[BC3] Spontaan aan, uit & reset: Abit BP6/Aopen HX08 3kW

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Sind enige dagen hebben we het probleem dat ons edit-systeem (Abit BP6, 2 Celeron 400 MHz in Aopen HX08 met de Aopen 300 Watt voeding) random lock ups heeft onder NT4 (terwijl ik bijvoorbeeld iets download, verder niks!):
alles hangt (muis beweegt niet meer) en alleen resetknop bied uitkomst.

Aangezien de installatie brak was en NT4 ons niet de nodige functionaliteit verschafte hebben we Win 2000 er maar eens opgezet.
Nu zit je te werken (nog geen 2 minuten soms), en dan gaat het beeld op zwart: hij restart automatisch.
We vermoedden dat de harde schijf beschadigt is.

Wat me opvalt is dat het beeld vrij lang op zwart blijft bij het (her)starten voordat het eerste BIOS-schermpje komt.

Vervolgens maar eens de BIOS van het moederboard geflasht: bij opstarten komt nu de mededeling dat CPU settings zijn veranderd en ''useless'' zijn: F1 = continue, DEL = setup BIOS. Wij CPU instellingen in BIOS aanpassen, saven, restart -> zelfde mededeling... :(

Staat ie weer standaard op 366 (66MHz) als je de bios in gaat. Laten staan: vindt ie vervolgens 2x 400 MHz celeron (en weer dezelfde irritante mededeling dat de de CPU settings useless zijn!)
Veranderen we het in 400 MHz, vindt ie 1 CPU van 600 MHz!! |:(

Ingeval je ''continue'' klikt draait het systeem wel.

En nu het leuke:...
PC uit, trek stroomkabel eruit, stop hem terug: PC gaat gelijk aan!
PC uit, druk powerbutton kast in: helemaal niks! Verdraai kast: gaat het ding aan (kabel al verwisselt, is ook niet dat contact), en ook zo weer uit...

Tikkie tegen kast is nu dus aan of uit/reset |:(
Wat is er mis?! Voeding of moederbord kapot?
Harde schijf, die we eerst verdachten, kan het haast niet zijn: het ding moet toch op zijn minst aan gaan... niet?
Iets te heet, statisch geladen??

Advies, ideeen: bedankt!!

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• FoxzMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-03 20:35
offtopic:
3k = 3000

Misschien een dom antwoord, maar zitten de processoren wel goed in de sockets ????

-

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
een verdwaald schroefje achter ''t mainboard, mischien.
zijn er recentelijk nog dingen veranderd qua hardware?
andere voeding geprobeerd?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• TD-er
was ik nog vergeten.....

BIOS-bat. mischien leeg?
dan krijg je rare instellingen en daar kan je PC instabiel van worden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• BC3 Victim
Op zondag 29 april 2001 18:26 schreef TD-er het volgende:
een verdwaald schroefje achter ''t mainboard, mischien.
zijn er recentelijk nog dingen veranderd qua hardware?
andere voeding geprobeerd?
Geen schroeven gevonden. Wel recentelijk SCSI brander geinstalleerd. Heeft het daarna nog even goed gedaan.
Maar inderdaad voor de zekerheid eerst de hele SCSI er weer uitgesloopt. Dus nee, niks veranderd, uiteindelijk.

Batterij, zou die niet automatisch moeten bijladen?

Andere voeding? Nee, nog niet geprobeerd, maar wel bovenaan het lijstje om nu te doen. (Ik zal ook voor de zekerheid de processoren nog een keer los maken en weer erop zetten)
Maar wordt de ATX voeding niet aangezet door het moederbord? Want zelfs als ik de PC uit zet met de knop, kan ik hem met een beweging van de kast weer aan doen gaan.... lijkt dat niet meer op moederbord, ook omdat die processor-instellingen niet goed willen staan? Waarom vergeet de BIOS die setings, en de rest niet?

PS: 3k <-> 3000: Natuurlijk, stom van me! |:(

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• TD-er
je mainboard zet inderdaad je voeding aan, maar wanneer je de stekker net in het stop contact steekt, of je haalt de schakelaar op de voeding over, wil je PC nog wel eens aanspringen.
Verder zou het kunnen dat de draadjes van je power-switch (of reset-) kortsluiting maken met de kast.
Je zou het beste even kunnen proberen zonder die draadjes aangesloten aan je mainboard (dus geen led''s en power + reset)
je moet je PC dan starten door ff met bijv een schroevendraaier tegen die contactpunten van de power-switch op je mainboard aan te tikken. (natte vinger wil soms ook wel eens werken ;))
Wanneer je PC dan stabiel blijft werken was een van die kabels/schakelaars mischien defect.
en nee je Bios-bat. wordt niet opnieuw opgeladen.
Het is zo''n knoopcel die overal in gebruikt wordt (kilometerteller/organiser/etc.)
Het is vaak de CR 2032 (ter grootte van een gulden) verkrijgbaar: overal waar ze bat. verkopen.

• BC3 Victim
Op zondag 29 april 2001 18:47 schreef TD-er het volgende:
je mainboard zet inderdaad je voeding aan, maar wanneer je de stekker net in het stop contact steekt, of je haalt de schakelaar op de voeding over, wil je PC nog wel eens aanspringen.
Dat zou wat kunnen verklaren inderdaad. Kortsluiting ja, daar zat ik zelf ook wel aan te denken. Alleen kon ik nog geen plaats van kortsluiting vinden: ik ga verder zoeken.

