Welke is nou eigenlijk beter?

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11-2025

Clay

cookie erbij?

Topicstarter
Iedereen lijkt een uitgesproken mening te hebben over UT en Q3, maaruh, ik wil nou eigenlijk wel eens weten hoe het precies zit.

De meesten vinden het ene MegaTof, en het andere suf. En het is nog erger. Het ene is niet alleen tof, nee, het betekent tegelijk dat de andere suf is. Het kan niet samen.
Als ik aan iemand vraag wat ie van Q3 vindt is het meteen "Q3 ROELT, en UT is suf!!" :(
Dan heb ik mijn mond nog niet opengedaan over UT of het wordt al afgezeken. :(

Maar andersom ook: "UT heerst, wat is Q3 toch een kutspel!" :(

Het is toch niet een keuze? of UT of Q3, nee!! En als ik mensen probeer te overtuigen van mijn eigen bevindingen staat ze nergens open voor, alsof ik tegen een muur sta te lullen. Dat het ene leuk is maakt het ander niet slecht!

Wat ik voorstel is het volgende, geef je eigen voorkeur hier, en zeg ook meteen ff waarom. Je vooroordelen hoef ik niet te horen, ik hoor al niets anders dan UT roelt of Q3 roelt, ja?

Ik zal zelf ff het voorbeeld geven. Ik heb UT gekocht, uit overtuiging. Ik was, en ben nog wel, een fanatieke Quake2 speler. En bij het uitkomen van de nieuwe demoos van UT en Q3 heb ik ze steevast alletwee gedownd. ik heb zelfs de IHV test demo van q3 nog gehad, en dat was voordat ik van het bestaan van UT wist.
Ik wil niet zeggen dat Q3 suf is, maar ik zie te weinig variatie. De textures zijn bijna allemaal gothic, en nog zo'n factory achtige. In de levels mis ik het "centrale kamer" aspect. en als die er wel is is er teveel lava.
Ik heb de hele versie hier liggen, en ik alle levels geprobeerd, met bots. Er zitten wel wat aardige levels bij, maar niets kan mij boeien, en zijn geen architeconische hoogstandjes. Men schijnt daar te denken dat hoe meer schedels je in een level propt hoe leuker het is. nou nee dus. Ik heb in Q3 ook geen buiten levels meer gezien, bergruggen en velden, watervallen en bomen, nix van dat.
Als ik het spelen wil moet ik het zo lelijk zetten om nog wat vloeinds te krijgen, dat het lelijker is dan Quake2.
Maar goed, Ik vind UT dus leuker, en niet minder mooi, nee zelfs mooier, maar dat kan ik niet beargumenteren door te zeggen wat ik fout vind aan Q3.
Ten eerste is er qua textures veel meer variatie in UT. Daarnaast is het gothic thema van UT nog mooier ook. Over het texturedetail van de Unrealengine hoef ik hoop ik niets te zeggen. Qua architectuur is UT mega leuk. CTF levels zijn er in vele soorten en maten. Eigen kastelen op losse heuvels, of dichte gebouwen, maar altijd met een goed en passend uiterlijk.

Technisch zit UT ook wat geavanceerder in elkaar. Quake gaat er vanuit dat de wereld leeg is, en dus zijn er voor 1 kamer 6 "brushes" nodig(4 muren, plafond en vloer). Dat is dus inefficient.
Bij Unreal is de wereld massief. en voor 1 kamer hak je 1 "brush" uit de wereld. Er is dus voor 1 kamer in principe maar 1 brush nodig.
Het begrip "skybox" wil ik niet uitleggen. Maar het is geniaal. Alles qua level design in UT heb je zelf in de hand. Alles.

Gameplay is vrij belangrijk natuurlijk. Ik heb een nogal trage bak, en Q3 loopt een stuk minder soepel dan UT. Maar in Q3 hapert de sensitivity van de muis, en dit zit puur in de hoeveelheid detail dat er in een ruimte is. Dat is fout.

