[BC3] Krijg pc niet meer geboot, please help !

Pagina: 1
Acties:

• Ricoh
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-03-2025
Hoi Tweakers, ik zit hier met een weird probleem.

Vanochtend zette ik beide pc''s aan, De een liet ik volledig booten, de ander heb ik niet naar om gekeken. Toen ik 3 uur later weer terugkwam en de monitor van de pc waar het om gaat aan deed kreeg ik geen beeld.

Dus ik rebooten, nog nix, power eruit, en erin, nog nix. Je kent het wel.

Dus ik systeematisch kijken waar het probleem zou kunnen liggen. Ik kwam er meteen achter dat de cpu fans het niet deden. Dus ik probeerde even een andere voeding, nog steeds geen resultaat. De cpu (p3-500) voelde wel warm aan (35 graden ofzo).

Vervolgens heb ik een andere videokaart geprobeerd, de overige pci/isa kaarten eruitgehaald, nog steeds no go
Ook de HD en CD-rom losgekoppeld, no go
2 geheugenreepjes eruit gehaald en 1 laten zitten, no go.

Ik dacht dus, dat mobo zal wel aan stront zijn. Maar het rare is dat de ledjes (hd en power) wel branden. Dus je zou dan verwachten dat de cpu fans het ook zouden moeten doen.

Ik zal zometeen de CPU eens gaan testen op een ander bord, want ik vind dit wel een heel weird probleem.

Hardware:
P3-500, ''okkiewokkie'' BX440 bord, 128 mb (2x32,1x64), 230 watt voeding (2 stuks), Tnt2, en Speedstar 8mb, NIC, Std geluidskaart, een 5400 rpm disk (primary) en een CD-ROM (secondary)

Wat ik waarneem:
Als ik voeding aanzet dan hoor ik de HD aangaan, de cd-rom begint te ''spinnen'' en de ledjes branden, de monitor knippert op stand by.

Wat zal er hier defect zijn, als er uberhaupt iets stuk is, en hoe kom ik daarachter?

In afwachting op antwoord,

Greetz Ricoh

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-08 18:08

Daniel

Kapitein NCC-1701
Processor is gaar (denk ik)

Hoe kom je daar achter: testen in ander bord :)
Alles eruit trekken en dagje laten staan wil ook nog wel eens helpen :P

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

aKra

Intentionally left blank.

Probeer eens andere monitor? ;)

Intentionally left blank.

• Ricoh
Ja, maar wat het rare is, als de processor gaar is, waarom houden de CPU fans er dan ook mee op?

Verwijderd

als je cooler niet is gaan draaien loop je de kans dat je cpu defect is :]

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-08 18:08

Daniel

Kapitein NCC-1701
Op donderdag 26 april 2001 12:32 schreef Rico-Burn het volgende:
Ja, maar wat het rare is, als de processor gaar is, waarom houden de CPU fans er dan ook mee op?
Omdat de CPU-fan of de aansluiting op het bord misschien defect is, en een P3 zonder koeling leeft niet lang
Alhoewel...als het een Coppermine is, je een grote heatsink en een fatsoenlijke airflow in je kast hebt kan hij het wel overleven.

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 16:28

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Videokaart?
Geheugen?
IDE Kabels verkeerd om?
Voeding op mainboard losjes?
CPU los?
BIOS gaar?

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Ricoh
Op donderdag 26 april 2001 12:35 schreef WHiZZi het volgende:
Videokaart? (2 geprobeerd)
Geheugen? (3 geprobeerd)
IDE Kabels verkeerd om? (nooit veranderd, zelfs los gekoppeld van mono)
Voeding op mainboard losjes? (gechecked, twee voedingen geprobeerd)
CPU los? (goed gechecked)
BIOS gaar? (you got point, maar dat valt niet te checken, ik zal es resetje plegen)
Zie quote

• erickov
  • Laatst online: 17-07 18:44
Ik zou idd zeggen dat je eerst ff naar je monitor moet kijken net als de vorige reactie. Stel je voor zeg dat je alles probeerd en achteraf blijkt dat je ff de zekering van je monitor moet vervangen... Heb ik ook wel eens gehad haha... Ook wel eens gehad dat ik net een nieuwe videokaart had gekocht en vanaf toen rood de hele tijd uitviel. DUs ik heb die kaart wel 3 keer omgeruild totdat ik de nieuwe in mijn comp zetten en die het nog steeds niet deed. Ik gaf toen mijn monitor zon gruwelijke ros dat rood het plotseling weer deed... Haha, Mijn monitor was dus kapot...

Uncomfortable silence can be so loud...

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Klinkt echt beroerd....

Ik kan 2 dingen bedenken....

Als je heb aanzet (die kapotte dan) geeft ie nog enig teken van leven?.... (ergens een ledje dat aan/uit gaat, piepje monitor die reageert)

Zo niet dan zou ik inderdaad aan een kapotte CPU of BIOS denken (26 april = een CIH datum)

Als PC over een recovery BIOS beschikt kijk of je dat kunt activeren. Als dat niet werkt je CPU en/of voeding testen.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• Ricoh
over de monitor: Stel dat ie stuk is, dan zou je pc nog wel volledig moeten booten, ik hoor geen piepjes, of ffdisk soundjes. Hij hangt dus of bij cpu of bios/mem

Ik heb voorheen wel eens last gehad van het Win95 CIH virus, ik heb dat voor het laatst in de voorjaarsvakantie eraf gehaald.