Alleen waarom krijg ik iedere keer de vraag om CPU settings in te stellen, en onthoudt hij die niet, terwijl de andere BIOS settings wel worden opgeslagen?
Als de batterij leeg zou zijn, zouden andere bios-settings toch ook niet worden onthouden?

• TD-er
het kan zijn dat het checksum van je BIOS-instellingen niet meer klopt oftewel dat een van de instellingen niet meer correct in gesteld staan.
maar het meest eenvoudig te controlleren is wanner de klok behoorlijk achter gaat lopen.

Verwijderd

Batterij leeg denk ik ook, dat zou verklaren waarom hij instelingen niet onthoudt iig!

Verwijderd

BIOS-batterijen laden nooit bij, als ze dat doen dan zijn ze allang gequaked.

Kan je niet wat meer troubleshooten met andere voedingen en mobo''s?

Verwijderd

Dat gedoe met het draaien van je kast wijst eigenlijk maar op 1 ding (ATX voeding gaat aan met een maak-contact knop! niet een mechanische aan/uit, maar een kabeltje naar het moederbord!): de Voeding deugt niet...

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:11
hey dis mischien handig om te weten, ik heb exact dezelfde problemen gehad. alleen had ik een Abit BE6-2 mobo in de HX08 hangen.

na veel gezoek etc bleek de voeding rot te zijn, die heeft ook mijn mobo naar de klote geholpen.

dus pas nadat ik een nieuwe voeding en mobo erin had gedaan werkte het pas weer.

ik ben benieuwd of jouw voeding ook rot is, hoop alleen niet dat je mobo rot is.

laat het effe weten AUB

• BC3 Victim
Op dinsdag 01 mei 2001 12:51 schreef Kaap het volgende:
hey dis mischien handig om te weten, ik heb exact dezelfde problemen gehad. alleen had ik een Abit BE6-2 mobo in de HX08 hangen.

na veel gezoek etc bleek de voeding rot te zijn, die heeft ook mijn mobo naar de klote geholpen.
Hmmm.... minder
ik ben benieuwd of jouw voeding ook rot is, hoop alleen niet dat je mobo rot is.

laat het effe weten AUB
Ik heb nu de kast + voeding omgeruild (was garantie, we hadden hem net: 2 maandjes, ofzoiets)

Ik zit alleen nog op andere onderdelen te wachten (kabels, coolers), en dan zet ik alles weer in elkaar. Maar ik verwacht dat de problemen over zijn.

Ik zal het nog wel even hier posten.

Bedankt voor je reactie iig!

• BC3 Victim
Op dinsdag 01 mei 2001 12:51 schreef Kaap het volgende:

dus pas nadat ik een nieuwe voeding en mobo erin had gedaan werkte het pas weer.

Heb voeding vervangen, krijg nu alleen totaal geen beeld!! :(

Andere videokaart en monitor en voeding geprobeerd: zwart, geen BIOS, geen piepjes.

Alles krijgt stroom, floppy lampje gaat niet aan, hdd lampje wel maar gaat meestal niet uit. Harddisks draaien.

Waren dit ook de symptonen van jouw systeem?? Moederbord verrot?

Verwijderd

Komt me bekend voor, heb zoiets ook gehad met mijn bp6, onder bepaalde omstandigheden liep hij gewoon vast en alleen resetten hielp. Alle os''en geprobeerd, steeds hetzelfde probleem.

Ben er later achter gekomen (via http://www.bp6.com) dat er een foute revisie is van de bp6 die dit soort problemen geeft. Meer daarover kun je lezen op:
http://bp6.gamesquad.net/Q6fix.phtml

btw, ik zou deze fix niet gebruiken, want hier wordt niet het probleem opgelost, maar alleen de verschijnselen. Het probleem is namelijk een capacitor (hoe heet zoiets in het nederlands?) die niet genoeg aankan. Als ik het goed herinner zit er een 100uF op, terwijl er een 1500uF/6.3v een op moet. (foutje van Abit - hebben ze ook toegegeven). Als dit dus je probleem is, kun je je mobo opsturen naar abit en dan krijg je een goede revisie terug gestuurd, alleen ben je hem dan wel een tijdje kwijt :(

Je kunt ook zelf die nieuwe capacitor erop solderen (heb ik gedaan, gekocht bij lokale radio-boer), dan is je mobo weer "stable as a rock".

Maargoed, weet niet zeker of dit je probleem is, dus kijk even naar de revisie en die website, dan weet je het snel genoeg.

• cire
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-07 08:40

cire

capacitor (hoe heet zoiets in het nederlands?)

capaciteit :). Of condensator.

• BC3 Victim
Op woensdag 23 mei 2001 10:47 schreef _BramBo_ het volgende:
Komt me bekend voor, heb zoiets ook gehad met mijn bp6, onder bepaalde omstandigheden liep hij gewoon vast en alleen resetten hielp. Alle os''en geprobeerd, steeds hetzelfde probleem.

Ben er later achter gekomen (via http://www.bp6.com) dat er een foute revisie is van de bp6 die dit soort problemen geeft. Meer daarover kun je lezen op:
http://bp6.gamesquad.net/Q6fix.phtml
Bedankt voor je tip!
Maar helaas/ole (?), versie 0.41 maar revisie 1.0 (ipv foute 1.1).
Dat is dus niet het probleem (dus waarschijnlijk is voeding veroorzaker geweest, helaas). We hebben alles uitvoerig getest, en weten het nu zeker: mobo is dood, na bijna anderhalf jaar dienst :-(

Pagina: 1