Toon posts:

[BC3] Fotokwaliteit afdrukken.

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb inmiddels de HP scanjet 5370c en de HP Deskjet 930c in mijn bezit.

Nu heb ik geprobeerd er wat foto''s er uit te krijgen. Dit lukt niet helemaal. Ik gebruik wel HP Premium Photo Paper Glossy.

Ik krijg de volgende afdruk:
Boven de echte foto, onder de foto (150 DPI,BMP) geprint.
Afbeeldingslocatie: http://www.friesland96.nl/foto.jpg

Wat zijn de beste resoluties/instellingen/programma''s/etc. om de afdruk hetzelfde te krijgen als de orginele foto?

• Gir
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Gir

I need waffles

foutje je eigen bericht niet goed gelezen

Verwijderd

Welk programma gebruik je? Als je photoshop gebruikt kun je de extra util die er bij zit.. Adobe gamma loader o.i.d gebruiken om de kleuren uit de printer overeen te laten komen met de afdruk.

• Eric Oud Ammerveld
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-07-2024

Eric Oud Ammerveld

Arduino developing... :)

Ehm.. .300 Dpi is over het algemeen wel een redelijke resolutie.
Met een HP 9xx serie printer is 1200 dpi aan te raden ,met een HP 8xx serie printer is 600 dpi aan te raden ,bij deze resoluties haalt u het maximale uit uw printer en vind er geen conversie plaats van dotpitch.(hetgeen tot verslechtering van het beeld kan lijden)

Over dat die foto iets lichter is ,
Probeer allereerst met de gamma van het fotoprogramma te spelen en hierna pas met het contrast en de brightness.

Een handig en eenvoudig programmatje voor fotobewerking is Photomagic van Micrografix.

Greetz ,

-=@@D=-

-=@@D=- Macbook Pro 16"

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

De scanner heb ik niet... de printer wel.
Ik raad je aan om bij het scannen de GAMMA-correctie op 1 te zetten. Mijn scanner staat standaard op 1.7 maar ik zet hem altijd meteen op 1 om een vergelijkbare waas weg te krijgen...
Maar daarmee moet je aan het stoeien gaan.... zoals:
1) Gamma dus wat omlaag krikken
2) Helderheid wat verminderen (zonnetje)

bij printen:
PhotoRetIII selecteren (dus niet 2400 dpi)
En uiteraard Premium Photo Paper Glossy van HP selecteren maar daar was je vast al achter :)

Ik weet niet of dit je problemen oplost.... maar succes in ieder geval

edit:

Terwijl ik aan het rammelen was, was AADNOL me net 2 minuten voor :'(
Maar hij zegt het dus ook...
dat zeg ik...
GAMMA ;)

Verwijderd

De roodwaarde in de onderste foto is ook te hoog.. ''k zou even met photoshop of paint shop pro de foto in ieder geval met gamma even wat donkerder maken.. misschien ook iets meer contrast of hue iets hoger..

Verwijderd

De foto ziet er inderdaad nogal vaal uit.

Het beste programma voor fotobewerking is Adobe Photoshop. Het is alleen wel duur.

BMP heeft nogal wat beperkingen, ik zou voor TIFF kiezen (met LZW compressie om schijfruimte te besparen; dit is een compressie zonder dataverlies, net zoals bijvoorbeeld ZIP en nieit zoals bijvoorbeel JPEG).

Een resolutie van 1/4 maal de printerresolutie is hoog genoeg. 150 tot 200 dpi moet dus voldoen.

Belangrijker is in jouw geval de kleurdiepte en het kleurmodel. Een scanner heeft meestel een output van 24 bits RGB kleur (sommige scanners hebben een hogere kleurdiepte, maar niet alle programma''s ondersteunen dit, du meestal is het 24 bits).
Een printer print geen RGB kleuren, maar CMYK (de 4 kleuren van de inkt). Als je een RGB bitmap naar een printer stuurt zal de printer deze bitmap vertalen naar CMYK. Dit is een moeilijke vertaling omdat er van 3 kanalen naar 4 wordt overgegaan. In pricipe heb je geen zwartkanaal (K) nodig en zouden CMY kleuren ook voldoen. Om hiermee perfect zwart te bereiken is heel moeilijk, daarom wordt een extra zwart-kanaal toegevoegd. Printers (printerdrivers) vinden deze vertaalslag soms moeilijk. De meeste fotoproggies kunnen de vertaling ook voor je doen en geven -als je een goed programma gebuikt- vaak een beter resultaat.

Verder kun je misschien de kleurverzadiging wat verhogen om de kleuren wat voller te krijgen. Of je kunt een beetje met helderheid/contrast spelen. Onthou wel altijd: op je scherm ziet het er altijd anders uit dan op je printer (tenzij je een gecallibreerd scherm hebt om drukproeven te maken).

Succes, Vossie

Verwijderd

Topicstarter
Op het scherm ziet het er dus als de bovenste foto uit, na afdruk is het de onderste foto.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op vrijdag 27 april 2001 21:17 schreef Guanoape het volgende:
Op het scherm ziet het er dus als de bovenste foto uit, na afdruk is het de onderste foto.
daar waren we wel achter.... dus waarom deze post? :?

