[BC3] SCSI kaart vertraagt de boel ?!

Pagina: 1
Acties:

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:41

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Topicstarter
Ik heb er tot nu toe wel mee kunnen leven maar:

Mijn Symbios Logic SCSI 53c810 kaart is erg traag.

Tijdens het booten van het bios neemt het ding al ruim de tijd om mijn Plextor 40x te herkennen.

Tijdens het opstarten van windows zie ik voor zo''n 20 seconden lang de lampjes van mijn plextor flikkeren dus dan zal hij wel bezig zijn met mijn scsikaart. Heel irritant.

Mijn pc start snel op zonder scsikaart.

Vraag:

Verwijderd

yep, dat heb ik ook bij mijn laptop (waar ik nu achter zit), als ik daar SCSI aanzet duurd het booten ook veel langer.
Of hier wat aan te doen is weet ik niet, maar lijkt me wel, anders is het wel errug irritant als door SCSI het booten traag gaat:(

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Da''s normaal.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Verwijderd

Op zaterdag 28 april 2001 13:40 schreef bugs het volgende:
Da''s normaal.
Dat is dan wel zwaar klote:(

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18:34
Misschien moet je in de bios "SCSI Bios" op Off zetten ipv. Auto

Verwijderd

Bij mij is het erger een oude scsi uit 1987 in een Pentium, het is traaaaaaaaaaaag.

Verwijderd

SCSI biossen zijn traag als je de ''Boot from CD'' optie (zoiets) hebt aan staan in de bios.. dan duurt het idd retelang.

• Q

Q

Topicstarter
Ik heb geen boot from cd-rom aan staan. Boot from SCSI staat ook uit. Dit soort goedkope scsikaarten kunnen niet booten.

Het is een athlon ''classic'' 600 + k7m en ik vroeg het mij af want toen ik tijdens het knoeien met mijn kaarten vanwege een irq conflict mijn scsikaart er uit had liggen mijn bakje veel sneller opstartte.

Helaas zal het dus niet veel helpen (andere scsi kaart?!)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mijn 810 deed het met de Windows 98 drivers heel kut (duurde *LANG* bij het opstarten van win), maar toen ik de op de diskette bijgeleverde drivers installeerde ging het wel goed.
Die BIOS duurt niet zo heel lang hier, heb je je termination enzo wel goed staan?

• Q

Q

Topicstarter
Termination staat goed anders werkt de boel niet. Ik ga andere drivers proberen, ik hoop dat het werkt.

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18:34
[quote]
[b]Op zaterdag 28 april 2001 23:47 schreef
het volgende:[/b]
Ik heb geen boot from cd-rom aan staan. Boot from SCSI staat ook uit. Dit soort goedkope scsikaarten kunnen niet booten.
Dus wel he. Mijn Symbios 810 kaartje kon in combinatie met m''n Asus P2B (met SCSI bios) booten (de devices op 0 en 1 dan). Welk merk mobo heb je?

• Q

Q

Topicstarter
Nope scsi booten van mijn plextor cdrom doet hij absoluut niet. Maar dat boeit mij totaal niet.

Het gaat mij er om dat waarschijnlijk die scsikaart het opstarten zo vertraagt. Tijdens het booten uitgebreid scsi devices zoeken en tijdens opstarten win98 lampjes plextor 40x die aantal maal verspringen voordat systeem verder gaat.

Anyway. Ik ga kijken of een adaptec kaart zin heeft.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:35
oudere kaarten zijn nou eenmaal traag, echt veel kun je er niet aan doen helaas.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• aaihetapie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 22:12
Hoe vaak per dag start je op dan dat je je daar aan ergert?
Iedere SCSIkaart vertraagt trouwens de boel bij het opstarten.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Tijdens de boot gaat je kaart op zoek naar de CD-rom, en tijdens het booten doet windows dat nog eens dunnetjes over. Je zou ook kunnen proberen een andere windows-versie te nemen, bv. WinME die doet het in een aparte thread en laat het opstarten gewoon doorgaan (zelfde als DHCP)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Misschien dat DIT helpt:

Ik had eerst ook een NCR/Symbios/LSI 860 SCSI-2 PCI kaartje in mijn computer zitten en baalde ook als een stekker dat Windows echt heel lang de drivers op die kaart zat te proben.

(Het klopt overigens wel dat hij in combinatie met Asus moederborden bootable is. Als je dan ook nog eens van CDROM wil booten, zul je je mobo BIOS moeten updaten. Dat was in elk geval met mijn Asus P5A het geval.)

In elk geval: ik kreeg problemen met BeOS (hing op de Symbios controller, hoewel hij wel op de compatibility list van BeOS stond)

Toen ik de NCR/Symbios/LSI vervangen had door een Adaptec 2904 kaartje deed hij het ten eerste in BeOS eindelijk goed. :)

En ten tweede (en NU komt het): volgens mij gaat het proben ook veel sneller met de Adaptec kaart. Hij doet het maar een keer, terwijl die NCR/Symbios/LSI de drivers meerdere keren achter elkaar zat te proben, hetgeen voor een nog tragere opstarttijd zorgde.

Een nadeel van die Adaptec 2904: hij heeft zelf geen bootrom, en zelfs met een Asus BIOS wordt hij niet bootable. :(

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:11

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Kan je in de bios SCSI detection uitschakelen?

Want ik heb nu namelijk een SCSI kaartje in me pc zitten, die zat eerst in me ouders pc (Duron, MSI KT7) en daar was detection niet nodig....

Het duurt namelijk errug lang vind ik... |:(

Whatever.

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 18:09

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Bij "echte" SCSI kaarten kun je gewoon in de BIOS aangeven op welke ID''s devices zitten en de rest uitschakelen, ook kun je alle opties/communicatie snelheden per device vast zetten. Dit scheelt veel tijd, anders gaat de kaart alles uitproberen voor elk SCSI-ID. (en dat zijn er wel een paar meer als 2 ;-) )

Of dergelijke goedkope kaarten dit kunnen is de vraag.

Koop gewoon een fatsoenlijke... bv 2940(UW) van Adaptec ofzo (zijn er in overvloed 2e hands)

Laat maar.. .

• Q

Q

Topicstarter
Ik heb de gok gewaagt en een adaptec scsikaart (2904cd) besteld. Ach, voor die 140 inc verzendkosten wil ik het wel proberen.

Iemand nog een Symbios scsi kaart kopen met 4x brander voor 150 gulden?

• VonFoX
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-07 09:00

VonFoX

Las noches de Diciembre

Ik heb ook een adaptec 2904 CD maar ook ik vind dat hij het opstarten vertraagt .... :(

Yo.

• Optical
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-06-2025
Zelfs mn ADaptec 2940UW vertraagt het opstarten , face it : dat is normaal

maar als t spul eenmaal draait is het wel bloedsnel ....

en geen gezeik meer met maar 4 devices ...

If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught. Then lie .

• James_Watt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-08 15:56
Als je de scsi bios shadow over je ram gaat het iets sneller:P

Iwill KK266 R | Amd 1333 266 | Global win wbk38 | 512 Mb M-Tec | 2 x Seagate U 5 40 Gb raid 0 + 2 x Barracuda IV 80 GB raid 0 | Liteon 48x12x48 | Cyberdrive 52 | Radeon 8500 | 3com509 |

• Q

Q

Topicstarter
Het heeft niet echt geholpen, de adaptec 2904. Helaas. Volgende keer beter.

Heb nu wel brander inc scsi kaart te koop ;)
Pagina: 1