Wapens bevallen mij in Q3 zowel als UT prima.
Iets wat ik wel wat mis in UT is de Railgun, maar de shockrifle is wel een redelijk substituut.

Dit is het natuurlijk niet helemaal, maar ik wil nog meer te zeggen hebben in deze topic, dus nu zijn jullie aan de beurt :).

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Verwijderd

Wat ik eigenlijk in beide spellen wel een beetje mis is het Half-life multiplayer gehalte. Dat is misschien weer eens een kwestie van smaak, maar in Half Life kun je vallen zetten, snipen, verrassen.
In Q3 en UT is het rennen en springen en dat constant blijven doen anders staat er zo weer iemand achter je, dat vind ik jammer.
In half Life zet je een val d.m.v. trip bombs en dan op een strategisch plekkie wachten tot er iemand niets vermoeden komt aangerend. Als ie door de trip bombs heen komt spring je achter hem aan en schiet je hem weg.. Misschien is dat weer eens een zieke stategie van mij, maar HL biedt je de mogelijkheid...

Verwijderd

Wat mij tegenvalt aan Q3 zijn de wapens.
Zowel in gebruik als in variatie.

Alle wapens in Q3 zien eruit als een buis met bumpmapping. De enige afwijking is de Plasmagun, en nu we het daar toch over hebben, dat wapen is opzichzelf al vervelend. Als je een klein beetje fanatiek in het rond knalt met dat ding, dan zie je door al die plasma niets meer.
Ieder wapen in UT ziet er anders uit, en nergens kan ik echt een buis ontdekken zoals in quake, in UT zien wapens er ook als wapens uit.

Dan de "feel" van de wapens. Als ik in Q3 in het rond schiet hoor ik wat "geplop" en geratel. Als ik in UT in het rondschiet tril ik in m'n stoel van de explosies en lasers die m'n wapens uitspugen, en ik moet zeggen dat dat een stuk leuker is als je speelt.

De grootste fout van wapens in Q3 vind ik de verkrachting van de BFG. De BFG hoort een grote energiebol af te schieten die vertakt als het een vijand tegenkomt, en bijna altijd voor een InstantKill zorgt, en zelfs hele kamers uitroeit. Zo was het in Doom, Doom2, en Quake2. Maar ik quake3 is de BFG de killerversie van de plasmagun. Dit vind ik erg zonde.

Nog iets over de wapens. De hoeveelheid. UT heeft gewoon veel meer wapens, en zo heb je veel meer verschillende gevechtsituaties en tactieken die je per wapen kunt gebruiken. Ook hebben alle UT wapens een Alternative Fire, en dit mis ik nog wel het meest in Q3. Want waar moet ik nu m'n rechtermuisknop voor gebruiken? En het is ook nog eens enorm handig om een alternative te hebben, want de wapens in UT zijn zo uitgebalanceerd, dat de alternative een hele goede aanvulling is op de primary fire. En in weze heb je dus altijd 2 wapens in je handen.

Een anders pluspunt aan UT vind ik het commentaar. He klinkt toch heerlijk als je
<h2>MONSTERKILL</H2>
uit je speakers hoort knallen.

Er zijn nog veel meer dingen die ik aan UT beter vind, maar voorlopig houdt ik het even hierbij.

• Neelix
  • Laatst online: 26-01 13:49
Ik had in het begin ook even zoiets van UT zuigt, omdat Q3 roelt..Maar omdat ik Q3 niet origineel gekocht had, kon ik het niet online spelen...Eerst heb ik het singleplayer gedeelte uitgespeeld en dat was wel aardig.
Toen ben ik over gestapt op UT en heb daarvan het singleplayer gedeelte gespeeld en DAMN was dat ff anders...bots waren veel beter, overtuigender. Het was niet dat ze of vol raak, of gigantisch mis schoten, nee ze waren echt goed. Dat merkte ik vooral bij de laatste level van het DM gedeelte. Die tegenstander was op zich niet uitmuntend in schieten, maar was echt slim en ging je niet altijd dom achterna en dergelijke.

