De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Boekje lezen, staat het precies in en wees wat specifieker met info, welk mobo/raidcontroller ?
Verwijderd
raid disk 1 op het 1e raid kanaal als master (ide3)
raid disk 2 op het 2e raid kanaal als master
(ide4)
raid disk 2 op het 2e raid kanaal als master
(ide4)
Ik snap er de ballen van. Er staat ook niets duidelijks in het boekje en op internet, dwz over de plaatsing van de hdd''s. Als ik goed begrijp moet ik dus beide hdd''s op ide 3 en 4 plaatsen en geen op ide 1, en de boel helemaal opnieuw installeren met fdisk etc?#$%@
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Verwijderd
ja, dit is correct voor raid0 (striping). De data wordt omstebeurt verdeelt, dus er treedt dataverlies bij het vormen van het raid-array op.
bv er wordt omstebeurt en afwisselend 16KB op elke schijf geschreven.
Voor raid1 (mirroring) kun je gewoon een lege schijf bijplaatsen.
Kortom raid0 vereist backuppen, harddisks leegmaken, array opzetten, fdisk op array uitvoeren, formatteren, windows herinstalleren, backupdata terugplaatsen.
Raid1 kopieert als het ware de 1e harddisk naar je extra, lege bijgeplaatste harddisk.
bv er wordt omstebeurt en afwisselend 16KB op elke schijf geschreven.
Voor raid1 (mirroring) kun je gewoon een lege schijf bijplaatsen.
Kortom raid0 vereist backuppen, harddisks leegmaken, array opzetten, fdisk op array uitvoeren, formatteren, windows herinstalleren, backupdata terugplaatsen.
Raid1 kopieert als het ware de 1e harddisk naar je extra, lege bijgeplaatste harddisk.