsdag 08 mei 2001 23:16 schreef Commander_Data het volgende:

[..]

En ehhh doe toch een AMD man !
LOL ... maar dat heb ik al uitgelegd ;)

• Wouter!
Op dinsdag 08 mei 2001 23:25 schreef RenevdVeen het volgende:
Zou wel voor de Retail versie gaan van de Radeon. Stukkie sneller namelijk..
Ohw ... ik had begrepen dat de Retail alleen met een hoop zooi erbij wordt geleverd, en de oem alleen een losse kaart is (die dus ook in de retail-verpakking zit) ... dat is dus niet zo?? Ach ... dan de Retail. Scheelt geloof ik 30 gulden ofzow waar ik ''m ga kopen.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:57
Prima spul. Er zit niks tussen wat ik niet in m''n bak zou stoppen (tja, in hoeverre zegt dat wat. Ik kan je zeggen dat kwaliteit bij mij hoog in het vaandel staat en me altijd goed informeer voor ik iets aanschaf) Alleen de monitor hè? Maar daar kies je welbewust voor.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Radeon:

OEM 166/166 MHz Core/Mem
Retail 183/183 MHz

Plus die zooi is ook best leuk wat je er nog meer bij krijgt..

Dus dat is die 3 tientje wel waard d8 ik..

Verwijderd

Pak dan wel de 795FT PLUS van LG. is een duidelijk verschil tussen die twee. Ik heb hier een 795FT PLUS voor m''n neus staan. Haalt een hogere resolutie bij een hogere verversing. Ik draai op 1280x1024 op 85 hz
vreselijk mooi beeld (en dat al met een geforce2 mx!!). Voordeel van de LG is geen stabilisatielijnen en een kleinere dotpitch dan de trinitron en diamontron flat beeldbuizen (zitten in sony, ilyama, ctx, philips etc).

Verwijderd

En TOCH heeft Commander_Data gelijk.

Prik nou eens lekker door al die FUD heen en ga TOCH voor een AMD. Uiteraard met een moederbord met een AMD chipset (AMD760, zoals de Asus A7M266) en DDR SDRAM (256MB maar meteen).

En inderdaad: in je budget ontstaat opeens stukken meer ruimte voor bijvoorbeeld de Geforce3.

Bij huidige real world applicaties is dat ding gewoon sneller.

En trouwens: Intel heeft al aangekondigd om de socket van de Pentium 4 binnenkort alweer te gaan veranderen. Daarnaast wordt DDR het misschien toch wel, ook met die straks nog uit te komen nieuwe P4 moederborden.

Geef je dan nu heel veel geld uit aan extra duur Rambus geheugen waar je straks misschien veel minder aan hebt?

Huidige apps draaien TOCH sneller op een Athlon dan op een P4 en tegen de tijd dat de P4 optimised apps ruimschoots op de markt zijn... Tja... Hoeveel verder zijn we dan?

Oh, BTW: die Radeon is naar mijn mening overigens WEL een uitstekende keus! Mooie allround oplossing. 2d performance en kwaliteit dat vergelijkbaar is met Matrox en 3d T&L performance die vergelijkbaar is met nvidia, wat wil je nog meer? :9~

• BC3 Victim
// off - topic
Hij geeft zelf al aan dat hij geen AMD wil, oa. omdat hij met Intel goede ervaringen heeft. Is het nou zo moeilijk dat te respecteren?

// on - topic

Je zou kunnen overwegen die 40Gb schijf te vervangen door 2 van 20 en die te stripen (raid-0). Hiermee boek je een hoop snelheidswinst, en 20Gb is nog steeds een berg ruimte.. Kom je later toch tekort dan kun je altijd nog die 2 schijven afzonderlijk aansluiten en heb je alsnog 40Gb. Of gelijk 2 40Gb schijven kopen uiteraard :)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Op woensdag 09 mei 2001 03:38 schreef hezik het volgende:
// off - topic
Hij geeft zelf al aan dat hij geen AMD wil, oa. omdat hij met Intel goede ervaringen heeft. Is het nou zo moeilijk dat te respecteren?

