[BC3] PC Samenstellen - wat is jullie advies?

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:22

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Een oom heeft mij gevraagd om een systeem voor hem samen te stellen. Wat zou jullie advies zijn voor iemand die er het volgende mee wil gaan doen:

- Veel MP3tjes opslaan
- Veel CD''s branden (voornamelijk audio)
- LP''s / minidisc overzetten naar PC voor branden naar CD''s
- Films kijken op TV (zowel DivX als DVD)

In de toekomst wil hij wellicht ook wat aan audiobewerking gaan doen en misschien zelf ook wat meer met films...

Enig advies?

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 10:31

Frenkpie

"Crocs Rule !"

wat is het budget?

naja ik vind dit systeempje toch wel redelijk voor hem.....

Behuizing Best-Case Midi Tower 300 W 129,-

Processor AMD Duron 850 265,-

Koeler Cooler Master Socket A/FCPGA 1,0 GHz 25,-

Moederbord Asus A7V Socket A (Duron/Thunderbird) 409,-

Geheugen SDRAM Dimm 128 Mb PC133 99,-

Diskdrive Sony diskdrive 3,5" 1,44 Mb 35,-

Harde schijf IBM DTLA 30,7 Gb 7200 rpm 445,-

Videokaart Hercules 3D Prophet II MX (retail) 285,-

Geluidskaart Creative Soundblaster Live 1024 (oem) 145,-

Toetsenbord Logitech Deluxe Access Keyboard PS/2 39,-

Muis Microsoft IntelliMouse PS/2 49,-

Monitor 17" Belinea 103020 509,-

Boxen Creative FPS-1500 179,-

CD-Writer Plextor PXW-1210TA (oem) 565,-

DVD-Speler Creative Blaster DVD 12x (oem) 215,-

Totaal 3393,-

excl. BTW 2851,-

grote en snelle hdd om veel films op te zetten en zonder problemen af te spelen.
een lekker kaartje met een behoorlijke processor om vloeiend de divx te kunnen zien.
en niet overdreven veel geheugen want dat heb je niet echt nodig met die doelen

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Intel pentium GEEN celeron.
Intel is nl. meer geschikt voor video bewerking enz enz.
als ie een groot bufget heeft vraag je 6000 koop je intel 1.4gh van dell met sb live en een 32 mb gf 2 en 19" monitor... zal niet duurder zijn als 5000 (denk ik) en de rest stop je in je zak :P

Imperfectionist.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Er is geen budget aangegeven, maar ik ga zelf uit van maximaal 4500 piek. En da''s dan echt maximaal...

Frenkpie:

Een AMD-proc had ik ook al in gedachten. Zelf denk ik toch aan een Athlon, mede met het oog op de toekomst. Hoe langer het systeem mee kan, des te beter. En een Athlon houdt het toch iets langer uit dan een Duron, tenminste gezien wat ervan verwacht wordt en zal gaan worden.

Een GF2MX kaartje had ik ook al in gedachten. Een Microsoft-muis komt er niet in, werkt te onhandig (vinden zowel mijn oom als ikzelf) dus dat wordt een Logitech (optisch). Een Plextor-schrijver en Creative DVD had ik ook al aan gedacht, net zoals aan een Creative geluidskaart.

En i.v.m. eventuele toekomstige uitbreidingen lijkt mij een bigtower handiger. In mijn oom z''n huidige PC heb ik wel eens een CD-RW bijgebouwd, maar dat was een ramp want het was echt wroeten... :)

Verwijderd

Als ik zo zie dat je mp3 en divx en zo gaat afspelen/branden whatever, en zeker omdat je in de toekomst audio/videobewerking wilt doen heb je zeker een Pentium processor nodig. Want die zijn veel krachtiger daarin. En dan bedoel ik geen Celeron maar een P4 1Ghz, het is misschien wel een beetje duur maar als ik jouw wensen zie heb je zekers een P4 nodig.

Verwijderd

Zo te horen weet je al grotendeels wat je hebben wilt...... waarom vraag je dan wat te nemen ipv je idee neer te zetten en ons erop te laten schieten? :?

Maar goed, mijn advied is alleen om een andere geluidskaart te nemen: de Guillemot Fortissimo II. Veel beter en goedkoper :9~ dan Creative kaartjes! :)

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 13:30

WiD

Misschien kan je ook eens kijken naar de ATI videokaartjes, omwille van de betere DVD playback. De SDR met tv-out of de VE, als je die kan vinden met tv-out. Een all-in-wonder zal misschien een beetje duur zijn.

