[BC3] En toen sloeg de bliksem in ...

Pagina: 1
Acties:
  • 475 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Leute,

Gezien het feit dat het vadnaag een beetje onweerde is de bliksem bij mijn ouders thuis ingeslagen... De aardlek schakelaar sprong niet om... en dus sloegen de vonken uit het stopcontact ( quote van moeder ). Nu stond er een blije computer te draaien en die knalde er dus ook uit... Stroom was weer terug en computer start niet op ( was te verwachten :( ). Maar any way... Lampies branden wel als je em aanzet, alleen hij start niet meer op, er komen ook geen piepjes uit de computer... Voeding is dus niet kapot, omdat hij nog wel aangaat, alleen wat kan er nu wel kapot zijn?

Ik moet er morgen heen om het boeltje te gaan fixen, alleen nu ben ik wel benieuwd... Wat gaat er nou als eerste kapot bij zo`n bliksem inslag??

PS: er zit een monitor bij, die laat ook niks meer zien, lampie brand wel, en deze monitor doet het wel op een andere computer.. Alleen dus niet op de ''ingeslagen'' server.

Help me out..
thanx in advance

Liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kolky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 17:50

Kolky

subtitle not available

Het antwoord is heel simpel:
Je moederbord gaat er als eerste aan bij een blikseminslag.
De voeding zit rechtstreeks aangesloten op het moederbord...
Het feit dat hij geen piepjes geeft, bevestigt mijn diagnose, omdat het moederbord (de BIOS) ervoor zorgt dat de piepjes gegeven worden.
Dat de lampjes het nog wel doen, kan ik verklaren met het feit dat dat gedeelte van het moederbord gespaard is gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 07:58

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Geen piepjes = meestal mobo.

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En andere dingen als de harddisk / cd rom etc? Die zijn ook direct aangesloten op de voeding....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-10-2024

jle

Ik zou gewoon alles stuk voor stuk in een andere computer zetten en kijken of het nog werkt.

Suc6 8-)

Good goan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon23
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-09 12:24

Canon23

>>MY<< world

Dit is dus waarom ik nooit computer tijdens een onweer bui en als ik me computer uitzet de stekker er uithaal.

Maar is zwaar kut voor je ouders (en voor jouw). Beter was het niet een al te nieuw(lees duur) ding.
Gewoon alles 1 voor 1 proberen

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 03 mei 2001 16:09 schreef Canon23 het volgende:
Dit is dus waarom ik nooit computer tijdens een onweer bui en als ik me computer uitzet de stekker er uithaal.

Maar is zwaar kut voor je ouders (en voor jouw). Beter was het niet een al te nieuw(lees duur) ding.
Lees: p III 700 ... :(

Bedankt voor de reacties... ik ga er morgen maar mee aan de slag ... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op donderdag 03 mei 2001 16:12 schreef drLiter het volgende:

[..]

Lees: p III 700 ... :(

Bedankt voor de reacties... ik ga er morgen maar mee aan de slag ... :(
Ai, pijnlijk!

Heb je hem niet in de inboedelverzekering laten opnemen? Heb ik wel gedaan, je weet maar nooit..

Maar idd mobo/modems/HD''s/CD-ROM''s/CDRW''s zijn de eersten die eraan gaan, gevolgd door je insteekkaarten.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:14

Tjark

DON'T PANIC

Een aantal jaar geleden: net nieuwe 386DX-33Mhz (4mb, 130Mb, 512KB VGA, 14"kleur voor 3500,- :r)
Een week later slaat de bliksem in de buurt in. Geen probleem. Tot ie 2 dagen later erg vreemd gaat gedragen...

Wij ermee terug: _gat_ in het mobo! Was een chip helemaal weggesmolten :D

Gelukkig werd ''t mobo gewoon vervangen :)

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 20:22
meestal gaan er meerdere onderdelen kaduuk bij een blikseminslag mobo en cpu de voornaamste

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atteman146
  • Laatst online: 07:09
Op donderdag 03 mei 2001 16:19 schreef wildhagen het volgende:

[..]

Ai, pijnlijk!

Heb je hem niet in de inboedelverzekering laten opnemen? Heb ik wel gedaan, je weet maar nooit..

