Toon posts:

[BC3] WTF

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb daar zo''n oeroud mobo''tje liggen thuis.
Probleem: dat wil nie meer opstarten, alles heeft wel stroom maar het gaat echt niet. Aan wat zou dat kunnen liggen peist gijle??

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 19:28

spok9

Groen...

Kapot kabeltje? Anders weet ik het niet.

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

(jarig!)
Kabel, Processor, Mobobreuk (most likely), verrotte BIOS, oftewel het kan eigenlijk van alles zijn. Meer informatie kan ook geen kwaad.

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• Powerlie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-04-2024

Powerlie

ung! ung! ung!

volgende keer graag niet starten met "WTF" zo weet men niet waar je het over wilt gaan hebben...

Where is it?

Verwijderd

Topicstarter
ja sorry eh, kweet nie veel van da mobotje
kheb da van iemand "geleend" om het weer te laten werken . Kweet zelfs nie welk merk dat het is...

• Powerlie

Powerlie

ung! ung! ung!

kijk anders ff wat er op de Socket? staat:
bijv. Socket 7 of iets dergelijks.
kijk ook wat voor chipset erop zit, en wat er verder nog op staat.

Oh ja, er staat meestal in vrij grote witte letters een typenummer op, als je dat even doorgeeft kunnen wij er misschien nog iets mee.

Where is it?

• Powerlie

Powerlie

ung! ung! ung!

Talin:

ik denk dat de flop vern**kt is, kweet het niet zeker.

Where is it?

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 09:59

talin

ES-MA

kijk deze ga ik ff volge want ik heb eenzelfde probleem .

laser xt /3
640 kb
hij start op !

maar wel met een dos 3.30 flop in zn a drive

vanmiddag deed ie et nog en nou geeft ie een fout melding :

a>echo off
invalid drive in search path ( een stuk of 4 x )
en dan :
bad command or file name

(dit alles een stuk of 3 x )

en dan blijft ie op A: knipperen !

ik kan wel de a directory lezen maar meer niet !

o ja ik kon al wel een diskcopy maken !

anyone ?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• MP83
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 18:11
Tussen de PCI sloten staat meestal het type/merk...check dat eens. Staat er echt geen afkorting of merk teken op.

Het kan ook een OEM bordje zijn van Intel ofzo, in dat geval staat er vrij weinig op.

Met wat meer info kunnen we misschien wel wat... (8>

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

(jarig!)
talin moet zijn system files opnieuw naar de harde schijf toepompen.
a:sys c: (vanaf DOS flop en niet hoger dan MSDOS 3.3)
Als dit niet (meer) werkt, dan ben ik bang dat je harde schijfje of pc-tje aan zijn laatste uren is gekomen ;(

Killfrenzy89 moet toch echt met meer info komen, zoals wat hij te zien of te horen krijgt tijdens het booten, want dit schiet niet op

Heal the internet ...

Verwijderd

Topicstarter
ok hier gaan we, tis wel een echt oud ze
er staat iets op van: MB 486-33 ISA
bios: AMBIOS
proc: 486 DX
SIS chipset BTQ

Ik zei toch dat het oud was eh, gelukkig niet van mij...

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren wou hij nog booten, maar nu blijkbaar nie meer

• talin

talin

ES-MA

Op maandag 07 mei 2001 21:08 schreef FoolZero het volgende:
talin moet zijn system files opnieuw naar de harde schijf toepompen.
a:sys c: (vanaf DOS flop en niet hoger dan MSDOS 3.3)
Als dit niet (meer) werkt, dan ben ik bang dat je harde schijfje of pc-tje aan zijn laatste uren is gekomen ;(

met a:sys c:
krijg ik invalid drive specifications

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Verwijderd

Topicstarter
ok, kzal het zelf wel oplossen dan maar
:r

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Oorspr. vraag:

Sluit er eens een speakertje op aan en luister of hij piept..

Laser XT:

Die foutmeldingen slaan op foutieve entries in je autoexec.bat.

Zit er uberhaupt wel een HD in die XT?
Zo ja dan heb je GROTE kans dat het een MFM danwel RLL schijf is. Een XT heeft geen eigen bios (op een paar zeldzame excepties na) en maakt gebruik van een bios wat op de controller zit (dus op de insteekkaart).

Zit er wel een harde schijf in, kijk dan eens met Fdisk of die ''m ziet. Zo niet dan zul je waarsch. moeten beginnen met een low-level format. Dit doe je mbv. het programmaatje debug. Start debug op en type in:
g=c800:5

Je start dan het in de controller ingebakken format programma.

Deze zal ook vragen om bad sectors, deze kun je vinden in een tabelletje wat op de bovenkant van de HD geplakt zit. Daarnaast zal hij vragen om een interleave, begin eens met 3, low level ''m, fdisken, formatteren en dan een hdbench erover. Daarnaa op 2 interleave zetten en nog een keer, enzovoort, tot je de snelste setting gevonden hebt. Hiervoor zijn ook wel tools te vinden, kan je echter niet zo zeggen waar.

mbt tot interleave, even een quote uit een ''oude'' posting van mij:
. Vroeger (in die goede oude tijd ) draaiden schijven helemaal niet zo snel als nu en NOG kon de computer ''t niet bijhouden. Daar verzon men een truukje op, als je eerst een stukje schrijft, dan een stukje overslaat, en dan weer een stukje schrijft enzovoort dan krijgt de computer tijdens het lezen even adempauze. Dit heet ook wel interleaving. Omdat dit ook computer afhankelijk was, moest iedereen z''n schijf low-level formatteren, en de echte tweakert deed dat zeker 3 tot 5 keer om er achter tet komen wat de ideale instelling was.
[edit]
Oh, dat debug commando is een beetje controller/setting afhankelijk, als deze niet werkt probeer dan ook even:

G=C800:6
G=C800:5
G=C800:CCC
G=CC00:6
G=CC00:5
G=CC00:CCC
G=D800:6
G=D800:5
G=D800:CCC

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• talin

talin

ES-MA

Op maandag 07 mei 2001 21:34 schreef hezik het volgende:

Laser XT:

Die foutmeldingen slaan op foutieve entries in je autoexec.bat.
ik zal eens even aan de slag
k zal mn result strax ff poste

• BC3 Victim
_Als_ er een HD inzit dan is dit waarsch. een seagate ST-225 (20Mb MFM/30Mb RLL) of ST-251 (40Mb MFM/60Mb RLL). Deze schijven zijn niet kapot te branden, dus zal waarsch. nog wel werken :)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• talin

talin

ES-MA

( call me a newbee ! )
maar je moet toch ergens beginnen !

ok hij doet sowiezo al meer dan eerder :)

ik heb gedaan :

a:debug
toen kwam er een -
toen heb ik c850:5

en nou staat ie heerlijk rustig te knipperen !

dus ik ram em uit en probeer : g=c800:6 !
en krijg dus 3 opties !

ik zal es ff verder proberen

thanx already ( je mag een wens doen ! )

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

(jarig!)
Op maandag 07 mei 2001 21:25 schreef Killfrenzy89 het volgende:
Niet meteen zo ongeduldig, ja... :(
Sommige mensen hebben ook nog een leven buiten GoT om en zitten dus niet constant te wachten totdat iemand een reactie geeft.

Crossposten en/of dubbelposten is dan ook niet de manier om wel het probleem te achterhalen.
Op dinsdag 08 mei 2001 07:43 schreef sampoo het volgende:
Je hebt het antwoord al gegeven. :)
<edit>
Bootable diskette maken op je werkende PC
sys c: a:

In je oude PC gooien en
sys a: c: intikken.
Aan de hand van de informatie, die je verstrekt lijkt dit dus wel hetgeen je moet doen. Hiervoor heb je natuurlijk wel een werkende Bootflop van MS-DOS nodig (of een ander relevant DOS OS)

Heal the internet ...

• talin

talin

ES-MA

Op maandag 07 mei 2001 21:34 schreef hezik het volgende:
Zit er uberhaupt wel een HD in die XT?

ja , er zit dus een seagate st-225 in

Start debug op en type in:
g=c800:5

Je start dan het in de controller ingebakken format programma.

Deze zal ook vragen om bad sectors, deze kun je vinden in een tabelletje wat op de bovenkant van de HD geplakt zit.

daar zit een wit stickertje op met het volgende : error map st255/serial # 61.....
cyl hd bfi cyl hd bfi cyl hd bfi

Daarnaast zal hij vragen om een interleave, begin eens met 3, low level ''m,

heb ik gedaan maar dan ?

fdisken, formatteren en dan een hdbench erover. Daarnaa op 2 interleave zetten en nog een keer, enzovoort, tot je de snelste setting gevonden hebt. Hiervoor zijn ook wel tools te vinden, kan je echter niet zo zeggen waar.

oh, dat debug commando is een beetje controller/setting afhankelijk, als deze niet werkt probeer dan ook even:

