[BC3] Pc hangt willekeurig, kaal OS en nieuwe hardware..

Pagina: 1
Acties:

• Savages
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-08 16:10
Ik heb vorige week wat nieuwe hardware in me pc gesmeten, oa een nieuwe harde schijf en geheugen. Ik heb me moederbord en pcu omgewisseld met de pc van me ouders (merken ze toch niet) en wat extra kaartjes erin geprikt.
Ik heb nou een Asus P3b-f moederbordje met een P3-600, 256 mb (M-tec, 133mhz), een 13gb seagate (5400rpm) en 45Gb Ibm (7200rpm) en nu nog extra een maxtor 40gb (5200 rpm). Ik heb er nu ook een dvd-kaart en speler inzitten (creative 6x), 52x Aopen cdrom, plextor 12x10x32x.
Ik heb de Ibm en Maxtor schijven ieder op een aparte ide-aansluiting aangesloten op me nieuwe Promise Ata100-raid controller (die heb ik gekocht voor de extra Ide-aansluitingen :D)
Ik heb er een Voodoo Banshee 16mb agp inzitten. Daarnaast ook nog een SBlive, een tvkaartje, een 56k modem, en een 3Com netwerkkaart (isa).

Nu heb ik dus een hoop nieuwe hardware en ik wou nu Win2K en Me dualboot installeren. Ik heb nu al 2 keer alles opnieuw geinstalleerd. Ik had in eerste instantie eerst Win 2K geinstalleerd (NTFS) en toen met PQmagic & bootMagic Me geinstalleerd. Dit heb ik dus gedaan op de IBM-schijf (die is het snelst :P) op de eerste ide-aansluiting op de ata100-controller.
Ik ben toen eerst al me software gaan installeren op ME. Hier bleef echter me pc constant hangen, gewoon tijdens normale installaties of met dingen opstarten.
Ik kan geen interrupt-conflicten vinden, dit is het probleem volgens mij niet. Ik dacht eerst dat ME gewoon gaar was, maar ik bleek er ook last van te hebben met 2000.
Ik heb gister 2000 helemaal kaal geinstalleerd op de ibm-schijf en na een aantal drivers en programma''s proberen te installeren bleek ik er weer last van te hebben. Hij blijft gewoon hangen op ieder willekeurig tijdstip.

Ik weet niet waar dit nu aan ligt en ik moet die pc weer hebben draaien. Heeft iemand een idee waar dit aan ligt?

Ik verdacht eerst me voeding (235W). Ik weet niet of deze alles kan trekken. Ik heb er nu 3 harde schijven en cdrom-spelers inhangen, en al me pci-sloten vol. Ik heb echter 2 HD''s en de brander en DVD-speler al losgehad, en toen had ie er ook last van... Hoe kan ik testen of deze voeding voldoende is?
Volgens mij is dit het probleem nu dus niet, maar ik weet echter niet of deze alsnog problemen gaat geven in de toekomst. Ik denk dat ik dus maar een 300w erin ga gooien.

Maar ik denk nu dat me geheugen gaar is ofzo. Ik heb dat geheugen vorige week gekocht bij www.QueenSystems.com. Ook draait me moederbord en cpu op 100, en het geheugen is 133mhz. Dit zou volgens mij geen kwaad kunnen toch!?
Ik kijk zo nog ff op de site van Asus of er een update voor het moederbord is. Ook zou het misschien me ata100-controller nog kunnen zijn misschien?

Wie helpt?

| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
stel je geheugen eens uiterst conservatief in.
trek eens alles uit je pc wat niet nodig is zoals soundkaart enz en probeer het dan nog eens.
kijk eens of je proc voltage fout staat (wat me sterk lijkt)

• Savages
Op dinsdag 24 april 2001 14:40 schreef smvs het volgende:
stel je geheugen eens uiterst conservatief in.
trek eens alles uit je pc wat niet nodig is zoals soundkaart enz en probeer het dan nog eens.
kijk eens of je proc voltage fout staat (wat me sterk lijkt)
Geheugen staat gewoon ingesteld als ''Controlled bij SPD'' ofzoiets...

En het testen met alle kaarten er een voor een in gaat niet echt werken, omdat het ''hangen'' van de pc zeer willekeurig gebeurd. De ene keer draait ie een half uur, de andere keer 1 minuut...
De cpu staat ook gewoon standaard ingesteld, daar kun je verder niks aan wijzigen (jmperfree mode..).

Oh jah, sinds ik al die nieuwe zooi erin heb hangen krijg ik ook heel af en toe tijdens de bios te zien:
"Secondary masterdrive fails..."
Hier zit me Plextor 12x10x32x op. Slave zit me Creative DVD. Primary master is seagate 13gb en slave is Aopen 52x cdrom
Dit gebeurd ook maar heel soms, meestal bij alt-ctrl-delete of reset. Als ik dan weer restart is het opgelost... :?

| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 21:18
duw in je PC alleen alles wat je nodig hebt:

Geheugen
IDE + 1 hdd
VGA

installeer hem! En ga hem proberen! Draai een benchmark die je systeem tot het uiterste duwt. Hangt ie hierbij niet dan is alle hardware die je erin hebt OK! Hangt ie wel, dan is of je geheugen of je mobo naar de klote!

Vanaf nu langzaam alle hardware 1 voor 1 toevoegen. En iedere keer als je iets nieuws erin duwt opstarten en die benchmark weer draaien. Blijft ie stabiel, dan is het goed! Is ie niet meer stabiel dan is er iets mis met de hardware die je het laatste hebt toegevoegt.

Zoek nu voor die laatste hardware de nieuwste drivers, en nog wat oudere! INstalleer de nieuwste, hangt ie nog steeds. Installeer dan een oudere driver. Hangt ie nog steeds, dan zou er wel eens iets mis kunnen zijn met een stukje hardware!

Nou suc6 ermee, misschien kost het je 1 nacht. Maar dat is voor een tweaker toch geen probleem!

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• Savages
Heb ik gedaan inmiddels... denk toch inderdaad dat het een resource-conflict is.. ik heb alleen me videokaart en me ata100-controller erin laten zitten, en toen had ik er geen last meer van...
Denk dat het iets is met me modem of tvkaart.

Met het installeren van alle drivers onder 2000 had ik nou echter problemen. Hij herkend de drivers niet van me modem, tvkaart en dvd-kaart. Snap er niks van want die deden het eerst wel. Als ik ze nu gewoon ''verplicht'' installeer, dus hadmatig opgeef, dan zegt ie dat de drivers niet geinstalleerd kunnen worden omdat de apparaatmanager dit niet toestaat.. :?
Echt vaag, krijg het gewoon niet aan de gang...

• Savages
het draait nou inmiddels 2 weken ofzo, dual-boot ME en 2K...

2000 draai ik echter nooit omdat de helft van me kaarten niet werken. Ik kan geen drivers vinden voor me modem, dvdkaart en tvkaart... Echt erg gewoon.. Van alle kaarten heb ik de 9x en NT drivers, maar ze willen niet onder 2000 aan de gang..

ME blijft nu nog af en toe hangen, echt irritant gewoon. Als ik op internet zit en ik heb me mp3z aan...

Hij geeft geen irq-conflicten, maar me videokaart en me ata100-controller (met me os erop dus) hebben dezelfde interrupt.. Ik denk dat dat em is, maar dat weet ik dus niet zeker..

Hij hangt vaak direct of ik krijg eerst een hoop shit op me scherm, pictogrammen en dat soort dingen die plotseling over programma''s heen overlappen enzo.. echt vaag gewoon...

Pagina: 1