Maar idd mobo/modems/HD''s/CD-ROM''s/CDRW''s zijn de eersten die eraan gaan, gevolgd door je insteekkaarten.
Cpu/geheugen? :)

Als je CPU is afgefikt... dan ook geen beeld/opstarten en geen piepjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Dit heb ik ook eens gehad.
Gewoon alles moeten vervangen echt kut.
Modem (ja die had ik toen nog, videokaart en geluidskaart)
Wel een goede rede om een nieuwe videokaart te krijgen >:)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 03 mei 2001 15:14 schreef drLiter het volgende:
Leute,

Gezien het feit dat het vadnaag een beetje onweerde is de bliksem bij mijn ouders thuis ingeslagen... De aardlek schakelaar sprong niet om...

Liter
Daar is ie ook niet voor bedoeld... al je stekkers met de buitenwereld eruit halen is idd het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
huil huil
dit heb ik vorige week ook gehad.
Maar bij mij deed hij niks meer, hij ging niet aan niks.
net nu ik een nieuwe atiradeon vivo had gekocht :( :( :( :(
denken jullie dat die kapot is?En hoe zit het met me proc?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:39
En een over-spannings-beveiliging in het stopkontakt waar je PC op zit. Voor als je onverhoopt toch niet thuis bent wanneer het begint te onweren kan het je redding zijn. Zo''n ding kost 25 piek ofzow. Wij hebben er één voor de audio spullen en één voor de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Op donderdag 03 mei 2001 16:09 schreef Canon23 het volgende:

Haal dan ook de internetaansluitingen eraf en zorg dat hij niet verbonden is met computers die nog wel op het elektriciteitsnet/internet zijn aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZIe het als een voordeel, kan je weer lekker nieuw spul kopen. (Als de verzekering dokt)

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de aarlek schakelaar springt er pas uit als jij b.v een kapotte snoer beet pakt en onder stroom komt te staan. De schakelaar meet dat er een verschil is tussen de + en de -..... logisch :) jij hangt er immers aan. Als dat gebeurt knalt ie eruit. Met als voordeel dat jij niet eindigd zoals je PC nu is.

Klote bliksem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Jupz, in onze TD krijgen we regelmatig schade rapport pc''s met bliksem poepelegein en dan is meestal Mobo/Proc/mem en insteekkaarten of een combo hiervan naar z''n grootje. Een keer was de gelijmde vga cooler eraf geknald omdat het chippie eronder gebarsten was :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
daar zyn toch de stoppen voor nie de aardlekschakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 03 mei 2001 23:16 schreef THIJZEL het volgende:
daar zyn toch de stoppen voor nie de aardlekschakelaar
Tuurlijk, je stoppen moeten 80.000A bij 100.000.000V verwerken- en heb jij ook een stop zitten bij je nic/modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 03-09 09:15
Bij bliksem inslag krijg je vaak de meest irritante schades.
Vaak gaan als eerste de verbinding met de buitenwereld eraan (modem/ISDN/netwerkkaart/TV-kaart) waarvan ''t telefoon gedeelte veel vaker kapot is dan de rest.
De voeding is eigenlijk zelden tot nooit defect (hooguit zekering)
Het meest irritante is wel dat eigenlijk alle onderdelen een klap krijgen en vaak pas na langere tijd raar gaan doen (geheugen/mainb./hdd) Vooral geheugen heb ik wel eens heel raar zien doen. Werkt prima maar na een bepaalde tijd krijg je spontane vastlopers en elke mem-tester geeft dan ook foutmeldingen. Zet je de PC uit plaatst dat geheugen opnieuw en het werkt weer voor een bepaalde tijd OK.
Eigenlijk pleit ik ook ervoor om alle onderdelen van die PC tegelijk te vervangen en niets meer ervan te gebruiken ookal lijkt het te werken.
Dit zet ik ook vaak onder schade-rapporten voor de verzekeringsmaatschappij.
Niets is namelijk zo irritant als een PC die vaak werkt, maar niet altijd.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:47