Verwijderd

"Ja een pentium 4 op 1.7 GHz, 512MB RamBus etc etc....."

Nee, je moet niet teveel geld uitgeven. Gewoon eerst een Duron 950, en als het later nog te weinig is, kan men altijd nog een 1.xx Athlon erin prikken. :)

Succes.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Ìk heb even bij MyCom zitten neuzen (gewoon om eens te kijken, het is nog helemaal niet zeker waar er uiteindelijk zal worden gekocht):

- AMD Athlon 900 MHz / fl. 450
- Thermaltake Chrome Orb / fl. 40
- ASUS A7V133 VIA KT133A / fl. 450
- 128 Mb. PC133 DIM / fl. 145
- Maxtor DiamondMax+ 40.9 Gb 7200rpm UDMA100 / fl. 470
- 3.5" diskdrive / fl. 35
- Creative DVD Encore IR met MPEG-kaart / fl. 530
- Plextor Plexwriter IDE 16x/10x/40x / fl. 649
- CTX 17" VL710T / fl. 635
- ASUS v7100 GF2MX TV-out / fl. 345
- NE2000 UTP PCI 10&100mbit (voor kabelinternet) / fl. 30
- MyCom fulltower 300W / fl. 240
- Creative SoundBlaster Live! 5.1 OEM / fl. 199
- Logitech Pilot Wheelmouse optical / fl. 65
- Cherry G83 keyboard / fl. 40

Totale kosten: fl. 4323

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Mivadi:
Zo te horen weet je al grotendeels wat je hebben wilt...... waarom vraag je dan wat te nemen ipv je idee neer te zetten en ons erop te laten schieten?
Omdat ik wellicht nog teveel uitga van wat ik zou willen hebben, i.p.v. wat mijn oom nodig heeft... :)

Snappie?

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-08 21:17
Op donderdag 26 april 2001 16:03 schreef J.A.M.F. het volgende:
"Ja een pentium 4 op 1.7 GHz, 512MB RamBus etc etc....."

Nee, je moet niet teveel geld uitgeven. Gewoon eerst een Duron 950, en als het later nog te weinig is, kan men altijd nog een 1.xx Athlon erin prikken. :)

Succes.
Zijn er al? duron 950 MHz, dacht dat 900 de max was nu. :?

Hmm, neem een MSI bord, KT266, weet de naam ff niet. Bordje met DDR geheugen. Daar dan een Athlon 1.333 MHz op.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Attix:
Daar dan een Athlon 1.333 MHz op
<Muggenzift-modus> 1.333 MHz lijkt me toch echt véééééééééééls te langzaam hoor! </muggenzift-modus>

WiD: Een ATI-kaart is nog geeneens zo''n slecht idee. Maar qua drivers heb ik het niet zo op ATI. Liever een nVidia-based kaart want nVidia heeft tenminste een goede driver-support...

• WiD

WiD

Bij nvidia lekken er constant drivers. Maar dan moet je zelf nog gaan uitzoeken welke voor jou systeem het best is.
Ik dacht trouwens dat de meeste driverproblemen bij ATI beginnen opgelost te geraken, nu dat ze hun driverafdeling uitgebreid hadden. De win2k drivers zullen echter nog wel trager zijn :(

Verwijderd

lama!

• Yigal76
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-04 21:49
Op donderdag 26 april 2001 16:25 schreef WiD het volgende:
Misschien kan je ook eens kijken naar de ATI videokaartjes, omwille van de betere DVD playback. De SDR met tv-out of de VE, als je die kan vinden met tv-out. Een all-in-wonder zal misschien een beetje duur zijn.
De VE heeft zelfs dual head!

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-08 12:43
AMD Thunderbird 1333 (266 FSB)- Abit KT7A-RAID - 256 MB SDRam PC-133 CAS2 (Corsair) - Elsa Gladiac Ultra - Creative SB Live Player 5.1 - Cambridge Soundworks DTT2200 - 2 x IBM 45 GB UDMA-100 7200 RPM - Plextor Plexwriter 16-10-40 - Pioneer 16-40 - Addtronics 7896a Server Tower + Enermax 330 Watt PSU

Lijkt mij wel leuk...Maar een andere videokaart denk ik... >:)

• WiD

WiD

Op donderdag 26 april 2001 16:37 schreef Frits Bolkestein het volgende:

[..]

