Toon posts:

[BC3] 2x Fast Page met 2x EDO!?!?!?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van mijn werk een P166 met 2x 32mb Fast Page gekregen, daar draai ik nu Win2k Server op en wil graag naar 128mb. upgraden, maar omdat dat fast page zo duur is vroeg ik mij af of ik niet gewoon 2x 32 EDO er bij kan pleueren.

TIA Kremez

Verwijderd

Ik neem aan van niet. Fastpage en EDO zijn wezenlijk verschillend. Zit er een boekje bij ?? Wat voor moederbordje is het ??

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Soms wel, vaak niet.. Je kunt waarsch. wel al het FP geheugen door EDO vervangen..

is FP zo duur dan? Heb er nog bergen van liggen.. (zeker 80 simmetjes)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
En je weet zeker dat je niet gewoon SDRAM kwijt kunt op je mobo?

Het zou in principe wel moeten werken maar durf je dat niet met 100% zekerheid te zeggen.

Het EDO geheugen werkt dat wel op de snelheid van de (tragere) Fastpage.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Ik heb een of ander oud ASUS-mobo en daar kan EDO en SDRAM op in ieder geval, er zit dan ook een AT en een ATX voeding aansluiting op. :) Alleen nu wil ik daar ook Win2K server op knallen, maar ja dan moet ik dat EDO kwijt en er SDRAM opgooien!!

Verwijderd

Topicstarter
Yep, is behoorlijk duur, staat in de pricewatch voor fl. 300 per 32mb....

Hezik, wil je er 2 van 32 verkopen aan mij? :)

Je kan me mailen op j.kremers@chello.nl

Pc is van Epson, op MB staat iets van TS54P, via google.com handl. gevonden maar daar wordt ik niet echt wijzer van....

• BC3 Victim
Als je moederbord EDO ondersteund zou het kunnen werken. En ik denk dan beina elke Pentium EDO ondersteund. Heb zelfs al 486 gezien die EDO ondersteunen.

Verwijderd

Kan wel maar niet voor lang. Beide geheugens werken op verschillende voltages waarbij op het geheugen met een lager voltage het hogere voltage komt te staan. Dit kan na een tijdje (misschien wel heel snel zelfs) resulteren in een kapotte geheugenmodule.

• BC3 Victim
Ik zit momenteel niet thuis maar op locatie te werken. Ben waarsch. pas over 2 weken weer eens thuis, zal eens kijken of ik nog 2 mooie van 32Mb kan vinden. Eerder kan ik in elk geval niet, sorry..

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-08 00:33
Ik heb een AMD 486 DX 133@150 staan en daar werkt Fpage ook naast EDO, moest in de bios wel effe aangeven dat er EDO bijgezet was.

Verwijderd

Topicstarter
Is prima Hezik, hoor ik nog wel van je.

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Ik heb hier beneden een ASUS T2P4 met 2*32 FP en 2*8 EDO draaien.
Ze worden ook als zodanig herkend door het MOBO en werken gewoon samen.

Een cliche is ooit origineel begonnen

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:16
"Kan wel maar niet voor lang. Beide geheugens werken op verschillende voltages waarbij op
het geheugen met een lager voltage het hogere voltage komt te staan. Dit kan na een
tijdje (misschien wel heel snel zelfs) resulteren in een kapotte geheugenmodule."

Dit geld voor S-dram + Fastpage/Edo maar niet voor Edo + Fastpage. De laatste 2 draaien op hetzelfde voltage.

N.B. op een goed moederbord draait EDO naast Sdram, beiden op hun eigen voltage.

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 20:04
Dat over die voltages is onzin idd, EDO en FP werken over het algemeen prima met elkaar. Als je de FP in de eerste banken stopt en de EDO''s in die daarna, dan werkt alles op FP snelheid en loopt alles zeker prima. Ik combineer in mijn servertje ook EDO met FP en dat heeft nooit voor problemen gezorgd.

https://www.strava.com/athletes/10490675

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-08 15:10
Inderdaad, in mijn P90 met intel Zappa mobo heeft FP en EDO jarenlang perfekt samengewerkt.