Ook zie ik in UT dat de verschillende gametypes beter zijn afgewerkt. In Quake3 heb ik CTF niet geprobeerd, maar in UT is het schitterend. Ik heb heel erg lang Quake2 gespeeld en dan vooral Lithium. Daarom was ik niet bijster goed in CTF, omdat die hook daar heel anders is en ik kon er niet aan wennen. In UT is er geen hook, maar een translocater en dat ding is echt stoer....je kunt er verrassend veel mee en een hook heb je ook niet nodig.

Verder wil ik nog zeggen dat je in UT inderdaad geen val kunt zetten, maar je kunt wel gaan snipen. Vooral dat HEAD-SHOT klinkt dan heel stoer :)

Ik ben op zich niet zo tegen Quake3, maar ik heb geen zin om er 100 piek voor uit te geven, zodat ik kan multiplayeren...misschien dat ik het ooit nog wel doe, maar voorlopig blijf ik bij UT...vind het best goed :)

Don't worry, it's all just 1's and 0's.

• Redox
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21-01 23:05

Redox

Motion Design / VFX

JE hebt helemaal gelijk met "de ene is mooi, dus de andere sux".

Ik vind zelf UT beter. er zitten namelijk veel aparte/leuke dingen bij, zoals die double kill, killing spree, dominating!!, assault, enzovoort, deze hebbedingetjes maken het spel gewoon veel leuker!!.
De wapen hebben in UT altijd weer een second fire, wat ook erg tof is.

Ik vind zelf dat UT veel beter speelbaar is dan Quake3, de besturing lijkt namelijk kmeer op Quake2 en daar was ik al aan gewend.

maar ik blijf dus bij UT...

Quake 3 heeft trouwens wel hele mooie graphics, animerende skins (en textures maar dat kan UT ook) en hele mooie ronde vormen!

dat washet, mzzls!

Verwijderd

P.S. Ik ben het volledig met jullie eens, ik vind UT ook veel toffer dan Q3....

Verwijderd

Die Mooiere graphics van Quake3 vind ik ook wel meevallen. Het is relatief. Als jij kickt op gothic en op ronde deurtjes, dan is quake3 mooier. Als je houdt van afwisseling en mooie textures. Dan is UT mooier. Ik heb een UT-level gedownload bij
NaliCity (wat nu overigens platligt)
Waarin ze Quake3 textures hebben gebruikt. Het is echt net of je in q3 zit, maar dan met coolere wapens.

Wat ik aan q3 qua graphics vervelend vind is dat je er zo'n zware computer voor nodig hebt. Ik heb een celeron333@416 met 192MB ram en een TNT2ultra. Voordat ik 192mb ram had kon moest ik quake3 op 800x600 spelen. Terwijl UT makkelijk op 1024x768 kon.

Ik vind quake3 vaak "overdone". Soms slaan die schedels, of dat vuur nergens op, dan is het gewoon "teveel van het goede".
En net als Clay mis ik de Centrale kamers. In UT weet je waar je heen moet als je wilt raggen, er is altijd wel een kamer waar altijd mensen zijn. In quake3 heb ik dat soort kamers weinig gezien.

Verwijderd

UT sux en Q3A Rulez:
Omdat ik bij Q3 gewent ben mijn fov aan te passen naar 135 ipv 90 (voor de NewB Fov = field of view). Ook zie ik liever dat wapen niet (voor max FPS max view).
Met Q3 kan je alles zelf instellen in UT echter heb ik dit nog niet voor elkaar. Op verschillende forums heb ik al gevraagd hoe dit in UT mogelijk is? Kennelijk kan het gewoon niet.

