Toon posts:

[BC3] Creatieve server upgrade

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dit is de situatie:
Klein netwerkje 3 pc''s en 1 server, het probleem is dat de server te traag wordt. Het arme beestje draait op Win2k Server en moet volgende taken volbrengen:

Internetsharing
File-server (o.a. roaming profiles)
backup server (''s nachts)
Mail server
VPN server
Printer/scanner server

De spec''s van het beestje:

Pentium Pro 180Mhz AT moederbord+ AT kast
160MB EDO
34GB HD waarvan 16GB Soft-Raid (Stripped)
1Mbit Internetverbinding (WAN)
100Mbit Netwerkverbinding (LAN)
SCSI fikker en lezer en 30GB Onstream backup

De vraag:

Hoe kan ik dit ding een beetje goedkoop upgrade zodat ie wat sneller wordt?
De cpu OC''en kan naar max 200Mhz, dus daar heb ik niet veel aan. Het geheugen is nu 4x 32MB en 2x16MB, dus die 2x16MB naar 2x32MB upgrade is ook niet echt efficient.
Wat blijft er nog over?

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 22:46

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Weinig, denk dat je toch gauw aan een nieuw mobo + proc + mem moet gaan denken.

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 09:04
fsb oc''en; word je hele systeem, geheugen etc. sneller van,
maar echt veel zal het niet helpen, dan moet je toch denken aan een proc + mem + mobo upgrade

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe kast, mobo, proc, mem = nieuwe pc :(

Verwijderd

Een bx-board (asus p2b ?) met celeron 667 en iets van 256 Mb ram....evt nog een scsi kaart en klaar...

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:54
Vergeet niet na de upgrade om de "verouderde" server aan mij te overhandigen.
Ik heb namelijk nog 2 486 DX4/100 bakkies staan voor internet, printer en file-sharing.
Leuke upgrade :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Ola 5371,

Dat p2b mobo is dat in AT of ''verkeerd'' ATX mobo ? Als het een AT mobo is gaan ik er zekers voor.....:)

• DeuTeRiuM
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-08 17:01

DeuTeRiuM

http://koelkast.net/

Misschien een ander OS?

win2k is nou niet het lichtste OS..

(NT4 of )linux is wellicht een goed idee..
heb hier een 200 op linux draaien(samba/nsf/webserver/10Mbit+100Mbit/Nameserver/watniet) en dat loopt als een tiet..

[04:53:17][roel@roel:~]$ sleep
bash: sleep: command not found

Verwijderd

Ik ben bang dat het een nieuwe server wordt.
Een server is niet zo duur meer tegenwoordig hoor als je gewoon een simpele wilt. Ik weet dat dell al een ide servertje biedt. voor rond de 2500 gulden.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik zou ook voor een ander OS gaan. Heb zelf nog een P200MMX met 64Mb met Red Hat Linux. draai oa. file-print services/web-ftp services/database/Firewall-IPSec gateway/DNS/DHCP en proxy... Draait super!

Toch Win2k, dan nieuw mobo, proc, memory, ATX kast en een verloopplugie voor je toetsenbord <din-ps2>... 8-)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
Kan linux ook VPN netwerken aan?

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 15:17
je zou e-smith linux eens kunnen proberen. Draait hier perfect op een P133 met 96mb edo. En ondersteund standaard VPN.
P2b is overigens ATX.

Meer info, zie www.e-smith.com en www.e-smith.org

• Tassadar
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18-08 23:59

Tassadar

l33t h4x0r :)

Op vrijdag 27 april 2001 17:00 schreef Spectre het volgende:
Kan linux ook VPN netwerken aan?
Jah :)
Hele elegante zelfs.. Onno en ik draaien een VPN met PPP over SSH. werkt briljant. Ook erg makkelijk door firewalls enzo te krijgen, omdat je alleen maar een SSH connectietje nodig hebt.

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:41
Bouw de server om naar een linux-router/fileserver. Heb ik ook, superstabiel, en een van mijn oude 28Mb 486-100 (met 2 3com''s) voldoet hier al prima (geen meetbaar verschil in internet/netwerksnelheid). En het kost precies 0,- (desnoots door een linux goeroe laten doen)

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-07 05:24
er zijn wel socket 370 at bordjes te vinden, maar dan heb je al gauw een vaag merk als pcchips (niet doen dus)...

linux op je server gooien, en anders een ssocket 7 mobo op de kop zien te tikken.
een k6-x op 500 loopt gegarandeerd goed in win2k....en sneller dan de cpu die je nu hebt...

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Verwijderd

ik heb draaien een p2 266 op een abit LX6 mobo met 200 MB geheugen
en 12 GB HD ruimte dit dient als dhcp,ftp,file,printer server wel handig als je vaak je PC opnieuw installeerd dan hoef je niet elke keer dat hele kabelmodem gebeuren in te stellen en als ik met mijn laptop aan kom zetten in pluggen en karren heel makkelijk :)
Pagina: 1