• GBits
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-01-2025
Het simpelste en goedkoopste is je printer verkopen en voortaan je digital bestanden bij hema.nl of ah.nl te laten afdrukken.
Voordeel is dat het op fotopapier wordt afgedrukt en de kwaliteit erg goed is....

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op vrijdag 27 april 2001 21:21 schreef Lecram het volgende:
Het simpelste en goedkoopste is je printer verkopen en voortaan je digital bestanden bij hema.nl of ah.nl te laten afdrukken.
Voordeel is dat het op fotopapier wordt afgedrukt en de kwaliteit erg goed is....
probleem ligt hier niet aan de printer.... die kan mooie kleur-echte afdrukken maken. Ik vermoed voor 99% dat het ligt aan het inscannen.
Ff een vraagje aan Guanoape:
"Ik neem aan dat je die lelijke kleuren van de onderste foto OOK op je monitor ziet als je de bovenste hebt ingescanned?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 27 april 2001 21:24 schreef wfvn het volgende:
Ff een vraagje aan Guanoape:
"Ik neem aan dat je die lelijke kleuren van de onderste foto OOK op je monitor ziet als je de bovenste hebt ingescanned?
Ik heb die bovenste toch ingescand???? Ze zijn BEIDE ingescand. Je ziet toch zelf dat die bovenste donkerder is dan de onderste.

Verwijderd

op een niet gecallibreerd scherm zien kleuren er altijd anders uit dan op een afdruk. Als je je gescande foto op het scherm goed ziet en hij komt er te licht uit, moet je hem donkerder maken. Hij ziet er op het scherm dan wel donkerder uit, maar zal beter uit de printer komen.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 27 april 2001 19:06 schreef Vossie het volgende:
De foto ziet er inderdaad nogal vaal uit.

Het beste programma voor fotobewerking is Adobe Photoshop. Het is alleen wel duur.
>:)

Verwijderd

Op vrijdag 27 april 2001 21:51 schreef Guanoape het volgende:

[..]

>:)
Wat nou >:) , je wou toch niet zeggen dat je dat progje allang gedowned hebt he? :)

Verwijderd

Topicstarter
Het heeft mij niet zoveel gekost.

Verwijderd

Topicstarter
Even on-topic, ik heb net een cd-hoes scanned/geprint, perfect match :) !

Misschien ben ik wel veeleisend.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Of je moet een goede epson printer nemen!in de grafische industrie wordt bijna alleen maar epson gebruikt!deze printers staan bekend dat ze een betere kleurenprint maken dan hp.maar de zwart afdrukken van de hp schijnen weer wat beter te zijn. ga je dus puur voor kleurenafdrukken zou ik je een epson adviseren.:9

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Op vrijdag 27 april 2001 22:50 schreef toermalijn het volgende:
Of je moet een goede epson printer nemen!in de grafische industrie wordt bijna alleen maar epson gebruikt!deze printers staan bekend dat ze een betere kleurenprint maken dan hp.maar de zwart afdrukken van de hp schijnen weer wat beter te zijn. ga je dus puur voor kleurenafdrukken zou ik je een epson adviseren.:9
Daar gaan we weer: epson/hp/epson/hp/epson/hp etc..........Hij heeft al een goede printer, dus heeft ie geen andere nodig........

• BC3 Victim
schijnbaar dus niet anders zou hij toch niet zeuren over de afdrukken?!

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Op vrijdag 27 april 2001 23:01 schreef toermalijn het volgende:
schijnbaar dus niet anders zou hij toch niet zeuren over de afdrukken?!
De " problemen" die hij heeft zijn erg eenvoudig op te lossen met een paar kleurinstellingen........

• BC3 Victim
Ik hoop het voor hem. anders toch maar een epson nemen!:9

Verwijderd

Op vrijdag 27 april 2001 23:05 schreef toermalijn het volgende:
Ik hoop het voor hem. anders toch maar een epson nemen!:9
Ja, ik ga niet blijven happen hoor :)

• BC3 Victim
Ik heb ook wel wat beters te doen.

Trouwens heb ook een hp color copier en die print standaard dus ook iets te licht!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gister een splinternieuwe HP gekocht, kan nu geen EPSON meer kopen.

Wat gaat dat inkt level snel nbaaar beneden. :(

• BC3 Victim
Op vrijdag 27 april 2001 22:13 schreef AirHead het volgende:

[..]

Wat nou >:) , je wou toch niet zeggen dat je dat progje allang gedowned hebt he? :)
zouden er echt mensen zijn die zoiets kopen :? >:)

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
wij hebben een hp 970 cxi en die print wel erg mooi. heb nog niet echt getest en vergeleken maar met een goed plaatje van internet en fotopapier kwam het er toch wel heel erg mooi uit. maar m''n oom heeft een epson photo printer scsi en die print echt heeeel mooi, maar die kost ook wel een paar centen :(
Pagina: 1