[BC3] PC start niet op (kan het algemener??)

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik heb sinds een paar maanden een nieuwe PC en kan sinds een paar dagen van de ene op de andere dag mijn PC niet meer opstarten. Ik hoor héél even een zoem omhoog (harddisk?), en daarna is het voorbij met de pret. Ik ben best snel, maar zó snel!

Waar kan ik het beste mee beginnen? Een groter raam kopen zodat mijn PC naar buiten kan? Anyway, elke suggestie is welkom.

Gert

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

(jarig!)
Ik zou eerst ff mij bellen, want dan sta ik beneden bij jouw raam! :)

Mare vertel eens wat meer. Krijg je nog wel beeld? Ruik je wat raars?
Vermoedelijk heb je hulp nodig van iemand, die bekend is met de hardware van een PC, want er is ongetwijfeld iets naar zijn grootje, maar aan de hand van jouw omschrijving wordt het erg lastig om te vertellen wat...

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• BC3 Victim
Op woensdag 02 mei 2001 14:57 schreef FoolZero het volgende:
Ik zou eerst ff mij bellen, want dan sta ik beneden bij jouw raam! :)

Mare vertel eens wat meer. Krijg je nog wel beeld? Ruik je wat raars?
Vermoedelijk heb je hulp nodig van iemand, die bekend is met de hardware van een PC, want er is ongetwijfeld iets naar zijn grootje, maar aan de hand van jouw omschrijving wordt het erg lastig om te vertellen wat...
Wat is je nummer? :) Nee, ik heb een Athlon 800, 256 MB RAM, MSI KPT PRO2A Moederbordje, TNT-2 videokaart, 300 Watt ATX voeding.

Ik ruik niks vreemds, maar ik rook nogal veel, dus dat zegt niet zo veel. Ik moet er nog wel ff bij zeggen dat ik het probleem heb sinds er een vrij lange power-out is geweest in Utrecht.

Bedankt voor je reactie in ieder geval!

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Zit de powerstekker wel goed op je MoBo ??

• BC3 Victim
jep, alles zit keurig aangesloten. Ik heb er ook twee maanden niet aangezeten en vorige week ging het pas fout.

Ik heb het nog wel ff gechecked. Kan het mijn MoBo zijn? Hij gaat namelijk maar heel ff aan (< 1 sec.) en dan kaptie er mee.. :'(

Verwijderd

Hoe zie je dat, dat je moederbord er na 1 seconde mee kapt ??

• BC3 Victim
nee sorry, b-tje verkeer geformuleerd. Ik weet niet welk onderdeel er stopt, maar wel dat het geluid er binnen een seconde mee ophoudt. Ik dacht, misschien ligt het aan het Mobo omdat mij lijkt dat dat het eerste is wat wordt geactiveerd na power-on :? (na de voeding allicht) Maar ik ben echt geen held op hardware gebied, dus pleaz correct me if i''m wrong..

Verwijderd

Hmm, zo op ''t eerste gezicht zou ik zeggen:

Of kapot MoBo (idd)

Of kapotte voeding

CPU kan ook nog stuk zijn

D''r is iets stuk, maar wat... Stekker zit er ook goed achter in ???? Kan wel eens gebeuren dat ie na ff contact te hebben gemaakt een stukkie "achteruit" wil springen.

Verwijderd

cmos al gecleared?

• BC3 Victim
Ja, de stekker achter zit er goed in (allemaal trouwens). Maar als het aan verschillende componenten kan liggen, wat is dan de beste manier om erachter te komen welke het is? Ik heb niet van elk onderdeel een reserve liggen, helaas :)

Ik begin te beseffen dat ik beswel een groter probleempje heb dan ik dacht... ;(

p.s. trouwens bedankt voor je snelle reacties TokkeTokke!

• BC3 Victim
Op woensdag 02 mei 2001 15:39 schreef ChUcKy2731 het volgende:
cmos al gecleared?
ik = leek -> what tha f*ck is cmos, en hoe gooi ik ''m leeg?

Verwijderd

Er zit een batterijtje op je moederbord. Die er ff uithalen, 5 minuten wachten. Er weer instoppen PC weer aandoen. (dus eerst PC uit doen....) 8-)

Verwijderd

Op woensdag 02 mei 2001 15:42 schreef Gertje het volgende:

[..]

ik = leek -> what tha f*ck is cmos, en hoe gooi ik ''m leeg?
Vaak zit er een jumpertje op je mobo die je even moet kortsluiten (check boekje van je mobo) en anders kan je de batterij van je mobo er even 10min uithalen en dan er weer in.

Verwijderd

Heb je leds (lampjes) aan de voorkant van je PC? Zo, ja wat gebeurt daarmee? Met de leds kun je er gauw achterkomen of je proc nog leeft. Was de PC overgeclockt? Staat er spanning op je Mobo, i.e. draaien je fans? Advies:
1. Controleer alle IDE-kabels
2. Controleer je videokaart en/of proc op een ander systeem.

[aanvulling]
Haal voor de zekerheid bij het clearen van CMOS ook even stekker uit voeding/stopcontact[/aanvulling]

Verwijderd

Idd, lijkt me wel verstandig.

TokkeTokke was vergeten dit te melden... |:(

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 09:04
het moeder bord maakt ook geen vreemde geluiden?? bv. een aantal piepjes ofzo?
aan het ritme van die piepjes zou je dan het kapotten component kunnen traceren,

ook ff checke of alles goed aangedrukt is, pci/agp/dimm.

suc7

• BC3 Victim
Bedankt voor de tips! Wat betr. de ledjes, deze deden het al niet toen hij nieuw was :) Heb me er nooit druk om gemaakt, NU WEL! Misschien deed hij het al de hele tijd niet! Anyway, de fans doen het heel even. Dus mobo heeft spanning(?) Ik zal vanavond mijn onderdelen checken in een andere PC. (zit nu op mijn werk) Ik zal ook het jumpertje ff proberen te kortsluiten (ben ik meestal vrij goed in) en het batterijtje eruithalen voor 10 min.

• BC3 Victim
Op woensdag 02 mei 2001 15:56 schreef Urnie het volgende:
het moeder bord maakt ook geen vreemde geluiden?? bv. een aantal piepjes ofzo?
aan het ritme van die piepjes zou je dan het kapotten component kunnen traceren,

ook ff checke of alles goed aangedrukt is, pci/agp/dimm.

suc7
geen enkel piepje! Zover komtie niet eens. Ik heb alles gecontroleerd of ze goed zijn aangedrukt, dus daar kan het ook niet aan liggen...

Verwijderd

Gaat je processor fan wel draaien ? Ik weet dat je geen Abit moederbord hebt, maar deze heeft een "feature" dat hij niet opstart als er geen processorfan is aangesloten. Dit om te voorkomen dat je processor roodgloeiend wordt.
Je hebt de PC ook niet verplaatst of zo ?

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dit komt me verrekt bekend voor (zie mijn topic [topic=171110] ), behalve dat-ie bij mij niet uitvalt maar ''gewoon'' niks doet. Het draait vermoedelijk uit op een defecte CPU...

Succes met troubleshooting, kan geen andere zaken bedenken dan die al aangevoerd zijn...

Virussen? Scan ze hier!

• BC3 Victim
Bedankt voor je link, klinkt inderdaad familiair.

Ik heb mijn PC trouwens niet verplaatst.

Nieuwe CPU!!! Hmm... dan maar niet op vakantie naar Aruba :)

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

ik heb ff niet de hele thread gelezen (beetje druk) maar ik doe ik zo''n geval het volgende:

- haal alle IDE kabels los. (een verkeerd/half los zittende IDE kabel zorgt er voor dat je systeem dus ook niet opstart).

Doet ie nog steeds niets?

- haal alle kaarten behalve videokaart uit je PC, om eventuele conflicten uit te sluiten.

- haal je DIMMEtjes los, wrijf contactpunten schoon en zet ze er overnieuw in.

- Haal je CPU los en zet hem er overnieuw in.

Doet het dan nog steeds niet dan ga ik denken aan een dood iets .. of sluiting. Haal al je power stekkers uit je HD''s, diskdrives, CD-ROM/CD-R/DVD etc.

Werkt het nog steeds niet dan wordt het onderdelen prikken, andere PSU proberen etc.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• BC3 Victim
Op woensdag 02 mei 2001 16:18 schreef Sonny_D het volgende:
Gaat je processor fan wel draaien ? Ik weet dat je geen Abit moederbord hebt, maar deze heeft een "feature" dat hij niet opstart als er geen processorfan is aangesloten. Dit om te voorkomen dat je processor roodgloeiend wordt.
Je hebt de PC ook niet verplaatst of zo ?
Je brengt me nu aan het twijfelen. Ik zal strax thuis ff kijken. Ik hou the Gathering op de hoogte, of course..

• Vrieskist
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-04 09:28
Op woensdag 02 mei 2001 16:29 schreef Gertje het volgende:
Bedankt voor je link, klinkt inderdaad familiair.

Ik heb mijn PC trouwens niet verplaatst.

Nieuwe CPU!!! Hmm... dan maar niet op vakantie naar Aruba :)
idd nieuwe processor is belangrijker :) :)

• BC3 Victim
Op woensdag 02 mei 2001 16:34 schreef Vrieskist het volgende:

[..]

idd nieuwe processor is belangrijker :) :)
Dus eigenlijk moet ik BLIJ zijn!!? :P

Verwijderd

Zit er op dat M-bordje geen D-LED.. en zo ja waar houd die er mee op want dan kan je het probleem zien.. Op versie 1 van de de K7T zit hij wel.. weet uit ervaring dat die dingen erg handig zijn.. :)

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-04 01:45

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

Erg toevallig, vorige week belde een vriend van me op dat z''n pc opeens niets meer deed. Was een Athlon 700 op een asus moederbord.

Dacht zelf aan een CIH virus die elke 26 van de maand af ging.
Ken mensen die een gewiste bios hebben opgelopen. Maar dat was op een AWARD Bios. Dit was een AMI.

Enkele malen getest. geheugen videokaart, alle andere onderdelen eruit.

Bleef alleen het moederbord en processor over.

En die had ik niet dus kon ik niet goed testen.

Heb toen de processor losgehaald en uit elkaar. Maar ja, toen alles in elkaar gezet, geheugen in een andere bank, en PIEP!

Hij deed het weer, ff bios instellen, en hij ook weer blij.

Dus een beetje klooien met dat ding zou ik nog eens proberen....

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
als je proc kapot is, geeft je mamaplank toch wel piepjes?

of heb ik het nou fout?

greetz

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 19:28

spok9

Groen...

Het is dan misschien tegen de tweaker regels in, maar ik denk dat jij (als hardware leek?) er verstandig aan doet om gewoon ff terrug te gaan naar de winkel. (8>

Stel je voor dat je je mobo (oid) nog verder molt, dan ga je volgend jaar ook niet naar aruba :)

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

• BC3 Victim
Ik heb gisteren een échte tweaker gebeld (i''m just a wannaB). Hij kijkt er vanavond ff naar. Als hij er niet uitkomt (met een print-out van jullie reacties) dan wordt ik monnik.. ehm.. hebben ze ook kloosters op Aruba? :)

Nogmaals bedankt voor jullie suggesties/tips/hulp. Als er ooit vragen zijn over .NET, I''ll return the favor.

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-04 15:52
Ik heb wel eens hetzelfde probleem gehad.

Oplossing?

Pc helemaal uit elkaar halen. zelfs proc eraf. geheugen eruit etc.

Terug in elkaar zetten. 1 dimm + proc + HD + video.

het zou moeten werken (als het niet werkt doe je de Dimm in een ander bankje of een andere Dimm erin)

Als het werkt don''t ask me why....

Bij mij werkte die ook spontaan weer. Weet ook nog steeds niet waarom.

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

Verwijderd

Tja, laten we zeggen: "de wonderen wereld van de bits en de bites".... 8-)

Suc7 met alles.

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:10

EraZor

Don't mention the war

Ik kan je een goede tip geven, aangezien ik exact hetzelfde probleem heb gehad (welliswaar met een abit kt7a-raid bordje en daarvoor met een abit ka7 bordje); ga ff bij Computerland langs op de Nobelstraat, haal daar voor 69 piek een nieuwe 300W ATX voeding en probeer die even. (laat ''m desnoods door iemand anders ff inbouwen). Mijn problemen waren meteen opgelost. PC die bootte daarvoor wel, maar VGA sloeg niet aan; geen piepjes etc.(zie ook de al eerder genoemde thread (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/171110)) Kon me dus niet voorstellen dat het aan de voeding lag, aangezien de fans wel gingen draaien, maar dat was het dus wel. Mocht het dat nou niet zijn, dan kan je bij hun (computerland dus) gewoon je geld terugkrijgen. Heb ik vantevoren ook geinformeerd, aangezien ik me dus ook niet voor kon stellen dat het m''n voeding was. Succes! Mocht het niet lukken, mail me dan maar ff.

• BC3 Victim
Thanx EraZor! Hoe wist je trouwens dat ik in Utreg woon? Anyway, ik zal eerst ff alle onderdelen er stuk voor stuk weer inzetten, als dat niet werkt, rij ik wel ff naar de Nobelstraat voor een nieuwe voeding.

Thx, G e r t

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:10

EraZor

Don't mention the war

Op woensdag 02 mei 2001 15:07 schreef Gertje het volgende:

er nog wel ff bij zeggen dat ik het probleem heb sinds er een vrij lange power-out is geweest in Utrecht.

Bedankt voor je reactie in ieder geval!
Vandaar dus! En nogmaals; ik geef je goede kans dat het je voeding is! (Dit geldt ook voor andere meelezers die hetzelfde probleem hebben gahad; meeredere keren opnieuw opstarten voordat de VGA pakt e.d.)

• BC3 Victim
Hi guys, ben ik weer. Ik heb mijn PC weer aan de gang gekregen, tenminste, ik niet, maar een vriend van mij. Alleen als ik ''m nu afsluit (start -> stutdown..) dan slaat hij alles netjes op maar blijft steken bij een knipperende cursor op een zwart scherm. :?Normaal zou hij de PC dan uitzetten, maar nu dus niet. :o

Kan iemand me vertellen wat ik moet doen?

Thanx!

Verwijderd

Op woensdag 02 mei 2001 15:41 schreef Gertje het volgende:
Ja, de stekker achter zit er goed in (allemaal trouwens).
Heb je de stekker al eens uit het stopcontact gehaald en er ff 3 minuten ofzo uit gelaten zo dat je pc helemaal spanningsloos is en ook die condensatoren in je voeding f helemaal leeglopen wil wel eens helpen die leipe ATX voedingen willen wel eens raar doen als er een rare spanningspiek in knalt. en hij doet het sind dat gedoe in utrecht zei je dus wie weet.

• NiMu83
  • Laatst online: 18-08-2025

NiMu83

AFCA

Op maandag 07 mei 2001 14:30 schreef Gertje het volgende:
Hi guys, ben ik weer. Ik heb mijn PC weer aan de gang gekregen, tenminste, ik niet, maar een vriend van mij. Alleen als ik ''m nu afsluit (start -> stutdown..) dan slaat hij alles netjes op maar blijft steken bij een knipperende cursor op een zwart scherm. :?Normaal zou hij de PC dan uitzetten, maar nu dus niet. :o

Kan iemand me vertellen wat ik moet doen?

Thanx!
En wat was er nou mis mee?

Voetbal is de belangrijkste bijzaak in het leven.

• BC3 Victim
Wat er mis mee was? Geen flauw id! We hebben de voedingskabels en de aan/uit-knop in elke mogelijke volgorde en met elke mogelijke tussenpauze eringestopt en opeens deed hij het weer!

Ik kan, zoals je las, alleen niet normaal afsluiten, want dan blijft hij staan bij een zwart beeld met een wit knipperende "_"-cursor!

Als ik hem dan uit doe en hem weer opstart krijg ik een oranje scherm. :( Dan moet ik weer een beetje pielen met de kabels erin eruit (van monitor en kast) en dan doet hij het weer, soms.

Niemand die dit eerder heeft meegemaakt? Mijn PC moet snel weer normaal doen anders kan mijn }:O niet lekker grazen!

• NiMu83

NiMu83

AFCA

probeer tpoch eens een andere voeding...hoest niet meer watt te zijn hoor...
Gewoon even van iemand lenen...

• BC3 Victim
Op maandag 07 mei 2001 14:52 schreef Windhoosje het volgende:
probeer tpoch eens een andere voeding...hoest niet meer watt te zijn hoor...
Gewoon even van iemand lenen...
Thx voor je reply. Ik wil dat best doen, maar het lijkt me zo sterk dat het dat is. Het probleem lijkt me in de software te liggen omdat er iets foutgaat met het softwarematig uitzetten van het systeem. Ik wil je niet tegenspreken omdat jij er ongetwijfeld meer verstand van hebt, maar ik opper maar iets...:)

• NiMu83

NiMu83

AFCA

Op maandag 07 mei 2001 14:58 schreef Gertje het volgende:

[..]

Thx voor je reply. Ik wil dat best doen, maar het lijkt me zo sterk dat het dat is. Het probleem lijkt me in de software te liggen omdat er iets foutgaat met het softwarematig uitzetten van het systeem. Ik wil je niet tegenspreken omdat jij er ongetwijfeld meer verstand van hebt, maar ik opper maar iets...:)
Ja dat kan ook...maar omdat je zegt dat je aan een paar kabel moet rommelen en dan doet ie het wel weer...
Maar je kan toch even je pc formatteren?

Verwijderd

Het eerder genoemde probleem , van de compu die geen beeld en post biepjes gaf, heb ik ook gehad. Deze wou bij mij ook niet goed opstarten , en powerdown doen nadat windows afgesloten was.

Dit alles gebeurde met een Abit KT7A.

Na het omwisselen van het mobo (zelfde exemplaar) waren alle problemen opgelost , en kon ik weer fatsoenlijk werken op m''n compu .

Misschien dat het hieraan ligt?

Iig veel succes!

• BC3 Victim
Op maandag 07 mei 2001 15:01 schreef Noisema het volgende:

Na het omwisselen van het mobo (zelfde exemplaar) waren alle problemen opgelost , en kon ik weer fatsoenlijk werken op m''n compu .

Iig veel succes!
Op maandag 07 mei 2001 15:00 schreef Windhoosje het volgende:

[..]

Ja dat kan ook...maar omdat je zegt dat je aan een paar kabel moet rommelen en dan doet ie het wel weer...
Maar je kan toch even je pc formatteren?
het mobo is nog geen drie maanden oud, zit er dan nog garantie op? Ik zal i.i.g. ff trug gaan naar Computerland. PC opnieuw formatteren zal ik zowiezo proberen <zucht> :'(

• NiMu83

NiMu83

AFCA

Op maandag 07 mei 2001 15:19 schreef Gertje het volgende:

[..]

[..]

het mobo is nog geen drie maanden oud, zit er dan nog garantie op? Ik zal i.i.g. ff trug gaan naar Computerland. PC opnieuw formatteren zal ik zowiezo proberen <zucht> :'(
Ja er zit zeker garantie op...HEB JE WEL HET BONNETJE NOG????
heel important....

• BC3 Victim
Op maandag 07 mei 2001 15:30 schreef Windhoosje het volgende:

[..]

Ja er zit zeker garantie op...HEB JE WEL HET BONNETJE NOG????
heel important....
<SLIK> goeie vraag.. Ik denk ut wel.

Wat denk je, kan ik beter eerst de boel formatteren of eerst mijn mobo ruilen?

• NiMu83

NiMu83

AFCA

Op maandag 07 mei 2001 15:35 schreef Gertje het volgende:

[..]

<SLIK> goeie vraag.. Ik denk ut wel.

Wat denk je, kan ik beter eerst de boel formatteren of eerst mijn mobo ruilen?
Eerst formatteren...Dan weet je zeker dat het wel of niet aan software ligt...
Want als je hem terugbrengt mag je van geluk spreken dat je meteen weer een neiwue krijgt...
Wel pushen btw als je hem terugbrengt...niet je zo van de mat laten slaan...

• BC3 Victim
Bedankt voor je tijd en moeite Windhoosje! Ik ga het in die volgorde doen en hopen dat het lukt, anders zie je me wel weer verschijnen op GoT!

Greetz, Gert

• NiMu83

NiMu83

AFCA

Op maandag 07 mei 2001 15:45 schreef Gertje het volgende:
Bedankt voor je tijd en moeite Windhoosje! Ik ga het in die volgorde doen en hopen dat het lukt, anders zie je me wel weer verschijnen op GoT!

Greetz, Gert
Is goed, ik hoop dat hij het straks doet

Pagina: 1