Toon posts:

[BC3] EDO, SDRAM, 66,100,133???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje. Ik heb hier een nogal oude Gateway PC staan (jaartje of 5)
er zit 32 MB ram in. En dit wil ik uitbreiden tot 128 MB. Nou is mijn vraag hoe kom ik erachter wat voor soort RAM het is..
het is 72 pins..

Dan 2e vraag waar kan ik het beste dit geheugen kopen??

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 13:50

mvds

Totally awesome!

Op donderdag 26 april 2001 14:36 schreef Eiber het volgende:
Ik heb een vraagje. Ik heb hier een nogal oude Gateway PC staan (jaartje of 5)
er zit 32 MB ram in. En dit wil ik uitbreiden tot 128 MB. Nou is mijn vraag hoe kom ik erachter wat voor soort RAM het is..
het is 72 pins..

Dan 2e vraag waar kan ik het beste dit geheugen kopen??
Nou, je tweede vraag als eerst, want dat is een kort antwoord. Gewoon waar het tegen de laagste prijs verkocht wordt.

En wat voor geheugen. Het is een jaartje of 5 oud? Dan is het hoogst waarschijnlijk EDO ram. (SDRAm zeker niet, want dat is geen 72 pins geheugen maar 168 pins dimm geheugen). Misschien dat het zelfs nog fast page ram is. Maar de meeste borden kunnen EDO ram en FP (fast page) geheugen wel gemengd aan.

Wat je dan kan doen is kijken of het moederbord ook ondersteuning heeft voor dimm''s (zal wel niet overigens). Dit is veel goedkoper dan EDO 72 pins geheugen.

Als je perse 72 pins wilt hebben, kan je kijken naar tweedehands geheugen, nieuw is dit behoorlijk duur.

Bij het opstarten van de PC word er meestal ook informatie gegeven over wat voor geheugen erin zit. Kijk daar even naar...

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
EDO Ram, koop je geheugen op een PC Benelux beurs.
Daar staan nog wat rommelboeren met bakken vol oud geheugen dat per kilo de deur uitgaat.
Zorg wel dat je gelijke aantallen chips over de sloten verdeeld, dat hoeft bij SDRAM niet meer.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
72pins is edo of fastpage (=bijna hetzelfde).. denk dat je voor jouw pc dus edo simms moet hebben (al kan het ook zijn dat er DIMM sloten (voor 168pins sdram) aanwezig zijn).
Simms gaan er per 2 in, dus let daar wel ff op. Heb je al wel gekeken hoeveel reepjes geheugen er nu inzitten en of er nog plaats is voor extra geheugen?, ga dr maar vanuit dat de max. grootte van simms 32MB is.. dus je bent waarschijnlijk 4 stuks van 32 nodig..

het lijkt me handiger als je ff het merk/type van je mobo hier neerzet en welke banken nu gevuld zijn..

Verwijderd

Topicstarter
Ja als ik me mobo wist had ik um graag gegeven, maar ik heb dus geen boekje van me mobo ergens kunnen vinden :(
Ik heb wel een plaatje gevonden hoe me eruit ziet: Afbeeldingslocatie: http://www.gateway2000.nl/images/addon/desktop/MEMORY/1510682.gif
In mijn nieuwste computer zitten deze ook. Alleen zitten er dan maar een kant blokjes.
in die oude pc zitten er aan 2 kanten blokjes.

--trouwens hoe tel ik de pins??--

Verwijderd

plaatje is van een dimm
dus 168 pins.

waarschijnlijk als het plaatje goes is gaat er 66 mhz geheugen in

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof je gelijk , maar waarom zeg mijn |:( helpdesk van gateway dan dat het 72 pins EDO ram is stelletje }:O en...
Maja komt ook wel weer goed uit.. scheelt namelijk weer wat money!!

trouwens die 66 MHz betekend dat ik er alleen 66MHZ in kan stoppen en geen 100 bijv??

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-08 21:17
Heb nog wel wat PC 66 Geheugen voor je. Uhm, 32 MB, 1 blokje. Mail me maar als je dat wilt. SkategoaT@GMX.net

Ow, ennuhm, volgens mij werkt pc 100 geheugen ook wel op je bord. PC 133 werkt ook op een PC 100 bord. Hmm, werkt niet altijd. Maar daar zijn wel veel topics overgeweest, dan moet je ff zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
ik ga zoeken in ieder geval bedankt

• Palomar
  • Niet online
of het gehuegen nou pc66, 100 of 133 is maakt volgens mij niks uit. Het kan wel zijn dat je (oude) bord nog geen optimale ondersteuning heeft voor dimms.. bijv. alleen enkelzijdige of alleen dimms tot 32MB (zoals mijn oude penrium bordje maar aankon). Het is veiliger om er gewone simms in te doen (je bord ondersteund waarschijnlijk dimms én simms). Tweedehands simms zijn zo''n 75 piek per 32MB.. moet je maar ff zoeken op www.2dehands.nl enzo..

Verwijderd

Topicstarter
Verklaard dat ook dat hij dat van 64 MB (dubbelzijdige DIMM) dan 16 MB laat zien??

• Palomar
  • Niet online
Op donderdag 26 april 2001 16:29 schreef Eiber het volgende:
Verklaard dat ook dat hij dat van 64 MB (dubbelzijdige DIMM) dan 16 MB laat zien??
jep.. het is idd zo dat bepaalde oude mobo''s dimms groter dan 32MB zien als 16MB (of helemaal niet).

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kom ik erachter of mijn mobo dimm van 64 MB wel leest?
Want als ik er een dubbelzijdige dimm in stop dan doet hij maar 16 mb
maar misschien is dit anders met een enkelzijdige dimm??
Ik heb helpdesk gebeld en ik schijn een mobo te hebben dat max tot 64 MB gaat..
er zit nu 32 MB Sdram dimm in..

Verwijderd

Topicstarter
opgelost..
mobo kan max 64 mb hebben
per slot max 32 mb
Pagina: 1