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Op donderdag 03 mei 2001 19:49 schreef ThaWout het volgende:
En een over-spannings-beveiliging in het stopkontakt waar je PC op zit. Voor als je onverhoopt toch niet thuis bent wanneer het begint te onweren kan het je redding zijn. Zo''n ding kost 25 piek ofzow. Wij hebben er één voor de audio spullen en één voor de PC.
Inderdaad wel een goed idee. Misschien binnenkort toch maar eens 2 van die dingetjes kopen. De schade is anders niet te over zien... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Laatst online: 07:29
Op donderdag 03 mei 2001 23:38 schreef TD-er het volgende:
Bij bliksem inslag krijg je vaak de meest irritante schades.
Vaak gaan als eerste de verbinding met de buitenwereld eraan (modem/ISDN/netwerkkaart/TV-kaart) waarvan ''t telefoon gedeelte veel vaker kapot is dan de rest.
De voeding is eigenlijk zelden tot nooit defect (hooguit zekering)
Het meest irritante is wel dat eigenlijk alle onderdelen een klap krijgen en vaak pas na langere tijd raar gaan doen (geheugen/mainb./hdd) Vooral geheugen heb ik wel eens heel raar zien doen. Werkt prima maar na een bepaalde tijd krijg je spontane vastlopers en elke mem-tester geeft dan ook foutmeldingen. Zet je de PC uit plaatst dat geheugen opnieuw en het werkt weer voor een bepaalde tijd OK.
Eigenlijk pleit ik ook ervoor om alle onderdelen van die PC tegelijk te vervangen en niets meer ervan te gebruiken ookal lijkt het te werken.
Dit zet ik ook vaak onder schade-rapporten voor de verzekeringsmaatschappij.
Niets is namelijk zo irritant als een PC die vaak werkt, maar niet altijd.
Dat is ook zo ongeveer mijn werkwijze (ook TD pjoeterwinkel)

Soms een voeding verrot, meestal komt de inslag echter via modem/isdn of netwerkkabels.

Heb je geluk? alleen die kaart verrot.
Maar meestal gaat ook t moederbord eraan, en eventueel geheugen.

Rest van de onderdelen is in meeste gevallen nog werkend, alleen (zoals al vermeld), bliksem kan soms errug vaag zijn.. Niet verrot, maar toch (soms/na verloop van tijd) kut lopen....
Beste remedie is om t via verzekering te spelen, en hele pjoeter af te schrijven, omdat t vaak niet te traceren is welk onderdeel (onzichtbaar) toch een opneuker gehad heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Op donderdag 03 mei 2001 19:49 schreef ThaWout het volgende:
Ja een goeie VDR kan je een hoop ellende schelen. Het ergste van ESD en dat soort dingen, is dat soms de gevolgen niet meteen merkbaar zijn, maar langzaam voor kleine storingen gaan zorgen.

Vandaar dat ik :r op al die wannabe-computer-bouwers die zonder anti-statisch armbandje en andere soortgelijke preventieve maatregelen aan High-Tech spullen sleutelen |:(. Vooral omdat de gevolgen meestal niet meteen merkbaar zijn. Ja behalve als de spullen voor je zelf zijn: dan is het je eigen zorg ;).

Een bedrijf dat echt goed bezig is qua ESD-prefentie is KPN: je mag de centrales niet als je iets bij je hebt dat niet ESD-safe is. Zelfs de bedrijfskleding van sokken tot jas is ESD-safe.

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Laatst online: 07:29
Op donderdag 03 mei 2001 23:43 schreef jfeelders het volgende:

[..]

Inderdaad wel een goed idee. Misschien binnenkort toch maar eens 2 van die dingetjes kopen. De schade is anders niet te over zien... ;(
Ja, toen sloeg t in op je tvkabel (tv krt) of tel. lijn, en issie net zo hard naar de klote |:(

Ik vind dit dus niet echt een oplossing, je pakt maar een deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 22:08
Vorig jaar ook gehad :(

3 TV''s en 2 Videorecorders kapot.

Gelukkig is de computer gespaard gebleven, het was alleen de tv kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiD
  • Laatst online: 15-07 15:49

WiD

Op donderdag 03 mei 2001 23:43 schreef jfeelders het volgende:

[..]

