De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
FF de motivatie voor deze mening erbij vermelden!!!
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
De serieele en paralelle poorten hebben niet zozeer met de hoeveelheid geheugen te maken.
Het is ook niet echt dat het een sneller is dan het andere. Dat komt omdat serieele poorten vooral voor (oude) muizen zijn bedoeld of serieele kabels (multiplayer tussen 2 pc''s), en de paralelle poort vooral voor Printers en webcams (altans ik had ooit een paralelle webcam).
Aangezien serieele en paralelle aansluitingen op elk moederbord even snel zijn (altans naar mijn weten, correct me if i''m wrong)maakt het niet zoveel uit welk mobo je gebruikt.
Het is ook niet echt dat het een sneller is dan het andere. Dat komt omdat serieele poorten vooral voor (oude) muizen zijn bedoeld of serieele kabels (multiplayer tussen 2 pc''s), en de paralelle poort vooral voor Printers en webcams (altans ik had ooit een paralelle webcam).
Aangezien serieele en paralelle aansluitingen op elk moederbord even snel zijn (altans naar mijn weten, correct me if i''m wrong)maakt het niet zoveel uit welk mobo je gebruikt.
parrallel
of je hebt bv, 1 kabeltje van de ene naar de andere plek
of je hebt 32 kabels (parrallel) van de ene naar de andere plek, dat gaat 32 keer sneller (theoretisch)
of je hebt bv, 1 kabeltje van de ene naar de andere plek
of je hebt 32 kabels (parrallel) van de ene naar de andere plek, dat gaat 32 keer sneller (theoretisch)
Een seriele verbinding gaat zeg maar over 1 ader, een parallelle gaat over meerdere.
Stel, data over jouw com-poort (=serieel) gaat met 1024 baud...
Wanneer deze verbinding parallel zou zijn, zou ie meerdere lijnen hebben.
Was deze ook 1024 baud, dan geldt in principe aantal lijnen*1024 baud.
Da''s in principe sneller.
Ik weet alleen niet hoe snel je LPT (=parallel) gaat...
Stel, data over jouw com-poort (=serieel) gaat met 1024 baud...
Wanneer deze verbinding parallel zou zijn, zou ie meerdere lijnen hebben.
Was deze ook 1024 baud, dan geldt in principe aantal lijnen*1024 baud.
Da''s in principe sneller.
Ik weet alleen niet hoe snel je LPT (=parallel) gaat...
Saved by the buoyancy of citrus
Serieel = 1 bitje per keer versturen, de gegevens komen bij de controller, worden in een buffer gezet en vervolgens per bit over de kabel gestuurd. Parallel deelt de te sturen blokken in stukjes en stuurt die tegelijk over meer aders door de kabel.
Bnet pindle#2913
Parallel is sneller, maar dat heeft in princiepe niets met de gebuikte techniek (serieel/parallel) te maken.
If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh
Oke, ik ken de gebruiker hierboven, heeft dit gepost omdat ie van mij niet kon winnen (hij zegt andersom). Ik zal mijn visie nog even uitleggen. Dan wordt het probleem meteen ook een stuk duidelijker.
De geheugenbus in de pc (P-III en AMD) zijn grotendeels parallel. Doordat hier over zeer hoge snelheid data overheen wordt gestuurd kan dit niet meer sneller (zonder de nodige afscherming). (Hetzelfde is gebeurd bij UDMA66, moest opeens ook een dubbele kabel worden, om de ruis op te vangen.) Nu wordt er bij de P-IV van RIMM-etjes gebruik gemaakt, en die werken serieel.
De vraag wordt nu dus:
Is serieel nu sneller of langzamer dan parallel. rekening houdend met een niet onbeperkt budget (dus geen infinite afscherming voor parallel), de huidige technieken, en nog meer van dit.
ps. natuurlijk als je een seriele lijn hebt, en die copieert heb je dubbele snelheid, ware het niet dat die twee lijnen op elkaar gaan storen. (P-IV en andere nieuwe technieken (ook HDD''s) gaan niet voor nix over op meer seriele aansturing)
De geheugenbus in de pc (P-III en AMD) zijn grotendeels parallel. Doordat hier over zeer hoge snelheid data overheen wordt gestuurd kan dit niet meer sneller (zonder de nodige afscherming). (Hetzelfde is gebeurd bij UDMA66, moest opeens ook een dubbele kabel worden, om de ruis op te vangen.) Nu wordt er bij de P-IV van RIMM-etjes gebruik gemaakt, en die werken serieel.
De vraag wordt nu dus:
Is serieel nu sneller of langzamer dan parallel. rekening houdend met een niet onbeperkt budget (dus geen infinite afscherming voor parallel), de huidige technieken, en nog meer van dit.
ps. natuurlijk als je een seriele lijn hebt, en die copieert heb je dubbele snelheid, ware het niet dat die twee lijnen op elkaar gaan storen. (P-IV en andere nieuwe technieken (ook HDD''s) gaan niet voor nix over op meer seriele aansturing)
Happy Blessings <3
Pagina: 1