De VE heeft zelfs dual head!
Maar de t&l unit is eruit gehaald :( De kaart is dus meer geschikt voor workstations.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Wellicht ook wel handig om te weten: er zal dus voor 0,0 gegamed gaan worden op het systeem...

En het filmgebeuren zal zich beperken tot afkijken van DVD en DivX, en later komt er misschien ook het omzetten van DVD naar DivX bij.

• AttiX
  • Laatst online: 20-08 21:17
Op donderdag 26 april 2001 16:28 schreef Brian Dickens het volgende:
Attix:
[..]

<Muggenzift-modus> 1.333 MHz lijkt me toch echt véééééééééééls te langzaam hoor! </muggenzift-modus>

WiD: Een ATI-kaart is nog geeneens zo''n slecht idee. Maar qua drivers heb ik het niet zo op ATI. Liever een nVidia-based kaart want nVidia heeft tenminste een goede driver-support...
Uhmn, nog niet leren tellen, haha. 1,333 zou wel heel weing zijn. 1.333 niet echt..

:)

• ALH
  • Laatst online: 19-08 16:12

ALH

Waarom roept iedereen nu opeens dat''ie een P4 moet hebben :?

Een paar maanden terug had iedereen nog gezegd een P3 of een Athlon ofzo...

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

• WiD

WiD

Als er zeker nooit zal worden gegamed op dat systeem, dan kan ik 2 kaarten aanraden. ATI Radeon VE en Matrox G450 (of G550 wanneer die uit komt).

Verwijderd

Niet gamen?...Matrox videokaart en dan die versie met beeldbewerking erbij. 256 Mb intern geheugen is ook niet onplezierig bij beeldbewerking.

Verwijderd

mivadi, heb ik weer eens wat gemist???

Is de Guillemot Fortissimo II al leverbaar dan??

Ik dacht dat ie pas eind april (dus half mei) leverbaar zou worden. Kan hem ook niet vinden in Price watch.

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Als je alleen maar muziek brand hoef je geen snelle pak maar een 8xbrander is genoeg want muziek moet je niet hoger als 4x branden hoger=minder kwaliteit
btw...bij video decoding enz enz.. is snelheid veeeeeel belangrijker dan core intel wint daar nu eenmaal van amd en ook omdat ze van die rdram hebben dat helpt ook wel een beetje... maar is veel te duur en die worden ook nog duurder....tis maar wat je ervoor over hebt...
btw2... koop geen nvidia kaart eerder een ati of nog beter een maxtor.
beeld kwaliteit van nvidia is om te :r

Imperfectionist.

• Abbadon
  • Laatst online: 17:57
Als er niet ge-gamed wordt kan ik je een Matrox aanraden; heel mooi beeld en perfecte TV-out zónder zwarte balken en dat soort ongein. Een G450 DualHead met 16MB heb je voor ca. 240 piek. (ik spreek uit G400DH ervaring).
Betaal je niet onnodig blauw aan DDR of RDRAM systemen; voor de bedoelde activiteiten is dat geld weggooien, neem liever 256MB PC133. En natuurlijk een goede monitor.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• lockheart
  • Laatst online: 02-10-2022

lockheart

Dutch Open LaserQuest champion

Op donderdag 26 april 2001 22:43 schreef Ra5a het volgende:
Als je alleen maar muziek brand hoef je geen snelle pak maar een 8xbrander is genoeg want muziek moet je niet hoger als 4x branden hoger=minder kwaliteit
btw...bij video decoding enz enz.. is snelheid veeeeeel belangrijker dan core intel wint daar nu eenmaal van amd en ook omdat ze van die rdram hebben dat helpt ook wel een beetje... maar is veel te duur en die worden ook nog duurder....tis maar wat je ervoor over hebt...
btw2... koop geen nvidia kaart eerder een ati of nog beter een maxtor.
beeld kwaliteit van nvidia is om te :r
dat van de brand snelheden slaat nergens oplgt puur aan de kwaliteit van de cd niet aan de snelheid ,ik brand silver premium cds gewoon op 12x geen problemen perfect geluid zelfs in de oudste cd spelers.enne een maxtor videokaart jongen weet jij wel waar je het allemaal over hebt(zit zeker een ingebouwde harddisk in die videokaart :) ).voor divx en dvd is een geforce kaartje helemaal zo gek nog niet
Pagina: 1