Hummz, 26 april, klinkt idd verdacht ;(

• Ricoh
Ik heb net de P3-500 op een ander bordje geprobeerd, en hij bootte meteen zonder enige problemen, zelfs met de iets hoger ingestelde FSB.
De fans deden het btw ook goed (duh)

Dus het mobo, of de slot 1 functioneert niet meer goed. Wel vaag dat de ledjes het wel doen, die krijgen dus wel gewoon power.

* Ricoh is confused...

• Joppe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-01 15:35
dit lijkt idd op een kapot mobo, heb ik ook wel eens meegemaakt, je kunt kijken of er geen pinnetjes krom zijn in de rambanken, dat was bij mij het geval. Die maken dan contact met een ander pinnetje en dan is het over en sluiten

• Ricoh
nee, ik heb alle sloten en banken gechecked, ziet er allemaal gezond uit.

Btw, ik heb em nu een tijdje aanstaan, en de cpu voelt wel heet aan, dus dan zou je zeggen dat ie iig goed contact maakt met het slot. De stroomvoorziening op het bord is voor de rest in orde, behalve dan die twee cpu fans. Het probleem zou em in de chipset kunnen liggen :(

Hummz, ik zit even te denken, is het nog wel de moeite/geld waard om een nieuw mbo te kopen voor dit beestje ? Volgens mij kan ik nog beter de cpu verkopen. Die mobo''s blijven altijd een beetje duur in verhouding tot de cpu''s.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik heb eens een kapotte cpu gekocht en kreeg hetzelfde gezeik.
Nu je zegt dat je CPU wel boot op een ander moederbord, ligt het daar dus niet aan.
Waar het wel aan ligt volgens mij is dat er iets in je bios veranderd is waardoor je systeem niet opstart.
Zet je CPU uit ,houd <HOME> ingedrukt en zet je systeem aan.
De bios is nu gereset en het systeem zou weer op moeten starten.
Als dit niet lukt, haal dan je reset bios jumper (J21 waarschijnlijk), plaats hem om de andere 2 pinnetjes, wacht ongeveer 5 seconden en zet hem weer terug.
Bios is nu zeker gereset en systeem zou weer op moeten starten.

Gen resultaat en alles getest, processor slot stoort of is kapot.

Succes.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Ricoh
Heb dus net gereset met jumper, maar dat gaf ook geen resultaat. EN zoals ik al zei ziet het ernaar uit dat het cpu slot in orde is, of zegt het niets dat ie warm wordt ?

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:11

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Kan het iets te maken hebben met de CMOS batterij? :?

Whatever.

• BC3 Victim
Heb dus net gereset met jumper, maar dat gaf ook geen .....

Hoe zie jij dat je cpu slot in orde is.
Warm wordt hij sowieso,... erg warm zelfs.

Waar het ook aan kan liggen is dat er een iets op je mobo zit dat kortsluiting maakt.
Heb elf eens een keer een schroefje te vast gedraait en toen deed hij ook niets meer.
Er hoeft maar iets een kleine storing te veroorzaken en je cpu start niet meer op.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Houd anders tijdens het opstarten "INSERT" ingedrukt.

Dit is een soort van normal mode zeg maar.

Whatever.

• Vrieskist
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-04 09:28
Op donderdag 26 april 2001 14:39 schreef meendering het volgende:
idd probeer dat eens

• BC3 Victim
als je opstart, moet je een aantal piepjes horen, die zijn allemaal
door IBM bedacht en gedocumenteerd, maar ik weet ze niet meer uit het
hoofd.

Begint met 2 korte piepjes, teken dat MB OK is.
Is de video kapot:1 lange haal en 2 korte geloof ik.

Als je een printer (liefst oud matrix geval) aan de pc knoopt en bij
opstarten zorgt dat ie op printscreen opereert, kun je toch zien wat
er voor foutmeldingen worden gegenereerd.

En kijk alle kabels en snoertjes eerst eens na.

Sukses!

• BC3 Victim
ik zou zo zeggen dat je mobo gaar is

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

CIH (Chernobyl)
(W95/CIH-10xx)

CIH was the first virus to damage computer hardware.
Once it overwrites the BIOS, the computer cannot be used until the BIOS chip is replaced.

First Seen: June 1998

Origin: Written by Chen Ing-Hau of Taiwan

Type: Parasitic Virus that runs on Windows 95 computers

Trigger: April 26th, with variants which trigger on June 26th or the 26th of any month

Effects: Tries to overwrite the BIOS and then overwrites the harddisk

Hmmmmmzzz een beetje ERG verdacht, niet?

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Mastermind
  • Laatst online: 02-08 20:09
Op donderdag 26 april 2001 14:39 schreef meendering het volgende:
Dat zou alleen de default instellingen terugzetten, en die zijn zo ingesteld dat hij automatisch de hdd detecteert e.d..
Hij zou dus wel gewoon moeten booten.

• Ricoh
Bedankt voor de reactie guys, het probleem is echter nog niet opgelost.

Ik moet zeggen dat het bord idd wat wankelig aan de backplate zit, ik heb het even gecontroleerd, maar het wordt er niet beter op.

Ik hoor tijdens het posten geen enkele piep, wat voor betekenis heeft dat :?

Booten met insert geeft geen opvallend resultaat

Hummz, wie heeft er toevallig nog een bioship liggen ;)

* Ricoh schopt C.I.H''s kont en eist een nieuw mobo :(

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Kortsluiting maybe?

Whatever.

Pagina: 1