Toon posts:

[BC3] Gedeelde IRQ 10

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien vraag ik naar de bekende weg hoor, maar elke keer als ik mijn computer start, zie ik op mijn beeld staan dat IRQ 10 gedeeld wordt.
Mijn Netwerkkaart en Geluidskaart.

In windows onder systemproperties etc.. staat Irq 10 erwel 6x in.
nl Netwerkkaart-geluidskaart-2x Viatech 3038 pci to usb universal host controler-2x ACPI Irq holder for pci irq stearing

Nou weet ik dat Mijn moederbord van alles kan delen, maar is dit niet een beetje veel?

Mijn geluidkaart zit in PCI slot 3
En mijn Netwerkkaart in slot 4
AGP slot is ook gevuld met mijn Geforce2
Rest van mijn PCI sloten zijn leeg.
Overige info..see below

Ik heb weleens rare vastlopers op momenten dat mijn netwerkkaart en geluidkaart erg aangesproken worden.

Welke configuratie zou voor mij het beste zijn?
Of is dit normaal en moet het zo blijven staan?

• Muppet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

Is inderdaad een beetje veel. Kan je ook problemen krijgen met USB apparaten.

Kijk is in je Bios of IRQ''s staan gereserveerd ??

Ik zie dat je Win ME gebruikt dus kan je het niet zelf instellen. 2000 en NT kan je tijdens de installatie aangeven welke IRQ hij moet gebruiken.

Enige optie is Bios.

There is no art to find the minds construction in the face

Verwijderd

Topicstarter
Er staan, volgens het boekje standaard 3 Irq''s gereserveerd, nl irq 10-11-15

com1-2 heb ik uit staan, zelfde als lpt1 en 2 want ik gebruik usb en dat gaat prima (nogwel), muis gebruikt irq 12, floppy irq6, rtc alarm irq8, irq 9 voor ''redir'' , coprocessor voor irq 13,

uit me hoofd gebruiken mijn beide HDD''s 14 en 15
7 voor geluidsemulatie van creative
5 voor Grafische kaart
3-4 voor com1-2 (raar want in bios heb ik ze uitgeschakeld)
Irq 0 voor systemtimer
Irq 1 voor Keyboard.

Heerlijk puzzeltje he :)

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
die pci-steering en zo maakt niet uit, dat zit nooit in de weg. maar als je last hebt van die netwerk-geluids deling,en je hebt nog wat lege pci-sloten, dan prik je toch gewoon je geluidskaart in een ander slot (niet die die net onder de agp zit, want die willen ook vaak samen op 1 irq kruipen)
Dat lost t meestal wel op.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp jouw oplossing, maar probleem is dat als ik hem in een ander Pci-Slot zet hij hem weer deelt met een ander Pci-Slot.

Sommige Pci-sloten onderling delen elkaar.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand hetzelfde meegemaakt of weet een goede oplossing?

Verwijderd

Als je in je BIOS de optie "PnP OS" op "no" zet verdeelt je BIOS de IRQ''s. Door het verplaatsen van kaarten kun je de geschikte IRQ bij je kaarten zoeken. Hou er wel rekening mee dat er ook slots zijn die dezelfde IRQ gebruiken.Alhoewel de fabrikanten hierover afspraken hebben gemaakt houden ze zich hier niet aan. Dit kan dus verschillen per merk/type bord. USB en ACPI in je BIOS gebruiken ook een IRQ als je deze tenminste op "enabled" hebt staan in je BIOS. ACPI zou je op "disabled" kunnen zetten omdat WME het powermanagment zelf prima uitvoert. Een extra IRQ krijg je door bijv. COM2 op "diabled" te zetten. Je hoeft niet iedere keer je PC laten opstarten. Doe gewoon een flop in je diskdrive. Als je PC begint te zeuren dat het geen geldige systeemdiskette is zet je de PC gewoon uit. Tijdens het "posten" (zoeken van hardware) voor het opstarten kan je op de "pauze toets" drukken om te zien wat er gebeurt is. Raak je een toets aan dan post de PC verder. Als je kaarten wisselt de PC wel uitzetten. Tenslotte: als de IRQ''s volgens jou goed in de BIOS staan en PnP Os op No laat staan kun je iedere keer Windoos opnieuw installeren zonder opnieuw IRQ problemen te krijgen. Ook NT, W2K en Linux kun je nu, als het goed is, zonder problemen installeren. Je vindt overigens bij www.amd.com tips hoe je een Athlon systeem opbouwt. Je kan dit downloaden in pdf (Acrobatreader) formaat.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga dit eens proberen, Bedank voor je info :)

• BC3 Victim
probleem heb ik ook gehad. netwerkkaart en geluidskaart kregen zelfde irq. heb in bios de compoorten uitgezet (gebruikte ze namelijk toch niet), waarna de irq''s opnieuw verdeeld werden. probleem opgelost.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 26 april 2001 09:11 schreef bigbadbootz het volgende:
probleem heb ik ook gehad. netwerkkaart en geluidskaart kregen zelfde irq. heb in bios de compoorten uitgezet (gebruikte ze namelijk toch niet), waarna de irq''s opnieuw verdeeld werden. probleem opgelost.
Ik neem aan dat jij dus ook in je bios No-PnP bios aangevinkt hebt?

• BC3 Victim
Op donderdag 26 april 2001 10:39 schreef Dutcho het volgende:

[..]

Ik neem aan dat jij dus ook in je bios No-PnP bios aangevinkt hebt?
nee alleen com1 en com2 gedisabled

Verwijderd

Topicstarter
Mijn com1-2 staan beide ook uit, gebruik ze nl ook niet, zelfde met mijn 2 Lpt poorten.

Heb net mijn geluidskaart van Slot3 naar slot5 gezet.

Nu heeft mijn netwerkkaart Irq10 voor zichzelf.
De geluidskaart zit nu op Irq 11 deelt zich nu met mijn RAID controler op diezelfde Irq11

Kan dit nog enigen nadelige gevolgen hebben, of moet dit nog uitwijzen in verloop van tijd?

• BC3 Victim
Heb hetzelfde gehad, wissel je kaarten om en zorg dat pnp bios op no staat.
Zo kun je een beetje zoeken welke irq aan welk pci slot gebonden zit.
Op zich heb ik mijn lan kaart gedeeld met mijn 2xusb.
Opzich geen probleem, deel alleen niet teveel en zorg ervoor dat je grafische kaart met niets gedeeld wordt!!!

Succes.

Pagina: 1