G=C800:6
G=C800:5
G=C800:CCC
G=CC00:6
G=CC00:5
G=CC00:CCC
G=D800:6
G=D800:5
G=D800:CCC

leg mij eens uit wat G=C800:5 betekend
mijn dank is al groot

• BC3 Victim
ja , er zit dus een seagate st-225 in
Gefeliciteerd, dan heeft U nu de beschikking over 20 heule megabytes.. :)
daar zit een wit stickertje op met het volgende : error map st255/serial # 61.....
cyl hd bfi cyl hd bfi cyl hd bfi
Yup, staan daar nog getallen op genoteerd? Zo niet dan heb je een schijf zonder bad-sectors te pakken, althans, hij had af-fabriek geen bad sectors (vroeger kon dat nl. voorkomen). Zo wel, tijdens het low-levelen vraagt hij ook om bad sectors, hier dien je de getallen uit dit lijstje in te voeren.
heb ik gedaan maar dan ?
Daarna kun je met een dos-bootflop het zaakje gaan installeren. Met een low-level format maak je de schijf als het ware klaar voor gebruik, de volgende stap is partities aanmaken mbv. het programma FDISK. Start FDisk.exe (staat op dos-bootflop), kies optie 1 (partitie maken), optie 1 (primaire partitie) en volg de aanwijzingen. Daarna nog een keer vanuit het hoofdmenu optie 2 (geloof ik, actieve partitie instellen) kiezen en je partitie actief maken. Dan rebooten en mbv. format de schijf formatteren (format c: /s). Daarna heb je 20Mb tot je beschikking om programma''s op te installeren.
leg mij eens uit wat G=C800:5 betekend
Zoals gezegd heeft een XT vaak geen eigen bios (Basic Input Output System) en dus ook geen ingebakken programma om harde schijven te ''low-levelen''. Dit heeft men opgelost door ''op'' de controller een Eprom te plaatsen met daarin een programma (software) wat je kunt gebruiken voor div. functies, oa. het low-level formatteren van je HD. Dit programma is dus niet aanwezig op een diskette of HD oid, maar zit ''in de hardware ingebakken''. Met dat debug commando geef je de computer de opdracht ''het programma wat zich op geheugenlocatie C800:5 bevind'' uit te voeren. Resultaat: je krijg het in de controller ingebakken programma voor je neus..

[edit]
Deze uitleg is niet 100% correct, maar in globale lijnen klopt het wel zonder al te technisch te worden :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, hier gaan we dan...
Ik heb alle sys files overgebracht naar de HD van de oude pc met de command: sys D:
Ok, dat is dat, ik sluit de HD weer aan PC en nog altijd hetzelfde berichtje: ongeldige systeemdiskette, vervang.....
Weet iemand hoe of wat?

• talin

talin

ES-MA

hezik

ik ben u zeer dankbaar !

ik ga er mee aan de slag en dank

ik zal ff poste als et loopt

Verwijderd

Topicstarter
Mijn prob is nog nie gesolved
:'( :'( :'( :'(

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

(jarig!)
Op dinsdag 08 mei 2001 20:47 schreef Killfrenzy89 het volgende:
Ok, hier gaan we dan...
Ik heb alle sys files overgebracht naar de HD van de oude pc met de command: sys D:
Ok, dat is dat, ik sluit de HD weer aan PC en nog altijd hetzelfde berichtje: ongeldige systeemdiskette, vervang.....
Weet iemand hoe of wat?
Begint er verdacht veel op te lijken dat je I/O controller zijn laatste adem heeft uitgeblazen... ;(
Kun je vanaf dat andere systeem wel booten met ALLEEN die harde schijf uit die 486?
Zo ja, dan heb ik slechte hoop voor je I/O controller. Zit deze onboard of heb je zo een VLB controller? In het geval van een VLB controller zou je nog eventueel een ander VLB slot kunnen proberen of beter aandrukken (maar dat laatste zal je waarschijnlijk al geprobeerd hebben)

Heal the internet ...

Verwijderd

Topicstarter
ja, al alles geprobeerd, zou het niet mogelijk zijn om het besturingssysteem al op die HD te zetten en dan gewoon te booten?
Dat ga ik toch ook eens proberen en als dat niet lukt, vuilbak!!!!!!

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

(jarig!)
Tja volgens mij heb je zojuist het OS al op die HD geplant door vanaf die andere PC sys D: te doen.
Probeer anders een bootflop te maken.
Hierop moeten dus iig de systeembestanden van DOS staan en het commando SYS.COM
Vervolgens boot je vanaf diskette en doe je vanaf de A: een SYS C:
Als dit niet meer werkt, dan hoop ik dat andere GoT-ters nog iets in petto hebben...

Heal the internet ...

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 22:46

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Op maandag 07 mei 2001 21:25 schreef Killfrenzy89 het volgende:
Hiervoor krijg je een waarschuwing.
Waar slaat dit nou op, denk je dat heel GoT dag en nacht in touw is om _jou_ te helpen?

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Pagina: 1