[BC3] voedingspiepjes tijdens hoge cpu load.

Pagina: 1
Acties:

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:57
Ik heb weer eens een lekker vaag probleempje :)

Het is ontstaan sinds het vervangen van mijn 4mb kaart / Voodoo2 combi met een GF2MX.
Tijdens spellen en zware grafische applicaties komt er uit mijn pc af en toe het beruchte voltagepiepje, zo''n zelfde piepje hoor je ook als je temperatuur te hoog wordt e.d.

Ik heb het idee dat de GF2MX zoveel van de voeding vergt op momenten van hoge belasting dat het moederbord een onderspanning crëeerd op het punt dat de PC ''idle'' is.

Mijn kast heeft een Target voeding van 235W, en ik heb zo het idee dat dat misschien onvoldoende is; alhoewel het me sterk lijkt (gezien de CPU, een P3 maar, en geen AMD of iets dergelijks.)

Iemand nuttige suggesties?

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Je voeding is te zwak, zorg minimaal voor een 300 watt, zeker met een AMD als je die draait.

Andere oplossing is de videokaart clock terugschroeven maar dat zal niet de bedoeling zijn ivm performance :9

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 10:01
voeding is niet het probleem, probleem is het moederbord. Er zijn hele series borden waar je geen zware video kaarten in kan duwen omdat ze teveel stroom vreten.
Wat voor moederbord is het?
#

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• ScuL
zie mijn sig
een A-Bit BX133-RAID.
euh
ik zei nog nadrukkelijk dat ik geen AMD had maar een P3 en het daarom vreemd vind dat ik dit probleem ondervindt :)

• Locutes
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-03-2023

Locutes

Serve the Borg Collective

Lijkt me wel beter als je 235W voeding vervangt door een 300W voeding, gelet op je sig en dan nog een Geforce kaart erbij

We are the Borg,
The existence as you know it is over,
We will add your biological and technological distinctiveness to our own

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Dat van die p3 ha''k niet gelezen zo snel maar ik probeer je in ieder geval een mogelijke oplossing te geven :*

• ScuL
Dat een nieuwe voeding het probleem zal oplossen lijkt me ook heel waarschijnlijk.
Ik vind het alleen vreemd dat dat zo is terwijl normaalgesproken bij P3''s met een zelfde aantal devices als ik ongeveer heb dat niet zo snel het geval is..
Overigens, de PC crashed niet of nauwelijks, loopt zelden vast tijdens games, ondanks dat hij piept. Als ik de toegestane waarden van de -5V in de BIOS omlaag zet naar bijvoorbeeld -5.75 dan zijn de piepjes verdwenen. Het systeem vertoond verder geen rariteiten onder spellen, dus ik vraag me nou eigenlijk af of mijn moederbord me niet in de maling zit te nemen >:)

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-08 22:23

Sick Nick

Drop the top!

Heb je die Sunon fans ook aan je mobo hangen?? Als dit zo is dan kan het zijn dat je iets teveel stroom vraagt via je mobo, hang die fans dan direct aan je voeding (dmv een molex converter of zelf afstrippen en verbinden)

Verwijderd

En een geforce mx is toch niet zo''n enorm energieverslindend apparaat (in tegenstelling tot mijn geforce 256 >:))

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
zou niet uit moeten maken, Geforc2 MX vreet bijna niks

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• ScuL
Dat dacht ik dus ook (reagerend op bovenstaande 3 reacties)

die SUNON fans zijn dmv Molex connectors verbonden, ik zou wel gek zijn ze op mijn mobo te pluggen >:) Dan trek ik hem helemaal onderuit hehe.

Maar zulke extreme hardware zit er niet in mijn systeem, ik zie niet in waarom 235W niet genoeg zou zijn hiervoor..

• KaMiKaZe
  • Laatst online: 04-07 16:34
h

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• TumbleCow
  • Laatst online: 21-07 10:32

TumbleCow

Waarschijnlijkheids elastiekje

Ik denk dat je voeding gewoon erg brak is.

als het goed is trekt een Geforce2MX nauwelijks meer (misschien zelfs minder) dan een VooDoo2.

verder kan je ook niet zeggen dat pentium III''s nou zulke stroomvreters zijn. 235 watt zou zeker genoeg moeten zijn imho.

• ScuL
ok ik zal eens proberen of ik niet ergens een 300W voeding vandaan kan halen om ff te proberen. als het dan over is dan schaf ik er eentje aan :)

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 16:21
zet de drivingstrength van je agp slot eens omhoog.
Stond mij iets van bij dat dit bij gforce kaarten aan te raden was....

kijk of het helpt.

(dit is signaalsterkte though maar wie weet)

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• ScuL
euh
waar zou ik dat moeten aanpassen?
BIOS? ik heb nog nooit van die term gehoord in ieder geval :)

Verwijderd

Ik denk dat je moederbord niet genoeg stroom naar AGP brengt. Heb ik ook gehad, was simpel op te lossen door een draadje te solderen.
Ik heb dat gevonden op een site die ik nu helaas kwijt ben.

• Yucko
  • Laatst online: 07:21

Yucko

One clown to rule them all !

Humz, ik heb hier een standaard ATX kast waar nog steeds mijn p2 inzit (zie mijn specs) daar zit nog steeds de standaard voeding in (een 235w) en die trekt het gewoon.

Ik bedoel, als ik 1 ide hdd, 3x scsi hdd, 1x brander, 1x dvd, 1x cdrom, 1x diskdrive, 2x extra fans, 1x gforce2 gts kan trekken, dan kan jouw voeding het ook lijkt me zo ;)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Pagina: 1