Ik kan je verzekeren dat zo''n overspanningsbeveiliging bij een blikseminslag geen enkel nut heeft. Der zit al +50000V op je puutje, voor die schakelaar kan reageren. ''k Heb vorig jaar een cursus gehad, installaties in gebouwen, nogal gericht naar computerinstallaties (ik doe dan ook ir. computerwetenschappen). Als je echt je computer voor dit soort dingen wilt beveiligen, moet je het huis half laten verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Leute,

Ik dank u allen voor de zeer overtuigende reactes die ik heb gehad van iedereen...

Ik heb net ff een half uur met me pa aan de lijn gehangen, en et er ff over gehad wat julie adviezen zijn ...

Enige dingen die we nog in ons hoofd hebben. We willen de complete computer af laten schrijven behalve kast, de complete inhoud vervangen... alle interne elementen. Misschien wel de monitor. Is er de mogelijkheid om dan alles wat dus vernieuwd wordt / vervangen gewoon terug te krijgen? Dus dat we een compleet nieuwe comp qua inhoud krijgen ( wel zelfde systeem natuurlijk ), die volledig terug krijgen via de verzekering, en dan alle componenten en inhoud van de "kapotte" computer terug krijgen.. Dus dat je het op een akkoordje gooit met de ComputerBoer, die een verhaal / bewijs tikt, met het gegeven dat het onduidelijk is om het te testen, en dat het beter is om te vervangen...

ZOdat ik later dan, alle oude elementen kan uitproberen in andere clients, en tot het maximum kan benchen... en een extra geluidskaartje / cd rom / harddisk etc etc heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 03-09 09:15
soms mag je de oude onderdelen houden van de verzekering.
Maar eerlijksheidshalve vind ik het een beetje oplichterij dat je al in eerste instantie ervanuit probeerd te gaan dat je de oude onderdelen mag houden en dat die mischien dan ook nog moeten gaan werken ook.
Ik zou gewoon heeeel erg in de handjes gan knijpen wanneer je de dingen vergoed krijgt (vaak alleen de dag-waarde en daar heb je echt niet hetzelfde systeem voor terug)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij de GAMMA zijn die overspanningsdingen, of hoe je ze ook wil noemen, 10 HELE GULDENS per stuk!!...en ze werken goed, heb het vandaag kunnen testen. (accuboor is overleden en compu draait vrolijk verder)..:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 04 mei 2001 00:11 schreef unstable het volgende:
bij de GAMMA zijn die overspanningsdingen, of hoe je ze ook wil noemen, 10 HELE GULDENS per stuk!!...en ze werken goed, heb het vandaag kunnen testen. (accuboor is overleden en compu draait vrolijk verder)..:)
Kijk ook eens bij de ALdi... daar kosten ze geloof ik fl 5 per stuk :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overspanningsbeveiligingen zijn bedoeld om overspanning op het lichtnet op te vangen en niet om 10.000''den volts te verwerken om een contactdoos. Ook al zet je zo''n ding ertussen is bij blikseminslag gewoon je computer kaduuk. Zonde van het geld dus.

Enige wat werkt is de kabel eruit of verzekeren en vergeet niet je modem! Blikseminslag op de telefoon komt vaker voor dat via het lichtnet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hessel
  • Laatst online: 05-11-2024
Op vrijdag 04 mei 2001 02:48 schreef snnasss het volgende:
Overspanningsbeveiligingen zijn bedoeld om overspanning op het lichtnet op te vangen en niet om 10.000''den volts te verwerken om een contactdoos. Ook al zet je zo''n ding ertussen is bij blikseminslag gewoon je computer kaduuk. Zonde van het geld dus.

Enige wat werkt is de kabel eruit of verzekeren en vergeet niet je modem! Blikseminslag op de telefoon komt vaker voor dat via het lichtnet!
Bij zeer locale/directe inslag.
Maar hoe denk je dan afgezwakte pieken die je op grotere afstand van de inslag nog vind.

Zelf heeft het mij een modem gekost terwijl bij de buren alle audio aparatuur is vervangen. Zinds dien heb ik er ook een ruis/piek filter tussen zitten, dit heeft als voordeel dat ik de TL niet meer via de radio hoor starten.
Heb je er niks aan gedaan dan zeg je shit kan ik dit ook voor komen. Heb je er iets aan gedaan en het werkt niet dan heb je in ieder geval een poging gedaan.

