[BC3] Dell OptiPlex GX1 :''(

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik heb een Dell OptiPlex systeem GX1 model 1998, met P-II op 400Mhz.
Het gaat om een desktop model, met een on-board videokaart, en onboard soundkaart.
1,5 jaar heeft het systeem zonder problemen gedraait.

Echter begin dit jaar helaas niet meer.
Het probleem is, dat het systeem zonder duidelijke aanleiding, na 10 minuten zonder problemen gewerkt te hebben, spontaan gaat hangen.

Er volgt geen blauw scherm, de muis is dood, het systeem reageert niet eens meer op een CTRL-ALT-DEL.
Na een harde reset, wil het systeem niet meer booten, en blijft het scherm grijs.
Na het uitzetten van het systeem, en een half uurtje later weer uitzetten doet hij het ongeveer 10 minuten weer.

Eerst verdachte ik de Voodoo II kaart ervan, dat deze teveel power aan de voeding ontrok, maar na verwijdering van deze kaart, bleven de problemen helaas bestaan.

De onboard videokaart betreft een Ati Rage Pro.

Wie kent de OptiPlex GX-1 van Dell ?, en heeft deze problemen ook gehad ?
Of is er iemand die mij wat tips kan geven ?

Op de support site van Dell, wordt helaas geen gehoor gegeven aan mijn klacht, aangezien het systeem al geruimere tijd niet meer ondersteunt wordt.

Bvd

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wie kent de OptiPlex GX-1 van Dell ?, en heeft deze problemen ook gehad ?
Ik, 2x. Wij hebben dit probleem hier op het werk ook gehad, was zomer van 1999 (die hele hete zomer ja). Bleek dat het moederbord uit ging zetten, waardoor sommige contacten werden verbroken. Dell heeft toen een heleboel mobo''s vervangen. Het ging geloof ik om één batch, misschien dat jouw PC ook een mobo uit die batch heeft... het ging toen om P2-333''s, P2-350''s en P2-400''s (hebben allemaal hetzelfde mobo).

Virussen? Scan ze hier!

• SSoaker
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

SSoaker

Super-Soaker

Er wordt waarschijnlijk iets te warm.
Heb je hem al helemaal goed schoon gemaakt, al het stof weggeblazen. Ook uit de voeding.

Is de koeling van je proc nog goed?
Dell gebruikt geen CPU-fan maar er zit vaak een case-fan, die op/naar het koelblok blaast van de CPU.

probeer anders eens het forum op de site van Dell. Daar wordt vaak nog over oudere systemen gediscussieerd.

Suc6!

Verwijderd

Ik heb deze computer op het werk ook. Alleen dan met een PIII 550. Ik heb vergelijkbare problemen gehad (bijna identieke symptomen) en na inspectie van de computer bleek dat de Processor niet helemaal goed meer in het slot zat. De cartridge is toen even eruitgehaald en weer (goed) teruggezet en sindsdien nooit meer problemen gehad.

Ik hoop voor je dat het dit is want dit is gemakkelijk op te lossen.

Succes ermee :).

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dell gebruikt geen CPU-fan maar er zit vaak een case-fan, die op/naar het koelblok blaast van de CPU.
Fout! Da''s Compaq die jij bedoelt, Dell gebruikt WEL CPU-fan''s, maar die zit (vaak) onder zo''n groene afzuigkap verborgen.

Virussen? Scan ze hier!

• BC3 Victim
Bedankt voor de verschillende tips, van het weekend maar eens kijken naar de Opticomplexje.
Prettig weekend allemaal

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
dank je

• BC3 Victim
Ik hoop dat ik dat probleem niet krijg, Ik heb er namelijk ook 1 staan een Optiplex GX1 PII400, ik baal alleen van de ATI VGA kaart die onboard zit (te weinig RAM) maar ik heb nu in ieder gaval wat tips die ik kan gebruiken als het zich wel voordoet.

THNX.

P.S. Veel succes en laat het ons ff weten of het gelukt is. :) ;)

• BC3 Victim
Ik hoop niet dat de Voodoo II add-on kaart het probleem vormt, want anders heb ik wel erg weinig videogeheugen op de Ati onboard videochip.
Zoveel stroom trekt die voodoo kaart toch niet ?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:57
Op zaterdag 28 april 2001 05:52 schreef HvO het volgende:
Ik hoop niet dat de Voodoo II add-on kaart het probleem vormt, want anders heb ik wel erg weinig videogeheugen op de Ati onboard videochip.
Zoveel stroom trekt die voodoo kaart toch niet ?
Aan die VooDooII zal het niet liggen (wat betreft de hoeveelheid prik); ik heb ook een GX1 400, een collega van me ook, en hij heeft er ook een VooDooII in zitten zonder problemen. Andere collega heeft er zelfs een 32MB PCI kaart in zitten (ja, die GX1 hebben we voor ''t werk). Nooit problemen gehad met die dingen, ook niet na het inbouwen van extra 7200rpm disken.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1