Hallo, ik heb zojuist een nieuw moederbordje geinstalleerd, en vanwege zeer hoge frustratie (atx voeding bleek stuk te zijn na ALLES gechecked te hebben) heb ik een dimmetje ''naast'' het slot gedrukt, met de nodige kracht Ik weet ''t;
). Nou zijn er in een onderhoek van het dimmetje twee weerstandjes (denk ik) vanaf gesprongen. het zijn blokjes van ongeveer 2 vierkante mm, die willekeurig over het dimmetje zitten gesoldeerd, dus niet de chippies zelf, o.i.d. Nou ben ik met de soldeerbout aan de slag gegaan, en heb ze d''r weer opgekregen, hetgeen resulteerde in vastlopers bij het booten van win2k. heb ze d''r nu gewoon maar helemaal afgesloopt, en alles lijkt weer in orde. mem-check bij de boot geeft weer gewoon 256MB aan, en ook de benchmark van sisoft Sandra 2001 pro loopt prima. Enig idee hoe dit kan? Overigens leek het alsof die ''weerstandjes'' nergens aan vast zaten (qua lijntjes op het pcb) tenzij ze natuurlijk multi-layered zijn, maar ik heb dus geen idee. iemand weet wat dat voor een dingen zijn (die blokjes dus die ik nu mis) en / of waar ze voor dienen? D''r zitten d''r een stuk of 15 aan elke kant)
Verwijderd
Hey,
Bij allerlei digitale chips die op hoge snelheid lopen zijn er condensatoren nodig om de voedingspanning constant te houden (pieken in de zeer snel wisselende stroom opname opvangen), dus dat je er daar 2 van mist lijkt mij niet zo''n ramp (als het maar weer stabiel werkt). Het kunnen natuurlijk ook zng. pull-up weerstanden zijn en dat je die mist KAN een probleem zijn, misschien deel je die nu wel met het andere dimmetje van je.
Mijn athlon Classic mist ook ongeveer 10 onderdeeltjes doordat ik met een schroevendraaier er overheen rosde. Het waren allerlei weerstandjes bijde cache in de buurt dus ik had de hoop al op gegeven... Maar na een paar uurtjes solderen doet ie gewoon 800Mhz ipv 500 Mhz:), was daar erg blij mee!!
ps. die onderdeeltjes mist ie nog steeds
Bij allerlei digitale chips die op hoge snelheid lopen zijn er condensatoren nodig om de voedingspanning constant te houden (pieken in de zeer snel wisselende stroom opname opvangen), dus dat je er daar 2 van mist lijkt mij niet zo''n ramp (als het maar weer stabiel werkt). Het kunnen natuurlijk ook zng. pull-up weerstanden zijn en dat je die mist KAN een probleem zijn, misschien deel je die nu wel met het andere dimmetje van je.
Mijn athlon Classic mist ook ongeveer 10 onderdeeltjes doordat ik met een schroevendraaier er overheen rosde. Het waren allerlei weerstandjes bijde cache in de buurt dus ik had de hoop al op gegeven... Maar na een paar uurtjes solderen doet ie gewoon 800Mhz ipv 500 Mhz:), was daar erg blij mee!!
ps. die onderdeeltjes mist ie nog steeds
Verwijderd
Met Norton Utilities 2001 kun je bij systemcheck een uitgebreide memory test doen. Als ie daar geen problemen geeft heb je misschien geluk gehad en werkt het nog prima. Ik hoop het voor je.
Verwijderd
mwa... probeer em iig terug te brengen zouk zeggen. Dan weet je ten minste zeker dat ie goed is. Xal niet weten wat er mee zou gebeuren als je mem het terwijl ie aanstaat begeeft. En die weerstandjes zitten er niet voor nx op.
Terugbrengen is niet echt een optie; heb ''t spul al een jaartje ofzo. Ik wacht evt. problemen wel af, en ga gewoon effe verder. Zowel NU 2001 als Sandra 2001 pro geven geen foutmelding, dus ''t zal met de stabiliteit ook wel meevallen. Vroeg me eigenlijk alleen af wat ''t was dat ik gemold had. geen weerstanden, maar condensators dus? Hmm....daar lijken ze me wat klein voor. Iemand andere suggesties??
Toch ga ik ook voor de condensatortjes hoor, Het hoeven ook maar heel kleine condensatortjes te zijn, want bij zulke lage voltages krijg je toch niet echt gigantische spanningswisselingen.
het lijkt me ook logischer dat je zonder een condensatortje kan, dan dat je zonder een weerstandje nog kan computeren
het lijkt me ook logischer dat je zonder een condensatortje kan, dan dat je zonder een weerstandje nog kan computeren
Tsja, ''t geheel werkt nog. Ik dacht dat de instabiliteit van 3d mark (2k en 2k1) daar misschien aan te wijten was, maar het bleek dat m''n geforce''je wat te hoog geklokt was. Zullen dus inderdaad wel condensatortjes geweest zijn, en geen weerstandjes.
Toch vreemd dat het lijkt alsof ze nergens aan vast zaten. Is het printplaatje van dimmetjes toch multilayer?
Toch vreemd dat het lijkt alsof ze nergens aan vast zaten. Is het printplaatje van dimmetjes toch multilayer?
Pagina: 1