Als je dus UT speelt is het net of je de hele tijd door een verekijker loopt te tuuren Arelaxed dus.
Overgens is de engine van Q3 veel veel veel beter dan die van UT daar lijkt me geen discussie over mogelijk (details, FPS, betrouwbaarheid).
Verder zou ik zeggen kijk naar de statistieken op de gamesites en dan blijkt dat deze week:
Nr1: Halflife
Nr2: Q3A
Nr3:. vergeten sorry en die site geeft nu een DNS error :)
Nr4: Q2
Nr5: UT

Met als nieuwtje dat deze week meer Quake servers lopen (en meer pplz quaken) dan elk ander spel (dus Q3 en Q2 bij elkaar). En dit na zo'n korte tijd. Nog ff en dan staat Q3A op 1.

Frag Everything that isnt you!!!#

hehehe ik gelijk maar ff die vraag neergezet hier op de gathering, mischien dat iemand weet hoe het moet...

Overgens vindt ik dat iedereen voor zich zelf maar moet uitmaken welke beter is

Verwijderd

ik denk als ik voor iedereen spreek, dat de demo van Q3A zeer vet was, maar nu hij af is, valt hij toch wel wat tegen...

UT daarintegen heeft mooiere graphics, enne Morpheus multylevel gewoon keigaaf....

Ach ja zo heeft iedereen wel een mening natuurlijk....
[img]http://www.kreuze.net/smile/skipsmil.gif>[/img]

• /TheDuke\
  • Registratie: December 1999
  • Niet online
X-Fire:
Jij vind Q3 dus alleen cooler omdat je Fov kan instellen (is makkelijk als je er eenmaal aan gewend bent) en je gun kan vebergen (zou ik ook doen met Q3,ze zien er niet uit :) ).
De meeste mensen die hierboven hebben gereplyed vinden UT beter vanwege de betere gameplay & meer afwisselende graphics.

De meeste Q1&Q2'ers die ik ken,vinden Q3 beter dan UT,omdat de gameplay ze bekent voorkomt,zelfde sfeer en zelfde wapens (niks nieuws dus). UT daartegen heeft geen voorgangers (behalve unreal,maar de netcode is vrij slecht daarvan) en is nog bezig een eigen scene te maken voor de opvolger(s) die zeker gaan komen.

Mensen die voornamelijk Half-Life spelen vinden over het algemeen UT beter,vanwege de betere sfeer & meer wapens met meerdere vuurmodes.

En ik denk echt niet dat Q3 Half-Life de komende tijd gaat verslaan in aantal servers,Half-Life + mods zijn ongekend populair,zeker nu Beta 6 van Counterstrike eraan komt en Sherman Project bijna klaar is.
Half-Life zal denk ik pas verslagen worden als TFC2 uitkomt.

Half Life
2017 servers, 7090 players

Starsiege TRIBES
650 servers, 2286 players

Unreal Tournament
984 servers, 2246 players

Quake 3: Arena
1476 servers, 2185 players

Quake II
1596 servers, 1682 players

Rogue Spear
390 servers, 1406 players

Quakeworld
463 servers, 442 players

Unreal
105 servers, 169 players

Kingpin
108 servers, 156 players

Baldur's Gate
54 servers, 73 players

Zoals je duidelijk ziet is Half-Life verreweg het populairst,en zijn er meer Q2 dan Q3 servers (waarvan veel Q3 servers leeg zijn) Dan zijn er misschien wel minder UT servers,maar het gaat om het aantal mensen wat het spel speelt.

Just my 2 cents...

Verwijderd

Ik denk zeker dat je daar een goed punt hebt, ik speel al sinds dat Q1 uitkwam Quake, dus ben gewent aan de gameplay (daavoor natuurlijk Duke3D,Wolvenstein3D, doom etc). Toen UT uitkwam heb ik de demo gedownload en het beviel mij niet echt, dat wil niet zeggen dat ik UT een slecht spel vind hoor. ik speel hem regelmatig en heb ook de volledige versie maar als je aan mij vraag wat de beste 3D-shooter is dan vind ik persoonlijk Q3A lekkerder spelen.

Verwijderd

Bovendien loopt Q3A een stuk soepeler bij mij Res 800-600 hoge details. Als ik dit instel bij UT dan loopt ie niet zo soepel als Q3.

