[BC3] Kan dit een IRQ conflict zijn?

Pagina: 1
Acties:

• MDA
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-10-2023
Hallo Tweakers,

Ik heb een probleem met mijn geluidskaart en ik weet niet precies meer waar ik het nu moet zoeken. In het kort:
Geluidskaart wordt onder W98/W2K/Linux wel herkend en geinstalleerd muziek afspelen lijkt goed te gaan maar ik hoor helemaal niets. Plaats ik de kaart in een andere PC dan doet hij het prima (boxen zijn dus ook ok). Onder W98 kan ik zelfs geluid opnemen, dat zie ik aan de volume indicator, maar ik hoor nog steeds niets.
??????????????????????

Systeem info:
Duron 700 mHz
A7V133, bios versie 1007
Creative soundblaster PCI128
512 MB SDRAM

* Kaart werkte wel op dit moederbord toen er nog een TB1000 opzat.
* Tijdens opstarten krijgt het multimedia device IRQ 5 of 9 toegewezen afhankelijk van in welk PCI slot ik hem stop.
* Ik heb de kaart al in verschillende sloten proberen te plaatsen maar dit werkt niet.
* bios flashen van 1005d naar 1007 heeft ook niet geholpen

Ik weet niet precies meer waar ik nu de fout moet gaan zoeken, tips zijn dus van harte welkom.

MDA

• jle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-07 06:25

jle

Heb je bij de geluids eigenschappen niet per ongeluk "mute" aangevinkt?

Je hebt ook geen foutmelding bij je systeem eigenschappen?

Probeer eens een vast IRQ te geven aan het PCI slot waar jij je geluidskaart in hebt zitten (doe je in de bios).

Suc6 8-)

Good goan

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:37
Dat kan heel goed ja.

• MDA
Mute staat uit :)
Vast IRQ toewijzen aan slot heb ik reeds geprobeerd maar zonder resultaat. (ook extra optie: uniquely assign IRQ to this recource werkt niet)

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Om te kijken of het een irq probleem is moet je even naar configuratiescherm/systeem. Daar kun je dan een lijst opvragen welke irq''s eventueel gedeeld worden en of daar misschien een probleem in zit.

Ook kan het natuurlijk zijn dat je kabel van audio-out verkeerd zit, of een heel belangrijke die af en toe over het hoofd wordt gezien: dat je geluid op muteren staat.

Is dit allemaal niet van toepassing dan moet je even dxdiag (via start/uitvoeren) starten en de testen uitvoeren voor de geluidskaart. Het kan nl. zijn dat de geluidskaart niet overweg kan met ''volledige versnelling'' via DirectX (zelf een probleem met een SB32AWE gehad; kon alleen de laagste stand aan).

Tot slot kun je proberen de kaart in een ander PCI/ISA slot te zetten. Sommige moederborden geven wel eens probleem met een bepaalde combinatie slot/irq (ook hier ervaring mee: ooit had een kennis een moederbord wat een bepaald type NIC maar in een bepaald slot accepteerde).

Succes

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:57
Heb je misschien WinAMP 2.7x geïnstalleerd?
Zet de volumemeter dan eens op 100% ..
Ik heb ook gezeik met WinAMP en mijn SB AWE64. Als de volumemeter niet op 100% staat kan heel Windows geen wave-audio produceren.. GRrrrrrr

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• MDA
Audiokabel zit goed, daarom heb ik ook in ander systeem getest. Verlagen van directx versnelling heeft geen effect. Onder linux lukt het ook niet en daar heb ik geen directx :)

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Onder linux lukt het ook niet en daar heb ik geen directx
Niet goed gelezen :)

J kunt als laatste redmiddel al je kaarten eruit halen m.u.v. je videokaart. Stop dan je geluidskaart in het eerste slot, werkt dat niet dan het tweede etc. Mocht dit toch niet werken dan kan het misschien liggen aan een incompatibiliteit met je moederbord (al lijkt mij dit sterk) maar het zou kunnen ==> check de site van je moederbordfabrikant.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:57
Hmm. ook IK was linux ff vergeten. Dat lijkt me geen WinAMP probleem.. |:(

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Pagina: 1