Grutte Pier fansels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-09 19:07
Zelfs al hebje de stekker eruit kan het nog fout gaan. Door een blikseminslag in de buurt wordt er zo''n sterk veld opgewekt dat alle vrije electronen in je PC (en dat zijn er nogal wat) ineens de tegengestelde richting op gaan. Dit resulteert dus in een stroom, die ook te hoog kan zijn en dus schakelingen kan vernielen...

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon23
  • Laatst online: 10-09 12:24

Canon23

>>MY<< world

Menneke alles wat is aangesloten op MIJN pc (boxen, modem) zit in een stekkerdoos, evenals me computer, die stekker (van de stekkerdoos)haal ik dan uit het stopcontact. Dus mijn pc heeft geen contact meer met de buitenwereld.

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 13:55
Op vrijdag 04 mei 2001 11:37 schreef JvdBosch het volgende:
Zelfs al hebje de stekker eruit kan het nog fout gaan. Door een blikseminslag in de buurt wordt er zo''n sterk veld opgewekt dat alle vrije electronen in je PC (en dat zijn er nogal wat) ineens de tegengestelde richting op gaan. Dit resulteert dus in een stroom, die ook te hoog kan zijn en dus schakelingen kan vernielen...
Yep; inductie.. Dit is waar electrische apparaten het snelst aan kapot gaan (moet je meestal appart voor verzekeren)...

Maarja.. het beste wat je kunt doen is om je pc door te schakelen via een UPS.. galvanische scheiding... Het kan zijn dat je UPS uitfikt als je een goedkope hebt en er slaat bliksem in, maar je pctje (cq server) kan nog leven.. wel jammer als je er een modempje/Kabel netwerk kaartje/TV kaart erin hebt zitten..

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drLiter,

Me dunkt dat je gewoon poen op je bankrekening krijgt gestort. Kreeg ik ook toen m''n schuurtje was uitgefikt. Fietsen en en brommer op gebrand.... Verzekering stortte het gewoon op m''n rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiD
  • Laatst online: 15-07 15:49

WiD

Op vrijdag 04 mei 2001 11:55 schreef Canon23 het volgende:
Menneke alles wat is aangesloten op MIJN pc (boxen, modem) zit in een stekkerdoos, evenals me computer, die stekker (van de stekkerdoos)haal ik dan uit het stopcontact. Dus mijn pc heeft geen contact meer met de buitenwereld.
Dit werkt inderdaad zeer goed >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelkasten
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 19:51

Koelkasten

har har koelkast op je knar

Ik heb mijn pc''tje achter ups gezekerd staan en daar zou volgens de stikkers op het ding ook een overspannings zooi iets op moeten zitten veder woon ik in de stad en niet in een flat dus zal wel los lopen hier.. .

Sommige mensen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Ik heb bij de Macro zo een stekkerdoos gehaald met piekbeveiliging. Was 20 piek in de aanbieding (40 normaal) volgens mij. Ik weet niet of het werkt, maar hij is wel een keer op beveiliging gesprongen. Mijn machine ging meteen uit doordat de stroom werd onderbroken. Is volgens mij nog altijd beter dan als die piek gewoon door was gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een UPS is duur, maar een goede oplossing, bij een bliksem inslag is je pc beveiligd, als de spanning uitvalt heb je alle tijd om je windhoos af te sluiten.

Een overspanningstopcontactendoos is een wegwerptoestel dat voor 90% je pc beveiligd, de inslag moet je een nieuwe halen.

Een doosje met 3*VDR275V en 2*zekeringen van 3A is goed om je pc te beveiligen, na de inslag moet je de zekeringen en VDR''s controleren op opgefikt exemplaren en zonodig vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Het zou natuurlijk ook nog zo kunnen zijn dat je geluk gehad hebt en alleen de monitor kapot is.. dan krijg je ook geen piepjes. (vaak wel 1 piep, sommige mobo''s doen dat echter niet).

Maar waarsch. kun je het hele apparaat bij de schroot neerzetten..

Pagina: 1