// on - topic
Hij wil advies en ik geef het hem. Ik BLIJF zeggen dat een P4 voorlopig helemaal geen zin heeft. En als hij nou ECHT zo anti-AMD is, dan zou ik OF wachten totdat er goede (eventueel multi-channel) DDR-SDRAM borden voor de P4 zijn (en dan ook maar meteen in die nieuwe Northwood socket formaat), OF als hij ECHT nu een systeem wil kopen dan toch maar een 1GHz Pentium III.

Maar toch (vooruit, de laatste keer): Ga voor AMD. Laat het door een proffessional installeren (dus geen amateur die er een sport van maakt die Athlon cores te verbrijzelen), en get ready for take-off. ;)

Verwijderd

Op dinsdag 08 mei 2001 23:10 schreef RenevdVeen het volgende:
Sorry, een vriendin naar je wensen en voorkeuren? Het is geen opblaaspop!

• BC3 Victim
Kom a.u.b. dus niet met reply''s zoals "Waarom geen AMD?
_dat_ advies wil hij dus niet :)

Verwijderd

Op woensdag 09 mei 2001 03:48 schreef hezik het volgende:

[..]

_dat_ advies wil hij dus niet :)
Ik heb hem anders nog niet zien reageren. Alleen jij... 8-)

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Pak i.p.v. de pioneer DVD speler 1 van Toshiba de 16x48 de pioneer is nl. 16x40.
ik weet dus niet of je veel croms gebruikt maar het is een aanrader.

Imperfectionist.

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Op woensdag 09 mei 2001 06:35 schreef Ra5a het volgende:
Pak i.p.v. de pioneer DVD speler 1 van Toshiba de 16x48 de pioneer is nl. 16x40.
ik weet dus niet of je veel croms gebruikt maar het is een aanrader.
http://www.tweakers.net/pricewatch/17001 = OEM versie RETAIL kost 3 tientjes meer

FOK per ongeluk op Quote gedrukt. damn

Imperfectionist.

• Wouter!
Zo ... daar ben ik weer, gisteren vroeg naar bed dus nog niet kunnen reageren :).

Tsja, ik zie toch weer "Waarom geen AMD?" ertussen staan. Nou ... voorlopig zullen we aan deze PC niet veel gaan upgraden. Ik blijf toch bij de Pentium 4. Ik heb nog wel zitten denken om op de nieuwe Socket te wachten, maar hoelang moet dat nog gaan duren (de 2GHz uitvoering zal er nog wel inpassen, en die is wel weer wat op te clocken, dus we kenne nog wel effetjes vooruit). Het was toch wel de bedoeling om binnen maximaal 4 weken een nieuwe PC aan te schaffen. Hij is overigens niet alleen voor mij, maar hij moet nog effe gedeeld worden met de rest van de familie hier. Daarnaast hebben we nog wat trage PC''s in een netwerkje voor het Internetten (lees: GoT-ten ;)). Als ik volgend jaar echt wat stuff helemaal alleen voor mezelf koop dan kijk ik toch wel weer verder naar wat er te koop is (ook meer met het oog op upgraden). Bovendien zullen de applicaties wel steeds meer geoptimaliseerd worden voor de PIV.

Ook blijft de ene 40 GB harddisk er zo staan, waarschijnlijk na een paar weken/maanden na de aanschaf druk ik er wel een RAID-controller en 40 GB bij voor de snelheidswinst. Die 4600,- is voorlopig echt even het absolute maximum (mag 25 piek meer of minder zijn natuurlijk).

Over de DVD-speler: Zo heel veel gebruik maak ik niet eens van de CD-rom speler, en die Pioneer (niet tray ... effe aanpassen in m''n lijstje) vind ik wel stoer :P. Ook veel goede berichten over gehoord overigens.

• Wouter!
Ohw ja ... en die monitor. In m''n lijstje staat de LG 17" 795FT ... maar dat moet eigenlijk de 17" 795FT+ zijn ... wat is het verschil? Op de LG-site staat maar één model, de 795FT+ ... zijn ze niet gewoon hetzelfde, en staat ie een beetje anders op de prijslijst van Xenon?
Pagina: 1