Toon posts:

[BC3] VIA en BIOS Flashen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heya menschen,

Ik had ff twee vraagjes:
Wat is die VIA-shit? Iedereen roept altijd dat je VIA 4-in-1 moet installeren enzo en dat je je BIOS moet flashen...
Ik heb een AMD Duron 800 Mhz op een Abit KT7 moederbord... daar zit (geloof ik) ook een VIA-chip op...
Wat voor nut heeft het je BIOS te flashen en je VIA chip te upgraden ofzo?

Groet,

:+

Verwijderd

De via 4-in-1 drivers zijn Windows drivers voor je moederbord. (IDE driver, AGP driver, IRQ driver etc.) Die zijn standaard ook op cdrom geleverd bij je mainbord. De laatste nieuwe kun je neerhalen van internet. check www.viahardware.com

Biosupdates kun je ophalen op de website van je mainbord fabrikant.(Abit.com in jouw geval) Bios software zorgt voor de juiste aansturing van de verschillende onderdelen van je mainbord zelf. De biossoftware is aanwezig in de BIOS EPROM chip op je mainbord.

Nieuwe biossoftware dient met een utility (awdflash.exe) in de BIOS chip geflashed te worden. Als dit fout gaat kan het zijn dat je mainbord niet meer werkt.

Wat voor nut heeft het?

Voor sommigen (incl. ikzelf) is het gewoon niet mogelijk om een goed werkend systeem te krijgen zonder de VIA 4-in-1 drivers te installeren. Latere drivers hebben meestal weer BUG fixes, dus up-to-date blijven loont meestal de moeite.

Voor wat betreft BIOS updates geld eigenlijk hetzelfde. Alleen zou ik daar de regel ''Werkt-het-goed-niks-aan-doen'' toepassen. Een biosupdate is toch iets ingrijpender dan wat drivers installeren onder windows. Zeker als het fout gaat.

Zelf heb ik ook een KT7 en heb daar niet de laatste nieuwe bios op staan. Het werkt zo ook.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
VIA is een chipset. De 4in1 drivers kun je downlaoden als pakket, maar je kan ook elke onderdeel appart installeren (wat soms heel handig is omdat, zoals bastart hierboven al beschreef, zommige versies BUGS bevatten). Het zorgt voor stabilliteit in je systeem.

Naast VIA heb je ook ALI chipstes, waar ikzelf geen ervaring mee heb.

Bios upgrades kunnen soms ook handig zijn instabilliteitsproblemen op te lossen. Mijn windows liep vaak vast, en toen heb ik dus een neiuwere bios erop gegooid, en het probleem was weg. Nieuwere bios versies bevatten meestal ook weer nieuwe tweakopties voor de tweakers (tenminste als dat door de fabrikant word onderstuend). Zoals bij mijn moederbord (MSI K7T Turbo MS-6330) Heb je 2 soorten biossen. Een normale bios (met enkele tweakopties) en een tweak bios (met veel tweakopties). Ik gebruik de standaard :)

Let wel goed op bij het flashen en doe niks fout, want daarmee kan je je bios aan puin helpen.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen