[BC3] PC kapot? Help me ff aub!

Pagina: 1
Acties:

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Hmm, ik heb dus een vreemd probleem.

Afgelopen vrijdag liep mijn PC vast. Op zich niet zo gek, maar goed. Ik restart, mijn monitor gaat op standby, en vervolgens gebeurt er niks meer!

Zet ik de stroom eraf (stekker er helemaal uit), en weer aan, dan hoor (en zie) ik de CPU-fan vrolijk rondspinnen, de HD''s spinnen keurig up, en vervolgens niks meer, geen beeld, zelfs de initiatie-peep is niet hoorbaar...

CMOS to factory defaults helpt niks.

Heb alle insteekkaarten eruit gehaald (muv natuurlijk van de VGA-kaart), geen verschil.

Monitor is wel goed, op een 2e PC doet-ie het prima.

Er is hardwarematig niks veranderd tussen het moment dat hij voor het laatst goed werkte en nu, alle devices werkten prima.

Rarara, wat zou dit kunnen zijn?

Relevante specs:

- Asus A7V rev 1.02 met BIOS 1007
- Thunderbird 950 @ 950
- 256 MB PC133 (1 reep)
- Asus V7100 Geforce2 MX 32 MB

Zou dit een defecte CPU of mobo kunnen zijn?

Helaas ben ik niet zo technisch dat ik een van die 2 kan uitbouwen :'(

Iemand ENIG idee?

Virussen? Scan ze hier!

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 10:31

Frenkpie

"Crocs Rule !"

heb je van die lampjes op je mobo?
ik heb dat wel op mijn msi

mijn comp starte niet op
kijk naar de lampjes en op het blaadje waar de vertaling van die volgorde van de lampjes
en die vertelde me dan dat de muis niet goed was aangesloten

misschien heb je hier wat aan....suc6

• wildhagen
  • Niet online
Op dinsdag 01 mei 2001 08:01 schreef frenkpie het volgende:
heb je van die lampjes op je mobo?
ik heb dat wel op mijn msi

mijn comp starte niet op
kijk naar de lampjes en op het blaadje waar de vertaling van die volgorde van de lampjes
en die vertelde me dan dat de muis niet goed was aangesloten

misschien heb je hier wat aan....suc6
Helaas heb ik die niet :'(

Heb wel alle stekkers los- en weer vastgezet, dus die zitten wel goed...

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Zelfs geen piepjes :?
Zal dan wel mobo, mem of proc. zijn.
Probeer het eerst eens met ander geheugen, dat is het simpelste te vervangen (als je nog ergens een reepje hebt of uit kunt halen)

• Leader98
  • Laatst online: 22:04
Vergeet de voeding niet... Kan ook bron van dit probleem zijn. Gewoon ff switchen met de 235W ATX-voeding van je oude pc...

• wildhagen
  • Niet online
Nou, in overleg met wat tweakers op IRC en de Getronics hardwareboeren op mijn werk zijn we tot de conclusie gekomen dat het vrijwel zeker een R.I.P. CPU dus, garantieclaim dus.

In ieder geval bedankt voor het meedenken, en moge hij rusten in vrede.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Daar lijkt het idd erg sterk op.

Verwijderd

Ik had vorige week exact hetzelfde probleem met m''n A7V.
De uiteindelijke oplossing bleek (na een uur klooien): PC aanzetten en daarna reset knop indrukken!
(Ik had totdan alleen nog maar de powerknop gebruikt gvd.)

• wildhagen
  • Niet online
Op dinsdag 01 mei 2001 09:23 schreef Humulus het volgende:
Ik had vorige week exact hetzelfde probleem met m''n A7V.
De uiteindelijke oplossing bleek (na een uur klooien): PC aanzetten en daarna reset knop indrukken!
(Ik had totdan alleen nog maar de powerknop gebruikt gvd.)
Is idd een bekend trucje bij de A7V, maar die had ik ook al geprobeerd, zonder succes helaas...

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Heb je geen mogelijkheid om het een en ander uit te wisselen met een andere machine? Dan heb je zekerheid.

• wildhagen
  • Niet online
Op dinsdag 01 mei 2001 09:37 schreef HlpDsK het volgende:
Heb je geen mogelijkheid om het een en ander uit te wisselen met een andere machine? Dan heb je zekerheid.
Enige wat ik nog niet uitgewisseld heb is mobo, cpu, videokaart en memory.

Die laatste 2 ga ik vanavond even proberen met geleend kaartje/memory. Mobo verdenk ik eigenlijk niet zo, omdat-ie nog wel power geeft op de fan-connectoren en de PCI-sloten en de IDE-sloten. Blijft dus alleen de CPU over, mocht het na omwisselen van die vid/mem (die 100 procent OK zijn) nog niet werken.

Voeding mag geen probleem zijn, want dezelfde configuratie doet het al een week of 3 prima.

Virussen? Scan ze hier!

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
Wat ik in al die jaren als TD-er heb geleerd:

cpu defect: piepjes
mem defect: piepjes
moederbord defect: GEEN piepjes...

Dus ik denk je mobo... Al geeft ie wel spanning op je fans, zegt niks...

9 van de 10 keer, als er geen piepjes zijn, is het je mobo.

[lolbroekmodus]
Tenzij je je pc-speaker niet hebt aangesloten...
[/lolbroekmodus]

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:01

Destruction

(ex-)Automonteur

Dit is vaag.... MAARJA, daar help ik jou niet mee .... :(

Erhm kun je niet ( voorzichtig, kan bijna niet fout gaan ) de CPU in die andere zetten ?

Of het geheugen.

Probeer in ieder geval het geheugen in dimm2 te zetten, laatst deedt die van mij het ook niet en toen bleek dat de oorzaak, was dimm1 kapot ( oorzaak daarvan nog onbekend )

Suc6

Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• wildhagen
  • Niet online
Erhm kun je niet ( voorzichtig, kan bijna niet fout gaan ) de CPU in die andere zetten ?
Is helaas geen optie, die andere PC is een P200MMX, dus dat gaat niet werken ;)

Ik kan het ook niet bij een ander doen, want de enige andere persoon die ik ken met een Athlon heeft nog een ouwe Slot-A Classic.
Probeer in ieder geval het geheugen in dimm2 te zetten, laatst deedt die van mij het ook niet en toen bleek dat de oorzaak, was dimm1 kapot ( oorzaak daarvan nog onbekend )
Hmm, dat kan ik nog wél even proberen ja.

Virussen? Scan ze hier!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Vertel hoe het afliep :)

Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Vrieskist
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-04 09:28
Op dinsdag 01 mei 2001 10:32 schreef pier het volgende:
Vertel hoe het afliep :)
zo te zien doet ie nix meer ;)

Verwijderd

Dit probleem hebben we hier vaker gehad probeer de voeding maar eens als dat niet lukt de rest gaan proberen :)

• wildhagen
  • Niet online
Op dinsdag 01 mei 2001 10:46 schreef Vrieskist het volgende:

[..]

zo te zien doet ie nix meer ;)
Jawel hoor, ik zit nu op mijn werk, dus ik ben pas vanavond in gelegenheid om zaken uit te proberen. Mocht het nog lukken, kun je me vanavond hier nog zien, anders meld ik het morgen wel weer :)
Op dinsdag 01 mei 2001 11:04 schreef researcher het volgende:
Dit probleem hebben we hier vaker gehad probeer de voeding maar eens als dat niet lukt de rest gaan proberen :)
Maar exact dezelfde configuratie heeft wel 3 weken lang goed gewerkt, er is NIKS veranderd. Hoe kan dan nu opeens de voeding te licht zijn? Het is nog wel zo''n 330 Watt''s ding... (Speciaal omgebouwd, zat eerst een gewone 300 watt in, Aopen HQ08A).

Virussen? Scan ze hier!

• RealCato
  • Laatst online: 07-06-2025
Op dinsdag 01 mei 2001 09:41 schreef wildhagen het volgende:

[..]

Enige wat ik nog niet uitgewisseld heb is mobo, cpu, videokaart en memory.

Die laatste 2 ga ik vanavond even proberen met geleend kaartje/memory. Mobo verdenk ik eigenlijk niet zo, omdat-ie nog wel power geeft op de fan-connectoren en de PCI-sloten en de IDE-sloten. Blijft dus alleen de CPU over, mocht het na omwisselen van die vid/mem (die 100 procent OK zijn) nog niet werken.

Voeding mag geen probleem zijn, want dezelfde configuratie doet het al een week of 3 prima.
gewoon zonder geheugen booten kan ook hoor

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Op dinsdag 01 mei 2001 11:28 schreef RealCato het volgende:

[..]

gewoon zonder geheugen booten kan ook hoor
Niet dus..

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:22

Wildfire

Joy to the world!

Ik heb zelf ook wel eens zo''n probleem gehad... bleek uiteindelijk dat m''n CPU een beetje uit z''n slot was losgekomen... :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Imho is de oorzaak al gegeven: CPU R.I.P !!!Is mij ook overkomen. Terug naar de winkel en een nieuwe halen.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:22

Wildfire

Joy to the world!

Nee, er is aangegeven dat dat waarschijnlijk de oorzaak is, niet dat het ook daadwerkelijk zo is...

Een CPU die niet goed vast zit, kan ook voor dergelijke problemen zorgen. Mijn mobo gaf wel stroom (de fans en HDs deden het gewoon) maar ik kreeg geen beeld, geen piepjes, gewoon helemaal niets... CPUtje aanduwen en alles werkte weer...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Lezen a.u.b.: ''IMHO (In my humble opinion)'' Ik zeg dus niet dat het zo is. Ik zeg meer dat ik denk dat het zo is !

Verwijderd

Bij een vriend is zijn pc ook eens kapot gegaan.
Ik heb alle hardware in een testpc getest en alles terug in die kast geramt en het werkt.

Soms moet je alles eruit gooien en terug monteren.

Ik heb een 440BX bord te ver overgeklokt en het werkte niet meer.
Ik moest het een dagje laten afkoelen en het werkt weer.

Soms hebben mobo''s rare kuren.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:11

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Heb deze truuk al geprobeerd??

Zet de pc aan en houd de "Insert" knop ingedrukt....

Whatever.

• wildhagen
  • Niet online
Helaas heeft het verwisselen van memory en vga-kaart niet mogen helpen, zelfde resultaatr. Processor zat goed in het socket, dus aandrukken hielp niet.
Werkt dat tegenwoordig ook nog? Dacht dat alleen voor hele ouwe bakken werkte? Anyways, ik zou het eens kunnen proberen ja.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Dit probleem hebben we hier vaker gehad probeer de voeding maar eens als dat niet lukt de rest gaan proberen

Maar exact dezelfde configuratie heeft wel 3 weken lang goed gewerkt, er is NIKS veranderd. Hoe kan dan nu opeens de voeding te licht zijn? Het is nog wel zo''n 330 Watt''s ding... (Speciaal omgebouwd, zat eerst een gewone 300 watt in, Aopen HQ08A).
ik kan niet alles verklaren sommigen zeggen door het weer maar dat zal heus niet altijd ik kan het alleen proberen op te lossen vandaar probeer maar :) en anders jammer volgende stap:(

Verwijderd

Aan je voeding ligt het in ieder geval niet, 330 Watt is meer dan genoeg.

Verwijderd

Op woensdag 02 mei 2001 07:51 schreef -polle- het volgende:
Aan je voeding ligt het in ieder geval niet, 330 Watt is meer dan genoeg.
en dat zegt niets hij hoeft niet kapot te gaan doordat hij te weinig stroom kan leveren andere dingen zijn ook mogelijk en dat je lampjes dan blijven branden en dat je schijven opspinnen dat heb ik vaak genoeg gezien en dan de voeding vervangen en dan was het bij ons klaar (ik hoop dat dat bij jou ook zo is) ;)

Verwijderd

Beetje aan de CPU en het geheugen rammelen, alle draadjes nog eens aandrukken en lieve woordjes prevelen helpt ook wel eens, bij mij wel tenminste :+

• Vrieskist
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-04 09:28
Op dinsdag 01 mei 2001 20:09 schreef meendering het volgende:
Heb deze truuk al geprobeerd??

waar is dat goed voor dan ?

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Op woensdag 02 mei 2001 07:35 schreef wildhagen het volgende:
[..]

Werkt dat tegenwoordig ook nog? Dacht dat alleen voor hele ouwe bakken werkte? Anyways, ik zou het eens kunnen proberen ja.
Het werkt nog steeds jah, zeer makkelijk als je je FSB iets te hoog hebt gezet... >:)

Volgens mij wordt de bios dan op default gezet.

Whatever.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Op woensdag 02 mei 2001 08:47 schreef meendering het volgende:

[..]

Het werkt nog steeds jah, zeer makkelijk als je je FSB iets te hoog hebt gezet... >:)

Volgens mij wordt de bios dan op default gezet.
Iets wat ie al geprobeerd had, de bios op default zetten...

Wildhagen, ik heb het ook eens met mijn servertje gehad dat ie het niet meer deedt, na 2 weken in een kast gestaan te hebben deedt ie het weer.

Soms hebben computers die iedere dag draaien een paar weekies rust nodig, raar maar waar.

• wildhagen
  • Niet online
OK, na uitvoerig overleg met Informatique zijn we tot de conclusie gekomen dat óf de BIOS óf de CPU naar de Eeuwige PC-Jachtvelden is vertrokken. Afspraak gemaakt om a.s. zaterdag de PC door hun TD te laten nakijken.

Ik laat de definitieve afloop nog wel weten!

In ieder geval bedankt aan iedereen die heeft willen meedenken.

Virussen? Scan ze hier!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Wildhagen:

Heb je die truuk nog geprobeerd?

Ennuh.... trek je ATX connector eens uit je mobo en doe hem een minuutje daarna er weer in.

Whatever.

• wildhagen
  • Niet online
Op woensdag 02 mei 2001 15:02 schreef meendering het volgende:
Wildhagen:

Heb je die truuk nog geprobeert?
Not yet, ga ik ook nog wel doen, maar ik ben alvast op het ergste voorbereid :'(

Denk dat ik hem dan meteen maar laat upgraden van 950 naar 1200 of 1300 ofzo (uiteraard met bijbetaling).

Virussen? Scan ze hier!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Op woensdag 02 mei 2001 15:05 schreef wildhagen het volgende:

[..]

Not yet, ga ik ook nog wel doen, maar ik ben alvast op het ergste voorbereid :'(

Denk dat ik hem dan meteen maar laat upgraden van 950 naar 1200 of 1300 ofzo (uiteraard met bijbetaling).
Da''s weer een groot voordeel! :7

Whatever.

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
wa ik altijd doe is hem helemaal uit mekare halen, alles eruit behalve cpu, als ie piept, volgende er in(geheugen..) als ie nie piept >RIP en als ie ineens nie meer piept als je geh er in zit en je vga nie ofzow ligt het waarschijnlijk aan je geheugen.(is maar een voorbeeldje.., geheugen gaat nie zovaak kapot..)

• wildhagen
  • Niet online
Oké, daar ben ik weer :)

Ik ben zojuist teruggekomen van de winkel, na een half uurtje wachten hadden ze hem al gefixed. Het bleek inderdaad een dode CPU te zijn, nu heb ik een nieuwe (wel weer een 950). Alles werkt tot nu toe (30 minuten aan nu) als een zonnetje.

Bijkomend voordeel: deze proc blijft koeler :) Waar de vorige stressed 61 graden werd, houd deze het op 56 graden stressed.

Wil ik toch nog iedereen bedanken die heeft mee willen denken.

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1