Mijn systeem:

10 mbit LAN

Server (Gateway)
PIII 450 MMX
Rivia 128ZX (2d / oa. Windows)
Voodoo 2 3DFX (3d / Glide)
64 Mb RAM (256 Mb vaste swap; is nodig voor Q3)
18 Gb

Client
PIII 500 MMX
Rivia TNT2 Ultra
64 Mb (geen vaste Swap)
18 Gb

Verwijderd

Ik heb nog ff beiden Games gestest. En inderdaad de engine van UT loopt bij mij ook een stuk beter. beide spellen op een res van 800-600 en volledige details. Dus ik kan me voorstellen dat mensen met een iets wat oudere PC kiezen voor UT.

• PoisonouZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-05-2021
kep alleen halflife gespeelt op me tnt2 en draaide prima...

Verwijderd

Ik vind het alle twee erg mooie en leuke spellen, maar ik speel voornamelijk UT, en dat komt omdat daar meer leuke dingen inzitten, de stemmen, de wapens zijn uitgebreider en 2 schietmogenlijkheden, de teamplay is stukkie beter in UT, en je hebt gewoon wat meer mogenlijkheden. Maar ik moet toegeven dat Q3 toch iets netter afgemaakte graphics heeft, maar dat is voor mij niet echt duidelijk te zien als ik op 800*600 speel. Het blijven alle twee prachtspellen.
Met allebei inderdaad hun eigen sfeer, en ja ik ben ook erg fanaat van HL.

• Neelix
  • Laatst online: 26-01 13:49
X-Fire
je fov kan je gewoon instellen in de console, die precies hetzelfde werkt als bij Q3 (ik heb het nog niet zo heel veel gebruikt, maar er is een lijst console commands bij epic in te zien (en dat moet ik die gasten van iD nog maar zien doen ;))

En je wapen kan je ook gewoon verbergen in de player setup dacht ik, dus dat zijn geen bezwaren om niet UT te spelen..

Don't worry, it's all just 1's and 0's.

Verwijderd

Weet ik Neelix ik had een topic hierover geopent hoor en weet inmiddels hoe dat moet.
Waar kan ik die lijst met consol commandos zien? www.Epic.com ????

• Raymond v/d H
  • Laatst online: 29-01 16:54
Jullie vergeten allemaal Counter Strike.

Ow ja... over die servers en spelers.... over een paar maanden wordt dat allemaal aan de kant geveegd door Diablo 2. Trouwens, ik weet niet of jullie bekend zijn met battle.net, maar ik zie regelmatig de 50.000 spelers of meer voorbij komen...... dat is dat dus voor Diablo, Starcraft en Warcraft.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
allebei wel leuk....het gaat meer om een subjectief gevoel van gameplay....in mijn optiek ziet q3 er bruter uit maar speelt het lang niet zo fijn als ut...ik ken verder niemand die veel q3 speelt (hoogstens om even te genieten van die prachtige levels. Er is geen manier om objectief te bepalen welke beter is...

als je maar lol hebt...

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Ik ben een aanhanger van Q3A , waarom ?

Ten eerste vanwege de gameplay , die is een stuk sneller dan met UT , ik beweeg me dus een stuk makkelijker en sneller in Q3A :) .

Ten tweede heb je in Q3A meer bewegingsruimte voor special moves , tw ; Rocketjump , granaatjump , plasmaclimb , en dan die verschillende moves gecombineerd :9~ .
Als je dat lukt , echt super :) .

Vindt de graphics in Q3A er nog niet ouderwets uitzien , maar UT ziet er idd beter uit . Maar met al die maps en mods die er voor Q3A zijn , verveel ik me dus never nooit :) .

Anyway , ieder zn game en plezier 8-) .

• The Will
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 31-01 12:15
Door blouweKip - donderdag 13 januari 2000 19:59

:X

There is no magic.

Pagina: 1