Engineering

Verwijderd

N.B. op een goed moederbord draait EDO naast Sdram, beiden op hun eigen voltage.

Wil ik wel eens zien! Ik heb een plank gehad waar je beide op kon gebruiken. Er stond uitdrukkelijk in de gebruiksaanwijzing dat je geen EDO en SDRAM tegelijk moest gebruiken. ''tis of ''teen of ''tander.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Iedereen die over SDRAM en spanningen praat, lees nog eens de originele post, dit is een Pentium I, en hij heeft het over Fast Page, wel eens een DIMM gezien in FP-uitvoering ? We praten hier over 72-pins SIMMetjes.

Antwoord op de vraag zelf : sorry, maar hangt van een hoop dingen af.

Als het MoBo gemaakt is voor EDO, dan zal FP niet werken.
Als het MoBo gemaakt is voor FP, en de memory-management-chip is van goede kwaliteit, dan mixen ze uitstekend.
Als het MoBo gemaakt is voor FP, en de memory-management-chip gaat slordig met de timings om, dan werkt het ofwel helemaal niet, ofwel onbetrouwbaar.

Ik draai hier thuis een 486-je met 1*8 MByte EDO en 1*8 MByte FP, en dat heb ik geruild voor de oorspronkelijke 2*8 MByte FP, omdat een systeem van een collega niet met dat gemixte paartje overweg kon.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-08 15:10
Sommige moederborden kunnen tegelijkertijd Fastpage en EDO aansturen. iedere geheugenbank werkt dan op de snelheid va het geheugen dat er in zit.

Engineering

Verwijderd

hezik: ik heb ook wel belangstelling voor wat RAM, kun je hier posten of me mailen wat je hebt liggen?

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-07 10:26

d-Frag

74% completed

De grote vraag is:

EDO simm of EDO dram?

Daar zit het grote verschil, eerst was er FP, daarna EDO.
Deze laatste is er in 2 smaken als simm module later als dimm module (100 en nogwat pinnetjes).

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ja, maar EDO-DRAM is zeldzaam, en dus duur. EDO-Simms zijn veel gangbaarder.

Virussen? Scan ze hier!

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Op vrijdag 04 mei 2001 01:23 schreef Tupolev het volgende:
Sommige moederborden kunnen tegelijkertijd Fastpage en EDO aansturen. iedere geheugenbank werkt dan op de snelheid va het geheugen dat er in zit.
De snelheid voor beide is hetzelfde, SIMM-mobo''s kunnen geen verschillende snelheden per bank aan.

Het verschil tussen het oudere FP en het nieuwere EDO ("Extended Data Out") is dat bij EDO de data van de vorige lees-actie nog op de data-bus blijven staan terwijl de eerste stap van de volgende lees-actie al weer wordt begonnen.

De slordigere MMU''s op mobo''s die gemaakt waren voor het EDO-tijdperk verslikken zich hierin, de zuiverder werkende MMU''s niet.

BTW : de gebruikelijke DIMMs hebben 186 pinnetjes.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
Net ff zitten zoeken, zit een Intel FX chip in.

• BC3 Victim
Heb je al simmetjes gevonden? Ik kan nl. as vrijdag even kijken in mijn collectie oude zooi, mocht je nog interesse hebben, mail me dan even op drakan@home.nl

• BC3 Victim
ik heb een verouderde computer winkel gevonden die ze allebei nog verkoopt!
dat is namelijk www.pc-oke.nl

8MB 72-pins FP / EDO fl. 45,-

16MB 72-pins Fast Page fl. 90,-

16MB 72-pins EDO fl. 90,-

32MB 72-pins Fast Page fl. 180,-

32MB 72-pins EDO fl. 180,-

lijken me toch wat acceptabelere prijzen da in Pricewatch staan.

Pagina: 1