[BC3] Vraag voor alle Photoshoppers

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Belial_666
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-08 13:04
Als een HP 8500 laser kleuren printer 600 dpi kan printen, wat moet de minimale resolutie zij in photoshop qua DPI

mav:

Als ik in photoshop een A1-tje opmaak in 300 DPI full colour wordt de file erg groot (280 MB) en haast niet meer handelbaar ook met 400 MB RAM.

BIj hoeveel DPI is de overgang van file resolutie naar print resolutie ??

Snappen julie de vraaag nog :)

Verwijderd

72dpi / inch is over het algemeen een uitstekende kwaliteit. Photoshop pakt deze hoogte automatisch.

Verwijderd

72 dpi is prima voor beeld presentatie ja, maar het kan er erg lelijk uitzien op print.
Hoeveel dpi je wilt printen hangt af van wat je aan het printen bent en wat je eisen zijn, als jij een a4 tje met veel tekst en een paar kleine plaatjes hebt kom je zelfs met 100dpi nog prima uit de voeten, wil je een zo foto realistisch mogelijke afbeelding, dan is 300 dpi al te weinig en moet je eerder aan 600+ dpi denken.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik denk dat 300dpi het minimum zou zijn als je een handelbaar formaat hebt.
Maar voor A1 zul je waarschijnlijk wel toe kunnen met 150-200dpi
Het best kun je dit dan vooor je bewerkingen doen.

En nog iets:
Photoshop is geen opmaak programma.
Als je een afbeelding zo groot moet hebben zou ik het zeker met photoshop doen, maar als het een of ander document is, zou ik ook es naar Pagemaker kijken!

• Belial_666
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-08 13:04
THx

• wiewatwaar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 15:05

wiewatwaar

whatever

Het is wat gecompliceerder dan je printresolutie overnemen. Bedenk dat een 600dpi printer dus 600 druppels op een inch kan plaatsen, maar dat zijn gele, rode of groene. Deze spuit hij naast elkaar op papier waardoor het er van een afstand als elke kleur uit kan zien. Vandaar dat erg lichte kleuren vaak duidelijk zichtbare spikkels geeft. Voor kleurenplaatjes met verlopen zoals foto''s is een resolutie van zo''n 150 tot 200dpi (in photoshop) voldoende. In zw met fijne lijnen kan je natuurlijk wel veel hoger voor scherpere lijnen. Bedenk wel dat 600 ipv 150 een 16x zo groot bestand geeft.

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu

Pagina: 1